תמר כנרת אגדה ציונית באריזה

מרכז מבקרים חדש המספר את חזרת התמר לא"י ||| בין טעימת תמר דרי לאמרי לומדים על סיפור התמר ||| גם טיולי ארץ ישראל הישנה והטובה מובטחים ||| לעוד סיפורים והצעות <<<

תמר כנרת
מרכז המבקרים בתמר כנרת (צילום דני בר)

החלוצים שהשיבו את התמר לפלסטינה-א"י  

"לכבוש את השממה אפשר בעקשנות, באמצעים, בניסיון ובתבונה" – כתב בן ציון ישראלי באחד מיומני מסעותיו. בין התמרים בחצר "קבוצת כנרת" ממשיך ופועם ליבה של ההיסטוריה – אגדה שהתחילה בחזון של חלוצים, חברי הקיבוץ, שרצו להשיב אל ארץ התנ"ך את התמר, רצון שהפך לחלום חלום שהפך למציאות.

החלום הזה התחיל לפני 80 שנה עם 17 לירות בכיס והרבה אמונה בדרך למסע שלא נגמר. שני חולמים, חברי קבוצת כנרת, בן ציון ישראלי ועמרם רבר, חמושים ברוחו המפעמת של הוזה תמרים ידוע, שמואל סטולר,  יצאו למבצע מסוכן וסודי – המבצע להשבת התמר. הם פילסו את דרכם בין ביירות, דמשק ואירן, בין נהרות הפרת והחידקל אל תוך עירק, בין סכנות ודרכים עקלקלות עד שהגיעו אל החוטרים הנכספים, אותם הבריחו בדרך לא דרך על גבי גמלים ומשאיות, בין גבולות ומדבר, כשרק דבר אחד אוחז בליבותיהם – החלום להצמיח היסטוריה בארץ ישראל – להשיב מגלות בבל אל ארץ התנ"ך את התמר.

גנה של רחל

מטע עצי תמר בכנרת (צילום דני בר)
מטע עצי תמר בכנרת (צילום דני בר)

החוטרים נטעו בגנה של רחל המשוררת והחלו לצמוח, כשאט-אט הם מצמיחים איתם את העמק שעל גדות הכנרת. מכנרת פשטו מטעי התמר אל מרחבי ערבות הירדן, ים נמלח והערבה.

80 שנה אחרי ובחצר כנרת ממשיכים להגשים מדי יום בעקשנות את הניסיון, והתבונה שהביאו איתם החלוצים ממסעם. אותו חזון ממשיך ונקטף בגבעה שמעל הכנרת ממטעי התמרים, נארז בקופסאות, נמזג אל צנצנות הסילאן, המכילות בתוכן את טעמה של האגדה הציונית שהתגשמה בחצר של קבוצת כנרת ועדיין מפעמת בלבבות אנשיה.

תמר וסילאן

תמרים מכל קשת הזנים, עשירים ברכיבים תזונתיים בריאים וממריצים, סילאן טבעי וממרחים המערבבים טעמים נפלאים של חלבה, אגוזים ושוקולד בדבש תמרים טהור – כל אלו הם התמצית של אותו חלום שהתחיל בליבם של חלוצים עם אמונה תמימה וממשיך להתגשם מדי יום בחצר כנרת.

סילאן הוא דבש תמרים או סירופ מתמרים. הסילאן אינו ריבה אלא מיץ תמרים מרוכז, שמופק על ידי בישול התמרים וסחיטתם. מרקמו נוזלי, דומה לזה של דבש דבורים, אולם טעמו שונה ומהווה תחליף טבעוני לאכילה, תיבול ובישול, לטבעוניים והנמנעים מדבש.

בתמר כנרת שוקדים על פיתוח וייצור מגוון רחב של סוגי סילאן לאכילה, תיבול ובישול.

מגוון מוצרי תמר וסילאן (צילום דני בר)
מגוון מוצרי תמר וסילאן (צילום דני בר)

מגוון מוצרי התמר

  • תמרים- אמרי, חדרווי, זהירי, חלאווי, דרי ודקל נור הם רק חלק מזני התמרים השונים בקבוצת כנרת.
  • סילאן – הסילאן של תמר כנרת, המופק ממטעי התמרים הראשונים בארץ, הממוקמים בעמק הירדן שעל שפת הכנרת. האקלים והמיקום הגאוגרפי נותנים לתמרים של תמר כנרת טעם נהדר, המייחדים אותו. הסילאן הטבעי של תמר כנרת מתוק באופן טבעי ללא תוספות כלשהן ולכן בריא ומתאים לאכילה עם מגוון מאכלים.
  • רטבי סילאן – בתמר כנרת פותחו מגוון רחב של רטבי סילאן בטעמים אשר הותאמו במיוחד למאכלים שונים ומאפשרים להוסיף טעמים חדשים למנות השונות ולהפוך כל ארוחה למהנה.
  • ממרחים – על בסיס תמרים כתחליף בריא ואיכותי למריחה על לחם, מקפא ביתי או עוגת גלידה. בתוספות שונות של אגוזי מלך, חלבה ושוקולד.

מרכז המבקרים של תמר כנרת

לאחרונה נפתח לקהל הרחב מרכז המבקרים של "תמר כנרת". שם ניתן ללמוד את סיפור חזונם של אותם חלוצים  ומציע למבקרים לחוות את ארץ ישראל החקלאית והחלוצית, לטעום ממגוון התמרים הגדלים במטעי הקיבוץ, להתחקות אחר גלגולו של החזון שהפך למציאות וליהנות ממגוון פעילויות לילדים ומבוגרים כאחד.

במרכז המבקרים נהנים ממגוון פעילויות: טועמים, לומדים ונהנים:

  • טועמים – טועמים ממגוון התמרים הגדלים במטע הקיבוץ, מריחים תבלינים מיוחדים מהגליל ולוגמים את יינות הגולן.
  • לומדים –  יוצאים למסע אל ראשית כיבוש האדמות בעמק הירדן באמצעות סרטון מרהיב ומהנה באורך של 10 דקות.
  • נהנים –  נהנים ממגוון פעילויות לילדים ומבוגרים כאחד ולומדים להכיר מקרוב את החקלאות המודרנית והאתגרים העומדים בפני מגדלי התמרים בארץ.
חורשת האקליפטוס של נעמי שמר בכנרת (צילום דני בר)
חורשת האקליפטוס של נעמי שמר בכנרת (צילום דני בר)

סיורים מודרכים

במסגרת הפעילויות במרכז המבקרים אפשר ממש לצעוד בשבילי ההיסטוריה. בכנרת מציעים 3 סיורים מודרכים, המתאימים לקהל הרוצה להשלים את החוויה  ולטעום אותה ממש מקרוב.

  • סיור שיבת התמר התרבותי לארץ ישראל: בחלומו ראה בן ציון ישראלי את עץ התמר שב לארץ. העץ שהיה אחד מסמלי הארץ וכמעט שלא הוזכר בה הוחזר אליה אודות לנחישותו של בן ציון ישראלי וחברו איש נהלל יאני אבידוב. בסיור מוצג מסלול הבאת החוטרים הראשונים מעיראק דרך קליטתם באדמת העמק, מסופר סיפור מימוש חלומם של בן ציון ויאני בנטיעת גן רחל והמטע שלימים נקרא גן בן ציון לזכרו ובסופו עוקבים אחר נטיעתם של החוטרים ופיזורם מהעמק ביישובי הבקעה והערבה.
  • סיור במעלה הגבעה: "כשאמא באה הנה יפה וצעירה אז אבא על הגבעה בנה לה בית…" זו לא רק שורה מתוך שיר שהוא נכס צאן ברזל בזמר העברי אלא התייחסות לאותם צעדים ראשונים היסטוריים. בסיור זה צועדים בצעדים שנעשו בו זמנית בהיסוס ובביטחון על-ידי אותם חלוצים חולמים ומגשימים שבאו מארצות רחוקות להגשים חזון. שלושת הבתים הראשונים עומדים על טילם ומספרים את סיפורה של הגבעה שהיא גם ראשיתה של קבוצת כנרת וכל אשר התרחש באותם ימים של תחילת המאה הקודמת.
  • סיור בין משוררות: רחל ונעמי נחות בבית העלמין האחת ליד רעותה. ברצף שירתן הן מספרות על בניין ארצנו. בסיור זה מודגש עד כמה רב הדמיון בין נעמי לרחל. בפני המטיילים מובא סיפורן האישי ומסומנים השירים שהיו לנכס צאן ברזל ומהווים ציוני דרך  במסלול חייהן של אותן יוצרות גדולות. זהו סיור שמלווה בזמרת שיריהן תוך כדי חשיפת האירועים והמקומות שעזרו להן להיות כל כך מיוחדות.

בית קפה תמר כנרת

בקרוב יפתח  גם בית-קפה בצמוד למרכז המבקרים בו ניתן יהיה ליהנות מהפוגה נעימה ולאסוף כוחות לקראת המשך המסלול לאורך המראות והאטרקציות המרהיבות שיש לעמק הירדן להציע.

איך מגיעים ?

מומלץ  פשוט לכתוב  ב־ Waze תמר כנרת.  מרכז המבקרים נמצא בסמוך לכניסה לקיבוץ כנרת, כחמש דקות נסיעה מטבריה ומצומת צמח.

שעות פתיחה: ימים א-ה: 09:00 –  19:00, ימי שישי וערבי חג: 09:00 – 16:00, ימי שבת וחג: 9:00 – 21:00.

*** הסיורים בתיאום מראש ולרגל הפתיחה הם יוצעו חינם למבקרים, לתקופה מוגבלת של תקופת ההרצה.

כתיבת תגובה