צפון ים המלח: קליה, ביאנקיני ומנזרים

רשמים מביקור בצפון ים המלח ||| 70 שנות זיכרון בקליה ||| שלגית אשטמקר מארגנת טיולי חוויה לגילאי 25-45 לחו"ל ב"טיולי שלגית ברחבי הגלובוס" מספרת ||| ביאנקיני ודינה דגן ||| ארמון היהודים ומנזרים ||| עוד סיפורים ומקומות עם סיפורים בהמשך <<<

כרטיס נסיעה של חברת האשלג א"י מירושלים לקליה משנת 1945 (צילום דני בר)

קליה 1945

כשקיבלתי ההזמנה להגיע לאזור קליה ולבקר בכפר הנופש ביאנקיני, מיד קפצתי על ההזדמנות. הזדמנות לבקר במחוזות בהם אבי גדליה בר (אוטו ברגר בימים של טרום הקמת המדינה) עבד והתפרנס. מפעל המלח של צפון ים המלח שרק שרידים ממנו קיימים עד היום. מפעל שהיה קיים עד שנת 1947 ועובדי המפעל היו מגיעים בשיירות אוטובוסים מירושלים ואפילו נשאר ברשותי, מורשת מאבי, כרטיס אוטובוס מקורי של הנסיעה בשיירות אלה, משנת 1945 – לפני יותר מ-70 שנים.

פלוגת הנדסה בהפסקה מהנחת מוקשים בגאון הירדן – דני בר עומד במרכז (צילום דני בר)

קליה 1975

בימים אלה, קראתי שמפנים את שדות המוקשים שנזרעו בשנות ה-70, להגן מפני כל פלישה אפשרית של צבא מכיוון  מזרח לירדן, כחלק מלקחי מלחמת יום הכפור שהסתיימה רק כשנה לפני כן. בשרותי הצבאי, אי שם בשנת 1975, נשלחנו אני והיחידה שלי, לזרוע את שדות המוקשים שעכשיו מפנים. מאז, כבר 45 שנה, לא ביקרתי באזור נהר הירדן אבל הזיכרון קיים. הלינה במחנה הצבא הירדני הנטוש, האדמה הבוצית שבה זרענו והטמנו את המוקשים וכמובן מזג האוויר הסוער של ינואר 1975.

שדות מוקשים בדרך לקאסר אל יהוד 2018 (צילום דני בר)

קליה 2018

הגענו לצפון ים המלח, כפר הנופש ביאנקיני שהוא מתחם גדול ומושקע, עם שלל חדרים, מתקנים, מתחמי אוכל, בריכות במפלס הכביש, וגם דרך המוליכה לחוף ים המלח הנסוג שנמצא איי שם למטה. כל זאת בתפאורה ואווירה מרוקאית אותנטית שבניצוחה והשראתה של דינה דגן, האישה המיוחדת שהקימה אי של שפיות ושלום בצפון ים המלח.

דינה דגן על שפת ים המלח בביאנקיני. גם מבני של צבא ירדן צבועים וחגיגיים (צילום דני בר)

ביאנקיני

לפני כ-16 שנים הגיעה מירושלים לצפון ים המלח דינה דגן, שהייתה בעלת מסעדה ברח' ביאנקיני בירושלים. מסעדה שנקראה ביאנקיני והיתה מוכרת ופופולארית בעיר. הרחוב בו היתה המסעדה נקרא ע"ש אנג'לו לוי-ביאנקיני Angelo Levi-Byankinni שהיה קצין יהודי איטלקי ששירת תחת דגל צבא איטליה בפלסטינה ונרצח בדרעא, על גבול ירדן סוריה באוגוסט 1920. יום אחד המסעדה הייתה מלאה בילדים שחגגו יומולדת ודינה הבחינה בחבילה חשודה בידי צעיר ערבי שעבד במקום לעיתים. הצעיר הניח את החבילה ליד ערמת מתנות היום-הולדת של הילדים ודינה דגן שהבחינה בסכנה האורבת לחבורה החוגגת, לקחה את החבילה והוציאה אותה במו ידיה מחוץ למסעדה ומטווח הסכנה. כשהגיע המשטרה התגלתה פצצה בחבילה והמשטרה פוצצה את מטען החבלה באופן מבוקר.

בעקבות הטראומה ואירועי האינתיפאדה השנייה, עזבה דינה את ירושלים ובחרה בפינה שקטה וקסומה בצפון ים המלח. היא הקימה בתחילה מסעדת אוכל מרוקאי כפי שידעה מבית הוריה ולאט לאט בנתה מסביב למסעדה כפר נופש שלם הכולל 70 חדרי אירוח, בריכה וחדרי בוץ ומלח טיפוליים לרווחת האורחים. בנוסף במתחם יש גם וילה מרוקאית, חאן אירוח לקבוצות, מתחם קמפינג, אולמות אירועים ועוד. בקרוב יפתחו גם המבנים האקולוגיים ביניהם הספינקס והפירמידות.

כפר הנופש ביאנקיני, ים המלח (צילום שלגית אשטמקר)

לינה בכפר הנופש

בביאנקיני ישנן מספר אפשרויות ללינה.

  • וילה מרוקאית גדולה ומפוארת-מכילה 6 חדרים זוגיים ומתאימה לחגיגה משפחתית
  • 70 חדרי אירוח למשפחות וזוגות
  • חאן אירוח לקבוצות. מתאים ל- 10-25
  • מתחם קמפינג – אוהל פרטי שאפשר להקים במקומות המיועדים לכך

ובקרוב יפתחו גם המבנים האקולוגיים, הספינקס והפירמידות.

בהשראת דינה דגן משמש המקום כזירת מפגשים עם אזרחים פלסטינים ותושבי יריחו והוא משמש גשר לדו קיום ושלום לכל האזור. רוב עובדי האתר הם תושבי יריחו הפלסטינאים.

במסגרת חשיפת המקום לכתבים, התארחנו במשך יומיים חווייתיים בכפר הנופש וביקרנו בכמה אטרקציות תיירותיות בצפון ים המלח. פרטים באתר <<< ובטל': 02-9400266

בריכות המלח בקליה (צילום דני בר)

מפעל המלח

לאחר קבלת פנים עשירה ולבבית יצאנו לכמה מאתרי הסביבה. התחנה הראשונה היתה שטח מחנה הצבא הירדני הנטוש, שם לפני יותר מ-40 שנה, ישנתי כחייל צעיר בין משמרות המשימה שלנו, חיילי הנדסה צעירים, שנשלחו להניח שדות מוקשים בגאון הירדן. עברנו את שרידי אזור המגורים והמלון שהיו כאשר היה מפעל מלח ואשלג בקליה, שנים רבות לפני קום המדינה. לא רחוק משם נמצא מפעל מלח של  ג'ורג חאלד, שבו יש בריכות יבוש ומתקן ניקוי ואריזה של מלח שרובו ככולו נמכל לשוק הפלסטיני ומעט ממנו גם ליצוא תחת מותג SALZ באריזות קטנות לאניני טעם. רוצים לבקר במפעל, רק בתיאום מראש בטל': 052-4540564.

מנזרים בגאון הירדן (צילום דני בר)

מנזרים בגאון הירדן

ממפעל המלח הפלסטיני המשכנו לאורך עוקף יריחו לכיוון האתר הקדוש לנוצרים הבפטיסטים הוא קאסר אל-יהוד או ארמון היהודים בעברית. זהו אתר טבילה במי הירדן על הגבול עם ירדן שמשמש מקום מיוחד ומקודש לנצרות. וזו גם הנקודה בה יש היסטוריונים המאמינים שבני ישראל נכנסו לארץ ישראל אחרי הנדודים במדבר. בקאסר אל-יהוד נהוג לחגוג את חג ההתגלות הוא אפיפניה Epiphany, שמצויין בטבילה המונית של נוצרים במי הירדן בדיוק כפי שיוחנן הטביל את יהושע הוא ישו, לפי המסורת לפני כאלפיים שנים. האתר הוא שמורת טבע באחריות רשות הטבע והגנים, שפתוחה לכול. פרטים בטל': 02-6504844 ובאתר רשות הטבע והגנים. תחנתנו הבאה היתה מנזר דיר חג'לה השוכן בחורשת עד ירוקה ומטופחת, עם כנסיה ופינות צל ואירוח בגן המטופחץ בקומה השניה של המנזר חיים כמה נזירים יוונים אורתודוקסים. במקום בית מלאכה ליצירות אבן פסיפס מושקעות וגדולות והכל נעשה בבעבודת יד.

קאסר אל יהוד (צילום דני בר)

חוות האפרסמון 

שמזכירים אפרסמון בהקשר של ים המלח, אין הכוונה לאותו פרי כתום שאסור לאכול יותר מידי ממנו. מדובר לצמח שגדל באזור ועל פי התלמוד, שמן שהופק מענפי וגזע השיח, שימש בבית המקדש. פגשנו יזם ואיש חלומות שהקים חוות גידול להפקת שמנים כמו שמן האפרסמון. גיא ארליך. חוות האפרסמון של ארליך, משמשת כחממה לפיתוח חקלאות מקומית של צמחי תבלין, בושם ומרפא. גיא מייצר בחווה שמנים אתריים שהם שיחזור של השמנים שהיו משתמשים בהם בבית המקדש. לתיאום ביקור או רכישת הבשמים המיוחדים של חוות האפרסמון, גיא ארליך טל': 052-4498200.

ערב ובוקר בביאנקיני עפ"י שלגית

שלגית אשטמקר בלבוש מסורתי בביאנקיני (צילום שלגית אשטמקר)

מספרת שלגית: דינה העבירה לנו סדנת בישול ממטעמי האוכל המרוקאי, ולאחר מכן הולבשנו בבגדים בסגנון מרוקאי ממיטב המעצבים וחגגנו לנו את הלילה בחפלה מרוקאית שמחה ומהנה. ביום למחרת התעוררנו לארוחת הבוקר ונפשנו בחוף הפרטי של ביאנקיני על שפת ים המלח. נהנינו מהג'קוזי המפנק בבריכה ובמיוחד חדר המלח הידוע בסגולותיו הבריאותיות. מפתיע הוא חדר המלח במקום, שהוא חדר המלח היחיד שנמצא באזור ים המלח והנמוך ביותר בעולם.

תודה לשלגית אשטמקר, מארגנת טיולי חוויה לגילאי 25-45 לחו"ל ב"טיולי שלגית ברחבי הגלובוס".

כתיבת תגובה