שיק ושוק: השווקים שלא תרצו להחמיץ בישראל

בכל טיול מומלץ לשלב לפחות שוק אחד ||| הצעות לשוקים במחוזותינו ||| שוק פשפשים, איכרים ועוד חוויות מב"ש ועד עכו ||| שוק נצרת, רמלה, טירה ונתניה ||| שווקים לתיירים מחו"ל וגם כאלה שלא ||| כל הפרטים בהמשך <<<

שוק (צילום דן בר-דוב)

שוּק – מה לצפות

שוק הוא זירת מפגש בין צרכנים לבין סוחרים המציעים את מרכולתם. לעיתים הסוחרים הם היצרנים או המגדלים עצמם אבל לרוב אלה סוחרים בלבד (היצרנים והחקלאים עוסקים ביצור וחקלאות בזמן קיום השוק). ברבים שְׁוָקִים ובסמיכות שׁוּקֵי-לונדון או שׁוּקֵי-תל אביב. בערים רבות בכולם השתמר מיקום השוק בשם הכיכר או הרחוב אבל לא כך בארצנו. רוב שמות השוקים בישראל, נגזרים מהרחוב או השכונה בהם השוק פועל.

יש שווקים שפועלים כל יום אבל לא מעט מהשווקים פועלים יום או יומיים בשבוע, בימים קבועים וידועים מראש. רוב השווקים סגורים בשבת.

סוגי שְׁוָקִים

  • שוק איכרים: שְׁוָקִים רבים מותגו כשׁוּקֵי-איכרים והם זוכים להילה של אוטנטיות וטריות יותר משוק רגיל, ולא בצדק. המחירים בדרך כלל יהיו גבוהים יותר בשוק המתקרא שוק איכרים אבל גם התצוגה תהיה אסתטית יותר.
  • שוק פשפשים, וינטג' ויד שניה: לאוהבי הז'אנר בלבד. ביגוד, ריהוט, תקליטים, מוצרי חשמל וכלי בית לרוב. הרבה דש"צ (דברים שלא צריך) אבל לאספנים…חובה. ידוע גם כשוק פשפשים.
  • שוק מקורה: בערים רבות יש אולם מרכזי קבוע שהוא השוק בה"א הידיעה. יתרונם הגדול של שוקים אלה הוא שגם נעימים לכל מזג אויר ומהוים אתר בילוי הולם ומתאים.

שוק מחנה יהודה – ירושלים

שוק מחנה יהודה (צילום Yossi Souva)

השוק הראשון שהפך את חווית הקניות בשוק לחוויה קולינארית ותיירותית גם יחד. שוק מחנה יהודה התפתח בסמוך לשכונת מחנה יהודה, כשוק ירקות ופירות של חקלאי הכפרים הסובבים את ירושלים, עוד לפני כ-120 שנה. עם התפתחות העיר ובניית השכונות מסביב התקבעה השוק בין הרחובות יפו ואגריפס. השוק נכנס לאתוס התרבותי של ישראל בסיפורת, בשירה ובפוליטיקה – אין מערכת בחירות שהמועמדים לא עוברים בשוק לצילום ופוטואפ.

בשנים האחרונות ביזמת עירית ירושלים, עבר השוק שיפוץ ושינוי בתמהיל העסקים והמבקרים בו. פאבים, מסעדות ובתי אוכל תפסו את מקומם של חנויות ירקות ובגדים. השוק הפך לאתר תיירות חובה לישראלים ולתיירי חו"ל בכל גיל וטעם. בשוק מתקיימים סיורים וסיפורי מורשת ואתר אינטרנט מספר את סיפורו של המקום.

שוק הכרמל – תל אביב

שוק הכרמל הוקם בשנת 1920 ע"י עולים שנמלטו מהמהפכה ברוסיה. רח' הכרמל הפך לשוק תוסס ומרכזי לתושבי ת"א ותודות למרכזיות שלו אין תייר שלא עבר בשוק. בשנים האחרונות, כחלק מהחזרה לשווקים ובריחה מהקניונים, הפך השוק מקום בילוי גם לישראלים, בכל שעות היום. מכוונת עירית ת"א לבצע שיפוץ ושינוי בשוק לקראת חגיגות ה-100 של השוק. לשוק הכרמל יש אתר עם סיורי טעימות וסיפורי המקום.

שוק הפשפשים – יפו

שוק פשפשים (צילום דני בר)

השוק הוקם ביפו, בין נמל יפו ותחנת הרכבת לירושלים, עוד בתקופה העות'מאנית. לפני כעשור עבר השוק שיפוץ ושינוי כך שפחות ענתיקות ודש"צ (דברים שלא צריך) ויותר אוכל, אמנות וגם חיי לילה. כל תייר ישראלי או זר המבקר ביפו "חייב" לעבור בשוק הפשפשים. במקום נערכים סיורים וטעימות וכן יש אתר אינטרנט של עיריית תל אביב יפו.

שוק הנמל – תל אביב

זהו שוק איכרים שנמצא בהאנגר 12 בנמל תל אביב המחודש והתיירותי כל כך. 1000 מ"ר מקורים של דוכני אוכל וחומרי גלם לבישול. תמהיל מוקפד של ספקי מזון ממגוון טעמים מהארץ והעולם. במקום סיורי אוכל וכיף וגם סביב השוק אירועי תרבות בסופי שבוע ובקיץ.

שוק אמנים – נחלת בנימין

רח' נחלת בנימין, בקטע המקביל לרח' ושוק הכרמל, הופך בימי שלישי ושישי לשוק של אמנים ואומנים המציעים את מרכולתם ועבודות שלהם ושל אחרים, למבקרים במקום.

חגיגה צבעונית שיכולה להשתלב היטב עם שוק הכרמל השכן.

שוק לוינסקי

זהו מתחם חנויות בין רח' העלייה לרח' הרצל בתל אביב. ריכוז של חנויות של יבואני  תבלינים, גרעינים ואגוזים, פירות יבשים, משקאות חריפים ועוד. באזור יש כמה מוסדות קילינריה מיתולוגים כמו "מתי המקלל" ומסעדות רבות הוקמו במקום בשנים האחרונות. סיורי טעימות ועוד באתר <<<

שוק התקווה

זה השוק האחרון שנותר בתל אביב כשוק מקומי אותנטי ולא מתוייר. הוקם לפני כ- 80 שנה בלב שכונת התקווה – רח' התקווה.

מתחמי האוכל "שוק הצפון", "שרונה" ו"שוק רוטשילד אלנבי"

בשנים האחרונות הוקמו בתל אביב מתחמי אוכל קטנים עם מגוון רחב של מסעדות, מזנונים ואוכל. המקומות הקטנים יחסית, מהווים מרכז אוכל לעובדי הסביבה (שוק הצפון) בעיקר ולתיירים ועוברים ושבים.

עראיס – כניסת המסעדה (צילום דניאל מתתיה)

שוק עכו

העיר העתיקה של עכו היא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו ומוקד טיולים לתיירים וישראלים רבים. השוק שמשתרע על כמה מהרחובות המרכזיים בעיר העתיקה הוא שוק צבעוני של פרי הארץ, דגים ומאכלים ואחת האטרקציות היא החומוס של עכו – חומוס סעיד.

שוק הבדואים באר שבע

במשך מעל ל-100 שנים בעל בסמוך לעיר העתיקה של באר שבע, שוק בזאר בדואי שבועי שכבר בצהרי היום נעלם והתקפל. עיריית באר שבע החליטה לסגור השוק ולאחרונה צץ מחדש, בכניסה לישוב הקבע הבדואי, שגב שלום. כל יום חמישי השקם בבוקר ועד הצהרים מתקיים במקום שוק בדואי אותנטי.

שוק העיר העתיקה בירושלים

שוק תיירותי מאד ברחובות המרכזיים של העיר העתיקה בירושלים. הרבה מזכרות ודש"צ, וגם אוכל מקומי מהיר ומסעדות. הרבה אווירה, ריחות מקומיים וסיפורים.

שוק רמלה

סביב רחוב ז'בוטינסקי, במרכז רמלה, נמצא שוק שראשיתו כבר לפני כ-200 שנה, עת רמלה היתה אחת הערים המרכזיות והחשובות באזור מזרח הים התיכון. על הדרך בין ירושלים לנמל יפו ובין בירות וקהיר. שוק תוסס שתחום ההלבשה והביגוד עדיין תופס בו חלק נכבד. ממנו יצא המושג "שוק רמלה-לוד" לשווקים הנודדים המתקיימים פעם בשבוע ברבות מערי הפריפריה והרוכלים בהם שואבים את מרכולתם מהדוכן הקבוע שלהם ברמלה. פרטים באתר השוק <<<

שוק נתניה

שוק תוסס וקטן, סביב רח' שוהם במרכז נתניה. מעבר לירקות פירות ומוצרי צריכה אחרים, תמצאו כמה בתי אוכל שרובם בעלי אופי טריפוליטאי. מקום מצויין להתענג על אוכל זה.

שוק נצרת

בלב העיר העתיקה של נצרת, נמצא את השוק הגדול והתוסס של העיר. תערוכת של אוכל ומוצרי מזון עם מזכרות לתיירים ואופי תיירותי בואך כנסיית הבשורה.

שוק פתח תקווה

שוק אפרורי משהוא, בלב פתח תקווה ומשמש בעיקר את תושבי מרכז העיר ובכך אופיו המיוחד. לא מתוייר ולא זוכה ללקוחות מחוץ לעיר. סחורה טריה ומחירים טובים ומעט אוכל טרי וטעים. רק לחובבי שווקים מושבעים.

שוק טירה

בכניסה הדרומית של טירה, בואך כפר סבא, נמצא מתחם ענק שבימי שבת הופך לשוק של הכל. סוחרי ת"א מגיעים על מנת לחסל עודפים ובמחירים מדהימים, סוחרי המגזר הערבי נחשפים לקהל רחב שרובו תושבי השרון ואף רחוק מכך. רוב הלקוחות יהודים ורוב הסוחרים ערבי טירה וטייבה.

שוק ואדי ניסנס – חיפה

בלב שכונת ואדי ניסנס שוכן השוק הקטן והצבעוני. השוק הפך למרכז תרבותי לאמנים רבים ובסמטאות סביבו תמצאו פסלים וכתובות ששווה לעצור ולהתרשם. אל תוותרו על פלפל הזקנים המיתולוגי.

שוק הפשפשים – חיפה

שוק שפעל ברח' קיבוץ גלויות בעיר התחתית בחיפה עוד לפני קום המדינה. השוק חידש נעוריו בשיפוץ גדול שנערך בו והיום חייבים להגיע מוקדם כי כבר מ-6 הדוכני רחוב נפתחים ובצהרים כבר לא נשאר זכר לפעילות המקום.

שוק תלפיות – חיפה

בלב שכונת ואדי סליב שבעיר התחתית חיפה, נמצא השוק המקומי של חיפה, גדול ותוסס אבל עם פוטנציאל מפוספס לתיירות. מבנה השוק הוותיק מוזנח אבל הדרו נראה ובקרוב יחלו לשפץ המבנה.

כתיבת תגובה