נסיעת מבחן בצפון החם

כשתיכננתי את נסיעת המבחן הזו, הצפון היה שליו ומזמין. יום לפני הנסיעה נשאלתי אם אני מגיע, כי רבים וטובים מהמטיילים לצפון, החליטו עקב הנסיבות הבטחוניות לבטל הזמנות צימר ומסעדה ולפנות לדרום. לי זו היתה הזדמנות לכבישים ריקים ומזמינים.

הרכב, קיה קארנס LX מיניוואן אוטומטי 7 מושבים עשה את הדרך בנוחות ובמהירות שלא נספר עליה כאן. כמובן שלא נסעתי בפול בורד עם 6 נוסעים ועל כן שני המושבים האחוריים, בשורת המושבים השלישית, נראית לי על פניו כמושבים נוחים לילדים ואולי גם נוער אבל בשום פנים ואופן לא יוכלו לשמש אותי בישיבה מאחור.

תחנתנו הראשונה היתה בנטופה, שם קידם את פנינו מנכ"ל יקב נטופה יאיר טאבול. פנינו לחדר היין שבהחלט מורגש בו מיד עם הכניסה לחדר, העיצוב המיוחד של חניתה ברגמן החיה בברזיל היה פרויקט חוצה אוקיאנוס וניכר בחדר ההשקעה המחשבתית ומוקפדת על בכל פינה או קיר.

במקום חיכה לנו יינן היקב פייר מיודובניק, ששוקד על מלאכת היין כבר יותר מ-30 שנים, עוד בצרפת וגם ביקבים כשרים בספרד ופורטוגל.

הכרמים של יקב נטופה נטועים באדמת עין דור שבגליל התחתון וגדלים בהם זנים מגוונים כגון סירה, מורבדרה, גרנאש, טמפרניו, טוריגה נסיונל, שאנין בלאן ורוסן. לדברי פייר אלו זנים ים תיכוניים שהתאמתם לטרואר ממצה במירביות את איכויות ותכונות הפרי. הכרם הראשון של יקב נטופה נטעה בשנת 2006 ובציר 2009 היה הבציר הראשון. כל עבודת הבציר בכרמים הינה באופן ידני.

היקב מייצר 70,000 בק' בציוד של יקב אור-הגנוז ו- 80% מהיצור מופנה ליצוא והשאר נמכר במרכז המבקרים ובשיווק ישיר.

יינות יקב נטופה (צילום דן בר-דוב)
יינות יקב נטופה (צילום דן בר-דוב)

התחלנו הטעימה עם דומיין נטופה לבן 2013

עשוי מענבי שנין בלאן. צבע זהוב בהיר בוהק, ארומה נעימה של ירוק- תפוח עף ירוק. בטעם מלטף בפה. חמיצות עולה רק אחרי הרבה זמן. סיומת ארוכה. 13.8% אלכוהול, מחיר 65 שקלים.

לטור נטופה לבן 2013

עשוי מענבי שנין בלאן. היין התבגר 8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ובוקבק זה עתה. צבע זהוב קש, ארומה של עץ מעט חזקה מידי לטעמי. בטעימה מיד מעקצץ בלשון ומיבש את חלל הפה בלגימה נוספת עולה טעמי פירות קיץ וחמיצות מעוררת. יין עדין התחילת דרכו.

13% אלכוהול, מחיר 85 שקלים.

דומיין נטופה אדום 2012

בלנד של 65% ענבי סירה ו-35% ענבי מורבדרה. היין התבגר 6 חודשים בחביות עץ אלון גדולות. צבע אדום כהה מאד עם שוליים בהירים ורגליים ניגרות ויפות. נפתח אחרי ערסול ארוך וארומה של אדמה ועישון עולה. בפה מתעגל ומשחק בין חמיצות נעימה וליטוף יבש. בסיומת יורד הטעם ואחר עולה מרירות מעוררת. 13.5% אלכוהול, מחיר 65 שקלים.

לטור נטופה אדום 2012

בלנד של 70% ענבי סירה ו-30% ענבי מורבדרה. היין התבגר 13 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע כהה כמעט שחור. ארומה של אוכמניות בשלות אולם ללא מתיקות, נגיעות קסיס. בטעם עוטף מיד הפה ומעקצץ הרבה זמן ובעדינות. 14.1% אלכוהול, מחיר 100 שקלים.

נטופה טינטו אדום 2012

בלנד של 60% ענבי טוריגה נסיונל ו-40% ענבי טמפרניו. היין התבגר 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום נוטה לחום בהיר. ארומה של אדמה ופרי ירוק בשל. בטעימה מיד נפתח בפה עם מרירות וחמיצות מהולות זו בזו כאשר ברקע מתיקות עולה ויורדת. לדברי פייר היינן זהו "יין לפילוסוף". יין לחשוב ולשקוע בין הטעמים. 12.5% אלכוהול, מחיר 75 שקלים.

סטייל פורט רובי 2012

יין מחוזק בסגנון פורט הפורטוגלי. התבגר שנתיים בחביות עץ אלון. צבע שחור וארומה מתוקה חזקה העולה באף. בטעם שוקולד, ריבת תאנים ושזיפים מרוכזת. מחיר 150 שקלים.

ביקור ביקב נטופה כולל הסברים וטעימת 5-7 יינות שונים במחיר 50 שקלים למבקר.

יש לתאם ביקור, עד 10 מבקרים בתיאום מראש: 04-6786454 ובדף הפייסבוק.

 

טעימה עם פייר היינן, בחדר הטעימות המעוצב של יקב נטופה (צילום דן בר-דוב)
טעימה עם פייר היינן, בחדר הטעימות המעוצב של יקב נטופה (צילום דן בר-דוב)

יצאנו ממצפה נטופה למצפון למחלף צומת גולני החדש והמכנו מעט צפונה ואחר מזרחה לעבר גשר אריק ומשם לקדמת צבי שברמת הגולן.

הקיה קארנס בעל מנוע בנזין 2000 סמ"ק המצויד בתיבת שישה הילוכים אוטומטית טיפס במעלה הגולן ללא כל מאמץ תוך שימוש בחלק מ- 165 כו"ס שהמנוע מפיק. התאוצה שהצלחתי לבחון לא הגיע לנתוני היצרן אולם קרוב מאד לזמן היצרן של 10.8 שניות מ- 0 ל- 100 קמ"ש.

יקב בזלת-הגולן שוכן בסמוך לחורשה ולמקור נביעת מים בואכה הכניסה לקדמת צבי שע"י קצרין. קידמו את פנינו יחיאל ואבישג -מנהלת מרכז המבקרים  (לצערנו, יואב, הבעלים והיינן נעדר מביקורנו).

ליקב 20 דונם כרמים באזור קדמת צבי בגובה של כ- 500 מטרים מעל פני הים. בכרמים גדלים ענבי קברנה סוביניון. כמו כן יש ליקב חלקה נוספת של 20 דונם בצפון רמת הגולן בגובה 900 מטרים מעל פני הים ובה גדלים ענבי קברנה סוביניון ושרדונה.

היקב רוכש ענבים מחלקה נוספת במושב שעל. גובה החלקה כ- 800 מטרים מעל פני הים ומחלקה זו מגיעים ענבי קברנה סוביניון וענבי מרלו.

לוגו היקב הוא מטבע עתיק, אשר נמצא בחפירות ארכיאולוגיות באתר גמלא שברמת הגולן. על המטבע מוטבע דיוקנו של אל היין והפיריון היווני, דיוניסוס – אל  שמחת החיים והחגיגה האינסופית.

יקב בזלת הגולן מייצר כ-80,000 בקבוקים בשנה בשתי סדרות:

  • ברונזה – הענבים נבצרים מכרמים במושב קדמת צבי, בגובה של כ- 500 מטרים, היין מיושן בחביות עץ אלון כשמונה חודשים ונושא את לוגו היקב בצבע ברונזה.
  • רזרב – ענבים מכרמים בצפון הגולן בגובה של כ- 900 מטרים, היין מיושן במשך 20 חודשים ונושא את לוגו היקב בצבע כסף.

התחלנו את הטעימה בחדר הטעימות ומרכז המבקרים עם סרט על היקב והכרמים. לאחר התחלנו בשרדונה 2013 שהוא יין מענבי שרדונה פרי שילוב של צפון ודרום.  מכרם רמון שע"י מצפה רמון וענבי שרדונה מרמת הגולן. בק' השרדונה של בזלת הגולן נחתם בפקק הברגה הצבוע שכחול לבן. צבע זהוב מעט קש, מבריק עם עגלי שומן דקות ונאות. ארומה פירותית ירוקה קלילה, חמיצות נעימה בפה וסיומת בינונית. 14% אלכוהול, מחיר 100 שקלים.

בק' שרדונה עם הפקק הישראלי וחדר החביות ביקב בזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)
בק' שרדונה עם הפקק הישראלי וחדר החביות ביקב בזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)

IMG_8369 copy

שרדונה רזרב 2013 מענבים המגיעים מכרם ייחודי בצפון רמת הגולן, בגובה 970 מטרים מעל פני הים. היין תסס בחביות עץ אלון והמשיך להתבגר במשך 9 חודשים. צבע זהוב עמוק, ארומה חלשה פרחונית מעט וחמיצות קלה באף. בטעם מתיקות ומרירות משחקות בפה וסיומת ארוכה. 13% אלכוהול, מחיר 110 שקלים.

רוזה 2012 הוא בלנד מ-75% ענבי קברנה סוביניון ו- 25% ענבי איזבלה ( ענבי מאכל מתוקים וארומתיים ). היין התיישן כשנה בחביות עץ אלון. צבע ורוד כהה ומעט כתום בוהק.ארומה של ורד, מסטיק בזוקה. בפה מיד נושך ותופס כמו קברנה סוביניון אופייני אולם מרפה ומשאיר טעמי מסטיק ונגיעות תות שדה. סיומת ארוכה ומרירה מעט. מחיר 115 שקלים.

מרלו רזרב 2012 יין זני מכרם בצפון רמת הגולן. היין התבגר 20 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום אטום ובוהק. ארומה של פרי נשיר ודובדבנים, מעט אדמה וקסיס. מיד תופס ומתגבר בפה אחר מרפה ונותן לטעמי הפרי להשאר בפה. נמוג אט אט. מחיר 140 שקלים.

השארנו בכוס מעט מהיין להשוואה בהמשך הטעימה.

טעימת יינות בזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)
טעימת יינות בזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)

היין הבא שטעמנו, בין זיתים מהאזור, גבינות וקרקרים היה בלנד חדש ביקב.

מגמה 2012 הוא בלנד של 75% קברנה סוביניון ו- 25% ענבי מרלו. השם מגמה ניתן ליין לאחר תחרות שהכריז היקב למציאת שם, ופורסמה בדף הפייסבוק של היקב. השם הניבחר ניתן ע"י דן בר-דוב, הצלם שמתלווה אלי לנסיעה זו כמו לנסיעות וביקורי שטח רבים אחרים.

צבע אדום בהיר מעט. לאחר ערסול ארוך מתחיל להפתח היין ועולה ארומה של פרי יער. בפה מיד נושך בעצמה ולא מרפה. מחיר 95 שקלים.

קברנה סוביניון ברונזה 2012 הוא יין זני שהתבגר 8 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום כהה נוטה לשחור ושמנוני. ארומה עצמתית של פרי יער ריבתי ובשל. מיד נושך בפה בעוצמה ומיד מרפה וחוזר. בלגימה שניה תופס ולא מרפה. מחיר 110 שקלים.

קברנה סוביניון רזרב 2012 הוא יין זני שהתבגר 20 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום כהה בוהק ושמנוני. ארומה ריבתית של שזיף, אוכמניות ונגיעות מנטה. מיד תוקף ונושך ולא מרפה. אחר מרפה מעט ונשאר ארוך ונעים. מחיר 140 שקלים.

חזרתי לרגע למרלו רזרב ששמרתי והשוותי בין שני הרזרב. הקברנה סוביניון מלך- עוצמתי ודומיננתי לעומת המרלו הרך יותר.

יקב בזלת הגולן  משתתף בפרויקט "יקב תאום". זהו פרויקט של יקבים מישראל ומחו"ל בו יש צמדי יקבים. לדברי יואב מבזלת הגולן:"נוצרה ידידות אמת שבסיסה הוא יין. הלמידה המקצועית תורמת לשני הצדדים ומוסיפה חוויה בינלאומית". היקב שברמת הגולן תאום ליקב Weingut von Hövel מעמק המוזל שבגרמניה.

 

הקארנס בבזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)
הקארנס בבזלת הגולן (צילום דן בר-דוב)

יקב "בזלת-הגולן", הכניסה לקדמת צבי. מרכז המבקרים פתוח בימי א-ו  בשעות: 09:00 – 15:00. ביקורים מודרכים וטעימות – בתשלום של 25 שקלים. טלפון:04-6965010

דוא"ל:  [email protected]  אתר: www.bazelet-hagolan.com

 

נפרדנו מאבישג ויחיאל והתחלנו לרדת מרמת הגולן לחופי הכנרת ודרומה לעין-גב. הנסיעה המרווחת והנוחה בקיה קארנס מובטחת לפחות ל-5 נוסעים תודות לחלל הגדול ומרווח הרגליים בשתי השורות של המושבים. גמישות נפח ההטענה ( בין 1660 ליטר עם נהג ונוסע אחד ועד 100 ליטר כאשר 6 נוסעים ונהג )  מפתה לבעל משפחה גדולה שנזקק גם להובלות מעת לעת, עד 600 ק"ג מטען.

 

מסעדת עין-גב (צילום דן בר-דוב)
מסעדת עין-גב (צילום דן בר-דוב)

נכנסנו למתחם של מסעדת הדגים בעין גב המצוי על יד המעגן של עין גב בו יש עוד מעט ספינות דיג אבל מעט מאד דגים ודייגים. רוב הדגה למסעדת עין-גב היום, מגיע מבריכות דגים או מיובאים מחו"ל אבל הספור של מסעדת הדגים המפורסמת החל לפני 60 שנה. בראשית ימי ההתיישבות בקיבוץ עין גב, נהגו עוברים ושבים לעצור מתחת לעץ האקליפטוס שבסמוך למזח הדייגים, והמתינו בתורם, לחבר הקיבוץ גרשון כהן, שטיגן את דגי האמנון שאך לפני רגעים הגיעו מרשתות הדייגים של הקיבוץ. עמדה ארעית זו הפכה לקיוסק לעוברי אורח, וכיום זוהי המסעדה הגדולה ביותר מכל המסעדות בכנרת. במסעדה מרפסת הנושקת לקו הים, צופה לנוף כנרת מרהיב ומשרתת את קהל חובבי דגי הכנרת ואת הצליינים אשר פוקדים את האזור. במסעדה מבחר מרשים של דגים שונים מטוגנים ואפויים בגריל ובתנור.
המנה המיוחדת של הכנרת היא כמובן דג האמנון המסורתי ( St. peters fish ) שכל כך חשוב לצליינים הנוצרים המגיעים לכנרת ופוקדים בהמוניהם את המסעדה.

אנחנו התחלנו במבחר סלטי השף- 7 סלטים שלטעמי הצטיינו ביניהם עלי המנגולד עם רימונים, בוטנים, שעועית ורוטב ( 39 ש' ), גם קיפודי גבינה שהם כדורי גבינה מגבינות שמנת, ברינזה, צהובה וכחושה, מצופים בפנקו בזיליקום ומטוגנים מוגשים על מצע עלים ירוקים ורוטב צ'ילי ( 49 ש' ) חציל עג'אמי על האש שהיה מבחינתי מספק למנה עיקרית אפילו ( 30 ש' ).

מנת "בין הגלים" (צילום דן בר-דוב)
מנת "בין הגלים" (צילום דן בר-דוב)

"בין הגלים" היא מנה מיקס דגים – בורי,ברבוניה ופילה אמנון. מוגש עם שלושה רטבים:צ'רמלה, חרדל דיז'ון וצ'ימיצ'ורי אניס ( 90 ש' ). מנה יפה ושובה לב. הברבוניות היו המצטיינות שלי רק חבל שהמנה היתה מוצפת ברוטב חמוץ מתוק.

סיימנו עם מנה מיוחדת על פי מתכון של סבתא מקיבוץ עין-גב- אפפל-שטרודל אוסטרי עם טוויסט ישראלי, בתוספת גלידה וקצפת. אכן הזכיר לי טעם ביתי של משפחה אוסטרית.

מסעדת עין-גב, קיבוץ עין גב. פתוחה כל יום החל מ-12:00

מרכז הזמנות: 04-6658008  טלפון ישיר: 04-6658136
דוא"ל: [email protected]  אתר: https://www.eingev.co.il/?CategoryID=172

 

קיה קארנס (צילום דן בר-דוב)
קיה קארנס (צילום דן בר-דוב)

הדרך משפת הכנרת למרכז הארץ עברה בנוחות וחסכנות. צריכת הדלק הממוצעת שלי היתה 10.2 ק"מ לליטר. קיבולת מיכל דלק 58 ליטר המאפשר טווח נסיעה גדול.  דרגת זיהום אוויר 11 (צהוב ). סוף סוף רכב גדול ולא בדרגת זיהום אדומה.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. Mikel

    Your answer was just what I nedede. It's made my day!

כתיבת תגובה