ברוז' – תעלות, שוקולד, צ'יפס ופרלינים

בלגיה בכלל וברוז' בפרט לא נחשבות למקום מומלץ למטייל הישראלי, ביחוד במתח החברתי ודתי הקיים שם בזמן האחרון. מי שבכל זאת עובר בבלגיה, מומלץ ביקור בברוז' או "ברוחה" כפי שהפלמים בני המקום, קוראים לעיר.

תעלות המים של ברוז' (צילום דני בר)
תעלות המים של ברוז' (צילום דני בר)

מיקום

מיקומה של Bruges  בין בירת בלגיה בריסל ובין הים הצפוני אולם במשך מאות בשנים היתה זו עיר נמל ימי חשוב לארצות השפלה. מתקופה זו נשמר האופי והמראה המיוחד של העיר – בניינים, רחובות וסמטאות של ימי הביניים שזורים בתעלות מים רומנטיות. כשנכנסים לברוז' אי אפשר שלא להינות מיד ממראה התעלות הרבות העוברות במרכז העיר ומקנות לעיר אווירה ואופי נינוח ושונה.

המרכז ההיסטורי

ברוז' היא עיר של היסטוריה אבל לא רק, או אולי יותר מכך, קולינריה ותרבות. אז נתחיל בטיולנו במרכז העיר שם ישנן 2 הכיכרות המרכזיות של העיר- כיכר Markt וכיכר Burg.

נתחיל את סיורנו בכיכר המרקט באחד מבתי הקפה והמסעדות שלאורך הצדדים הצפוני והמערבי של הכיכר ונתרענן אחרי הנסיעה, עם כוס בירה ( עליה נספר בהמשך ) או כוס קפה. כל אחד מבתי הקפה והמסעדות סביב הכיכר הוא נקודת תצפית והתבוננות בנעשה בעיר, שם נוכל להנות מהמולת התיירים והמקומיים, כרכרות עם סוסים, אופניים לרוב ועוד.

ככר המרקט (צילום דני בר)
ככר המרקט (צילום דני בר)

רוצים לשכור רכב בבלגיה? הצעה אטרקטיבית באתר <<<

כיכר המרקט

לאחר לגימת כוס בירה או קפה נלך לצידה הדרומי של כיכר המרקט שם נמצא מתחם ומגדל Belfort. בפינה המזרחית של הבניין העצום והמרשים לא נוכל לפספס את מוזיאון דאלי (Belfort, Markt 7  ) עם אוסף מיצירותיו של דאלי.

כיכר הבורג (צילום דני בר)
כיכר הבורג (צילום דני בר)

כיכר הבורג

משם נמשיך לכיכר הבורג דרך רחוב צר וצפוף העמוס בתנועת הולכי רגל תיירים.

זהו רחוב שיש בו עדיין מעט חנויות של תחרה ולעיתים ניתן למצוא רוקמת תחרה מבוגרת יושבת ועובדת בפתח החנות, כמו בימים עברו. בדי תחרה היתה אחד ממוצרי התעשייה המאפיינים את בלגיה בכלל וברוז' בפרט.

בכיכר הבורג נמצאת הבזיליקה של הדם הקדוש הנחשבת לאחת הכנסיות היותר חשובות בארצות השפלה, בא נטען שנמצא גם דמו של ישו שהובא מירושלים.

סדנת פרלינים במוזיאון השוקולד (צילום דני בר)
סדנת פרלינים במוזיאון השוקולד (צילום דני בר)

שוקולד

לאחר שנהנה מאווירת ימי הביניים של הכיכרות היפות של ברוז', נפנה מככר הבורג לכיוון צפון ונשים פעמינו למוזיאון השוקולד – Choco-Story הנמצא ברחוב Sint-Jansplein .

זהו מוזיאון קטן המספר את תולדות השוקולד החל ממרכז אמריקה והאצטקים ועד הפרלינים, שהם האומנות של ברוז'. במוזיאון יש גם הדגמות של ייצור שוקולד וטעימות של שוקולד.

צ'יפס

ממוזיאון השוקולד נלך מרחק הליכה קצר למוזיאון הצ'יפס – Frietmuseum הנמצא כ-200 מטר מערבה משם.

בלגיה מתאפיינת בצ'יפס המיוחד שלה, ולכל אחד בבלגיה יש את ה"צ'יפסריה" שהוא הכי מחובר אליה ( כמו שאצלנו לכל אחד יש את החומוסיה שהוא הכי מתחבר אליה ). במוזיאון יש מגוון אביזרים הקשורים לצ'יפס וכמובן ההיסטוריה של תפוחי האדמה והצ'יפס. מומלץ לסיים את הביקור במזנון הצ'יפס שבמרתף המוזיאון ולהינות ממנת צ'יפס לתפארת.

שייט בתעלות ברוז' (צילום דני בר)
שייט בתעלות ברוז' (צילום דני בר)

שיט תעלות

אחרי 2 מוזיאונים, 2 כיכרות וקצת צ'יפס ושוקולד נשים פעמינו לטיול חוצות בתעלות ברוז'.

נחזור לכיכר הבורג ונצא מצידה הדרומי דרך השער המרשים ומיד נחצא את תעלת OIJVIR ונפנה ימינה לתוך הרחבה הציורית הגדושה במסעדות ופאבים ומשם אפשר גם לצאת לשיט בתעלות ברוז'. במידה ואנחנו עוד לא רעבים ( אכלנו צ'יפס וטעמנו שוקולד J ) נצא לשוט קודם או נאכל ונשוט אח"כ.

פרלינים

שבעים ומחייכים אחרי השיט נלך מערבה לגשר הראשון של רחוב Wollestraat שהוא רחוב שבו יש חנויות ושוקולטריות לפרלינים, גופרה ( וופל בלגי ) וגם בירה.

כשמטיילם בברוז' אי אפשר לפספס את חנויות מותגי הפרלינים והשוקולד המוכרים בבלגיה ובעולםNeuhaus, Godiva, Leonidas, Guylian.. כולן מוכרות פרלינים עם מלוי ליקר, פרי, אגוזים או מרציפן. המקום שאני ממליץ עליו בחום הוא שוקולטייר מקומי ואיכותי.

Pralinette chocolates Bruges ( Wollestraat 31b  ) היא חנות ושוקולטריה טובה להתחיל בה את הרחוב. בחנות ניתן לראות כיצד מכינים פרלינים וכמובן גם לטעום ולקנות מגוון פרלינים. השוקולטיירים של ברוז', הידועים באיכות וביחוד דרך העבודה שלהם, מקפידים על טמפרטורת החדר, המשלוח וכו', ועל כן במידה ויהיה זה יום חם, יארזו את הפרלינים בשקית השומרת על טמפרטורת המוצר.

בירה

משם נמשיך באותו רחוב ל- The Bottle Shop ‎ ( Wollestraat 13 ). חנות המוקדשת לבירה ובה יש יותר מ-450 סוגי בירה, מעשרות מבשלות בירה גדולות כקטנות, אביזרים הקשורים לבירה ( כוסות, פותחנים חולצות ) ועוד . מומלץ לקנות בירות עם שמות ומותגים לא מוכרים על מדפי המרכול הישראלי. כמו כן ניתן למצוא בחנות זו גם בירות יחודיות של המותגים הגדולים ( בירות ששווה להתנסות בהן ).

לאחר שסיימנו עם בקבוקי הבירה, הפרלינים, השוקולד, צ'יפס, דאלי שייט ואף ארוחה טובה נצעד מעט בסמטאות ברוז' לכיוון כנסיית גבירתנו מהמאה ה-13 שמגדל הפעמונים שלה מתנשא גבוה ( 122 מטר ) מעל גגות העיר ונראה מכל נקודה בעיר.

חצי ירח

משם מרחק הליכה קצר בהמשך רחוב Mariastraat נגיע למבשלת הבירה ( De Halve Maan ( Walplein 26 או בלשוננו "חצי הירח". זו המבשלה האחרונה שנשארה  בתחומי העיר ברוז'.

זו מבשלה שהוקמה בשנת 1856 ופעלה בעיר עד לא מכבר. היום הייצור עבר מחוץ לעיר ואילו את המבשלה עצמה הפכו למוזיאון המציג את אופן ההכנה של בירה טובה פעם והיום תוך כדי שהמבקר עובר בתחנות השונות של שלבי ייצור הביר. בתום הסיור מגיעים לפנינה שבכתר – גג המבשלה, ממנו ניתן לעשות תצפית על כל העיר מלמעלה, והכל כלול בסיור.

כל משתתפי הסיור מקבלים כוס בירה Brugse Zot מחבית טריה וקרה ( המקום היחיד בעולם בו בירה זו נמזגת מחבית ) וניתן גם לאכול במקום או במסעדות הרבות שמסביב למבשלה.

תם ונישלם ביקורנו היומי בברוז', ועם פרלינים מהטובים בעולם ובירות המיוחדות בעולם נוכל להמשיך למקומות מתויירים ומוכרים יותר לתייר הישראלי.

מלון מומלץ: Best Western Hotel Acacia

 

> הזמנת טיסות לבלגיה, עם שירות בעברית אפשרית דרך גוליבר

 

כתיבת תגובה