סֶנְטְאֵנְדְרֵה Szentendre שאולי לא הכרתם

סֶנְטְאֵנְדְרֵה בברך הדנובה מזווית אחרת ||| כנסיות, אמנים ומרציפן ? מכירים ||| טיילת על הדנובה, מסעדות וסמטאות ? מכירים ||| את המוזיאון הזה אתם לא מכירים ||| לשאר הפרטים בהמשך <<<

רטרו מוזיאון בסנטאנדרה (צילום דני בר)

סֶנְטְאֵנְדְרֵה  Szentendre

כל מי שמבקר בבודפשט לא מוותר, ובצדק, על נסיעה קצרה 20 ק"מ צפונה לאורך הדנובה, לעיירת האמנים הקטנה והציורית. העיירה הפכה לאתר תיירות פופולארי, עשיר בחנויות הפונות לתיירים, בזכות ריבוי הגלריות והמוזיאונים שבה וקרבתה לבירה ההונגרית. החל מהמאה ה-16, תחת כיבוש עותומני, הפכה סנטאנדרה למרכז של קהילת גולים סרבים שהתיישבו בהונגריה. תוך כמאה שנים היו במקום יותר מ-10 כנסיות סרביות. הסובלנות של תושבי המקום לזרים, משכה גם גולים בולגרים ובמסמך משנת 1690 מכונה המקום Bolgarija. בזכות האווירה המיוחדת שהתפתחה במקום, מצאו להם אמנים רבים, את סנטאנדרה כמקום מושב מחבק ומקבל גם אמנים על כל שגיונותיהם ושגעונותיהם. המקום קיבל צביון בוהמי והפך לאתר עליה לרגל לכל תייר בבודפשט. מה נמצא בסנטאנדרה חוץ ממלכודות תיירים וחנויות לקניית דש"צ* ?

אופניים ומדים הונגרים/סובייטים (צילום דני בר)

מוזיאון הרכב של שנות ה-70

צמוד לחניון האוטובוסים של סנטאנדרה, ברחוב Rév utca 4 נמצא מוזיאון קטן שנקרא "מרכז העיצוב של פעם" Retro Design Center. זהו מוזיאון בו נמצא מוצגים החל מכלי בית ועד אופניים אבל בעיקר מכוניות מתקופת הקומוניזם ההונגרי של שנות ה- 80 (סגנון שנות ה-50 בישראל).

פנינה קטנה זו בהחלט יכולה להיות ביקור קצת אחר למטייל שמאס ממקומות מתוירים ועמוסי קניות ופיתויים. פרטים בפייסבוק <<<

אמן המיניאטורות האוקראיני Mykola Syadristy

במרכז העיירה נמצא את כיכר Fő tér. במספר 18-19 נכנס בסמטה צרה וקצרה ונכנס למוזיאון המיניאטורות הקטן והמקסים, שבו יש אוסף מיניאטורות בגודל קוף המחט.

המוזיאון לא תמיד פתוח ועל כן כדאי לבדוק באתר <<< או בדוא"ל <<<

הסמטה

מכיכר פו-טר אפשר לעלות דרך סמטת Váralja lépcső, הצרה והמיוחדת, לכנסיה הקתולית שבראש הגבעה החולשת על העיירה והדנובה.

במורד המדרגות לקתדרלה מהכיכר בסנטאנדרה (צילום דני בר)

יהודים בסנטאנדרה

עקב אופייה הקוסמופוליטי של העיירה, משכה אליה סנטאנדרה גם יהודים. עד מלחמת העולם השנייה התגוררו בעיירה כמה משפחות יהודיות, שאף ניהלו בית כנסת צנוע לצד אחת הכנסיות. כמעט כל יהודי סנטאנדרה הושמדו בשואה, ורק משפחה יהודתי אחת חזרה למקום בתום מלחמת העולם השניה. לפני כ- 20 שנה הקימה משפחה זו אתר הנצחה קטן, הכולל לוח הנצחה בעברית ובהונגרית עם שמות הנספים, וחדר קטן ובו כמה חפצים שנותרו, כמו ספרי תורה, סידורי תפילה וכדומה. המקום Szántó Jewish Memorial House and Temple נמצא בכתובת Bejárat a Hunyadi utca felől, שהיא סמטה היוצאת מ- Alkotmány utca שהוא הרחוב היוצא צפונה מכיכר העיר.

בשולי העיירה שוכן בית העלמין היהודי, ובראשו שער ברזל בו יצוקים מנורה ומגן דוד. המשפחה היהודית היחידה בסנטאנדרה היא שמטפחת את בית הקברות, הכולל כמה עשרות מצבות, משלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה- 20. הכיתוב על המצבות הוא בעברית.

מרציפן

אחת האטרקציות בסנטאנדרה היא מוזיאון המרציפן, שמוצגות בו עבודות פיסול ממרציפן.

זו חנות מוקפדת וצבעונית, עם הרבה סוגי מרציפן וגם גלידה. מאחורי החנות (או בכניסה מדלת צדדית) נמצא המוזיאון שמשתרע על פני שתי קומות. בין היצירות המוצגות במוזיאון ניתן למצוא דמויות מסיפורי ילדים (כיפה אדומה, פינוקיו ועוד), חפצי בית, פירות וירקות, ודיוקנאות של גיבורי תרבות עולמיים והונגריים. היצירה הגדולה ביותר היא תבנית בית הפרלמנט ההונגרי, בבודפשט.

* דש"צ – דברים שלא צריך

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אסנת

    תודה על המידע החשוב, האם צריך לתאם ביקור בבית הכנסת?

    1. Dany Bar

      אין צורך לתאם ביקור. יש שם שומרת גויה כל יום בשעות היום.

כתיבת תגובה