נסיעת מבחן: סאנגיונג רקסטון באילות והערבה הדרומית

נסיעת מבחן של הרבה כביש וגם שטח עם סאנגיונג רקסטון החדשה ||| הערבה הדרומית והצצה לאילת אחרי עשור ||| תצפיות עירוניות וגם פסגה מאתגרת ||| חדרי אירוח מפתיעים בתיירות אילות שווים לכולם ||| כפות תמרים ושוק איכרים כשדרוג לחוויה ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…

סאנגיונג רקסטון מעל מפרץ אילת (צילום דני בר)

סאנגיונג רקסטון 2020 Ssangyong Rexton

לקחנו את הרקסטון החדש של סאנגיונג לנסיעה למקום הכי רחוק שאפשר – 350 ק"מ מכפר סבא, והיעד הוא הקיבוץ הכי דרומי בעולם, אילות. הנסיעה הארוכה יכולה להיות סיוט אבל לא עם הרקסטון המפנק ברמת הגימור פרמיום. זהו רכב שטח אמיתי עם הנעה 4X4 אבל רק כשצריך. את הדרך הסלולה והארוכה לאילת מספיק לעשות במצב 4X2 כי יש ברירה לעשות זאת. הרכב הגדול והכבד (2.2 טון) מצויד במנוע דיזל של 2,157 סמ"ק מפיק 181 כו"ס שזמינים מידית לכל לחיצה על הדוושה.

כביש 90 הארוך, עמוס המשאיות ושיירות מכוניות מעת לעת, היה מכשול קל לכוחה של הרקסטון וליציאה המהירה לעקיפות בטוחות אבל זריזות. את הנסיעה סיימנו בהרבה פחות זמן ממה שחשבנו והגענו לקיבוץ אילות לאירוח הכפרי שהוזמנו אליו.

אירוח כפרי אילות

שוק איכרים קיבוץ אילות (צילום דני בר)

נענינו להזמנה של ליטל שמואלי להתארח ביחידות הנופש של קיבוץ אילות, מרחק נגיעה מאילת. באזור האירוח יש 40  יחידות נופש זוגיות ומשפחתיות. היחידה שלנו היתה מרווחת, ומאובזרת בדיוק במה שצריך – מיקרוגל, מקרר, קומקום וחדר רחצה חדש ונעים. גינת התבלינים שבלב במתחם היתה אטרקציה לזוגתי – שלל סוגי הצמחי תה ותבלין שמשדרגים את התה מהגינה לכוס. על דלפק הקבלה כמובן צלחת תמרים – הפרי המרכזי בערבה הדרומית בפרט והערבה בכלל. השוטטות במרחבי המתחם והקיבוץ נעימה תודות לנגיעות של עיצוב בטוב טעם, שילוט מוקפד על יד כל עץ ושיח המסביר מה שמו ומקורו של הצמח ועוד.

ערב ערב באילת

רקסטון ע"י עין נטפים (צילום דני בר)

כתושב אילת לפני 40 שנים, המושג ערב הוא "ערב ערב" כשם המקומון המיתולוגי של העיר. יצאנו לשוטט מעט בעיר החשוכה ומוארת לפני שנבקר חברים שאילת היא מרכז חייהם ולא נטשו אותה כמו רבים מהתושבים הותיקים. מגורים באזור זה היא מטלה לחיים קשוחים. אחרי שכעשור לא ביקרנו בעיר, נכונה לנו הפתעה על הפיתוח הרב שחל באזור המלונות, שחמון והמרכז. אמנם יש אזורים רבים שמאומה לא השתנה בהם מאז השנים בהם גרתי ועבדתי באילת (1977-79) אבל יש הרבה חדש. האזור השומם והחשוך בו היה שדה התעופה של העיר, מקום בו עבדתי בכל ימי כתושב אילת, יעבור שינוי מבטיח אבל בינתיים המסלולים משמשים חניה לטווח ארוך. משה ומיכל שטיין סיפרו לנו על החיים העכשויים כפנסיונרים באילת ולחשו לנו טיפ על מצפור לא ידוע ממש לא רחוק מהם. תצפית שווה ליום ולא פחות מכך גם ללילה.

מצפור אילת בשכונת שחמון נמצא בקצה המזרחי של רח' לבנדר. מסלול דק עם מדרגות עץ יוליכו אכם מהחניה המסודרת עד לתצפית – תבחרו אחת מ- 2 סוכות מסודרות עם צל, שמהן נשקף נוף מדהים על מפרץ אילת, עקבה והרי אדום. שימו בוייז מצפור אילת שכונת שחמון, אילת.

בוקר של קיבוץ

יצאנו למרחב הקיבוצי בעצלתיים של בוקר קריר ושמים בהירים – שמש משקרת אמרנו? שמענו כבר על שוק האיכרים של אילות – אילות מרקט ובאנו להתרשם. בכל יום שישי מתקיים ברחבת כפות תמרים שוק תוצרת חקלאית ישר מהחקלאי. לצד דוכני הירקות והפירות, מוכרים גם תמרים מהערבה הדרומית, שמן זית תוצרת אורגנית של קיבוץ נאות סמדר, בירת  BEERצינות מקיבוץ קטורה הסמוך ועוד המון הפתעות. לצד השוק מתחם ישיבה על הדשא באווירה קיבוצית ומזמינה, המשדרג את חווית הקנייה בשוק למקום בילוי של שישי בבוקר. המקום פעיל כל שישי 8:00-14:00 עד סוף מרץ 2020.

כפות תמרים: חדר אוכל של פעם ועוד

כפות תמרים קיבוץ אילות עם קייטרינג מגוון מאד (צילום דני בר)

לאחר סיבוב התרשמות משוק האיכרים עלינו לחדר האוכל. מיד בכניסה עלו בי זכרונות של קיבוץ בילדותי. כידוע, רוב הקיבוצים היום הופרטו וחדר האוכל הוא כבר לא פעיל לארוחות בוקר רגילות אבל לא כך הדבר באילות. חדר האוכל משרת את חברי ותושבי הקיבוץ, בצד אורחי האירוח הכפרי של אילות ועוד אורחים מהסביבה שמגיעים לארוחות במסעדה. התפריט המגוון הוא מזללה של מלונות אילת וטוב שכך. יש בתפריט הבוקר כל מה שטוב שיהיה ויותר מכך. הכל בשירות עצמי כולל הורדת המגש עם האוכל לפס ההזנה של מדיח הכלים הקיבוצי.

ישבו לידינו ילדי וחברי הקיבוץ ואי אפשר היה שלא להיזכר בארוחות הבוקר של ילדותי בביקור בקיבוץ גבעת חיים איחוד או פלמחים בהם היו לנו דודים ובני דודים שאירחו אותנו מעת לעת. בנוסף, בחלק אחר של חדר האוכל, מתקיים בימי שישי בשעות הבוקר, קייטרינג אוכל מוכן, הגדול והמוביל בערבה ובאילת, המציע למעלה מ-120 מנות שונות של אוכל ביתי אמיתי לקחת הביתה.

קניות באילת

קניון אייס מול אילת (צילום דני בר)

יצאנו שבעים ושמחים לביקור במגוון חנויות שאילת בתקווה שהפטור ממע"מ שיש באילת, יבוא לידי ביטוי בכמה דברים שהתכוונו לרכוש בתקופה זו. לאחר ביזבוז זמן בכמה חנויות הבנו שאמנם מע"מ לא משלמים באילת אבל המחירים לא תחרותיים ובאזורינו יש מחירי מוצרי חשמל או אפילו ביגוד, במחירים כולל מע"מ, שווים הרבה יותר. פנינו לקניון אייס-מול החדש באיילת שהוא לא פחות ממרכז קניות, מרכז בילוי עם שלל אטרקציות יחודיות למקום. משטח החלקה על קרח, פארק חבלים עם הגדולים והמרשימים מיד איך שנכנסים למקום אבל לא פחות נעים זה גם לשכשך רגליים בספא דגיגים, לקבל מסג' מכורסא אישית ועוד. כל הדברים הנחמדים האלה מזומנים למבקרים בקומה מפלס ההחלקה על הקרח. ישבנו לאכול בבית קפה מקומי – Café WiFi שם אירח אותנו איתן עם שלל מנות שמורכבות במקום עפ"י רצונו וטעמו של המזמין ובמחירים שפויים ביותר.

מנות טעימות של קפה ויפי אייס מול אילת (צילום דני בר)

הרי אילת עם רקסטון 2020

לאחר התרעננות קלה בקניון יצאנו למעלה ההר בכביש 12 לכיוון גבול מצרים ועובדה. הכביש המתפתל במעלה הרי אילת מדהים ביופיו אבל יותר מכך, כיף לעשות את המעלה בעוצמת הסאנגיונג שעושה את הכליה בקלות שלא לומר בקלילות. בק"מ ה-9 פנינו שמאלה עפ"י השילוט לפסגת הר יואש שמזמין לתצפית או בעליה קשה וקצרה ברגל או בעליה בדרך סלולה אך רעועה, ובשיפועים שרק רכב עוצמתי ובעל הנעת כל 4 הגלגלים יוכל לבצע המשימה.

 
- פרסומת -

 

התצפית מהר יואש מזמינה מבט לעבר הרי אדום, מדרום בסעודיה ועד צפונה אזור פטרה. המפרץ החולש מתחתינו מקסים בשעות אחר הצהרים המוקדמות כשהשמש בגבינו. גם הצד של קו הגבול המצרי לא פחות מלהיב. הירידה התלולה היא אתגר לא פחות קריטי לכל רכב. בלחיצת כפתור הוכנסה לפעולה בקרת נסיעה במדרון HDC וירדנו בבטחה וללא לחיצה על בלמים כל הדרך המדרון התלול לעבר כביש 12.
משם פנינו לירידה ממול, בדרך שמוגדרת 4X4 לעבר עין נטפים. דרך עפר שנראית קלה והיא בהחלט לא מאתגרת את הרקסטון אבל זאת תודות להנעה 4X4 כי אחיזת הדרך בעליה חזרה מהחניון מעל עין נטפים, היא לא פשוטה לרכב שלא עשוי לשטח.

בטיחות ונוחות הסאנגיונג

הרקסטון החדש מצויד ב- 9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית AEBS, בקרת יציבות אלקטרונית ESP, התרעה על סטיה מנתיב LDWS ועוד שלל אמצעי בטיחות לשמירה על 7 נוסעי הרכב. יש לציין את סביבת הנהג שנראית טוב ועם תצוגת הנתונים לנהג באופן ברור ובהיר לטובת שליטה בכל הנעשה ובאחריות הנהג והרכב. מושבי הנהג וזה שלצידו נוחים ומפנקים במיוחד וגם השונה השניה על כל 3 המושבים, עם מרחב נוח. השורה האחורית עם 2 המושבים הנוספים מתאימה יותר לילדים ומתבגרים מאשר לאדם מבוגר שלא לומר קשיש.

ארוחת שישי בכפות תמרים

חזרנו למנוחה והתרעננות בחדרנו באילות. לעת ערב הלכנו לארוחת שישי הידועה בקרב תושבי אילת והתיירים הפוקדים את העיר ואת ישובי הערבה – ישראלים וגם זרים. חגיגת טעמים עם בר ענק של עשרות סוגי בשר, דגים, צמחוני, סלטים, תוספות ועוד. הכל בטוב טעם ובשפע ובמחיר שפוי של 100 שקלים לסועד.

נחל פסלים – מבאר אורה לנחל צפונות

ביקשנו את המלצתו של ערן היימס, נציג הרט"ג בערבה הדרומית ומומחה שטח של האזור. בהכוונה שלו הגענו מאחורי באר אורה לתחילת שביל אופנים בעל עבירות 4X4 מאתגרת לנהג שלא כל שבת חורש את השטח אבל מעניינת ביותר לנהיגה ולמראות מסביב.

הדרך החרוצה והמתפתלת שווה כל מטר וכל קפיצה כי הכל נעשה בנוחות ורוגע עם הרקסטון שצולח הכל בלי כל היסוס ומאמץ.

בסיום המסלול שהוצע לנו חזרנו לכביש 90 ופנינו צפונה להר הנגב.

תחנת ריענון ע"ש אלכס מלצר

לאחר מספר ק"מ על כביש הערבה, כ-4 ק"מ לפני הרמזור והצומת של באר אורה ראינו נווה מדבר הבולט כל כך בשטח עם אלט בולט ורק קלטתי מהכביש את השם מלצר. מיד עצרתי וירדתי מהכביש ותודות ליכולת הרכב יכולתי להגיע ללא כל בעיה לפינת החמד הזו, שמגודרת, עם שולחנות אירוח והרבה עצים וצל אבל גם הזנחה.

פינת רענון על כביש הערבה ע"ש אלכס מלצר (צילום דני בר)

סיפור המקום מוכר לנו היטב, כי בנו של אלכס מלצר הוא ידידנו הטוב אורי מלצר. שנים שמענו על נסיעה שנתית של אורי ואימו לאילת לעלות לקברו של אביו ולאנדרטה שעל כביש הערבה, סמוך למקום בו ארעה תאונת הדרכים הקטלנית, בא קיפד את חייו אלכס מלצר, שהיה בכיר בחברת מקורות ואילת היתה בתחום אחריותו. לזכרו הוקם ע"י מקורות האתר שנמצא כ-20 ק"מ מצפון לעיר אולם אין אליו גישה מוסדרת ובטיחותית ומעטים יודעים על אפשרות הריענון והמנוחה במקום, ללא כל תשלום ובשקט הרחק מהכביש הסואן. אולי יעשו באתר הירוק ובעל הפוטנציאל, שימוש לרווחת המטיילים באיזור.

סיכומו של סופ"ש

ההחלטה הלא שגרתית לנו, לנהוג לאילת היתה במקומה כשמדובר ברכב הסאניונג רקסטון החדש. רכב גדול ומרווח, עוצמתי ובעל עבירות הרבה מעבר למה שמצפה נהג כביש ופחות נהג שטח. לדברי יודעי דבר וניסיון עם הדגם הקודם של הרקסון, זו חיית שטח שלא מביישת גם אוהבי השטח האתגרי. הרכב בעל מערכת ההנעה מוצלחת עם מנוע חזק, תיבת הילוכים חלקה וצריכת הדלק חסכנית יחסית (10 ק"מ/ל'). הדבר היחיד שהפריעה לי כחסיד איכות הסביבה הוא פליטת המזהמים הגבוהה (גם לדיזל זה גבוה) והציון 15 המקסימלי האדום. מחיר הרקסטון החדשה יותיר מעט עודף מ- 280,000 שקלים.

אילות

חדרי האירוח, כפות תמרים, שוק האיכרים: פרטים פרטים והזמנות באתר… ובטל': 08-6358816.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. כתבה נהדרת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט