חדשות השבוע בתרבות, אמנות ותיירות

סרטים והצגות ||| ספרים ופרסי ספרות ||| שיט וטיסות ברחבי העולם ||| חג המולד וסילבסטר ||| אמנות ותערוכות ברחבי הארץ ||| להמשך הידיעות וההצעות <<<

חג המולד וראש השנה האזרחי הסילבסטר

חג המולד בכפרי הגליל המערבי (צילום: עדי זרחי)

מעיליא למען שכנות טובה עם מרוץ חג המולד Chrismas Run

Chrismas Run – הנו מרוץ מיוחד לציון חגי האורות- חנוכה וחג המולד, הנערך במעיליא זו השנה הרביעית, במטרה לחבר בין פעילויות ספורט לבין מטרות חברתיות ותרבותיות. המרוץ מתקיים בשיתוף פעולה בין המועצה המקומית מעיליא, מועדון 'אדרנלין', עמותת גלילה, בנק מרכנתיל דיסקונט, המיזם הפילנתרופי 'אוצרות הגליל', זמן גליל מערבי ומרכז הפועל.

בתוך המרקם האנושי בגליל המערבי, מהווה מרוץ ה- Chrismas Runהזדמנות לחבר אנשים מכל המגזרים ולהפוך את הריצה המשותפת, למפגש תרבותי , ספורטיבי וחברתי מהנה החוצה דתות ומגזרים. נוצרים, מוסלמים, יהודים, בדואים, בהאים ודרוזים, מקצוענים וחובבים מכל הגילאים, מוזמנים לחבור לריצה משותפת לציון חגי האורות, למען שכנות טובה וקירוב לבבות. המרוץ ייערך בין סמטאותיו הציוריות ואתריו ההיסטוריים של הכפר הנוצרי מעיליא. לקראת חג המולד, מתקשט הכפר בעצי אשוח מוארים ובשלל קישוטים ואורות צבעוניים המוסיפים לאווירת החג על פי  מיטב המסורת של הקהילה היוונית קתולית החיה בכפר, והמשמרת את מנהגיה של הכנסייה המזרחית העתיקה.

במסגרת מרוץ יתקיימו שלושה מקצים- 2 ק"מ עממי, 5 ק"מ תחרותי ו-10 ק"מ תחרותי. המקצים מאפשרים למקצוענים וחובבנים, יחידים, משפחות וקבוצות להשתתף במסלול הריצה המתאים להם.  שעות ההזנקה:

08:00- התכנסות- קפה אלריף במעיליא

11:00- הזנקת מקצה 10 ק"מ

11:15- הזנקת מקצה 5 ק"מ

12:00- הזנקת מקצה 2 ק"מ

12:30- בסיום המרוץ ייערך בכנסיית מעיליא טקס חגיגי בו יוענקו גביעים ופרסים יקרי ערך למשתתפים, בהשתתפות תזמורת צופי מעיליא.

ערכות השתתפות תחולקנה ביום חמישי, 20.12, בבית קפה "מארג" בכפר ורדים בשעות אחה"צ, בשילוב ארוחת פסטה והרצאה העוסקת בספורט ובקפה אלריף במעיליא, ביום שישי 21.12, בשעות  8:00-10:00. ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש עד ה- 17.12.18 בשעה 10:00 בבוקר. לפרטים והרשמה למרוץ אתר אוצרות הגליל ובטל': 077-9975414.

ירושלים עם שוק חג המולד ענק בשער החדש (ביה״ס פריר), מוריסטן ובדרך שכם

גליויין בשוק חג המולד (צילום דני בר)

לקראת סוף השנה האזרחית מתמלאת ירושלים באורות נוצצים ואווירה חגיגית עם עצי חג מולד וקישוטי אור בעיר העתיקה וסביבותיה. הסמטאות הציוריות של הרובע הנוצרי מהשער החדש ועד המוריסטן יעוטרו בקישוטי חג מיוחדים ומופעי זיקוקי דינור יתקיימו לפתיחת השוק ולסילבסטר, עץ חג מולד ענק יוצב בשער החדש, סנטה קלאוס הוא פאפא נואל יפתח את ביתו, דוכני מתנות, מטעמי חג ומופעים לכל המשפחה יתקיימו ברחבת ביה״ס פריר. כריסמס מרקט 2018 מתקיים ביוזמת לייטס אפ בע״מ ועמותת בוזור אלחיאת לאפדאל בשיתוף עם סוחרי מזרח ירושלים. הרחובות המקושטים בתאורת חג ומתקני אור מיוחדים (15-31.12):

השער החדש, חצר ביה״ס פריר, רח׳ סנט פרנסיס, רח׳ הפטריארכיה הלטינית, רח׳ הסיידא, רח׳ אל רוסול, רח׳ אספניול, רח׳ אל חנאקה, מתחם המוריסטן, דרך שכם (עד גן הקבר) בימים שבת-שלישי, 15-18.12.18, 16:00-22:00 הכניסה חופשית.

מעיליא עם שוק חג המולד

בתאריכים 22-24.12.2018 יתקיים בסמטאות מעיליא, שוק חג המולד המסורתי עם דוכני חג, בהם ימכרו קישוטי חג, מתנות חג, מאכלים מיוחדים והכל באווירת החג התוססת. זוהי הזדמנות נפלאה ליהנות מהאווירה המיוחדת האופפת את חג המולד, ללא צורך בכרטיסי טיסה או ביקורת דרכונים, אלא פה בגליל המערבי בלב אזור שוקק של מרקם אנושי רב תרבותי יחיד במינו בחגיגה של  אורות צבעוניים, מוזיקה, סנטה קלאוס ומצעדים.

קשת איילון עם קונצרט נשף סוף שנה ומסיבת סילבסטר

בתאריך ה- 31.12 תעלה סדרת קונצרטים לסיום שנת 2018, בסיום הקונצרט- תתקיים מסיבת סילבסטר בהשתתפות הנגנים. הקונצרטים לערב השנה החדשה:

  • סוויטה איטלקית לכינור ולפסנתר מאת איגור סטרווינסקי בנגינתם של הכנר ואדים גלוזמן והפסנתרנית אנג'לה יופה.
  • סונטנה לוויולה ולפסנתר 147, מאת דימיטרי שוסטקוביץ' בנגינתם של הוויולנית טביאה צימרמן והפסנתרן אלסיו באקס.
  • דואו לצ'לו ולקונטרבס מאת ג'ואקינו רוסיני בנגינתם של הצ'לן יוהנס מוזר ונגן הקונטרבס ניק דה חרוט.
  • לסיום, דג השמך של שוברט, חמישיית פסנתר בלה מז'ור ד' 667, בנגינתם של הכנר ואדים גלוזמן, הוויולנית טביאה צימרמן, הצ'לן יוהנס מוזר, נגן הקונטרבס ניק דה חרוט והפסנתרן אלסיו באקס.

המיזם הפילנתרופי 'אוצרות הגליל', מייסודה של אשת העסקים, הפילנתרופית והיזמית החברתית רעיה שטראוס בן דרור, תומך בקשת אילון לאורך שנות קיומו. הקונצרטים יתקיימו באולם בר-אוריין בקיבוץ אילון, 31 בדצמבר החל מהשעה 21:00 . לפרטים וכרטיסים אתר אוצרות הגליל <<<  בטל': 077-9964447.

ארועים ופסטיבלים

בית גבריאל על שפת הכנרת חוגג 25 עם פסטיבל סרטי דוקו ישראלים

בית גבריאל, מרכז התרבות של עמק הירדן ואזור הכנרת, יחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה-25. במסגרת החגיגות יתקיים במקום פסטיבל סרטי דוקו ישראלים שיחל ביום ראשון ה-16 דצמבר ויימשך חמישה ימים. תושבי האזור וחובבי הקולנוע יוכלו ליהנות משורה של סרטים דוקומנטריים ומסרט עלילתי שמציג בצורה הומוריסטית את מאחורי הקלעים של סרט דוקומנטרי ושצולם בבית דונה גרציה בטבריה.

  • הפסטיבל יפתח עם סרטו של עדי הראל מאחורי עיניים כחולות. הסרט מלווה את שמוליק קראוס בשנתיים האחרונות לחייו ומציג את הצד הפחות מוכר וסקסי של אחד המוסיקאים המוכשרים שחיו בישראל. מחלת הנפש שממנה סבל, ההתפרצויות האלימות והמחיר הכבד שנאלץ קראוס לשלם שוב ושוב, גם בפרק ב' בחייו, שבו הצליח לבנות תא משפחתי חדש.
  • פנינה קולנועית נוספת שניתן למצוא בפסטיבל יום ההולדת של בית גבריאל הוא סרט בורקס, סרטה של הבמאית אורית אופיר רונאל, המגוללת את סיפורה של מעצמת הבורקס היפואית שהקימו סבה וסבתה, 'סמי בורקס'.

  • הסרט העלילתי היחיד בפסטיבל (יוקרן בימים שני ושלישי 17.12, 18.12) הוא קומדיה קורעת מצחוק בשם פיניטה לה קומדיה שביימו ויקטור בראון ושחר צפניה. הסרט מספר על חבורה של קולנוענים, שמחליטה ליצור סרט דוקומנטרי על חייו ומותו של בטהובן ("פיניטה לה קומדיה", היו מילותיו האחרונות של המלחין הענק). הסרט צולם כמעט כולו בבית דונה גרציה בטבריה. בכיכובם של: אסי דיין ז"ל, גיא לואל, אקי אבני, הגר טישמן ועוד.
  • כיאה לאירוע תרבותי עכשווי המכבד את עצמו – לא תיעדר מן הפסטיבל הפרספקטיבה היהודית. טלי אוחיון, יוצרת יחודית, אשה מאמינה בעלת תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל ומי שמעידה על עצמה ש"למדה על תורת הסוד במוסדות תורניים שונים" – תציג ותדבר על שתי יצירות שלה. דרך האבות" ו"אבן השתייה". הראשון עוסק בכביש 60, החוצה את הארץ מבאר שבע עד לנצרת ועובר ברובו באזורים עתירי מסורת מקראית ביהודה ושומרון; בסרט השני עוסקת הבמאית באחת הנקודות הנפיצות ביותר – אבן השתייה, השוכנת כיום במסגד כיפת הסלע ושעל פי המסורת היהודית, שם ניצב קודש הקודשים בבית המקדש. לאחר שני הסרטים תתקיים שיחה עם היוצרת.
    אחד האירועים היותר צבעוניים ומרשימים שיתקיימו במסגרת הפסטיבל הוא מופע בשם "תזמורת המהפכה – התזמורת חיה בסרט", המשלב מוסיקה תזמורתית מקורית וסרטי אנימציה של יוצרים מכל רחבי העולם. מדובר בחוויה רב-חושית מומלצת במיוחד.
    את סרטי הפסטיבל יחתום הסרט "האגדה לבית שרובר" (קריין: עמנואל הפרין), המביא את סיפור חייה של גיטה שרובר, מי שחלמה, יזמה והפכה למציאות את בית גבריאל, מוסד התרבות המפואר בעמק הירדן. לאחר הסרט תתקיים שיחה עם זאב (ולוולה) שור, מי שהיה ראש המועצה ושותף לפרוייקט ההקמה לצד שרובר.

כל הקרנות הסרטים בפסטיבל יתקיימו באולמות הקולנוע של בית גבריאל.

שגרירות גרמניה עם צמד הסטריט ארט LOW BROS בתל אביב

האחים כריסטוף ופלוריאן שמידט, הידועים יותר כצמד הסטריט ארט LOW BROS, יגיעו לישראל בשבוע הבא. מאז 2011 יוצרים ה- LOW BROS תמונות ענק ססגוניות על חזיתות בתים ומסכים והם נחשבים מזמן לענקי האמנות האורבנית מגרמניה. את הציורים, הפסלים ומיזמי המולטי-מדיה שלהם ניתן לראות ברחבי העולם, כמו למשל בבנגקוק, ליסבון ואטלנטה, והם הוצגו בתערוכות בינלאומיות רבות..

האמנים יעבדו בתל אביב על קיר חיצוני של מרכז ביכורי העתים של עיריית תל אביב, שהוא נכס של קרן ריאליטי.. עוזרים להם במלאכה אמנים צעירים מבית הספר לאמנויות קמפוס אריסון , שילמדו את טכניקת הגרפיטי במסגרת סדנה וישתתפו בעיצוב הקיר. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו (אגף התרבות והאמנויות, המחלקה לאמנויות), מרכז ביכורי העתים וקרן ריאליטי. ביקור ה- LOW BROS הינו חלק מהפרויקטים המיוחדים של שגרירת גרמניה תל אביב לציון יובל ה-70 להקמת מדינת ישראל. מרכז ביכורי העתים, אגף מרכז, מרחב מזרח, מינהל קהילה תרבות וספורט.  רחוב לינקולן 16, תל אביב

האנסמבל הקולי הישראלי וסולני תזמורת בארוקדה עם מונטוורדי Selva Morale E Spirituale
בשנת 1640, שלוש שנים לפני מותו, פרסם מונטוורדי את קובץ היצירות הדתיות החשוב ביותר מאז התהילים של 1610 בשם: "יער רוחני". בשיא כוחו ופרסומו, אחרי 27 שנים של עשייה מוסיקלית בוונציה, הוציא המלחין תחת ידו שפע נפלא של יצירות דתיות מלהיבות ומגוונות, להרכבים ומקורות טקסט שונים, הכוללים מדריגלים, מיסה, המנונים, מוטטים ומגניפיקטים. בקונצרט  Selva Morale E Spiritualeהאנסמבל הקולי הישראלי יחיה בפני הקהל את יצירת המופת הענפה והעשירה של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי.

היצירה נחשבת כיצירה הבולטת והחשובה ביותר במכלול היצירות הליטורגיות שלי מונטוורדי. מאז שכתב אתVespro della Beata vergine  בשנת 1610 המוכרת בשם Vespers (תפילות הערבית). אסופת היצירות הללו פורסמה בתיזמורים שונים ב- 1640 ו- 1641 היצירה Vespers נכתבה לבקשתו של ויצ'נזו גונזאגה, הדוכס של מנוטבה. Selva Morale E Spirituale נכתבה בסאן מרקו בונציה, בה כיהן מונטוורדי כמנצח ומלחין, משנת 1613. היצירה הוקדשה לאלאונרה גונזאגה, והיא פורסמה כשמונטוורדי היה כבר בן 74. קלאודיו ג'ובאני אנטוניו מונטוורדי, נולד בשנת 1567 ונפטר בשנת 1643. הוא היה מלחין פורה, נגן כלי קשת ומנצח מקהלה. וכתב מוסיקה דתית וחילונית. למונטוורדי היה חלק חשוב בפיתוחו של ז'אנר האופרה. הוא נחשב לדמות מפתח במעבר בין מוסיקת הרנסנס לבין מוסיקת הבארוק.

המלחין יליד קרמונה, החל את דרכו המוסיקלית בחצר הדוכס ממנטובה. אחר כך עבר לרפובליקת ונציה והיה המנצח של הקאפלה בכנסיית סאן מרקו. מאוצר מכתביו שנותר לאחר מותו ניתן היה ללמוד הרבה על עולמם של המוסיקאים האיטלקיים באותה תקופה, כולל בעיות הפרנסה, התמודדות עם פטרונים שונים וכמובן הפוליטיקה באותה עת, המוסיקלית והכללית.

רבות מן היצירות של מונטוורדי אבדו, אך לאחר מותו נותרו תשעה ספרים של מדריגלים, יצירות דתיות רבות, ושלוש אופרות שלמות. האופרה שכתב בשנת 1607 "אורפיאו" היא המוקדמת ביותר מן הז'אנר הזה שעדיין מועלית על הבמות. בראשית המאה העשרים זכו יצירותיו לגילוי מחודש וחשיבותו והשפעתו על ההיסטוריה של המוסיקה האירופאית הוכרה. עד היום את יצירותיו השונות מרבים לנגן ולהקליט.

המנצח האורח סטיבן סלואן נולד בארצות הברית. הוא המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של בוכום והיה המנהל המוסיקלי של פסטיבל ספולטו, המנהל האמנותי של אופרה נורת' בלידס, המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של המלחינים האמריקאים והמנצח הראשי של התזמורת הסימפונית של סטאבאנגר. הוא ניצח על אינספור הפקות אופרה בכל רחבי העולם כולל החיילים (צימרמן) בפסטיבל לינקולן סנטר בניו יורק, נישואי פיגרו (מוצרט) באופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון, גרנדל (גולדנטל) בלוס אנג'לס, אנה ניקול (טורנאייג') באקדמיה למוסיקה של ברוקלין, מחכים לגברת מונרו (דה ראף) באמסטרדם, מקבת (ורדי) בשטוטגרט, האהבה לשלושה תפוזים (פרוקופייב) בברלין, והפקה של שתי האופרות טירתו של כחול הזקן (ברטוק) ודידו ואניאס (פרסל) בפרנקפורט ובלוס אנג'לס. הוא ניצח על תזמורות סימפוניות ועל תזמורות נוער רבות באינספור קונצרטים בכל רחבי העולם.

האנסמבל הקולי הישראלי אשר חוגג 24 שנה לקיומו, ממשיך מסורת ארוכת שנים של איכות בלתי מתפשרת ורפרטואר מרתק. מאז נוסד בידי יובל בן עוזר, כבש את מקומו כגוף הקולי המקהלתי הקאמרי המוביל בישראל ואף זכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה  בספרד  ובבלגיה (עד שהוגדר כמקהלה מקצועית- המנועה להשתתף בתחרויות).

מונטוורדי: יער רוחני, האנסמבל הקולי הישראלי בליווי סולני בארוקדה יחיו בפני הקהל את יצירת המופת הענפה והעשירה של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי. המשכן לאמנויות רעננה 27/12/18, 20:30, כנסיה בחיפה 28/12/18, 12:00 ומוזיאון תל אביב לאמנות 29/12/18, 20:30.

תל אביב-יפו עם רגע אחד אירוע הספרות הגדול שכולו אהבה למילה הכתובה

אירועי "רגע אחד" -המילה הכתובה, יתקיימו ביום רביעי, 2 בינואר משעה 19:30 בחדרי הבניין של עיריית תל אביב-יפו ובמרכז ענב לתרבות. עשרות מפגשים, אירועים והפתעות יגדשו למשך כמה שעות את בניין העירייה ואת מרכז ענב ויהפכו לחללי אירוח של מגוון אירועים: חדרי בריחה, מופעי פרפורמנס, מפגשים עם כתבי עת שונים, תערוכות, תכניות רדיו לייב מגג בניין העירייה, הקרנות סדרות להיט שעלו השנה על המסך הקטן ומבוססות על ספרים רבי מכר, מופעי מוזיקה, שירה פלסטינית צעירה, מחווה לחגיגות היובל של "שירה צעירה", מפגשים עם סופרים, מופעי סטנד אפ ועוד.

השנה, יוקדש "רגע אחד" לזכר איריס מור ז"ל, שכיהנה כמנהלת אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב- יפו ויזמה בין היתר את הפרויקט הרב תחומי והעשיר הזה, שכולו שיר הלל למילה הכתובה, בין אם היא סיפורת, מאמר או פוסט. באירועים השונים ישתתפו הסופרים והיוצרים: עמוס עוז, גלעד כהנא, ירון לונדון, מאיר שלו, מיכה שטרית, דרור משעני, שי צברי, אסתר פלד, יעל נאמן, דוד פולונסקי, רועי חסן ועוד רבים וטובים. זרקור אל כמה מהאירועים המסקרנים שיתקיימו ב"רגע אחד"- המילה הכתובה:

"עגנון בארון, שייקספיר בוויטרינה וסיפורים אחרים"- מחוות אהבה של מלכת הדראג גלינה פור דה ברה (גיל נוה) לסופרים, מחזאים ומשוררים נבחרים מהתרבות היהודית, הישראלית והעולמית| "חדרי בריחה"- בעקבות דוד גרוסמן ובעקבות הארי פוטר| "רומנטיקה חדשה בעברית"- סופרות עצמאיות מהז'אנר הרומנטי בהקראת בכורה עולמית של סצנות לוהטות מספריהן החדשים| "פואטיקת 106 " האמנית הילה טוני נבוק והכותב יונתן רז פורטוגלי יציגו אסופת רגעים עירוניים פואטיים משונים, מצחיקים ונוגים שליקטו מתוך ארכיון התלונות של מוקד שירות 106 פלוס- פרגמנטים קצרצרים לצד עבודות צילום מאולתרות שהעיר תל אביב- יפו ״כותבת בעצמה״ דרך תושביה| "ברית מילה" העיתונאים ירון לונדון ומיכאל הנדלזלץ בשיחה על מילים, על המקורות המפתיעים שלהן ועל הפרשנות הפרועה שאנחנו עושים להן| "למצוא אוצר בבוידעם" עילאי גרין מחנות הספרים המשומשים ״האחים גרין״ יגלה כמה שווים הספרים הישנים שברשותכם בשוק הרותח של אספנות הספרים בישראל| דיסלייק- כתיבה ברשת או פוסטים שעושים לי להקיא חמישה סטנדאפיסטים יבחרו כל אחד פוסט// תופעת פייסבוק מרגיזה במיוחד ויגידו את מה שבדרך כלל אנחנו רק חושבים בלב לפני שאנחנו גוללים הלאה. גלית חוגי, אלי חביב, שיר ראובן, נוגה דאנג'לי ורוני משל פליישמן מתוודים על מה באמת עובר להם בראש, כשהם קוראים את הסטטוסים שלכם.

האירוע הוא שיאה של פעילות ספרותית-תרבותית שמתקיימת בתל אביב-יפו לאורך כל השנה. בעיר פועלות 23 ספריות עירוניות המספקות שירותי השאלת ספרים ללא תשלום עם עשרות אלפי מנויים, כמו גם מגוון גדול של אירועי תרבות למבוגרים ולילדים. אלה פועלות לצד ספריות הרחוב, השדרה והחוף שמציעות יחדיו חווית קריאה ייחודית במרחב הציבורי בעיר. האירוע מופק על ידי אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב– יפו. מנהל האגף: גיורא יהלום, מפיקה אמנותית ומנהלת הפרויקט: טל שמידט, ניהול אמנותי: יובל אביבי, ועדה מייעצת: אדר זאבי, דנה אלעזר הלוי, יעל נאמן, עמיחי חסון.

הכניסה חופשית! מידע נוסף ופירוט האירועים שיתקיימו במסגרת האירוע- באתר העירייה וגם בפייסבוק

נשיבה דיאלי היא החותנת שלי עם בכורה חגיגית בתל-אביב

הקומדיה בשפה המרוקאית "נשיבה דיאלי" (החותנת שלי) בהפקת תיאטרון הנגב מגיעה לבכורה חגיגית בתל-אביב. הקומדיה משלבת בין מרוקאית, עברית לצרפתית  ומתייחסת בהומור לפערים התרבותיים בין המרוקאית האותנטית (ללה מסעודה) לבין  כלתה, עורכת הדין (איבון) שרוצה להיות "הכי פריזאית". הבן/בעל שמעון מעדיף לחמוק לדירת המסתור של נעים הזמירות, מוריס ולא לנסות להיות במאבק בין שתי הנשים.

איבון מבינה שמסעודה חינכה את בנותיה בסקייפ לערכים שאינם תואמים לאמונותיה והאמון בין הנשים הופך למאבק איתנים. כניסתה של מוניק, החברה הצרפתייה של איבון שרואה באותנטיות של מסעודה משהו קסום ובעל ערך רב משנה את מערך הכוחות ואת מעמדה של מסעודה בחברה הצרפתית. מוריס שמחפש את אהבת חייו מתאהב באהבה ממבט ראשון במוניק. ההצגה מלווה בשירתו של סמי לזמי (להקת שפתיים). משתתפים: סימו אלימלך, אנט כהן, סמי לזמי (להקת שפתיים), אליזבט קדם. שופטת (וידאו): אלן נגבי. מאת: איסי ממנוב נוריאל, יעקב אמסלם. תרגום: סמי לוי. בימוי: יעקב אמסלם. בכורה חגיגית יום א' 13.1.19 בשעה 20:30 בית ציוני אמריקה ת"א. כרטיסים באתר <<< ובטל': *9830

מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח עם סיפורים מהקהילה של יוצאי צפון אפריקה.

מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח יקיים שני ערבים ייחודיים בסדרת ערב חדשה "יא חסרא על הימים" בנושא סיפורים מהקהילה של יוצאי צפון אפריקה במסגרת התערוכה "בסוף מערב: אמנות ואמנות מארצות המגרב". לראשונה המוזיאון מזמין את אנשי הקהילה להרחיב את המבט על סיפור המורשת התרבותית של יוצאי צפון אפריקה דרך הצגה של חפץ, בגד או תמונה מהאוסף האישי והמשפחתי. במפגש שיתקיים בהנחיית ד"ר שרון לאור סירק אוצרת המוזיאון, כל אחד או אחת יוכלו להציג את החפץ לקהל ולספר עליו בתאום ושיבוץ מראש עם הנהלת המוזיאון (בפרטי התקשרות מטה), מספר המקומות מוגבל. לפני כל מפגש, יארח המוזיאון מומחה בחקר תרבות צפון אפריקה.

  • בערב הראשון שיתקיים ביום רביעי, 19 בדצמבר, בשעה 18:30 יתארח החוקר חיים ביטון בשיח "על זיכרון ושכחה" של יהודי מרוקו. ביטון, מקיבוץ ארז הוא מורה ומחנך בשער הנגב, דוקדורנט בלימודי ישראל במכון לחקר ישראל והציונות.
  • במפגש השני שיתקיים ביום רביעי, 2 בינואר, בשעה 18:30, יקיים הפייטן המוכר חיים אלון שיח וסדנה על "תהליך הפיוט" בארצות המגרב, ויארח את בנו הפייטן המוכשר יצחק אלון, בן התשע. אלון, תושב באר שבע, הוא מורה למוזיקה, חזן ופייטן.

בכל אירוע, מיד בתום ההרצאות, ייחל בשעה 19:30, המפגש "סיפורים מהקהל" ובו יוצגו חפצים לצד זיכרונות אישיים של אנשים מהקהילה. לפרטים נוספים ולהצגת סיפור וחפץ במסגרת סיפורים בקהילה בטל':  08-6993535או בפייסבוק: מוזיאון הנגב. מתחם המוזיאונים בבאר שבע – רח' העצמאות 60 באר-שבע.

תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית 2019 IMTM בגני התערוכה 12-13 לפברואר

תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית- 2019 IMTM – International Mediterranean Tourism Market, תיערך בפעם ה-25 בביתן 2 בגני התערוכה בתל אביב בתאריכים 12-13 לפברואר 2019. התערוכה היא אירוע בינלאומי המשלב ומפגיש בין התייר הישראלי, עמיתיו ולקוחותיו מחו"ל והקהל הרחב, והיא מהווה את נקודת המפגש השנתית העיקרית של ענף התיירות הישראלי. התערוכה מתקיימת זו השנה השנייה בביתן 2 וזאת בעקבות הגידול המתמיד בכמות המשתתפים והרצון לשפר ולחדש את נראות התערוכה. ביתן 2 הוא חלל חכם, וורסטילי, בשטח כולל של כ-6,000 מ"ר ובגובה 20 מטר.

תערוכת התיירות הבינלאומית צברה תאוצה בשנים האחרונות ונחשבת לאירוע הדגל של ענף התיירות בארץ. מדי שנה גדל מספר המשתתפים בה, המדינות המגיעות לקחת חלק והמבקרים בה. השנה יגיעו כ- 50 מדינות שונות ביניהן מדינות מאירופה כגון: רוסיה, רומניה, הונגריה, ספרד, מלטה, אוזבקיסטאן, קירגיסטן, סרביה ועוד. מדינות אסיה כגון הודו, יפן, קוריאה, פיליפינים, טיוואן, מיאנמר, וייטנאם, אוסטרליה ועוד. מדינות מאפריקה בוטוסואנה, אתיופיה וטנזניה ומדינות מאמריקה הלטינית כגון פנמה, הרפובליקה הדומיניקאנית, הונדורס, גואטמלה, אקוודור וברזיל. בנוסף יגיעו לראשונה נציגים מחברת התעופה מברזיל LATAM  שהודיע לאחרונה על טיסות ישירות מישראל לסאו פאולו, חברת התעופה הסינית Sichuan Airlines ו Azerbaijan Airlines. עוד יתקיים לראשונה בתערוכה, כנס תיירות רפואית ומרפא ברמה בינלאומית בו יגיעו במיוחד מומחים לרפואה ולבריאות הגוף מכל העולם.

IMTM הוא האירוע השנתי והוותיק של ענף התיירות בישראל ונערך על ידי חברת "ארטרא" בע"מ וחברת Israel Travel News, בשיתוף משרד התיירות ומתקיים בחסות התאחדות המלונות בישראל, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, העמותה לתיירות ת"א-יפו, חברת אל-על והתאחדות סוכני הנסיעות בישראל.

IMTM מיועד לכל העוסקים בענפי התיירות השונים – תיירות פנים, תיירות נכנסת וכן מדינות וגורמי תיירות מחו"ל. בתערוכה משתתפים דרך קבע מגוון רחב של מציגים ישראלים: עמותת  תיירות מכל רחבי הארץ, חברות תעופה, מלונות, חברות להשכרת רכב, חברות ספנות, ספקי שירותים ואטרקציות מסוגים שונים בתחום התיירות. התערוכה כוללת מפגשים וכנסים מקצועיים נלווים ותכנית לסוכנים מוזמנים, במסגרתה מגיעים ליריד מאות מקבלי החלטות מרחבי העולם המשווקים את ישראל כיעד תיירותי.

לפרטים והרשמה באתר התערוכה <<<

מקהלת הצבא האדום עם הגבעטרון בהנחיית דן כנר

מקהלת הצבא האדום שחוגגת 90 שנה להיווסדה שבה להופעה בישראל בפעם החמישית ומשתפת פעולה לראשונה עם ה"גבעטרון" שחוגג 70 שנה, ב- 9 מופעים ברחבי הארץ במרץ הקרוב. עבור הגבעטרון זו הגשמת חלום נוסף לאחר שזכו בפרס מפעל חיים בשנת 2007. בתכנית להיטים בינלאומיים מכל הזמנים ולראשונה ביצוע מיוחד של הלהיטים הגדולים והאהובים של להקת הגבעטרון בעוצמה של מקהלת הצבא האדום. מקהלת הצבא האדום אשר הפכה למוסד אגדי מתעלה מעל כל הז'אנרים והתרבויות, מאחדת את הקהל באנרגיה אדירה ובבידור אוניברסלי הכולל מגוון מוזיקלי רחב החל מפולקלור עממי, מוזיקה קלאסית ועד להיטים עולמיים.

מקהלת הצבא האדום הוקמה לפני 90 שנה, בשנת 1928 בברית המועצות ומאז פרצה את הגבולות בהצלחה מסחררת. מעל ל20 מיליון צופים בסיבובי ההופעות העולמיים שהתקיימו במעל ל 50 מדינות. מדובר במקהלת הגברים הגדולה ביותר בעולם הנחשבת לסמל התרבות הרוסית והמהווה ציון דרך בתרבות הלהקות הצבאיות. הופעתה האחרונה בישראל הייתה באוקטובר 2017 ואירחה את ירדנה ארזי ודודו פישר.

על עצם קיום להקת "הגבעטרון" ב-70 שנות המדינה כבר נכתב לא מעט. כיום הגוף מונה כ-20 חברי להקה. במהלך השנים האחרונות הלהקה יצאה לשני סיבובים גדולים בצפון-אמריקה וגם לארצות אירופאיות והביקוש להופעותיה הוא רב ביותר. הזכייה בפרס ישראל, בגין מפעל חיים, בשנת 2007 ללא ספק, נתנה זריקת עידוד. הצימאון הציבורי לשמוע את שירי א"י הישנה והטובה עלה וצף שוב. התו היחודי של הגבעטרון – על קסם גווניו הקוליים וההרמוניים, דרך השירים המיוחדים ועד חידושיה לקלאסיקות ישנות מעניק למקהלה צבע יחודי וחד פעמי. למעריצי התרבות השורשית מצפה חוויה בלתי נשכחת במרץ הקרוב כאשר מקהלת הצבא האדום תארח את הגבעטרון לכדי פסגת תרבות חסרת תקדים על במות ישראל. הפקה:  EGOeast.

מופעים ב- 19 מרץ 2019, אולם הקונכיה, באר שבע, 20-23 מרץ 2019 היכל התרבות, תל אביב ו-24  למרץ 2019, מרכז הקונגרסים, חיפה.

פסטיבל טעמים בעמקים 14-25 ינואר 2019

תמונת הפסטיבל (צילום אלון לויטה)

פסטיבל טעמים בעמקים חוגג השנה ט'ו שנים, השנה נחגוג פסטיבל של 15 חורפים בהם מוזמנים אורחי הפסטיבל ליהנות מחוויה שמשלבת טבע ירוק ופורח, מכירת תוצרת חקלאית טרייה, ארוחות במסעדות כפריות, תערוכות  אומנים ושפע אירועים. בפסטיבל, אירועים מגוונים כשאירוע הפתיחה המתקיים ביום הראשון לפתיחת הפסטיבל, מהווה שופר  המודיע לציבור בקול תרועה רמה שהפסטיבל החל. אירוע הפתיחה יערך כמיטב המסורת במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת. בין המיצגים מראשית ההתיישבות נפתחים דוכני הסעדה של המסעדות המשתתפות בפסטיבל, לצד טעימות מיקבים מקומיים והרכבים מוזיקליים שמתחלפים על הבמה. אירועים קולינריים ותרבותיים נערכים במסעדות, שווקים חקלאיים, אירוע ערבי יהודי שמח מסביב למעין הסוסים בנחל ציפורי שליד הישוב כעביה , תחרות בישול בקניון   Gיקנעם , טיולים מודרכים ופעילות לאורך נחל ציפורי ונחל בית לחם, אירוע נעילה ברמת ישי ואירועים נוספים בכל רחבי העמקים.

המסעדות המשתתפות: אוקטגון, בלה, גוסטינו, גרוב קפה, חוות התבלינים בגלבוע, טנדוקה(כשר), לימוזין, ללה, מרינדו ,השף תומר בר מאיר, תשרין.

בכל שנה חושף הפסטיבל בפני המטיילים שבילים, מסלולים וגם מעיינות שמוכרים פחות לציבור הרחב ועמק יזרעאל שהוכר כיותר חקלאי ופחות תיירותי, מגלה פנים אחרות וחושף פנינים נסתרות ומהנות. טיולי טבע ונוף, נחלים זורמים, חוות חקלאיות כדוגמת קטופותי – קטיף עצמי בבית לחם הגלילית סמוך לחוות דרך התבלינים הותיקה, פעילות ברפת בשביל פרות החלב או בברווזים בכפר שבכפר ברוך. רכיבה על סוסים בראנצ'ו מניס שבציפורי ובחוות דובי שברמות מנשה. לצד מסלולי הסינגלים הידועים לרוכבי האופניים.

רשות ניקוז ונחלים קישון בשיתוף עם קק"ל עומלות על שיקום נחלים והנגשתם לציבור הרחב ולבעלי מוגבלויות. במסגרת פסטיבל טעמים בעמקים יחשפו שני מסלולים חדשים שפותחו השנה. הראשון ליד הישוב הבדואי כעביה, כחלק מהפעילות לשיקום נחל ציפורי, עד כה שוקמו המקטעים ממקורות הנחל בסמוך למושב ציפורי, המקטע ליד קיבוץ הסוללים, המקטע ליד טחנת הנזירים שבסמוך לכפר ראס עלי והשנה המקטע בסמוך לכעביה כולל מעין הסוסים. בפסטיבל יערך במקום אירוע בו יוזמן הציבור לטעום ממטעמי הכפרים וליהנות ממופעי דבקה ומוזיקה מקומית לצד פעילות הסברה על שיקום הנחל וחשיבות שמירת הסביבה באמצעות פעילות יצירתית מגוונת. אירוע נוסף יערך בשיתוף פעולה בין הישוב רמת ישי והמועצה האזורית עמק יזרעאל. שביל חדש נולד לאורך נחל בית לחם שהינו נחל אכזב. השביל מחבר בין רמת ישי לרכבת העמק ויהווה דרך יפה לריצה, הליכה ורכיבה שתאפשר לתושבים להגיע בבטחה לתחנת הרכבת בכפר יהושע הסמוך. אירוע הנ"ל יחתום את הפסטיבל.

את הפסטיבל מובילות עמותת התיירות בעמקים ברשות המנכ"לית אורית מסר הראל ורקפת עברי מ"הפקה עברית". לפסטיבל שותפות המועצות: עמק יזרעאל, יקנעם, מגידו, רמת ישי ומגדל העמק בשיתוף עם קק"ל

הפקה ויחסי ציבור רקפת עברי – הפקה עברית. פרטים נוספים באתר הפסטיבל
קולנוע וטלויזיה

פתאום משפחה Instant Family
כשפיט (מארק וולברג) ואלי (רוז ביירן) מחליטים להקים משפחה הם מתחילים לחקור את עולם האימוץ. כשהם פוגשים בשלושה אחים, ביניהם נערה מרדנית בת 15 (איזבלה מונר), הם הופכים בין לילה מזוג למשפחה עם שלושה ילדים. כעת פיט ואלי נאלצים ללמוד, בצורה מרגשת ולעתים משעשעת, את יסודות ההורות באינסטנט, בתקווה שיוכלו להפוך למשפחה. ארה"ב 2018.

בימוי: שון אנדרס. בהשתתפות: מארק וולברג – פיט ווגנר, רוז ביירן – אלי ווגנר, אוקטביה ספנסר – קרן. אורך הסרט: 110 דקות. הפצה פורום פילם.

HOT VOD עם המתופפת הקטנה The Little Drummer Girl

אנסמבל של שחקנים הוליוודיים וישראלים משתפים פעולה במותחן הריגול הבינלאומי, שעלילתו הבדיונית סובבת סביב מבצע חשאי של המוסד ללכידת טרוריסטים פלסטינים. בתפקידים הראשיים מככבים המועמד לשני פרסי האוסקר מייקל שאנון ("צורת המים", "יצורים ליליים"), זוכה "גלובוס הזהב" וה"אמי" אלכסנדר סקארסגרד ("שקרים קטנים גדולים", "דם אמיתי"), והמועמדת ל"באפטה" פלורנס פיו ("ליידי מקבת'"), כשלצדם זוכה שני פרסי "אופיר" מיכאל מושונוב ("איים אבודים", "נבלות").

עלילת "המתופפת הקטנה" מתרחשת בסוף שנות השבעים ועוקבת אחר צ'ארלי (פיו), שחקנית ואידיאליסטית נלהבת שנחישותה עומדת למבחן כשהיא פוגשת את בקר המסתורי (סקארסגרד) בחופשה ביוון. עד מהרה מסתבר כי כוונותיו של בקר כלפיה הן לא כפי שנראו, וצ'ארלי מוצאת את עצמה מסובכת בפרשיית ריגול מסוכנת תחת ניצוחו של קורץ (שאנון). כעת, צ'ארלי צריכה לגלם את התפקיד הגדול ביותר בחייה – סוכנת כפולה – אך נאמנותה למטרה הולכת ומתערערת ככל שהמשימה מתקדמת.

בסדרה משתתפים שחקנים ישראלים נוספים, בהם שלמה בראבא ("אורי ואלה"), דניאל ליטמן ("שלטון הצללים", "פולמון") ואמיר חורי ("7 ימים באנטבה"). כל הפרקים רק ב-Xtra VOD וב-NEXT TV

משפחת בהפתעה LA CH’TITE FAMILLE

ולנטין וקונסטנס ברנט הם כוכבי השעה בתחום העיצוב והארכיטקטורה בפריז. הם מתכוננים לתערוכה כוללת על יצירתם במוזיאון הצרפתי היוקרתי פלה דה טוקיו. כשאמו אחיו וגיסתו מופיעים בהפתעה בתערוכה, ולנטין נאלץ להודות ששיקר בנוגע למוצאו, אזור נידח בצפון צרפת בו הצרפתית מדוברת במבטא משעשע ומשונה. המפגש בין שני העולמות יוצר התנגשות מצחיקה שמתעצמת לאחר שולנטין מאבד את הזיכרון בתאונה וחוזר להיות הבחור הצעיר מהצפון שלא מכיר ולא יודע דבר על חייו של ולנטין המעצב המצליח. קומדיה מצחיקה עד דמעות על זהות, שפה, אהבה ומשפחה. הסרט מוקדש לזכרו של הזמר ג'וני האלידיי, שהיה חברו של דני בון ומסתיים באחד משיריו הידועים וקהל הצופים מוזמן להצטרף בשירה (מי שמכיר את השיר כמובן).

תסריט, בימוי והפקה: דני בון Dany Boon. בהשתתפות: ולנטין: דני בון Dany Boon, אימו של ולנטין: לין רנו Line Renaud, אביו של ולנטין:         פייר רישאר Pierre Richard.

107 דקות, דובר צרפתית, כתוביות לעברית. הפצה בישראל קולנוע חדש. סינמטק ת"א, קולנוע כוכב רמת השרון וברחבי הארץ.

עשור לאחר שיצר את הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה של צרפת "ברוכים הבאים לצפון" חזור דני בון למקורותיו ועוסק שוב באנשי הצפון, מחוז השְטִי, הנמצא על גבול בלגיה, להם מבטא מיוחד משלהם והגייה מיוחדת של הצרפתית, עם ביטויים ומילים המובנות רק לבני המקום. עם הגעתו לפריז נאלץ בון לעבוד קשה על המבטא ועל הדיבור כדי שיכול לפתח את קריירת המשחק שלו. כמוהו גם כמה משחקני הסרט האחרים, הזמרת השחקנית הוותיקה לין רנו, הקומיקאי הענק פייר רישאר, וגם השחקנית ולרי בון טון שהופיעה לצידו של דני בון במספר סרטים, והפעם חוזרת למקורותיה שלה גם כן.

כאן עם פמת"א – פרקליטות מחוז תל-אביב

פמת"א נפתחת בבוקר שבו נחשפת מעילה גדולה בבנק מרכזי במדינה, בעקבותיה מוטל עוצר משכנתאות כללי במדינה. סכנה כלכלית מרחפת מעל מיליוני משקי בית בישראל. התיק מגיע לפרקליטות.

בן-דוד היא עוף זר ומוזר בפרקליטות ת"א האליטיסטית, אבל בשל הפרופיל הציבורי הגבוה שאתו היא מגיעה לשם, מתפתה פרקליטת המחוז הכל- יכולה, מרי נחמיאס (שרה פון שוורצה), לצרף אותה לצוות העוסק בתיק המשכנתאות החדש והנוצץ. את ניהול התיק מוביל עו"ד אלישע בר- און המכונה "התרנגול"(אורי פפר), פרקליט בכיר ויהיר.

בניגוד לקו שמוביל "התרנגול", המבקש להאשים פקידת משכנתאות זוטרה במעילה, לשחרר את בכירי הבנק בלא אשמה ולסגור את התיק כמה שיותר מהר,  בן-דוד מזהה בתיק רמז למעורבות של ארגון פשע. היא משוכנעת שאין מדובר רק בפשע מעילה של פקידה זוטרה שבעלה מסובך בחובות, אלא בפשע נרחב הרבה יותר – הונאה מתוחכמת שמערבת בתוכה הפעלה של "קופים", זיופים, איומים, שוחד ועוד. היא חושדת שאדם בכיר, מתוך המערכת הבנקאית, סמנכ"ל הבנק בכבודו ובעצמו, הוא שעומד מאחורי הונאת הענק. היחיד שמקשיב לה בעניין הזה הוא שותפה לשעבר מהמשטרה, החוקר קובי וקנין (אלון חמאווי), חברה הטוב.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=_U8JK-T4mzY

חן אמסלם, שלמה בראבא, שרה פון שוורצה, זוהר שטראוס, אורי פפר, איציק כהן, אושרי כהן, רוסלנה רודינה, אוולין הגואל, דר זוזובסקי, עלא דקא, נינה קוטלר, זהר ליבה, אלון חמאווי ועוד. במאי: עודד לוטן. הסדרה – בת 13 פרקים תשודר מיום א', 16 בדצמבר 2018, בשעה 21:00 בכאן 11 ובדיגיטל. שני הפרקים הראשונים ישודרו ברצף.

הסדרה, בהשראת המציאות, מבקשת לתת הצצה לגוף רב כוח עם אחוז הרשעות מהגבוהים במערב – ולהציג את הצד של המחיר שמשלמים מי שלא מיישרים קו עם יחסי הכוחות במשולש שבין הפרקליטות המשטרה ובית המשפט. הדמויות:

  • עו"ד מרסל בן-דוד (חן אמסלם)  – גיבורת הסדרה. מינוי חדש ולא שיגרתי בפרקליטות מחוז תל אביב. תובעת משטרתית מוערכת במחוז ירושלים. בתיק האחרון שלה הצליחה להרשיע את ראש משפחת הפשע, העבריין הירושלמי המוכר אליהו מורדוך (זוהר שטראוס). בן-דוד היא לוחמת צדק עקשנית וחריפה ומסתבכת עד מעל לראשה בפרשייה שחוצה כל גבול, מקצועי או מוסרי ומאיימת להרעיד את אמות הסיפין של שלטון החוק בישראל.
  • כבוד השופט אביגדור קאהן  (שלמה בראבא) – נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. שופט רב-מרץ בעל אמונה יוקדת באקטיביזם שיפוטי שופט כריזמטי, חכם, איש נעים ומרשים. ובמיוחד, איש אמיץ המייעץ למרסל ומכוון אותה להשיג צדק.
  • עו"ד מרי נחמיאס (שרה פון שוורצה) פרקליטת מחוז תל אביב הבלתי מעורערת, מקושרת ומשופשפת בפוליטיקה של עולם המשפטים והתקשורת.
  • עו"ד אלישע בר-און המכונה "התרנגול" (אורי פפר) – הממונה על תיק המשכנתאות. פרקליט נוצץ, חכם ומקצועי, אבל גם פלרטטן, יהיר ושאפתן, רודף כוח ושררה.
  • רפ"ק נתי סוויסה (יניב סוויסה) – ראש הצח"מ (צוות חקירה מיוחד) של תיק המשכנתאות. קצין משטרה ותיק ומוערך שממונה על חקירת תיק המשכנתאות.
  • עו"ד ורד באומהקר (נינה קוטלר) – עובדת על תיק המשכנתאות עם מרסל ואלישע. פרקליטה בעלת ותק משפטי וותק של עובדת מדינה שיודעת איזו זכות בירוקרטית שמורה לה בכל רגע, במיוחד בסוף הריונה הרביעי. משתדלת תמיד לעשות את המינימום הנדרש.
  • החוקר קובי וקנין (אלון חמאווי) – חוקר משטרה מירושלים. חברה הטוב של מרסל. גרוש ואב לשתי בנות. נרדף בידי העבריין מורדוך שמבקש לנקום בו על הרשעתו ולהחריב את עולמו. אוהב את מרסל ובסתר ליבו מקווה לזכות באהבתה.
  • עו"ד דור קמינסקי (אושרי כהן) – סנגור של משפחות פשע ואנשים עשירים. חכם, רהוט, מלא כריזמה על גבול השחצנות. מייצג את אופיר ברגמן ( אמיר קריאף) – סמנכ"ל הבנק שבו מתרחשת המעילה וחשוד מרכזי בפרשה. דור הוא היריב של מרסל בביהמ"ש ומחוץ לו, יש ביניהם מערכת יחסים שבנויה על קונפליקט, שנינות ומשיכה עזה. הוא מוצא חן בעיני מרסל, קצת יותר מדי.
  • עו"ד כהן ( איציק כהן) – סנגורה של הפקידה  רחל ירושלמי, החשודה המרכזית בתיק המשכנתאות. טיפוס מעט יוצא דופן בנוף המשפטי של סניגורים כרישים. למרות חוסר האמון הבסיסי שרוחשים לו בפמת"א, מרסל מסמנת אותו כמי שיוכל לעזור לה להגיע לחקר האמת בעניין הלקוחה שלו, וכן נעזרת בו לאורך הדרך כשהדברים מסתבכים.
  • יערה שדה (דר זוזובסקי) – מתמחה, בת של עורכת דין ידועה, בעלת זכויות יתר, חכמה ופרגמטית הלומדת על בשרה על אובדן התמימות בעידן #METOO
  • ח'ליל ג'ועאני (עלא דקה) – מתמחה מצטיין בוגר אוקספורד. ערבי מנצרת, מתגורר כעת ביפו. בא ממשפחה משכילה ואמידה, בעל אג'נדה פרו-פלסטינית, תודעה פוליטית נוקבת וחוש צדק מפותח.

היוצרות:

  • נֹעה רוטמן – יוצרת ותסריטאית של הסדרה "ילדי ראש הממשלה" (הוט), עורכת דין, חברת לשכת עורכי הדין בישראל מאז שנת 2003. שימשה פרקליטה (ואף מתמחה קודם לכן) בפרקליטות מחוז תל אביב, וכן עבדה כעו"ד בתחום הליטיגציה במשרד פרטי.
  • אסתר נמדר-תמאם – תסריטאית, עורכת תסריט ומרצה לתסריטאות באוניברסיטת תל אביב. בין יצירותיה בטלוויזיה: "שטוקהולם" (כאן – תאגיד השידור הישראלי וקשת), "כבודו" (יס),  "שוברי גלים" (יס), "אליפים" (יס), "מבצע קיפוד" (הוט), "נשרים" (הוט), "בדמי ימיה" (הערוץ הראשון), "המקום" (רשת).

בימוי: עודד לוטן | תסריט: נעה רוטמן ואסתר נמדר-תמאם | הפקה: לימור אבקסיס | הפקה בפועל: יענקל'ה אמזלג |  צלם: דניאל קדם | עורכים : עמרי צלמונה ואילנה ריינה | ליהוק: אסתר קלינג | חברת הפקה: טדי הפקות. "פמת"א", מ- 16.12.18, בכל יום ראשון בשעה 21:00 בכאן 11 ובדיגיטל.

ספיידרמן: ממד העכביש Spider-Man: Into the Spiderverse
המוחות היצירתיים של פיל לורד וכריסטופר מילר ('סרט לגו', 'רחוב ג'אמפ 21'), מגייסים את כישרונם יוצא הדופן לגרסה רעננה ושונה של העולם של ספיידרמן, עם ויזואליה פורצת דרך שטרם נראתה על המסך.
ספיידרמן: ממד העכביש, מציג את הנער מברוקלין – מיילס מורלס, ואת אינספור האפשרויות של ממד העכביש, היכן שיותר מאחד יכולים לעטות על עצמם את המסכה של ספיידרמן.

ארה"ב 2018. בימוי: בוב פרשטי, פיטר רמזי, רודני רוטמן. בקולותיהם של: שמיק מור – מיילס מוראלס, ניקולס קייג' – ספיידר-נואר, היילי סטיינפלד – גוון סטייסי, לייב שרייבר –  קינגפין, מהרשלה עלי – דוד ארון.
אורך הסרט: 120 דקות. הפצה א.ד מטלון ופורום פילם. בבתי הקולנוע בדו ממד בדיבוב לעברית ובדו ותלת ממד באנגלית עם כתוביות.
Yes עם צבעי האהבה Colore Nascosto Delle Cose

תאו הוא פרסומאי רודף שמלות. יש לו חברה כבר שנתיים, מאהבת נשואה ושום רצון להשתקע. כשהוא פוגש במקרה את אמה, מדריכה עיוורת, הכל משתנה.

במאי: סילביו סולדיני, איטליה, 2017. שחקנים: ולריה גולינו, אדריאנו גיאניני. בכורה ארצית רק ב-yes!

בספריית yesVOD24/7 | שלישי, 18/12, 22:00, yes3, במסגרת פסטיבל הקולנוע וגם ב-STINGTV

שתיקה רועמת THE SILENT REVOLUTION של לארס קראומה

שנת 1956, במהלך התגנבות לקולנוע במערב ברלין, נחשפים תיאו וקורט לתמונות מהמרד ההונגרי בבודפשט. עם שובם למזרח ברלין, הם מצליחים לשכנע את חבריהם לתיכון לקיים דקת דומייה ספונטנית לאות סולידריות עם קורבנות ההתקוממות. מחווה זו מכה גלים הרבה יותר משציפו והתלמידים הופכים לכלי משחק פוליטי בגרמניה המזרחית הטוטליטרית. בעוד מנהל התיכון מנסה לתרץ את המעשה כאקט של שובבות נעורים, שר החינוך מכריז על הפעולה כאקט של מרי. הוא דורש לקבל לידיו את שמו של העומד בראש המרד, אך התלמידים מחליטים לדבוק יחד, בהחלטה שתשנה את חייהם לנצח.

סרטו של לארס קראומה. שחקנים: תיאו למקה: לאונרד שייכר Leonard Scheicher, קורט ווכטר: טום גראנץ Tom Gramenz, לנה: לנה קלנקה  Lena Klenke, אריק: יונאס דסלר           Jonas Dassler. על פי ספרו של דיטריך גארסטקה Dietrich Garstka. גרמניה 2018, 111 דקות, גרמנית, כתוביות לעברית ולאנגלית. החל מתאריך 27 לדצמבר בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ. הפצה בישראל סרטי נחשון.

לארס קראומה, הבמאי עטור הפרסים, (ביניהם, פרס הקולנוע הגרמני בשנת 2016 עבור "האמת של  פריץ באואר"), קיבץ לסרטו חבורה של שחקנים מהצעירים המובילים והמוכשרים בקולנוע ובתיאטרון בגרמניה לצד שחקנים מוכרים ומבוססים. הקדמה מאת מחבר הספר דיטריך גארסטקה "הניחו להכל, פשוט תנו להיסטוריה להיות היסטוריה". היו אנשים רבים שאמרו דברים דומים, ואנשים רבים שראו מה באמת התרחש. אנשים צעירים שהתנגדו לשלטונות ומבלי לתכנן איזו שהיא התקוממות פשוט השתלבו בהתקוממות, אפשר לומר. אולם ברגע שנכנסו לעומקם של הדברים החלו לפעול במלוא מרצם. אנשים צעירים שהשאירו את חותמם מפני שהם כעסו, ועם הכעס הזה שהוא כל כך ייחודי לצעירים פעלו נגד מה שהם ראו כנטילת החופש.

המפיקה מרים דוסל ראתה את זה, היא זיהתה את עוצמתו של הסיפור. לארס קראומה הבמאי, ראה את זה, הוא הצליח לקלוט את הפוליטיזציה של ההתנהגות שלהם, עם כל הקלילות של בני הנעורים והצליח להציג תמונת מצב המראה כיצד הכיתה גדלה ביחד תחת הלחץ הכבד של מנגנוני המדינה. זה לא הפתיע שהסיפור הזה הפך לסרט. מאז שהספר פורסם, המדיה גילתה בו עניין רב. כמובן שחששתי מעט שלא אצליח לקבל את זה שבסרט יש דרמטורגיה מעט שונה. אך לאור התוצאה, אני מאד שמח שהסרט הזה נוצר. במשך כל הזמן שצפיתי בסרט אמרתי לעצמי "אה, כן, כך זה היה, כך זה התרחש". הזיכרונות חזרו אלי וצפו מחדש והרגשות הם בדיוק אותם רגשות שחשתי לפני שישים שנה. דחייה שהפכה לבוז כלפי האידיאליזם של האנשים, בוז לעובדה שאפילו לגבי תלמידי בית ספר החשיבה היתה האם הם היו בעד השלטון או נגדו. היו שואלים "האם אתה בעד או נגד שלום?" המשמעות תמיד היתה, האם אתה בעד או נגד הרפובליקה הגרמנית הדמוקרטית (שמה הרשמי של מזרח גרמניה אז). כשצפיתי בסצנות, הפחד מאותם ימים חזר. הפחד שאותו שר חינוך, שיש בידו להרוס כיתה שלמה יבגוד בך שוב. הרגשתי את תחושת האיום בצורה מאד חזקה, מכיוון שהסרט מספר על האירועים כשהוא נעזר בשפה מאד מוחשית של דימויים. הכל מסופר מבלי לעוות את הדברים, מאוד ברור בקו שלו, מאוד אובייקטיבי.

כן, כך הם מתנהגים, כך הם התנהגו, דיקטטורים שלא חששו לפעול בביתם נגד צעירים והתייחסו אליהם ברצינות גדולה כאיום על כוחם. לא היו מסוגלים בשום צורה לסלוח על המחאה שלהם, כי הם היו תקועים בדרכי המחשבה שלהם והם לא יאפשרו כל שינוי. האווירה באותה עת היתה של שמחת חיים מצד אחד ומתח ופחד מאיים מצד שני.

ג'ואן ג'ט: Bad Reputation Bad Reputation

סיפורה של "מלכת הרוק'נ'רול" האמריקאית. אמרו לה שבנות לא מנגנות רוקנרול, אבל לג'ואן ג'ט לא היה אכפת. בגיל 17 היא הקימה את ההרכב הכל-נשי The Runaways, שזכה להצלחה עצומה באירופה וביפן, ולבסוף כבשה גם את המצעדים האמריקאים עם Joan Jett & the Blackhearts. ג'ט, גיטריסטית מסעירה, הייתה בשנות השבעים אייקון פמיניסטי לוחמני, שהמבקרים כינו "נוסעת בזמן", כי כמו דייוויד בואי, היא עשתה תמיד מוזיקה שהקדימה את זמנה. הכריזמה המינית והעוצמה האידיאולוגית של ג'ט לא התעמעמו עם השנים.

בסרט גדוש קטעי הופעות מאז ומהיום היא מצהירה: I don't give a damn about my bad reputation"". בימוי: קווין קרסלייק (95 דק', ארה"ב, 2018). בכורה: יום ראשון, 23.12 , בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV.

בלגאן בכוורת Tall Tales

אפולו הוא צרצר נווד מזמר, המגיע בשיטוטיו אל גן קסום וכוורת הומה. הוא פוגש בפועלים הנמרצים וממלכתם היפה, אך נקלע לקנוניה בממלכה, המסתיימת בחטיפתה של המלכה. החשד הגדול נופל עליו, הנווד הזר, והוא יוצא להרפתקה מיוחדת להציל את המצב ולהחזיר את הסדר על קנו.

הסרט מבוסס על סדרת הספרים רבי המכר של אנטון קרינגס, שנמכרה בלמעלה מ-20 מיליון עותקים ברחבי העולם, והוא כולל עיבוד מיוחד לשיר "לה וי אז רוז". מהיוצרים של הנסיך הקטן. בימוי: אנטון קרינגס, ארנוד בורון. סרטי רד קייפ הפצה, דיבוב לעברית. 91 דקות. בבתי הקולנוע.

HOT VOD עם המזח – הדרמה החדשה של אלכס פינה ובכיכובו של אלברו מורטה

HOT גאה להכריז על רכישתן של סדרות רכש חדשות מהמובילות בעולם, בהן גם "המזח" ("The Pier") – הדרמה החדשה והמדוברת של יוצר דרמת הלהיט הספרדית "בית הנייר" אלכס פינה, ובכיכובו של אלברו מורטה (המגלם את הפרופסור ב"בית הנייר").

"המזח", שתעלה במלואה רק ב-HOT VOD במהלך 2019, סובבת סביב אלחנדרה (זוכת 3 פרסי ה"גויה" ורוניקה סאנצ'ז, "South from Granada"), ארכיטקטית מצליחה שמתמודדת עם טרגדיה בחייה האישיים – התאבדותו של בעלה אוסקר (מורטה). אלא שאחרי מותו מגלה אלחנדרה שאוסקר חי חיים כפולים עם אישה אחרת, ורוניקה (איירין ארקוס, "אליטה"). היא מחליטה להתקרב לוורוניקה בזהות בדויה ולגלות מדוע האיש שאהבה בחר לשקר לה – ומה קרה בלילה שבו שם קץ לחייו, לכאורה.

במהלך 2019 תעלנה ב-HOT VOD (בקטגוריית האיכות Xtra VOD) סדרות בלעדיות נוספות, כגון הדרמה הרוסית החדשה "טריגר" ("Trigger") – דרמה פסיכולוגית שעוקבת אחר מטפל שנוי במחלוקת, שדוגל בשיטת "תרפיה פרובוקטיבית" ומעמת את מטופליו עם הפחדים הגדולים ביותר שלהם, וכן שתי העונות של דרמת הפשע התקופתית עטורת השבחים "בבילון ברלין" ("Babylon Berlin") מבית היוצר של הבמאי טום טיקוור ("ראן לולה ראן", "הבושם"). הכל בחורף 2019 ב-HOT VOD.

באמבלבי Bumblebee

השנה היא 1987 ובאמבלבי הרובוטריק מוצא מקלט באתר גרוטאות קטן בעיירה קטנה על חוף קליפורניה. צ'רלי שעומדת להפוך לבת 18, מחפשת את מקומה בעולם ומגלה את באמבלבי שבור ומצולק מהקרבות ברחבי הגלקסיה. אחרי שצ'רלי מחזירה אותו לחיים היא תכף מגלה שזו לא סתם עוד חיפושית צהובה רגילה.

ארה"ב 2018. בימוי: טראביס נייט. בהשתתפות: היילי סטיינפילד – צ'ארלי, ג'ון סינה – הסוכן ברנס. אורך הסרט: 119 דקות. מופץ על ידי פורום פילם ובבתי הקולנוע ב-.20.12.18 בדו ובתלת ממד באנגלית עם כתוביות.

שלושה זרים זהים Three Identical Strangers

ניו יורק, 1980. שלושה בחורים יהודים בני 19 – בובי ספרן, אדי גאלנד ודייוויד קלמן – מגלים בדרך מקרה שהם שלושה אחים שנולדו כשלישיה זהה, הופרדו בלידתם ונמסרו לאימוץ למשפחות שונות. האיחוד המשמח הופך את השלושה לסנסציה בינלאומית, אבל גם חושף סוד מדהים ומטריד, סוד שיכול לשנות את ההבנה שלנו לגבי הטבע האנושי.וורדל מטפל בסיפור האנושי, המרגש והמרתק בתבונה ובמיומנות, ומעמת אותנו עם שאלות נוקבות לגבי הורות, סמכות ורצון חופשי.

סרטו הדוקומנטרי של טים וורדל  Tim Wardle הוא חוויה מסעירה, מרגשת, מעוררת מחשבה ובעיקר בלתי נשכחת. הסרט הוא אחד מן הסרטים הדוקומנטריים המצליחים ביותר עם הכנסות גדולות בכל רחבי העולם, ביקורות משבחות והשתתפות בפסטיבלים בכל רחבי העולם וזכיות בשלל פרסים. הפרס המיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס, נבחר לאחד מחמשת הסרטים הדוקומנטריים הטובים של השנה על ידי איגוד המבקרים בארצות הברית, פרס המבקרים בפסטיבל הקולנוע של שיקגו עוד. הסרט המדובר ביותר בפסטיבל חיפה מגיע לבתי הקולנוע ברחבי הארץ. החל מתאריך 17.1.19. הפצה בישראל על ידי קולנוע חדש.

Xtra VOD עם החברה הגאונה My Brilliant Friend

סדרת הדרמה המדוברת של העונה, מבוססת על הסנסציה הספרותית, רב המכר הראשון בסדרת "הרומנים הנפוליטניים" של הסופרת המסתורית אלנה פרנטה. כל פרקי העונה הראשונה יעלו בבת אחת ל-HOT VOD, בקטגוריית Xtra VOD. הסדרה, שנוצרה כקו-פרודוקציה של רשתות HBO ו-RAI ובוימה על ידי הבמאי עטור הפרסים סאווריו קונסטנזו ("בדידותם של המספרים הראשוניים"), עוסקת בחברות ארוכת השנים בין לילה צ'רולו (אותה מגלמות לודוביקה נסטי וגאיה ג'יראצ'ה) ואלנה גרקו (אליזה דל ג'ניו ומרגריטה מאצ'וקו), ונפתחת בהיעלמותה של לילה המבוגרת – אירוע שמביא את אלנה לשבת ולכתוב את זיכרונות ילדותן וחייהן. עלילת הסיפור, שמתחילה ב-1950 עם היכרותן של שתי הילדות, נפרשת על פני שישה עשורים ומתרחשת בתקופה מרתקת ומסוכנת בנאפולי שבאיטליה. אלנה מנסה לפתור את התעלומה שהיא לילה – החברה הגאונה – חברתה הטובה ביותר ובה בעת גם האויבת הגדולה שלה.

זו היא אחת ההפקות השאפתניות של השנה האחרונה: יותר מ-150 שחקנים ו-5,000 ניצבים לקחו בה חלק. כ-8,000 ילדים ו-500 שחקנים בוגרים נבחנו בתהליך ליהוק שנמשך שמונה חודשים. הסט, שנבנה על ידי 150 אנשי צוות, מתפרש על פני 20 אלף מ"ר. ההפקה עשתה שימוש בכ-1,500 תלבושות, חלקן פריטים ארכיוניים מקוריים. על פסקול הסדרה אמון המלחין מקס ריכטר ("הנותרים", "ואלס עם באשיר", "כנס העתידנים").

"החברה הגאונה" הושקה במסגרת פסטיבל ונציה האחרון. המבקרים היללו את הסדרה, שזכתה לציון 85 באתר Metacritic: "'החברה הגאונה' היא עיבוד מסחרר לרב המכר" (טיים מגזין), "אפוס אינטימי" (הניו יורק טיימס), "מדובר במועמדת מאוחרת לתואר 'סדרת השנה', דרמה על המקום שבו תקוות ומציאות מתנגשות" (Vulture), "זו דרמה התבגרות של דור שלם… זו דרמת הנוער הטובה של השנה, ואני מתכוון לזה כמחמאה, כי היא מושכת אותך לתוך חייהם, אהבותיהם ומאבקיהם של קבוצת ילדים על סף בגרות" (אנטרטיינמנט וויקלי), "הסדרה הזו תופסת אותך מהפריים הראשון, למרות שהיא מספרת סיפור מאוד קטן ואינטימי" (Vox),  "שני הפרקים ראשונים הם התחלה מבטיחה ויוצאת מן הכלל" (הוליווד ריפורטר).

גם בארץ היא זכתה לשבחים: "עבודת הליהוק פגעה בול בפוני, והשחקניות הצעירות והאלמוניות שמגלמות את הגיבורות בילדותן ובצעירותן מתהדרות בפנים מלאות הבעה ובנוכחות כובשת… המוזיקה של ריכטר מוסיפה הרבה כוח ועוצמה; והעשייה כולה קולחת, רהוטה, יפה לעין ונוגעת ללב; בסך הכל, חווית הצפייה היתה מרגשת ועוררה תקוות לבאות" (וואלה). ב"הארץ" נכתב: "סדרה עשירה, אינטימית ומהפנטת… הבינג' רק מבליט את עושרה הויזואלי, המשחק הנפלא והבימוי הזהיר, שמקפיד ליצור חווית צפייה הדומה בעוצמתה לקריאה בספר שאי אפשר להניח מהיד".

החל מה-19.12, כל הפרקים ב-Xtra VOD וב-NEXT TV

ערי טרף MORTAL ENGINES

מאות שנים לאחר שהציוויליזציה נהרסה באירוע קטלני, צעירה ומסתורית בשם אסתר שו (הרה הילמר), מגיעה ללונדון ומתגלה כאדם היחיד אשר יכול לעצור את העיר – כעת המטרופולין הגדול בעולם, עיר טרף הנעה על גלגלים – מלבלוע את כל מה שבדרכה. באופן פראי וחדור מטרה כאשר היא מונעת על ידי זיכרון אמה המנוחה, אסתר משלבת כוחות עם תום (שיהאן) צעיר לונדוני ואנה פאנג (ג'יהיי), פושעת מסוכנת עם פרס על ראשה והשלושה מנסים לעצור את העיר ולחשוף את המזימה של וולנטיין, העומד בראשה – אשר זומם להפוך את לונדון לעיר הגדולה והיחידה בעולם.

בבתי הקולנוע. בהפצת Tulip Entertainment

ז'אנר: הרפתקה, פנטזיה. במאי: כריסטיאן ריברס. שחקנים: הוגו ויבינג (ונדטה, שר הטבעות, ההוביט, מטריקס), הרה הילמר, רוברט שיהאן.  גם ב-IMAX3D.

מבוסס על הראשון מתוך סדרת ספרים רבת מכר מאת פיליפ ריב, התרגום הראשון כבר בחנויות הספרים.

HOT קומדי סנטרל עם עונה שנייה לתאגיד Corporation

מאט וג'ייק (אינגברטסון ו-וייסמן) הם שני מנהלים זוטרים בתאגיד בינלאומי וחסר נשמה, הנתונים לחסדיו של המנכ"ל הרודן כריסטיאן דה-ויל (לאנס רדיק, פרינג') וסגניו הפסיכופתים ג'ון (אדם לסטיק, קז'ואל) וקייט (אן דודק, מד מן, האוס). בעודם מנסים לנווט בין סדרה של אסונות, מאט וג'ייק נעזרים בבת הברית היחידה שלהם בתאגיד, גרייס ממשאבי האנוש (אפרנה ננצ'רלה, "בוג'אק הורסמן", "קראשינג"), שקורסת תחת עומס העבודה שלה ומערכת היחסים המתישה שלה עם שני העובדים התלותיים הללו. בסדרה משתתפים גם בארון ווהן ("גרייס ופרנקי") ואנה אקנה ("אנטמן").

תאגיד Corporate היא סדרה קומית חדשה של ערוץ קומדי סנטרל, מבית היוצר של פאט בישופ, מאט אינגברטסון וג'ייק וייסמן (מורות). הסדרה, שתעלה בשידור יומי רק ב-HOT קומדי סנטרל וב-HOT VOD, כבר חודשה לעונה שנייה. החל מה-16.12, ראשון-חמישי בשעה 22:45 ב-HOT קומדי סנטרל וב-HOT VOD

סיבוב שני SECOND ACT

ג'ניפר לופז מככבת בקומדיה החדשה בתור מאיה, בת הארבעים, המתוסכלת מכך שלא הספיקה להגשים את חלומותיה הגדולים.  היא עובדת יחד עם חברתה הטובה ביותר (ליה רמיני), בחנות אאוטלט גדולה, בטוחה שאוטוטו היא מקבלת את הקידום שציפתה לו כל כך. אבל זה לא קורה. המשרה ניתנת לגבר, והיא נאלצת להגיע למקום עבודתה עוד יותר מתוסכלת בידיעה כי ההתמחות שלה גדולה הרבה מכל מנהל שישימו תחתיה. אבל זה משתנה כאשר יום אחד היא מוזמנת לריאיון בחברת בשמים גדולה, ומתקבלת באותו יום לעבודה החדשה ובתפקיד מעניין ומאתגר כאחד. היא רק לא יודעת עד כמה עליה יהיה לתמרן בין עבודתה, להפתעה המחכה לה במקום העבודה החדש אבל גם לא לאבד את יחסיה עם בן זוגה (מיילו ונטימילה), המתוסכל מהפוקוס החדש בחייה. כך ניצבת בפניה הזדמנות להוכיח שחכמת רחוב לא פחות חשובה ממה שלומדים בספרים, ובדרך יוצרת לעצמה חיים חדשים.

ארה"ב 2018. בימוי: פיטר סגל. בהשתתפות: ג'ניפר לופז – מאיה ורגס, מיילו ונטימילה – טריי, ליה רמיני – ג'ואן, ונסה הדג'נס – זואי. אורך הסרט: 103 דקות. הסרט מופץ  ע"י א.ד מטלון ופורום פילם.

HOT VOD עם דויטשלנד 86

דויטשלנד 86 Deutschland היא הסיקוול לסדרת המתח התקופתית דויטשלנד 83, פרי יצירתם של בני הזוג אנה וג'ורג' ווינגר, סופרת אמריקנית ממוצא יהודי (מחברת הרומן This Must Be The Place ומפיק טלוויזיה גרמני. הסדרה, שהופקה כקו-פרודוקציה בין רשת SundanceTV ("התיקון") ו-RTL, תעלה במלואה ב-HOT VOD בקטגוריית Xtra VOD.

דויטשלנד 86, שמתרחשת (כפי שמרמז שמה) ב-1986, חוזרת אל מרטין ראוך, דודתו לאונורה (כוכבת הקולנוע מריה שרדר, שגם ביימה את הסרט "חיי אהבה" עם נטע גרטי על פי ספרה של צרויה שלו) וחבריהם בסוכנות המודיעין הזר של מזרח גרמניה, שלוש שנים לאחר מאורעות העונה הראשונה. מזרח גרמניה במשבר, פרסטרויקה היא עובדה בשטח, אירופה מוכת טרור, מגפת האיידס משתוללת והמאבק נגד האפרטהייד עולה מדרגה. הנהגת מזרח גרמניה, שננטשה על ידי ברית המועצות ומשוועת לכסף, שולחת את סוכניה החשאיים לחקור את הקפיטליזם העולמי בניסיון להציל את ספינת הסוציאליזם הטובעת.

מרטין, שגורש לאפריקה בגלל פשעיו ב-1983, נשלח חזרה לשטח כעת: עסקאות אפלות ומשימה מסוכנת מובילות אותו לדרום אפריקה, אנגולה, לוב, פריז, מערב ברלין ולבסוף חזרה למזרח ברלין, שם הוא יהיה חייב לקבל החלטה בלתי אפשרית.

"דויטשלנד 83'" זכתה לשבחי המבקרים ולציון המושלם 100% באתר "Rotten Tomatoes". ב"אנטרטיינמנט וויקלי" השוו אותה ל"האמריקאים" והוסיפו "זו תוכנית ששווה לכם להכיר", ב"ניו יורק טיימס" כינו אותה "מרעננת ומהנה" וב-"Vulture" הכתירו אותה כ"אחת הסדרות הטובות של 2015". ב"ישראל היום" כינו אותה "זוהרת למרחקים ארוכים… תשאיר אתכם מרותקים למסך" וב"הארץ" נכתב עליה: "יש לה את כל מה שצריך… שילוב בין ליטוש וטלוויזיוניות מהוקצעת מחד, להעדר מלודרמטיות".

אחד המאפיינים הבולטים של "דויטשלנד 83'" הוא ללא ספק הפסקול שלה. לכל פרק יש פלייליסט שנוצר על ידי די ג'יי או מלחין מפורסם. כמו בעונה הראשונה, גם הפעם ילווה מסעו של מרטין בפסקול פופ בינלאומי משירי התקופה. ל"דויטשלנד" מתוכננת סדרת המשך נוספת ואחרונה, שתתרחש בשנת 1989 ותיקרא, כצפוי, "דויטשלנד 89'".

לצידם של נייר ושרדר מככבים גם פלורנס קסומבה ("הפנתר השחור", "הנוקמים: מלחמת האינסוף"), לאוויניה ווילסון, סילבסטר גרות' ("ממזרים חסרי כבוד"), סוניה גרהארט, אלכסנדר בייר ("הרשות החמישית"), קארינה נ. ווייס ("גנבת הספרים") ולודוויג טרפטה. החל מה-26.12, כל פרקי העונה ב-Xtra VOD.

סרטו החדש של עמוס גיתאי רכבת קלה

הסרט הוא אוסף של אפיזודות משעשעות, המתרחשות כולן בתוך הרכבת הקלה בירושלים, המשמשת כמיקרוקוסמוס יחיד במינו, המהווה מראה אנושית למציאות הישראלית המרתקת והמורכבת בה כולנו חיים.

מנקודת מבט אוהבת אדם, עולה ומתגלה ירושלים דרך תושביה. הסיטואציות היומיומיות במהלך נסיעה שגרתית ברכבת , חושפות סיפורים אישיים של אנשים מאד שונים: חילונים, דתיים, שוטרים, חיילים ואנשי ביטחון, תלמידי ישיבה, סטודנטים, נערות מתבגרות, זוגות תמהוניים, ערבים, אוהדי בית"ר, תיירים וצליינים מוזרים , שביחד יוצרים פסיפס ייחודי של החברה הישראלית העכשווית.

אורך: 94 דקות | ישראל | שפות: עברית, ערבית, צרפתית, אנגלית, גרמנית, איטלקית, לדינו ו־יידיש | תרגום: עברית |הפקה: 2018.. הוקרן בבכורה עולמית במסגרת הרשמית של פסטיבל ונציה ה-75.
מרי פופינס חוזרת MARY POPPINS RETURNS

מרי פופינס חוזרת מאולפני דיסני, בכיכובה של אמילי בלאנט המגלמת את האומנת הקסומה, אשר יכולה להפוך כל משימה יומיומית להרפתקה בלתי נשכחת. הסרט מתרחש בלונדון של שנות השלושים – 24 שנים לאחר התרחשויות הסרט המקורי. מייקל בנקס עובד בבנק בו עבד אביו, ועדיין מתגורר בבית ילדותו יחד עם שלושת ילדיו: אנאבל, ג'ורג'י וג'ון ועוזרת הבית שלהם אלן. מרי פופינס חוזרת לעזור לדור הבא של משפחת בנקס למצוא אושר וקסם לאחר שחוו אובדן. האומנת המסתורית מצטרפת לחברה ג'ק , מדליק פנסי רחוב אופטימי, אשר עוזר לה להחזיר אור וחיים לרחובות לונדון.

סרט ההמשך החדש שומר וחוגג את רוחה של מרי פופינס המקורית, לצד רעננות חדשה. מועמד לארבעה פרסי גלובוס הזהב בקטגוריות הסרט, המשחק, והפסקול. ארה"ב 2018. בימוי: רוב מרשל. פסקול מקורי מאת: מארק שיימאן. בהשתתפות: אמילי בלאנט – מרי פופינס, לין מנואל מירנדה – ג'ק, אמילי מורטימר – ג'יין בנקס, ג'ולי וולטרס – אלן, קולין פירת' – וויליאם ווילקינס, מריל סטריפ – בת דודה טופסי. הסרט יצא בדיבוב לעברית ובאנגלית עם כתוביות. אורך הסרט: 130 דקות. הפצה פורום פילם ובבתי הקולנוע ב- 20.12.2018

אפקט המים L'effet aquatique של סולווג אנספה  Sólveig Anspach

סמיר, מנופאי כחוש בן 40, חי בעיר מונטריי (בדומה לתפקידו בסרט "מלכת מונטריי"). הוא מתאהב מעל הראש באגת, המורה לשחייה המקומית. הוא מחליט להירשם לשיעורי השחייה שלה אפילו שהוא שחיין מצוין. אולם, השקר שלו לא מחזיק מעמד יותר משלושה שיעורים ואוי, כמה שאגת שונאת שקרנים! כשהיא טסה לאיסלנד לקונגרס הבינלאומי ה-10 למורי שחיה וקצת גם כדי לברוח ממנו, לא נותרת לו ברירה אלא לטוס בעקבותיה. זוכה בפרס SACD  במסגרת שבוע המבקרים בפסטיבל קאן 2016.

בימוי ותסריט: סולווג אנספה Sólveig Anspach. שחקנים: סמיר: סמיר גסמי Samir Guesmi, אגת': פלורנס ליורה קאייה Florence Loiret Caille, אנה: דידה יונסדוטיר Didda Jónsdóttir

הבמאית סולווג אנספה נולדה ב- 1960 באיסלנד לאם מקומית ולאב יהודי אמריקאי ניצול שואה. בצעירותה הרגישה שהחיים על האי הסקנדינבי אינם מספקים בעיניה ונסעה לפריז ללמוד פילוסופיה ופסיכולוגיה. שם היא התאהב בתרבות הצרפתית והחליטה ללמוד קולנוע ב- La Fémis אחד מבתי מבתי הספר הנחשבים בעולם ללימודי קולנוע. היא עשתה מספר סרטים קצרים וארוכים עד שסרטה "מים סוערים" התקבל לתוכנית "מבט מסוים" בפסטיבל קאן בשנת 2003, והיא החלה לקבל הכרה כיוצרת עצמאית. אנספה השלימה בחייה כשלושים וחמישה  סרטים עלילתיים ותיעודיים. היא נפטרה לפני כשלוש שנים לאחר מאבק ממושך בסרטן השד. השורשים האמריקאיים איסלנדיים שלה זוכים לביטוי בכל סרטיה ובמיוחד בטרילוגיה שהסתיימה עם "אפקט המים". בו נעשה איחוד עם שני הגיבורים מהסרטים הראשונים בטרילוגיה. שני הסרטים שקדמו לו במסגרת הטרילוגיה הם "Back Soon" ו"מלכת מונטריי". במהלך הצילומים של "אפקט המים" אנספה כבר התמודדה עם המחלה. את החלק הצרפתי היא צלמה בשנה אחת ואת החלק האיסלנדי בשנה אחרת. היא הצליחה לסיים כשלושה רבעים מהעריכה של הסרט לפני מותה. לאחר לכתה, כל שותפיה ליצירה, העורכת אן ריגל, התסריטאי השותף ז'אן לוק גאג'ה, המלחין מרטין ווילר עורך הסאונד והמיקס ז'אן מאלה והמפיק פטריק סובלמן התארגנו ביחד לסיים את העריכה.

בבתי הקולנוע הנבחרים ברחבי הארץ החל מתאריך 27/12. הפצה בישראל על ידי עדן סינמה.

תיאטרון ובמה

פנסיה מוקדמת – מחזה על אהבה, כסף, פנסיה וכל מה שעובר בירושה

דנה, רקדנית מקצועית, מגיעה מלוס אנג’לס לארץ כדי לפנות את חפציו של אביה מבית הדיור המוגן בו התגורר עד מותו. בעוד בעלה טרוד בהצלת חברת הסטארט אפ שלו, דנה מוצאת את עצמה מתמודדת לבד עם בירוקרטיות המוות. במקום לפנות את דירת האב, היא מחליטה להתבצר במקום ולהשתקע בו. היא רוקמת יחסים עם אחת מישישות הבית ונכרכת בזיכרונות העבר והסודות המשפחתיים .כשמסתיימת תקופת האבל, מבקש בעלה שתחזור לדירתם המשותפת, לקריירות התובעניות ולחיים הזוגיים. דנה מצדה, נמצאת במקום אחר ונדמה שלא ניתן יהיה להשיבה לדפוס חייה הקודמים.

יוצרת ההצגה דפנה רובינשטיין: "את ההצגה ‘פנסיה מוקדמת’ יצרתי לאחר מספר שנים בהם הייתי ב”פנסיה” מעולם התיאטרון והיצירה. בשנים אלו ילדתי וגידלתי את שלוש בנותיי, הקמתי בית ותמכתי בבעלי ישי גרין בדרכו כיזם הייטק. בכל אותן השנים, לא בער בי הצורך ליצור ויותר מזה הרגשתי דחייה מעולם התיאטרון, שהיה תמיד מרכז חיי. אבל בכל אותן שנים של התנזרות מיצירה תאטרונית, קינן בי המחזה הנוכחי וחתיכות גדולות ממנו שכבו אצלי באיפוק במגירה.

מה העיר אותי מרבצי וגרם לי לעלות את ההצגה לאחר כל אותו הזמן? כנראה צירוף של דברים ולא דבר אחד. אבל אי שם בחודש נובמבר 2018, מצאתי עצמי שוב בחדר חזרות עובדת עם שחקנים חיים שמדברים טקסטים, שספק שמעתי בילדותי וספק המצאתי, ובנחישות גדולה להשמיע את הסיפור שלי. במרכז העלילה נמצאת ההחמצה. בחורה צעירה, שלא לקחה חלק בחייו של אביה בשנותיו האחרונות ולא נפרדה ממנו, מגיעה כעת לאסוף את חפציו מבית הדיור המוגן בו הוא גר. היא “מאשפזת” עצמה במקום ומסרבת לפנות את הדירה. היא עושה זאת ספק כדי למצוא מחסה, ספק מתוך כוונה להעניש עצמה. אבל שם במקום הזה, שעבור רבים הינו “תחנה אחרונה”, שוקלת הגיבורה שלי את המשך חייה, כמראה לזיכרונות שמציפים אותה. האם אנחנו נידונים לשכפל את תבניות היחסים של הורינו כפי שנגלו אלינו כילדים? האם יש לנו חופש בחירה?.

מאוד רציתי שאת המחזה שלי תוביל אישה, ובכל פעם מצאתי עצמי כותבת את דמויות הנשים בצורה אפורה, חלושה, לא החלטית. הגברים, נדמה היה לי שתמיד ידעו מה הם רוצים, לאן שואפים להגיע, הנשים כאילו רק היו שם כדי להגיב… האם אני שוביניסטית? האם אני אישה שמדכאת את עצמה? ניסיונות נואשים לתקן את המציאות הלא שוויונית שחקוקה בי, הותירו אותי בתחושה של מרמה.  האם אני יודעת יותר טוב מאלו שגידלו אותי? האם אני אישה יותר חזקה? כיום כשאני מסתכלת על ההצגה במבט קצת מרוחק ו“יותר אובייקטיבי”, הדבר שהכי בולט לי זה הכעס. כעס כשריון, כמגן אחרון לאישה מניצול ומשקר. מה יקרה כשהאישה תתפרק מנשקה, תניח את שאריות הזעם והמרמור ותעמוד מול הגבר, אוהבת, כואבת, לא מענישה… את מי היא תפגוש שם? אולי רק את עצמה.

שחקנים: הדס לסרי (דנה, הבת), ליאור גרטי (גור, הבעל / אורה, מנהלת בית הדיור המוגן), יונתן מילר (אלי, האב / מרייטה, דיירת בבית הדיור המוגן), שרון שטרק (נורית, האם).

צוותא – אבן גבירול 30 תל-אביב. לרכישת כרטיסים באתר <<< ובטל':03-6950156

תיאטרון הקומדיה עם זקנים חסרי מנוח

זאב רווח ואנקורי (צילום: רונן אקרמן)

פייגנבוים ובן לולו היו שותפים במפעל טקסטיל שהלך ודעך עם השנים. למרות מוצאם ודרך חייהם השונים הסתדרו השניים מצויין עד שפייגנבוים החליט לנצל את תמימותו של שותפו הוותיק ובתרגיל נבזי מכר את המפעל לחברה העתידה לבנות על שטחו מגדל גבוה. בן לולו נשאר חסר כל. הוא מוצא את עצמו ישן על ספסל בפארק הציבורי. שנים ארוכות חולפות, ופגישה מקרית עם גלילה, אחותה של אשתו המנוחה של פייגנבוים מאפשרת לו להיכנס שוב לחייו של שותפו לשעבר ולתכנן נקמה מתוקה. אבל מצבים רומנטיים מפתיעים מעברם של שני הזקנים הללו, לא מאפשרים את יישומה של הנקמה הזאת. והסוף ? מפתיע….!

המחזאי אבי שחרון רקח קומדיה מטורפת המחזירה את רווח לגילום דמות ססגונית, עממית, קומית מורכבת ומרתקת. שוקי וגנר מביים את השלושה אחרי עבודות בימוי של הפקות ענק כ"היירספריי", "עדיין נשואים" עם יונה אליאן וששי קשת, "איש חסיד היה ו"פרנקנשטיין הצעיר".  עיצוב תפאורה: דפנה פרץ. עיצוב תלבושות: מאי ברנע. מוסיקה: אפי שושני. כוריאוגרפיה: תום אפלבאום. עיצוב תאורה: מישה צ'רניאבסקי ואינה מלקין. מפיקים:  מרים עציוני וישראל אדם.

פסטיבל ריקודי חדר 29  ROOM DANCES FESTIVEL דצמבר 2018

פסטיבל ריקודי חדר- פסטיבל המחול הקאמרי היחיד בישראל, יציג השנה בפעם ה-29 וכותרתו: זעזועים, גלים, תהודות. הפסטיבל יתקיים במשך שלושה סופי שבוע בתל אביב ובירושלים. פסטיבל ריקודי החדר הינו הרפתקה לעבר הלא נודע מלווה אותנו כל הדרך. עשיית אמנות שאינה נגמרת. אנו מבקשים את הקשר לזולת שבתוכנו ולזה שסביבנו. ריקוד של היוצר-המבצע המאמין בעצמאותו של הריקוד הקאמרי. תוכנית הפסטיבל תכלול את הטווח הגדול מריקודי יחיד לדואטים ולאנסמבלים קטנים ולפרויקטים קבוצתיים שמתחילת דרכנו שקדנו על קיומם. ליסה נלסון – Tuning score, ענת שמגר עם אמנים שונים, עמוס חץ – רעשים (מוסיקה: אמנון וולמן), קלידוסקופ ועד למרתון Vexations שבו מספר רב של רקדנים והנמשך על פני 12 שעות.
תוכנו של הריקוד הקאמרי הוא ריקוד שבו היוצר והמבצע הם אחד. לכל יוצר כלים שונים ליצירה, ולביצועה טווח רחב של אפשרויות: מהמוגדרות והמדויקות כמו כתבי תנועה, פרטיטורות גרפיות ומילוליות ועד ליצירת ריקוד בזמן אמת. בריקוד שכזה, הריקוד והרקדן הם חיבור של הצורך להציג צורה אך היא נישאת באברי גופו של המבצע. דורשים הקשבה רחבה להיסטוריה האומנותית האישית והקבוצתית. כאשר העבר וההווה רשומים בתפיסתנו, באברינו ובזיכרוננו, שאיתם אנחנו רוקדים ומחברים. הסתירה בין הניסוח לביצוע היא ליבו של הריקוד הקאמרי.
בפסטיבל ריקודי חדר אנחנו מבקשים להתקרב ביכולתנו לקבל אחד את השני. למצוא את המשותף שבינינו ולכבד את האותנטי, השונה בכל אחד מאתנו, בתקוה להעמיק את דמיוננו התנועתי ולהתקרב למשמעות הריקוד. אנחנו טוענים שבדרך הזו אנחנו גם מתקשרים לצופה הרואה בנו את בבואתו, את הדומה והשונה, ותוך הצפייה חווייתנו ודמיוננו מתרחבים.
כבכל שנה אנחנו מבקשים אף להביא עמיתים מחוץ לארץ שגם הם יוצרים-מבצעים ובכך להרחיב את משמעות הריקוד הקאמרי מעבר לגבולות הארץ ולהציג ביחד ריקוד שבו השלם גדול מסכום פרטיו.
פסטיבל ריקודי החדר, 14-29 בדצמבר. לרכישת כרטיסים באתר <<<

תעופה ושיט

נוסעי קתאי פסיפיק גייסו כ- 12 מיליון דולר הונג קונגי לבי"ס של UNICEF באסיה

חברת התעופה קתאי פסיפיק, המדורגת ברשימת חברות התעופה הטובות בעולם, ו- UNICEF HK הודיעו כי סך של 11.7 מיליון דולר הונג קונגי גויס בתוכנית Change for Good לשנת 2017. מאז השקתו בשנת 1991, התוכנית הצליחה להמיר את עודף כספי הנוסעים של קתאי פסיפיק לאספקה ​​ומתן שירותים על מנת לשפר את חייהם של ילדים פגיעים ונזקקים ברחבי העולם. מתוך התרומה הכוללת של שנת 2017, קתאי פסיפיק ייעדה 2.73 מיליון דולר הונג קונגי לתמיכה בבתי הספר של UNICEF במיאנמר והודו. התוכנית הנושאית, המתואמת עם אחד מעקרונות המפתח של החברה לקידום בני נוער, שואפת לספק למידה איכותית לילדים, עם דגש מיוחד על ילדים מוחלשים, שסבירותם נמוכה יותר לקבל השכלה מסיבות של מגדר, מוצא אתני, מוגבלות, מיקום גיאוגרפי או נסיבות כלכליות.

השנה, 24 עובדי קתאי פסיפיק, ליוו את צוות UNICEF לשני סיורים בסין ובנפאל על מנת ללמוד על תכניות UNICEF בנושא חינוך לגיל הרך, חינוך לא פורמלי והגנה על ילדים.

נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) עם Breakaway הגדולה ביותר שתפליג מנמל Nola

נורוויג'ן קרוז ליין NCL, מכניסה לשייט לאיים הקריביים את האנייה Norwegian Breakaway שהשלימה שיפוץ נרחב ותהיה לאוניית הקרוז הגדולה ביותר שתשוט אל ומאת ניו אורלינס, נמל הבית החדש שלה. האניה, שארכה יותר מ-325 מטרים ומשקלה 145,655 טון, יכולה לארח כ-4,000 נוסעים על הסיפון. Norwegian Breakaway, מציעה ללקוחותיה חוויה ייחודית בלב ים: 25 מסעדות עם מגוון של מאכלים, 22 ברים וטרקלינים, פארק מים אדיר עם מגלשות מים מהירות, אטרקציות מרשימות של פעילות אתגרית ותוכניות בידור ברוח ניו אורלינס. חברת נורוויג'ן קרוז ליין מבטיחה ללקוחותיה חופשה בסגנון Feel Free, כאשר כל נוסע רשאי לבחור מתי, איפה ועם מי לאכול, כיצד להתלבש ואיך לבלות כל דקה מחופשת החלומות.

Norwegian Breakaway, שעברה באחרונה שדרוג משמעותי ושיפוץ נרחב, מציעה לנופשים חדרים משודרגים לצד חדרי אוכל וחדרי פעילות חדשים. מאחר והאניה תשוט מעתה מנמל ניו ארולינס, הוקמו בה ברים התואמים את אווירת העיר. בין השאר נבנה בר לפי הקונספט של המחזמר הידוע Syd Norman’s Pour House. הבר מעוצב בסגנון דיינר וינטג'י, מושפע בתי מוזיקת רוק משפיעים כמו CBGB, The Rainbow ו-The Fillmore, מתנגנת בו מוזיקת רוק קלאסית של שנות ה-60 עד ה-80, ומגיש קוקטיליים קלאסיים. NCL, מתחייבת לספק ללקוחותיה בידור ברמה עולמית. אפשרויות בידור נוספות על האונייה כוללות את המחזמר, המועמד לפרס טוני "רוק לנצח", מופע הריקוד "Burn the Floor", ומופע הקרקס "Fantasy".

אוניית Norwegian Breakaway, תפליג מניו אורלינס עד ה-12 באפריל 2019 ומציעה אפשרות לחמישה, שבעה, עשרה ואחד עשר ימי קרוז לקאריביים המערביים, עם ביקורים ביעדים מובילים הכוללים את קוסטה מאיה וקוזמול, מקסיקו, האי רואטן בהונדורס, בליז והרוורסט קיי.

ישראייר עם הרבעון הטוב ביותר בתולדותיה

  • מחזור המכירות של הקבוצה ברבעון השלישי של 2018 היה כ- 144 מליון דולר לעומת כ-129  מליון דולר אשתקד – גידול של 12%
  • הרווח הגולמי ברבעון עלה לכ- 24 מליון דולר  לעומת כ-20 ברבעון המקביל אשתקד – עליה של 20%
  • ה- ebitda הסתכמה בכ- 18 מליון דולר לעומת כ-15 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – גידול של 20%
  • הרווח הנקי ברבעון עמד על כ-15 מליון דולר לעומת כ- 11 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – גידול של 36%
  • גידול של כ-20 אחוזים בנתח השוק של החברה בקווים הפנים ארציים
קונסול ישראל במונטנגרו, סגן ראש ממשלת מונטנגרו ומנכ"ל ישראייר

השיפור בתוצאות הרבעון נבע בשל היערכות שבוצעה בחציון הראשון של השנה ובאה לידי ביטוי חיובי ברבעון השלישי. ההיערכות כללה הפעולות הבאות:

  • פתיחת יעדי תיירות חדשים
  • קליטת שני מטוסים נוספים – מטוס אייבאס 320 לחיזוק הפעילות הבינלאומית ומטוס ATR לחיזוק הפעילות הפנים ארצית ביעדי חיפה ואילת
  • הגדלת מספר המושבים במטוסים מ-174 ל-180 מושבים במטוס- גידול של כ-3.5 אחוזים
  • הקטנת עלויות ההפצה
  • צמצום מצבת כ"א בכ-3 אחוזים

בתשעת החודשים הראשונים של השנה גדלו הכנסות החברה לכ- 296  מליון דולר לעומת כ- 270 מליון אשתקד. הרווח הגולמי מתחילת השנה ירד ל- 34 מליון דולר לעומת 36 מליון אשתקד. הירידה נובעת מהשחיקה במחיר הממוצע שנגרמה בחציון הראשון של השנה. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים ירד ל- 8 מליון דולר לעומת 11 מליון אשתקד.

לדברי אורי סירקיס מנכ"ל קבוצת ישראייר: "תוצאות הרבעון מביאות לידי ביטוי שורה ארוכה של פעולות שבוצעו במטרה לתת מענה לתחרות הגוברת ולהגדיל את כושר התחרות של החברה בשנים הבאות. אנו מלאי הערכה לצוות העובדים המדהים שלנו שבשנה מאתגרת זאת הצליח לרשום רווח שיא של כל הזמנים".

ישראיר לא שוקדת על שמריה ומבצעת בימים אלו שורה של פעולות והתאמות נוספות שנועדו להבטיח לבעלי המניות ולעובדים רמת רווחיות דומה גם בשנים הבאות.

אושיאניה עם 80 יעדים חדשים לסיורים יבשתיים מיוחדים כולל סיור בישראל

חברת הפלגות היוקרה אושיאניה, המובילה העולמית בתחום קולינריה עילית ויעדים מיוחדים בהפלגות הנופש, חושפת 80 יעדים חדשים לסיורים יבשתיים במהלך השייט, ביניהם גם סיורים בישראל. מדובר בהיקף הגדול ביותר של סיורים, הכוללים אפשרות של סיור לפני, בזמן ולאחר הקרוז ביעדים שונים כגון אוסטרליה, אסיה, אפריקה, מצרים, ישראל, אירופה, דרום אמריקה, אלסקה וקנדה.

  • קרחונים נוצצים, חדרי משחקים פרטיים ואוצרות מלכותיים: עם 86 סיורים יבשתיים, המוצעים לפני ובזמן ההפלגה, למטיילים יש הזדמנויות בלתי מוגבלות לחקור את הערים ההיסטוריות הגדולות בעולם, לבקר באתרים אגדיים ולהיות עדים מקרוב למפגני טבע מרשימים. הסיורים מוצעים במגוון של חבילות קרוז בין לילה אחד לחמישה לילות, לעגינה בערים הגדולות והמעניינות ביותר בעולם: החל ממקדש אנגקור ואט וצ'אנג מאי, דרך הספאריים העשירים והאטרקטיביים ביותר באפריקה, להרפתקאות באלפים השוויצרים והאיטלקים, או במדברים ערביים ועד משלחת להרי ההימלאיה, לקטמנדו והר האוורסט האגדי.
  • ממלכת ההימלאיה בנפאל והר האוורסט –  ארבע לילות המתרכזים בסיור במומבאי וקטמנדו וכוללים סיור מוטס מעל הר האוורסט, ביקור בערים פטן, בהגאון סיטי, במקדש בודהנאת ובמקדש פשופטינאת'. האורחים ייהנו מפגישה רשמית עם ה"אלה החיה" (Living Goddess), יבקרו במנזר טיבטי, ויצפו בערב תפילה מסורתי.
  • טאג' מאהל: יצירת מופת נצחית – אפשרות לשניים-שלושה לילות, סיור לאורכו ולרוחבו של הטאג' מאהל, החושף את הפאר ההיסטורי של אחד המבנים הארכיטקטוניים המדהימים ביותר בעולם, שזכה גם בתואר אחד מאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו ואחד משבעת פלאי תבל. בנוסף לביקור במבנה בזמני הזריחה והשקיעה, נקודת שיא של הסיור כוללת ביקור במצודת אגרה ואיטמד-אוד-דאולה ("בייבי טאג'") והופעת ריקוד קאטק מסורתית במלון אגרה.
  • ספארי יוקרתי: White Elephant Safari Lodge  – אטרקציה מושלמת לתיירים עם זמן שהייה מוגבל. לינה באתר הנופש היוקרתי “הפיל הלבן”, כוללת סיור רכוב, טיול מודרך בטבע, תה אחר הצהריים ביאכטה, ובחירה בין צפייה בציפורים בין הערביים או שייט באגם גו'זיני היפיפה. אתר הנופש מתפרס על פני 300 אלף מטר רבוע ומציע אוהלים גדולים ומאובזרים היטב, עם חדרי מקלחת פרטיים, חדרי שינה מפנקים ומרפסות פרטיות.
  • ספארי יוקרתי: Belmond Eagle Island Lodge – ממוקם בלב דלתת האוקבנגו, הנוסעים בסיור הרכוב יראו מקרוב את הפילים, ההיפופוטמים, הקרוקודילים, חתולים גדולים ועוד. הביתן עצמו מעוצב בסגנון מודרני ויוקרתי, מציע סגנון ספארי מתוחכם ומעודן. בנוסף לשני הלילות בביתן, התוכנית כוללת לילה נוסף בקייפטאון ויוהנסבורג.
  • גלריות, לגונות ומפלים – הסיור מתמקד בפלאי הטבע של איסלנד ומציע הזדמנות להכיר ולחוות אתרים מרתקים, ביניהם מערת הקרח בלנגיוקול, טיול הליכה בקרח ב-Sólheimajökul וביקור במפלי הלבה (Hraunfoss) ובמפלי האחים (Barnafoss), במעיין החם ב- Deildartunguhverורחיצה בלגונה הכחולה. לסיום, ביקור קולינרי מרתק בריקיויק, עיר הבירה של איסלנד ולינה במלונות Stracta ו- Husafell.
  • לונדון המלכותית והכפר האנגלי – הסיורים ההיסטוריים המרתקים ביותר בלונדון, בשילוב הקסם הכפרי כל כך מאפיין את אנגליה המסורתית. הטיול בן שלושה לילות, וכולל ביקור במצודת לונדון ובית התכשיטים, צפייה בהחלפת המשמר ושיט בנהר התמזה. משם, ממשיך הטיול לכפרים ולחוויית האגדות הקסומה בקוטסוולדס, ביבורי וברפורד ובמרחצאות הרומיים של באת'.
  • רומא ואוצרות טיבולי – שלושה ימים בהם תהיה הזדמנות לבקר בכל האתרים התרבותיים וההיסטוריים ברומא, הכוללים טיול במוזיאון הותיקן וגישה פרטית לבזיליקת פטרוס הקדוש. בנוסף, סיור מקיף בעיר העתיקה טיבולי וב וילה ד'אסטה וילה ד'אסטה – אחד מאתרי המורשת העולמית שהגדיר אונסק"ו, וידוע כמקום המנוחה של אוגסטוס קיסר.
  • הרי הרוקי הקנדיים – הטיול מחלק את הזמן באופן שווה בין העיר המרכזית הקסומה ווקנובר והעיר היפה, הטבעית והמפוארת באנף והר סולפור. רכבת Rocky Mountaineer היא הרכבת הפרטית היוקרתית הגדולה ביותר בעולם. האורחים יחוו בדרכם שירות ברמת Silver Leaf הכולל ארוחות גורמה ברמה גבוה לצד חטיפים מתוקים ומלוחים ללא תוספת תשלום.

ג'ג'ו אייר Jeju Air עם 40 מטוסי בואינג 737 MAX חדשים

ג'ג'ו אייר Jeju Air בואינג 737 MAX (צילום יח"צ חו"ל)

חברת התעופה הקוראנית לטיסות לאו קוסט, ג'ג'ו אייר Jeju Air, חתמה על הסכם לרכישת 40 מטוסי בואינג 737MAX  8 מיצרנית המטוסים המובילה בעולם, בואינג. בנוסף, ניתנה לחברה הקוראנית האופציה להגדיל את ההזמנה ב-10 מטוסים נוספים. היקף העסקה נאמד בכ-5.9 מיליארד דולרים, במחיר מחירון. זוהי העסקה הגדולה ביותר שבוצעה על ידי חברת הלואו קוסט הקוריאנית, שהחליטה לבסס את צי המטוסים שלה על מטוסי הבואינג 737MAX  8.

ג'ג'ו אייר הינה המייסדת של Value Alliance, ברית הלואו קוסט הפן-איזורית הראשונה הכוללת שמונה חברות תעופה אסייתיות. החברה מפעילה כ-200 טיסות יומיות ב-60 מסלולים פנימיים ובינלאומיים.

מטוס הבואינג 737 MAX הוכנס לפני מספר שבועות לשימוש בחברת התעופה הישראלית ישראייר, שהיא החברה הראשונה בארץ המטיסה את הדגם הזה. חברות תעופה ישראליות נוספות בוחנות את משפחת מטוסי ה-MAX בימים אלו. מטוס ה737- MAX הוא המטוס הנמכר במהירות שיא ועד היום נמכרו יותר מ- 4,800 מטוסים מהדגם הזה ליותר מ-100 חברות תעופה ברחבי העולם.

בואינג 737 MAX 8, משלב את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בשוק המטוסים צרי הגוף, כולל מנועי CFM International LEAP-1B  מתקדמים, מערכת כנפונים בטכנולוגיה חדשנית ושדרוגים נוספים. כמו כן, המטוס מבטיח יעילות תפעולית וחסכון משמעותי בצריכת הדלק, לצד טווחי טיסה ארוכים יותר ויכולת לשאת מספר רב יותר של נוסעים.

חברת התעופה ג'ג'ו אייר ממוקמת באיי ג'ג'ו בדרום קוריאה והחלה את פעילותה בשנת 2005 כחברת הלואו קוסט הראשונה במדינה. מאז, החברה הובילה התפתחות מהירה בשוק הלואו קוסט ותרמה להרחבת תעשיית התעופה הקוריאנית המסחרית. עם צי של כ- מטוסי 40 737-800 "הדור הבא" של בואינג, ג'ג'ו אייר הרחיבה באופן יציב את עסקיה ורווחיה. בחמשת השנים האחרונות, השיגה החברה עלייה של 25% במכירות השנתיות שלה ורשמה 17 רבעוני רווח רצופים. כעת, החברה מעוניינת לבסס את הצלחתה באמצעות הגרסה המשופרת של מטוס 737, מטוס ה-737 MAX 8 של בואינג. בנוסף, תספק בואינג לחברה התעופה ג'ג'ו כלים דיגיטליים לסיוע בהפחתת עלויות התפעול כמו למשל תוכנת בקרה של צריכת הדלק, המאפשרת מבט כולל על פני צי המטוסים וזיהוי מקומות ניתנים ליעול.

בואינג עם מטוס המנהלים X777 BBJ  בעל טווח הטיסה הארוך ביותר בעולם

בואינג, יצרנית המטוסים המובילה, משיקה מטוס מנהלים חדש מדגם BBJ 777X, שיכול להקיף חצי מכדור הארץ בטיסה ללא עצירות – מרחק גדול יותר מכל מטוס מנהלים שנבנה אי פעם.

לקוחות החברה יוכלו לבחור בין שני דגמים: 777-8 BBJ או 777-9BJJ . הראשון, מציע את טווח הטיסה הרחוק ביותר של 21,570 קילומטרים ותא נוסעים ברוחב 302.5 מטר רבוע. במטוס ה-777-9 תא הנוסעים גדול אף יותר, ברוחב של 342.7 מטר, וגם הוא מאפשר טווח טיסה ארוך במיוחד של 20,370 קילומטרים. בדגם זה, אפשרויות עיצוב פנים חדשני בלתי מוגבלות כמעט, כדי להבטיח נוחות מירבית לטסים למרחקים ארוכים. על מנת להמחיש את מגוון אפשרויות עיצוב הפנים של המטוס, בואינג חשפה שלושה סגנונות שונים של חברות עיצוב מטוסים מובילות: Greenpoint Technologies,  Jet AviationוUnique Aircraft Design-, המראים כיצד ניתן לשנות ולהתאים את המטוס לטעם האישי של כל לקוח VIP.

צי מטוסי ה-BJJ של בואינג רשמו הצלחה בסלון האווירי MEBAA, עם הזמנה נוספת עבור משפחת מטוסי BJJ MAX, שהביא את סך ההזמנות ל-21 מטוסי מנהלים מדגם BJJ MAX. מטוס המנהלים BJJ MAX, מבוסס על דגם בואינג 737 MAX, המטוס הנמכר ביותר של החברה והוא מכיל פי 3 יותר מקום ממרבית מתחריו, לחץ אוויר מופחת בתא הנוסעים, ומסוגל לטוס למרחק של 12,964 קילומטרים.

מטוסי המנהלים של בואינג מציעים תאי נוסעים גדולים במיוחד, טווח טיסה גדול והתאמה אישית לטיסות עסקיות ואישיות, טיסות צ'רטר, ופעולות תאגידים וראשי ממשלה. קו המוצרים כולל את BJJ MAX המשפחתי וגרסאות שונות עם ביצועים גבוהים של דרימליינר 787, X777 ו-747-8. מאז השקתם בשנת 1996, מחלקת מטוסי המנהלים של בואינג מסרו 234 מטוסים עבור 261 הזמנות.

נורוויג'ן קרוז ליין NCL עם תכני הבידור והבילוי ב-NORWEGIAN ENCORE

חברת הפלגות הנופש נורוויג'ן קרוז ליין, NCL, ערכה במספנת מאייר וורפט בגרמניה טקס הנחת שדרית בלתי-נשכח עבור אוניית Norwegian Encore, והציגה לראשונה הופעות זוכות פרסים ופעילויות נופש שיחלו לפעול על האונייה בסתיו 2019. אירוע לציון הדרך וקיום המסורת הימית של שיבוץ "מטבע הנצחה" בקורות התמיכה בשדרית, לווה בהצגה מפתיעה: ארבע שחקניות עלו לבמה בתלבושות מהודרות, כאשר הזמרת המובילה נועלת את המגפיים האיקוניים של המופע, הופיעו בהפתעה עם קטעים מ-Kinky Boots ואיששו את היותו של המחזמר עטור פרס ה-Tony® כגולת הכותרת על סיפון ה-Norwegian Encore. הדמות המובילה לולה, ושלוש המלאכיות המרקדות שלה, שרו את Land of Lola – אחד מ-16 השירים המקוריים של זוכת פרס ה-Grammy® סינדי לאופר.

חברת NCL גאה במסורת רבת השנים של בידור ברמה הגבוה ביותר ואטרקציות חסרות-מתחרים; הקונספט Feel Free הייחודי ל-NCL מבטיח לאורחים גמישות מרבית ומאפשר להם לעצב את חוויית השייט המושלמת עבורם.

  • פעילויות בידור בים: המופע Kinky Boots, שמוצג באופן בלעדי על סיפון ה-Norwegian Encore, הוא סיפור על שותפות מפתיעה בין אשת בידור ידועה לבעל חברה, שחמלה והבנה הדדית מאפשרות להם לקבל את ההבדלים ביניהם ולשתף פעולה במטרה ליצור משהו שטרם נראה כמותו בעולם. הלהיט מברודווי כולל שירים מקוריים של סינדי לאופר, מעורר השראה ותחושת חופש וקבלה עצמית.
  • The Choir of Man, מופע המרחיב את אפשרויות צפיית חובה בים, הוצג לאחרונה בהופעת בכורה על סיפון ה-Norwegian Escape ומשלב מוזיקה אנרגטית, ריקודים ונגינה חיה בכלי הקשה, בביצועם של תשעה בחורים מוכשרים להפליא, המבצעים שירים מוכרים שכולם אוהבים.
  • מופעי בידור נוספים שהוצגו בהופעת בכורה על סיפון ה-Norwegian Bliss ויהיו זמינים על סיפון ה-:Norwegian Encore המחזמר Happy Hour Prohibition, The interactive cocktails and theater show וכמו כן המופע חביב הקהל The Caveman Club, החוזר לימי המועדון האגדי בליברפול וכולל הופעות מוזיקה חיות של להקת קאבר של החיפושיות.

אטרקציות ואתגרים לכל הגילאים

  • נורוויג'ן קרוז ליין היא חברת השיט היחידה שמציעה רכיבה על מכוניות קארטינג בים, וכיום מרחיבה את הפעילות באמצעות מסלול מרוצים דו-קומתי גדול ומשודרג על סיפון ה-Norwegian Encore. באורך של כ-350 מטר, עשרה סיבובים עוצרי נשימה וארבעה עיקולים שמגיעים עד לגובה של כ-4 מטרים מעל לדפני האונייה, האורחים ייהנו ממסלול המרוצים הגדול ביותר בים. בנוסף, קיים אזור תצפית מקורה במרכז המסלול, שבו האורחים יכולים להעניק לרכבי הקארטינג החולפים על פניהם תוספת טורבו באמצעות סימונם באלומת לייזר.
  •  Norwegian Encoreתכלול גם את ה-Galaxy Pavilion, מתחם מציאות וירטואלית בתוך מבנה. שטח המתחם הוא מעל ל-930 מ"ר, ומוצגים בו לראווה טכנולוגיה חדשנית ומגוון משחקים. מחוויות וירטואליות רב-חושיות, דרך סימולטורים ועד לחדרי בריחה שבהם האורחים ייצאו למבוך הרפתקאות, אורחים בכל גיל יוכלו למצוא משהו שייהנו ממנו.
  • מתחם הלייזר טאג, היחיד בענף שנמצא בשטח פתוח והפך לפופולרי על סיפון ה-Norwegian Bliss. המתחם יהיה קיים גם על סיפון ה-Norwegian Encore, אבל הפעם בתור העיר האבודה אטלנטיס שקמה לתחייה, עם מרכיבי תפאורה חדשים, היוצרים חוויה מרגשת ואינטראקטיבית.
  • Aqua Park- פארק המים באוניות מסדרת Breakaway ו-Breakaway-Plus, בו מוצעות בין היתר מוצעות שתי מגלשות מים רבות מפלסים, שאחת מהן בולטת כ-3.3 מטר מעבר לשפת האונייה וחוזרת בלולאה אל הסיפון שמתחתיה.

Norwegian Encore, במשקל כולל של כ-167,800 טון ותפוסה מרבית של 4,000 אורחים, תפליג ממיאמי בכל יום ראשון לשייט בן שבוע למזרח הקריביים, החל מהמסע הראשון שלה ב-17 בנובמבר 2019 ועד ל-12 באפריל 2020.

נורוויג'ן קרוז ליין, עם 51 שנות פעילות בתחום השיט ופריצת הגבולות המסורתיים, הובילה למהפכה בתעשיה, כשהציעה לאורחיה חופשה בסגנון Feel Free, כאשר כל נוסע רשאי לבחור מתי, איפה ועם מי לאכול, כיצד להתלבש ואיך לבלות כל דקה מחופשת החלומות המושלמת. כיום, נורוויג'ן מזמינה את האורחים ליהנות מחופשת שייט רגועה בסגנון אתר נופש, בכמה מן האוניות החדשות והמודרניות ביותר כיום, עם מגוון אפשרויות לינה, כולל The Haven by Norwegian®, מתחם יוקרתי עם סוויטות, מסעדות ובריכות פרטיות, שירות קונסיירז' ובאטלר אישי. נורוויג'ן קרוז ליין מפליגה ברחבי העולם ומציעה לאורחים בכל 16 האוניות שלה את החופש והגמישות לטייל בעולם בקצב שלהם, עם מבחר של עד 27 מקומות אוכל, בידור עטור פרסים, שירות עילאי ועוד.

אתיופיאן איירליינס עם פרס חברת התעופה הטובה ביותר באפריקה ב-7 ברציפות

787 דרימליינר של אתיופייאן ארליינס

חברת התעופה הגדולה ביותר של אפריקה, אתיופייאן איירליינס, זכתה בפרס חברת התעופה הטובה ביותר באפריקה לשנת 2018, זו השנה השביעית ברציפות. הפרס הוענק לאתיופיאן איירליינס בהוקרה על המשך הצמיחה המהירה, הגידול ברווחיות ותרומתה הבולטת לפיתוח התעופה באפריקה.

ב -12 החודשים האחרונים אתיופיאן איירליינס הרחיבה את קווי התעופה שלה, חידשה את צי המטוסים, שדרגה את השרות והתפריט המוגש לנוסעים וחנכה שלושה האנגרים חדשים לתחזוקת המטוסים. בטקס קבלת הפרס שהתקיים השנה ברבאט במרוקו ציין טוולדה גברמאריים, מנכ"ל אתיופייאן איירליינס: "הפרס משקף את המאמצים המתמשכים שלנו ואת המחויבות של העובדים שלנו להצלחת החברה. ההכרה במצוינותה של החברה מחזקת את תכניות ההתפתחות המהירה שלה עד שנת 2025. אפריקה רושמת התפתחות כלכלית מהירה המבטיחה עתיד חזק. אנו נמשיך במחויבותינו בחיבור בין מדינות אפריקניות לבין שותפי הסחר העיקריים שלנו בעולם כדי לנצל את ההזדמנויות העסקיות וההשקעות המאסיביות ביבשת לקדם את התעופה האפריקנית לרמה הגבוהה ביותר", בנוסף מנכ"ל החברה העלה חזון להקים בעתיד שוק תעופה אפריקני מאוחד.

אתיופיאן איירליינס הודיעה כי היא מרחיבה את פעילותה ומוסיפה טיסות ליעדי נופש ביבשת אפריקה והמזרח הרחוק.  החברה מפעילה 14 טיסות שבועיות מנתב"ג והודיעה היום על  מחירים חסרי תקדים כך למשל, טיסה ליוהנסברג החל מ-  484$ דלהי החל מ- 460$ סאו פאולו החל מ- 710$ הונג קונג החל מ- 634$. הנוסעים בטיסות ארוכות הטווח יהנו מחווית טיסה במטוס הדרמליינר 787.

אתיופייאן אירליינס מציעה שתי טיסות יומיות הממריאות  מנתב"ג בשעה 09:00 בבוקר והשניה 00:45 בלילה, סה"כ  14 טיסות שבועיות מתל אביב לאדיס אבבה ומשם טיסות המשך למבחר הגדול ביותר של יעדים ביבשת אפריקה וכן באסיה : דלהי, מומבאיי, בנגקוק, סינגפור, מנילה, גואנז'ו, הונג קונג, שנחאי ובייג'ין. ובאפריקה לקייפטאון, יוהנסבורג, ניגריה, נמיביה, טנזניה ועוד 50 יעדים נוספים ביבשת, וכן לארה"ב לוושינגטון, ניו יורק ולוס אנג'לס. בקו לתל אביב מפעילה החברה מטוס מדגם 737-800 חדיש עם שתי מחלקות שירות: תיירים ועסקים. במחלקת התיירים המרווחת ניתן שירות מלא הכולל: שתי מזוודות של 23 קילו, ארוחות והושבה ללא תשלום. במחלקת העסקים של אתיופיאן כורסאות עסקים מרווחות. אתיופייאן איירליינס טסה ללמעלה מ – 100 יעדים באפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה ומפעילה צי של 80 מטוסים בגיל ממוצע של 5 שנים, ובצבר ההזמנות שלה עוד 50 מטוסים.

תיירות

רשת אוליב עם מלון אורבני חדש בתל אביב

בירה טריה ומדויקת (צילום אביבה בר)

רשת מלונות אוליב והעומד בראשה עמית פורת, חתמו על הסכם רכישת מלון חדש בתל אביב, בדגש על  קונספט ייחודיי וחדשני-מלון הבירה הראשון בישראל. המלון יחל לפעול בראשון לינואר 2019. עסקה  זו ממשיכה את מגמת צמיחת הרשת, שברשותה כעת 14 מלונות ברחבי הארץ.

רכישת המלון החדש בתל אביב, היא הרכישה  השנייה של רשת אוליב ברבעון הנוכחי. לפני כחודש הכריזה הרשת על רכישת מלון "שני" בירושלים וצירופו לתחום המלונות האורבניים. מלון הבירה החדש, יחל לפעול בתאריך 1.1.19 ויביא בשורה לשנה החדשה- מלון בירה ראשון בישראל, קונספט שלא נראה כמותו בארץ. במלון 35 חדרים ובכל חדר יהיה ברז בירה, לשימושם החופשי של האורחים. המלון נמצא ברחוב יונה הנביא בתל אביב, אזור צעיר, בסמוך למרכזי הבילוי.

עמית פורת, מנכ"ל הרשת אמר "אני גאה בהתרחבותה המואצת של הרשת ובעסקאות האחרונות. מלון צעיר, המביא קונספט חדשני, מאפשר לקהל המבלים לבחור חופשה בראש אחר, באזור זה של העיר, מרחיב עבור הרשת את אחיזתה בתל אביב. לרשת, מלון ברחוב דיזינגןף בצמוד לכיכר דיזינגוף עצמה-מלון הוויט האוס, ברחוב הירקון-מלון הTLV ועכשיו נוסף מלון הבירה ביונה הנביא. העסקה מרחיבה את פרופיל המלונות שלנו ומאפשרת בחירה ביעד נוסף ממלונות הרשת".

בנוסף, השיקה הרשת לאחרונה שני מלונות בקטגורית האקלוסיב:

  • מלון אוליב בגלבוע, ממוקם בחיבור שלושת העמקים: עמק יזרעאל, עמק המעיינות ועמק חרוד, והמלון היחיד באזור.
  • מלון אוליב אקוודוקט, ליד קיבוץ רגבה, שבגליל המערבי המציע נקודת יציאה לשלל טיולים ואטרקציות אזוריות לצד נופש ברמה גבוהה.

רשת מלונות אוליב, הינה רשת בפריסה ארצית המפעילה 12 מלונות, בתל אביב, בסובב כנרת, בגליל העליון ובגליל המערבי ועוד… (בתחילת 2019 יתווספו לרשת 2 מלונות נוספים). למידע נוסף, מרכז הזמנות רשת מלונות אוליב בטל': 04-9531153.

מהם הטרנדים של עולם הטיולים לשנת 2019 

Booking.com, ממנפת את המעמד שלה כמנהיגה בתחומי הטיולים והטכנולוגיה, וחקרה לעומק תובנות חסרות תקדים ממעל ל-163 מיליון חוות דעת מאומתות של אורחים כמו גם 21,500 מטיילים מ-29 מדינות. כעת היא חושפת שמונה טרנדים לעולם הטיולים של שנת 2019, מה שנותן למטיילים הצצה חטופה למה שמצפה להם בשנה הקרובה.

  1. לטייל וללמוד: שנת 2019 מייצגת סוג חדש של משמעות למושג 'הגשמה עצמית', ונראה בה התמקדות במטיילים שעושים בחירות בעלות חשיבות מיוחדת, תוך רצון להוסיף יותר משמעות לטיולים שלהם. מעל לחצי (56%) מהמטיילים ברחבי העולם מסכימים שטיולים לימדו אותם כישורי חיים יקרי ערך, וב-2019 נוכל לראות עלייה ברצונם של אנשים ללמוד משהו חדש במהלך שהייתם, כמו גם עלייה חוצת-דורות בחופשות מבוססות
  2. כישורים והתנדבות.: נוסף על כך, בני דור ה-z יבחנו יותר ויותר את ערכם של תארים אקדמיים יקרים מול ערכם של כישורי החיים והניסיון המעשי שניתן לרכוש דרך טיולים, במיוחד כשחוויות המתרחשות מחוץ לקירות המשרד או הכיתה ממשיכות להיות יותר ויותר אטרקטיביות אצל מועמדים לעבודה בעיניהן של חברות רבות. כשמסתכלים על הסוגים הפופולאריים ביותר של טיולים עם משמעות, 68% מהמטיילים ברחבי העולם ישקלו להשתתף בחילופים תרבותיים על מנת לרכוש מיומנות חדשה, כאשר אחריהם ברשימה נמצאים טיולי התנדבות (54%) ושיבוצי עבודה בינלאומיים (52%).
  3. לא פשוט להיות פשוט: בשנת 2019, "קלות" תהיה המדד לפיו ייבחנו חידושים טכנולוגיים בתחום התיירות. בשנים האחרונות, הדיבור החם בקרב מטיילים סבב סביב אינטליגנציה מלאכותית AI, מציאות מדומה VR וזיהוי קולי. בשנה הקרובה, החידושים המנצחים יהיו אלה שיצליחו להציע למטיילים את הטכנולוגיות האלה כפתרונות מעשיים. חשבו על כניסה ללא מפתח לחדר – באמצעות הטלפון, טיפים מותאמים אישית לטיול או קונסיירז' רובוטי שמסוגל לתקשר עם אורחים בשפת האם שלהם. החידושים שבאמת ילהיבו אותנו לא יהיו העתידניים ביותר או האקזוטיים ביותר. נראה שהמטיילים מתלהבים יותר מחידושים כמו מעקב אחר מזוודות בזמן אמת באמצעות אפליקציה (57%) או גישה לאפליקציה אחת שתרכז את כל התוכניות, ההזמנות וצרכי הטיול שלהם (57%) מאשר האפשרות לנסוע בתחבורה אוטונומית ביעד שלהם (40%). המורכבות המסובכת תביא את הפשטות הנוחה לרמות חדשות לגמרי של גמישות וביטחון במהלך הנסיעה. בשנת 2019 נראה גם עוד חידושים טכנולוגיים המיועדים לתכנון הטיול ושלב החיפוש והמחקר. כמעט שליש (31%) מהמטיילים ברחבי העולם אוהבים את הרעיון של 'סוכן נסיעות וירטואלי' בבית, העושה שימוש בפקודות קוליות כדי לענות על שאלות הקשורות לטיול, ואחד מתוך חמישה מטיילים היו רוצים לראות טכנולוגיה דוגמת מציאות רבודה המאפשרת להכיר את יעד הטיול לפני שמגיעים אליו.
  4. מעבר לכל דמיון – אזורים לא מוכרים: נאס"א תתחיל לבנות את תחנת החלל סובבת הירח שלה בשנת 2019 (תשוגר בשנת 2022) ואנו נמשיך לראות השקעה בולטת בטיסות חלל מסלוליות. ב-2019 וגם לאחריה, נמשיך למתוח את הגבולות של יעדי הטיול שלנו ויחד עם התפתחות בטכנולוגיות החלל, אפילו הרעיון של תיירות חלל כבר לא ייראה רחוק כל כך. חברות טיולים וחברות מוצרי צריכה אחרות ישקיעו במבחנים על כדור הארץ שמטרתם להתכונן לעתיד בחלל ולענות על רצון הצרכנים לחצות את הגבול החדש. ארבעה מתוך עשרה מטיילים (40%) טוענים שהם מתלהבים מהרעיון של טיול לחלל בעתיד וייתכן שירצו לחוות זאת בעצמם (38%). עד שחופשה בחלל תהפוך למציאות, הגישה האמיצה והחדשה הזו תתממש בטיולים קצת יותר קרובים לבית, עם רצון לגלות אזורים לא מוכרים כאן בכדור הארץ. העניין הגדול ביותר הוא מתחת לאדמה, כששישה מתוך עשרה מטיילים (60%) מסכימים עם כך שהיו רוצים לשהות במקום אירוח מתחת לפני הים. כנראה שב-2019 נראה ממש לנגד עינינו סוגים חדשים של יחידות אירוח ומלונות, שנראו בלתי אפשריים לכאורה.
  5. בגובה העיניים: ב-2019 אנו צפויים לראות התפתחויות מהירות בדרך שבה צורכים ומשתמשים במידע למטיילים. ספרי הטיולים הכלליים והמקיפים של העבר יפנו את הדרך לתוכן קצר, רלוונטי ומותאם אישית, שיכול להשתלב באופן חלק בפיד של המטיילים. שליש מהמטיילים (34%) רוצים שמישהו או משהו יעשה את העבודה הקשה בשבילם וימליץ להם המלצות, וכ-41% מהמטיילים רוצים שמותגי תיירות ישתמשו בטכנולוגיות כמו אינטליגנציה מלאכותית (AI) על מנת לתת המלצות לטיול על סמך חוויות קודמות. למעשה, מעל חצי מהמטיילים (52%) יתלהבו מחידושים טכנולוגיים בתחום התיירות כמו מדריך טיולים דיגיטלי, שייתן להם חוויה מותאמת אישית באמת. כשהזרקור מופנה להמלצות אישיות ומותאמות שיוציאו את המיטב מכל טיול, ניתן לצפות שספקים של תוכן תיירות עשיר ומקצועי ימצאו דרכים טובות להפיץ אותו באמצעות אינטליגנציה מלאכותית (AI) במהלך השנה הקרובה, ויגיעו אלינו בדיוק כשהכי נצטרך אותם.
  6. לטייל עם מצפון: בהתאם לעניין העולמי הגובר בנושאים חברתיים כמו זכויות אדם, שוויון ותנאי העסקה, ב-2019 נראה יותר מטיילים בעלי מודעות, השואלים יותר שאלות לגבי סוגיות חברתיות, פוליטיות וסביבתיות ביעדי הטיול האפשריים לפני שהם מחליטים לאן לנסוע. נכון להיום כמעט חצי (49%) מהמטיילים מרגישים שלנושאים חברתיים ביעדים אפשריים לטיול יש חשיבות גבוהה בבחירה לאן לנסוע, ומעל לחצי מהמטיילים (58%) יבחרו לא לנסוע ליעד מסוים אם הם ירגישו שתהיה לכך השפעה שלילית על האנשים שחיים במקום.  יחד עם הביקוש הגדל של מטיילים לחוויות חדשות ואותנטיות, הם גם רוצים להיות בטוחים שהם יכולים לטייל בבטחה, ללא קשר למגדר, מוצא או הנטייה המינית שלהם. פלטפורמות כמו 'יעד גאה' (Destination Pride) רותמות את כוחם של מספר מקורות נתונים כדי לספק למטיילים דירוג של כמה יעד הנסיעה שלהם חברותי לקהילת הלהט"ב, כמו גם יעדים וארגונים שמגבירים את התמיכה שלהם בנשים שמטיילות לבדן. הנתונים של Booking.com חושפים שכמעט אחד מכל חמישה מטיילים (19%) מתכנן לבקר במצעד גאווה ב-2019, במיוחד מטיילים צעירים – כמעט שליש (30%) מתוך הנשאלים בגילאי 18 עד 34.

    קיפצובה (צילום אסף קליגר)
  7. שומרים על הסביבה:  סוגיית הפלסטיק החד-פעמי תמשיך להיות נושא חם, אך ב-2019 דאגות אקולוגיות יהפכו לפעולות אקולוגיות. מטיילים ילידי דור ה-Y ה-Z יחפשו חוויות בנות קיימא ביעד שלהם, בעוד שספקי מקומות אירוח ישאפו לצמצם את השימוש בפלסטיק ולהגדיל את המיומנויות האקולוגיות שלהם. רובם המוחץ של מטיילים מכל העולם (86%) טוענים שיסכימו לפנות זמן מה לפעילויות שיצמצמו את ההשפעה הסביבתית של שהייתם, ומעל לשליש (37%) הראו נכונות לאסוף אשפה ופלסטיק מחופים או אטרקציות תיירותיות אחרות. יחד עם החקר המעמיק של מטיילים על המנהגים האקולוגיים כמו גם במקום האירוח שלהם, הנובע מהרצון שלהם לטייל עם מצפון, ההשקעה בסטרטאפים בני קיימא תהיה מחייבת אפילו יותר. ניתן לצפות שמספר סטרטאפים הקשורים לטיולים ויזמים פרטיים המחויבים לעיצוב עתיד חדש עבור כדור הארץ, יצוצו בשנה הקרובה, עם טכנולוגיות מסקרנות בלב הפתרונות שלהם.
  8. טיולים מלאי חוויות: טיולים סובבי חוויות היו אחד מהטרנדים הבולטים של עולם התיירות ב-2018, אבל שנת 2019 תיקח את זה צעד אחד קדימה. 'לעשות' יהיה שווה ערך ל'לנסוע', אם לא יותר, בכל הנוגע להשקפה לגבי טיולים, כשעבור כמעט שני שליש מהמטיילים (60%) חוויות הן בעלות ערך גבוה יותר מרכוש פיזי. ב-2019 נראה מטיילים אוספים חוויות רבות ומגוונות, החל מהמקומות בהם הם אוכלים וישנים ועד הדרך בה הם עושים קניות וצופים בענף הספורט האהוב עליהם, עם דגש על יצירת רגעים שיסבו להם אושר ושלווה גם הרבה לאחר הטיול. בזמן שכולנו ממשיכים לנהל חיים עמוסים, חוויות יעזרו לנו להקל על המשא הכבד של חיי המבוגרים הלחוצים. ב-2019, שתי חמישיות מהמטיילים (42%) מתכננים לבקר ביעד שגורם להם להרגיש שוב כמו ילדים. אנו נראה מקומות אירוח מוסיפים נגיעות שובבות וילדותיות כמו בריכות כדורים וטירות מתנפחות למבוגרים כדי לענות על רצונם של בני דור ה-Y וה-Z, הקבוצות הגדולות ביותר שמטיילות כדי להרגיש שוב כמו ילדים.
  9. להוציא את המקסימום מהמינימום: יותר מחצי מהמטיילים ברחבי העולם (53%) מדווחים שהם מתכננים לצאת ליותר טיולי סוף שבוע ב-2019. השנה הקרובה צפויה לסבוב סביב טיולים קצרצרים ומותאמים אישית, עם יותר תוכניות מדויקות הנדחסות לפרקי זמן קצרים. יחד עם התקדמות החידושים בתחום התחבורה, החל מיותר מסלולי טיסות, חברות תעופה לואו-קוסט ועד להשכרת רכב שיתופית ופשוטה, כמו גם עדכוני תחבורה ציבורית בזמן אמת המונגשים למבקרים באופן ישיר, טיול המיקרו יהפוך ליותר מגוון ומותאם אישית, ויהפוך את הטיולים הקצרים ליותר אישיים ומתגמלים. אנו צפויים לראות גם עלייה מתמשכת בביקוש לשהייה בסוגי מקומות אירוח מיוחדים ויוצאי דופן, מה שנותן הזדמנות לצאת בהצהרת טיול ייחודית, אפילו בחופשה הקצרצרה ביותר.

אמסלם תיירות ונופש עם חופשות כשרות לקהל הדתי ושומר המסורת

חוף באי חלומי שכדאי לנפוש בו (צילום דני בר)

קבוצת אמסלם תיירות ונופש, נכנסת לראשונה לקטגוריית החופשות הכשרות לקהל שומר המסורת. הקבוצה תשווק לראשונה בעולם בשיתוף פעולה בין חברת הבת "מסעות" ל- Royal club Kosher, חופשה כשרה למהדרין במלון 5 כוכבים בתאילנד לחג הפסח, עבור הקהל הדתי ושומר המסורת. קבוצת אמסלם, תדאג להכשיר את מלון היוקרה Renaissance Pattaya Resort & SPA מרשת מלונות Marriott הממוקם בפאטיה ומדורג 5 כוכבים דה לוקס. מלון הפאר הממוקם בלוקיישן תוסס ומבוקש, כולל חוף פרטי, שתי בריכות שחיה חיצוניות, בריכה לילדים, חדר כושר 24 שעות, קלאב לילדים, ספא ועוד. הכשרת המקום תתבצע בליווי הרב אליעזר שמחה וייס, במטרה להתאימו לרמת כשרות מחמירה מהדרין לא שרויה וללא קטניות, התואמת את הלכות הציבור הספרדי והאשכנזי. בליל הסדר, תתאפשרנה מספר וריאציות לחגוג את הערב החשוב: סדר ספרדי מרכזי משותף כהלכתו, סדר אשכנזי מרכזי כהלכתו, או לחילופין סדר פרטי בהתאם להעדפת הלקוח וללא כל צורך בתוספת תשלום.

החופשה בבית המלון משווקת למשך 10 ימים, בין התאריכים  18-28 באפריל, 2019 ותכלול 3 ארוחות מפנקות ביום. למזמינים עד סוף דצמבר תינתן הטבה של יומיים נוספים במלון במתנה. אמסלם תיירות ונופש, תעמיד לרשות לקוחותיה את האופציה לרכוש טיסות בהתאם לצרכי הלקוח, בין אם מדובר בטיסה ישירה, טיסה הכוללת עצירת ביניים, או מימוש נקודות קיימות לטובת הטיסה.

יעקב אמסלם, בעלים ומנכ"ל אמסלם תיירות ונופש, מסר "אנו גאים להשיק את קטגוריית החופשות המותאמות לציבור הדתי ושומר המסורת. לדעתי אנו הראשונים בעולם אשר יצאו בשיווק מלון כשר למהדרין, ביעד אקזוטי כמו זה לקהל יעד רחב הכולל לקוחות מישראל, לצד יהודים מארה"ב, קנדה, אירופה ואוסטרליה המחפשים פתרונות לנופש במזג אוויר אידיאלי וחמים. בשמונה השנים האחרונות, אנו עדים לצמיחה מתמדת בביקושים לחופשה כזו מקרב הציבור המסורתי, הודות לכדאיות שבדבר שכן, היא מאפשרת לחסוך בהכנות המקדימות לניקיונות הבית הרבים ולהכשרתו, חיסכון אדיר ברכישת מזון ובישול לאורך כל ימות החג ומאפשרת למעשה חופשה שנתית למנוחה ביעד נחשק שלא היה פתוח עד כה לאלטרנטיבה נוחה ונגישה".

גיא רווה, מנכ"ל חברת מסעות, הוסיף "יהודי התפוצות מחפשים את החופשות הייחודיות המספקות ערך מוסף המאפשר ליהנות מחוויה קולינארית, לשמור על החג כהלכתו וליהנות מסביבה חדשה, נופים מרהיבים ויעד אקזוטי  וחמים במיוחד. אנו צופים כי צבר ההזמנות יגדל במהירות שיא בשל ייחודיותו של היעד וכדאיותה של החופשה המתומחרת בטווחים של בין 500-700 ₪ ללילה, מחיר נמוך משמעותית מכל חופשה בארץ".

טווח המחירים משתנה בהתאם לחדרים ולמפרטם: מחיר לאדם בוגר החל מ- 7,777 שקלים. ילד עד גיל 7- 2,220 שקלים. לפרטים נוספים באתר <<< ובטל': 1-800-777-555

נגב ברמה אחרת עם זכיה פעם נוספת במכרז להפעלת התיירות במו"פ רמת הנגב

נגב ברמה אחרת זכתה לפני 3 שנים במכרז שהוציאה החברה הכלכלית רמת הנגב, וממשיכה את הפעילות במסגרת מכרז חדש שיצא מטעם מפעלי רמת הנגב. בשלוש שנים האחרונות הצליחו היזמיות דורית קוראין ונורית גיא, בעלות נגב ברמה אחרת, להגדיל את מספר המבקרים ביותר מפי שלוש. כיום מתקיימים במקום סיורים חקלאיים לקבוצות מגוונות- הן קהל רחב והן קהל מקצועי, מישראל ומחו"ל. מטרת הסיור להציג את האתגרים בחקלאות מדברית ואת היכולת של החקלאים וצוות החוקרים של מרכז המו"פ החקלאי לעמוד מול אתגרי המדבר ולהפכם ליתרונות.

מרכז המבקרים מאפשר גם לקהל הרחב ולמשפחות להגיע למקום בחגים ובמועדים מיוחדים וליהנות מפעילויות העשרה, סיורים מיוחדים ומקום התכנסות לאירועים ייחודיים עד 150 איש.

מוצר ייחודי נוסף המוצע לקבוצות הוא גם ביקור בתחנת הכוח הסולרית הסמוכה. שביל הידע במדבר מבית נגב ברמה אחרת היא כיום החברה היחידה בישראל שמקיימת סיורים כללו.

נורית גיא, מבעלות החברה, ומנהלת תחום הסיורים מסכמת: "הזכייה במכרז משקפת את הצלחת "שביל הידע במדבר" ו"נגב ברמה אחרת" להציב את התיירות החקלאית והמדעית כעוגן תיירותי משמעותי ברמת הנגב בכלל, וכשער לתיירות פתחת ניצנה, בפרט. אנו צופות המשך גידול במספר המבקרים  המגיעים לאזור בעקבות הישג המחקר והפיתוח המקומי".

תערוכות ואמנות

Art BnB ירושלים מארח 40 אמני ציור, פיסול, וידאו ארט, עיצוב, אדריכלות ומיצג

רומן ארמקוב פסלים חיים (צילום מריה יאסטרבווה)

פרויקט ArtBnB, אירוח אמנים בסגנון  Residencyיתקיים בירושלים בתאריכים 9-20 בדצמבר 2018. הפרויקט כולל הזמנת 20 אמנים העוסקים במדיות שונות, מ- 17 ארצות ברחבי העולם, ליצור במשך שבועיים, בתוך שלושה מרכזי תרבות בלב ירושלים – המפעל, ביתא והמרפסת של מוסללה בבניין כלל. לצידם יפעלו, ילוו וישתפו פעולה 20 אמנים ישראלים. חלק ממרכזי התרבות יקצו חללים למגורים בנוסף לתשתיות עבודה ובכך יהפכו לבתי הארחה זמניים לאמנים מחו״ל. תהליך העבודה של האמנים, שיתקיים בתוך המוסדות ובמרחב הציבורי שמסביב להם, יהיה חשוף לעיני הציבור. כמו כן הפסטיבל מציע תכנית אירועים הכוללת מפגשי אמן, סדנאות מקצועיות ואירועים אינטראקטיבים. ב20.12 יתקיים אירוע סיום עם תערוכת שיטוט מרהיבה שתציג את כל תוצרי הפרוייקט, שיישארו במתחמים ובמרחבים הציבוריים.

האמנים שנבחרו עוסקים במגוון מדיומים: ציור, פיסול, מיצב, קולנוע, סאונד, תיאטרון, פרפורמנס, צילום, אדריכלות, אמנות קונספטאלית, אמנות אדמה, התערבויות שונות במרחב הציבורי ועוד. האמנים נבחרו לפרויקט על ידי ועדה אמנותית הכוללת את מנהלי מוסדות התרבות המארחים ומנהלי הפרויקט.

בין האמנים שמתארחים בירושלים: רומן ארמקוב ממוסקבה עוסק ביצירת תלבושות ופרפורמנס, התלבושות שהוא יוצר הופכות למעשה לפסלים חיים. מייקל בייטס מקולורדו אמן-פסל שהוזמן להציג בפארק השעשועים של בנקסי (Dismaland, 2015). לנור מזרחי כהן מניו יורק מתחקה אחר סיפורי פליטים וחוקרת את עברה כמשפחה יהודית שברחה מסוריה. מוניקה דרוז'ינסקה מפולין, שיוצרת מציגים המושפעים מאירועים חברתיים באמצעות בדים אליאן לוינסון מלוס אנג'לס,  עבודותיה מבקשות להנגיש את המסורת היהודית לקהלים חדשים. ליקה ואן דר מייד מאמסטרדם, שאמנותה מתכתבת תדיר עם נושאים אקטואליים ועוסקת בהשחתה של אמנות כפי שהיא באה לידי ביטוי במסעות הכיבוש (״מנפוליאון ועד דאעש״). אמירבאס גודרזי יוצר ממוצא אירני המתגורר כיום בוינה, אוסטריה, שיצירותיו עוסקות בנושאים דוגמת צנזורה, גלות, פליטים וכן יומה יאנגיסווה מקנדה החוקר את ״העולם הדרמטי של יצירה ממוחשבת״, היצירה שלו נמצאת על התפר שבין אמנות חזותית לקידוד ועבודותיו הוצגו באירוע הגאלה של קרטייה בטוקיו ואמנים רבים נוספים.

אודות המרכזים המארחים: המפעל אחוזה בת 140 שנה שעמדה נטושה עד שהשתלטו עליה קבוצת אמנים והפכו אותה למרכז תרבות. המפעל פועל בשנתיים האחרונות ומארח מגוון פעילויות, בקולקטיב המנהל כחמישים אמנים. המרפסת של מוסללה בבניין כלל מתחם המתפרס על 300 מ״ר בקומה הרביעית של המרכז המסחרי של בניין כלל המאפשר חוויה של טבע עירוני, גג חקלאי, סדנאות יצירה ומקום מפגש לקהילות – תחת גג אחד. ביתא בית חדש לאמנות בירושלים המתמקד ביחסים שבין אמנות חברה ועיר. ביתא הסמוכה לשוק מחנה יהודה מעלה תערוכות באופן תדיר.

במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית עם זירת האירוע

העדכונים באמצעי המדיה השונים למצב בארץ ולאירועי חירום, מציגים שיטפון אינסופי של מראות נוף ומקומות כזירות התרחשות ואתרי פיגועים. זירת האירוע" -מערך התערוכות הנוכחי במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, כולל תשע תערוכות יחיד של אמנים ואמניות, המציגות היבטים טעונים שצופנים מראות המקום בו אנו חיים.   כל תערוכה היא יחידה אוטונומית, אך בה בעת התצוגות מקיימות ביניהן הקשרים משותפים, על מנת להביא את "זירת האירוע" אל פתחנו. באמצעות מצלמה או אלמנט פיסולי,  הן מפנות מבט ישיר למציאות חיינו ומשגרות אותות של אזהרה ודאגה.

הדר סייפן, יישוב עירוני בדרום, 2018
  • מיכה אולמן, מבכירי האמנים הפועלים בארץ, חתן פרס ישראל לפיסול, יצר פרויקט מקורי, מרגש וחדש במיוחד למוזיאון הרצליה. במרכז התערוכה מיצב גדול המשרטט, בחמרה אדומה, תוכנית קרקע של בית האמן – בית דו-משפחתי סטנדרטי. סיפורו של הבית, יחידה אורגנית פגיעה שחוק הכלים השלובים מאפיין את יחסיה עם שכניה, הופך לאלגוריה לגוף האנושי ולסיפור הפוליטי של כברת הארץ שעליה אנחנו חיים. מתוך כך, העבודה מצביעה על הצורך להסדיר הלכות שכנים. קהל המבקרים מוזמן להתארח, להיכנס פנימה אל תוך הבית ולפסוע בין חדריו.
  • גסטון צבי איצקוביץ: מערבולת. אוצר: גלעד רייך. הפרויקט "מערבולת" של גסטון צבי איצקוביץ, המורכב מעבודות וידיאו וצילום, הוא תוצר של סיורים שערך האמן בחודשים האחרונים באזור עוטף עזה. העבודות המוצגות בתערוכה מתעדות את האדמות שהציתו "עפיפוני התבערה" בסמוך לקיבוצים אור הנר וגברעם ואת הריסות הכפרים הפלסטיניים הנמצאות בהן. אופן הצילום הייחודי של איצקוביץ, המשלב אמביוולנטיות רגשית ומרחק ביקורתי, חושף את פני הקרקע כתל ארכיאולוגי של אלימות ומנכיח את הכוחות הבלתי נראים הפועלים במרחב המקומי.
  • עודד בלילטי: חזית. אוצרת: איה לוריא. אחרי שנים של עבודה אינטנסיבית כצלם עיתונות בסוכנות הידיעות הבינלאומית AP, המתעד מדי יום זירות של התקוממות, מאבקים חמושים, הפגנות וקונפליקטים – על כך אף זכה בפרס פוליצר לצילום חדשותי (2007)  – מצא עצמו עודד בלילטי (נ' 1979) מול מחסום רגשי לא ברור, שמנע ממנו לחזור למקומות הללו. בלילטי חוזר לזירות אירועים שצילם ומבודד מתוכן אלמנט יחיד באמצעות פרישה של מסך רקע לבן. כך, הוא לא רק מכסה על הסביבה אלא גם ממקד את המבט, ומנכיח את רוח-הרפאים של הזיכרון באמצעות גילום של ניתוק ומחיקה כמנגנוני התמודדות עם הטראומה.
  • נורית ירדן: מולדת. אוצרת: איה לוריא / טקסט מאת גליה בר-אור. בפרויקט "מולדת" מעמידה נורית ירדן יומן צילומי המשקף מסלולי שוטטות שלה במרחב הציבורי בישראל. במרכז פעולתה התבוננות ממושכת ומיקוד המצלמה במקום או באובייקט מסוים, המסמן התרחשות טעונה או תופעה חברתית ופוליטית שעליה מבקשת ירדן להצביע כמשל מוסרי. נושאי בערה קשים מטופלים בידיה באינטימיות המאפשרת מבט ישיר והכרה תודעתית.
  • חיימי פניכל: תל. אוצרת: איה לוריא  / טקסט מאת טלי תמיר. חיימי פניכל מעצב את החלל המוזיאלי כאתר בנייה שהתחושה בו היא של סכנת מפולת. הוא מלהטט בחומרים, ומפיק צימודים המייצרים היברידיות מוכרת וזרה. שני הדימויים המרכזיים שהוא מציב, אתר הבנייה והתל הארכיאולוגי, רוויים בסמליות ציונית-ישראלית, מחברים בין עבר רחוק, הווה ועתיד. פניכל – ואנו עמו – נידון להשקיף על המציאות הישראלית בתקופה שבה כל שנותר מן הפאתוס של ערכי העבודה הוא חיזיון המורכב משברי ציטוטים, שרידים, שאריות ומחוות לתרבות שבונה את עצמה עד אובדן דעת.
  • שרון פוליאקין: כביש 531. אוצרת: איה לוריא / טקסט מאת אסנת צוקרמן רכטר. על קיר הבטון בכניסה למוזיאון מציגה שרון פוליאקין מוטות ברזל מטופלים, שאותם אספה מאתר הבנייה של סלילת כביש 531 – אחד הפרויקטים הגדולים שבוצעו בגוש דן, שיצר שינוי סוער ופתאומי בנוף אזור השרון. פוליאקין יצאה למקום שוב ושוב, ותיעדה אותו במאות תצלומי הכנה ובעשרות רישומים. בעבודות שמוצגות כאן מגולמת נוכחות של תהליך; ניכרים בהן סימני החיים שהותירו אחריהם הפועלים בשטח, כמו גם הפעולות של פוליאקין בסטודיו לפני שקפאו והיו לאובייקט פיסולי.
  • הדר סייפן: מלונית. אוצרת: איה לוריא. הדר סייפן, בתערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה, מציגה מיצב הכולל מזרוני-ים העטופים בשמיכות תרמיות ומפות מקודדות של פינוי אוכלוסייה בזמן חירום. אלה משמשים אותה לעיסוק בממד האבסורדי שמוטמע בתפיסת השגרה ה"נורמלית" של המציאות הישראלית, המקבלת את מצב האיום התמידי כהנחת עבודה.
  • אלדד רפאלי: זירות. אוצרת: איה לוריא. אלדד רפאלי, מצלמי העיתונות המובילים הפועלים בארץ, חוזר לזירות האירוע שהוא מתעד זה למעלה משני עשורים בשטחים, בעזה וביישובי "עוטף עזה". אלו הן תמונות של נוף הרוס, נטוש ושרוף. הוא מתחקה כגשש אחר הסימנים שנחרטו על פני הקרקע, המעידים על עלילה טרגית ששבה ומתחוללת במעגל אינסופי וידוע מראש.
  • מבט פנימי / אברהם חי: אגף חדש, 1999-1997. אוצרת: איה לוריא / טקסט מאת דליה לוין. במסגרת סדרת התערוכות "מבט פנימי" הבוחנת את מוזיאון הרצליה עצמו, מורשתו והמבנה האדריכלי הייחודי שלו – מציג צלם האמנות הבכיר אברהם חי תיעוד של תהליך בנייתו של האגף החדש של המוזיאון בשנים 1999-1997. במשך כל תקופת השיפוץ וההרחבה צילם את האתר, שוב ושוב, מאותן נקודות מבט. בתצלומים אלה הופך התיעוד לקפסולת זמן שמתיכה את מראהו של אתר הבנייה עם דימוי החורבה. בתוך כך, מסומנת זירת ההתרחשות הסמלית של המוזיאון, שתפקידו הנצחה ושימור הזיכרון, דרך מעגל חוזר של הרס ויצירה.

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, הבנים 4 , הרצליה, טל': 9551011-09

הגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת ת"א עם קווי הגנה. מאז'ינו, בר-לב ומעבר

התערוכה "קווי הגנה. מאז'ינו, בר-לב ומעבר" מוצגת בגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת תל-אביב, במסגרת אירועי עונת צרפת ישראל 2018. התערוכה מוצגת כחלק מפרויקט "קווי הגנה" בגלריה האוניברסיטאית, הנערך בשיתוף פעולה ראשון בין הגלריה האוניברסיטאית לבין המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ועם החוג לתולדות התיאטרון, וביה"ס טיש לקולנוע ולטלוויזיה. במסגרת הפרויקט יעלו בגלריה מחזות תיאטרון ויוקרנו סרטים המתכתבים עם התמה המרכזית של "קווי הגנה". לכל אלו יתווספו סיורים ימי עיון והרצאות בניהול המכון ובהשתתפות חוקרים, אנליסטים, אסטרטגים, מדינאים אנשי תקשורת, ואנשי צבא.

התערוכה "קווי הגנה. מאז'ינו, בר-לב ומעבר", בוחנת את מקורותיה, אופייה והשלכותיה של תופעת הביצור מנקודת מבט היסטורית. התערוכה מראה כיצד מבני התבצרות מרשימים וראוותניים נהרסו, נשכחו, נזנחו לחסדיהם של כוחות הטבע—ועם הזמן הפכו מעין אנדרטאות לכישלון, דגם בסיסי לפחד אנושי. במרכז התערוכה מוצגים צילומים משני קווי ביצורים מפורסמים: קו מאז׳ינו הצרפתי וקו בר-לב הישראלי, שני קווים שעל אף ההבדלים ביניהם, נקשרים עד היום עם טראומות אישיות ולאומיות. לצדם, מוצגות עבודות שעוסקות בחומה בין ארה"ב ומקסיקו, בחומה הסינית, וגם בגדר ההפרדה הישראלית. התערוכה מתחקה אחר האופנים שבהם הקווים מתפקדים והסביבות עליהן הם משפיעים, כולל האופן שבו הם "מצלקים" את הנוף האנושי והטבעי. היא פועלת לחשוף את משמעויותיהם של קווי ההגנה לא רק במישור הביטחוני והפוליטי, אלא גם במסגרת שיח סביבתי, נפשי ורגשי.

התערוכה מאגדת צילומי נוף, צילומי עיתונות, סרטי טבע וסרט דוקומנטרי המשלב קטעי ארכיון ואמנות מיצג. הצבתם של הקווים השונים אלה לצד אלה, מאפשרת התבוננות מחודשת בהבטחות ובאשליות הכרוכות באקט הביצור ומחדדת את ההכרה שכל קו ביצורים, מיום בנייתו, מכיל בתוכו גם את יום קריסתו. החוג לאמנות התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב יעלה בגלריה  את ההצגה "הטענה של דון קיחוטה", מאת המחזאי גלעד עברון (1955-2016). ההצגה בבימוי אילאיל לב כנען ובהשתתפות שחקנים תלמידי החוג:  קרלוס גרזוזי, אלדד בן-תורה, הדר גבאי, רן ענתבי ודוד אמסלם, עוסקת בגבולות אישיים, בהשתקפות של האני באחר, ובאפשרויות המציאותיות, המדומיינות והאמנותיות לחצות גבולות ולהיפגש. לצד הדימויים של מערכות הביצורים בתערוכה, ההצגה מעלה שאלות לגבי קווי הגנה רגשיים.

אחרי ששמעו כי הספר שנכתב אודותיהם מטיל ספק בגבורתם, דון קיחוטה וסנצ'ו פנסה כלואים בין סיפורם שכבר נכתב ובין האפשרות לספר את הסיפור מחדש. במטרה להציל את דולסינאה דל טובוסו שמעולם עוד לא פגשו, הם מנסים לצאת לדרך אך נשארים במקום. מתוך מסע הגבורה המיתולוגי עולות שאלות שבוחנות את משמעותה של האמת בעידן של שכפולים ואפשרויות אין סוף, את היחס שבין המקור לחיקוי ואת מקומו של מעשה האמנות במרחב של קרבות ומלחמה. החוג לאמנות התיאטרון יעלה גם עבודת מיצג שקט. צעיר של תלמיד התואר הראשון בבימוי דוד אמסלם העוסקת בשגרת יומם של חיילים.

פרויקט קווי הגנה. אוצרים ראשיים: גליה גור זאב, ד"ר ספי הנדלר. אוצרת התיאטרון: ד"ר שרון אהרונסון-להבי. אוצרת ראשית הגלריה האוניברסיטאית: ד"ר תמר מאיר עוזרת לאוצרת: יפעת פרל.

תערוכת "קווי הגנה. מאז'ינו, בר-לב ומעבר". הגלריה האוניברסיטאית, כניסה לגלריה דרך רח' חיים לבנון 64 פינת איינשטיין, רמת אביב, תל אביב-יפו. טל': 03-6408860

הפרס ע"ש מירון סימה לאמנות חזותית 2019 למיכל ממיט וורקה

מיכל ממיט וורקה, ללא כותרת (רחוב אדיס אבבה), 2018

הפרס כולל מענק כספי לאמנית בסך 20,000 שקלים ותערוכת יחיד בבית האמנים בירושלים שתיפתח ב-16 במרץ 2019. הפרס המוענק אחת לשנתיים, ע"ש הצייר מירון סימה, יועד בפעם החמישית לחלוקתו, ליצירה בנושא "דיוקן יחיד דיוקן רבים". חברות ועדת הפרס: טלי בן-נון, אוצרת עצמאית, אלן גינתון אוצרת אמנות ישראלית, שרון פוליאקין, אמנית וראש התוכנית לתואר שני באמנות, אוניברסיטת חיפה.

מנימוקי השופטות: "מיכל ממיט וורקה, ילידת 1982, עלתה בגיל שנתיים מאתיופיה לישראל במסגרת מבצע משה וגדלה בנתניה. היא בוגרת המחלקה לאמנות בשנקר, והשכלתה הציורית כוללת גם הכשרה אצל  ישראל הירשברג  וארם גרשוני. בשנים האחרונות חיה ויוצרת בתל אביב.  ממיט וורקה מייצגת דור חדש של אמנים ממוצא אתיופי, העוסקים לא רק במסורת העדה ובשגרת הקיום של חבריה בישראל, אלא נותנים נראות לסוגיות חברתיות הקשורות במאבק על התקבלותם, זהותם ושייכותם של בני העדה האתיופית כחלק אינטגרלי מהחברה הישראלית. קולה האישי של ממיט וורקה – כאמנית, כאישה וכאידיאליסטית, המפלסת את דרכה בחברה הגמונית וסטריאוטיפית – הוא גם קולו של קולקטיב מודחק, מיעוט מושתק. היא מודעת לכוחה כאמנית המגיבה לרוח הזמן, למקום, ולקונפליקטים בשיח התרבותי, החברתי, הפוליטי והאמנותי. כבר בתערוכת הבוגרים של שנקר בשנת 2013, סימנה מבקרת האמנות גליה יהב את עבודותיה של ממיט וורקה כ "ציור במסורת הריאליזם החברתי החדש, זה שאחרי הציור ־ הרע ואמנות המחאה, העוסק בטון ארסי ביחס הפוליטי המתנשא לשחורים ובסוגיית המוצא והמעמד".  העושר הצבעוני והמבע החד המאפיינים את ציוריה הפיגורטיביים של ממיט וורקה, יוצרים חיבור מקורי ומזוקק בין יופי, אהבה ומסורת (השימוש בטקסטיל אתיופי מסורתי – צעיפים ושמלות, או בחפצים המסמלים את העדה), לבין אמירה ביקורתית אותה היא שותלת בתוך הציורים באמצעות שילוט חוצות, תמרורי תנועה או במתן כותרות רבות-משמעות, לדוגמה: דיוקן איש כהה עור נקרא "איש בלתי נראה" (2017) ; בציור העוסק בחרם שהטילו יקבי ברקן על עובדים יוצאי אתיופיה, "מטעמי כשרות", מציץ בקבוק יין מאחורי כתף האמנית ונקרא: "יין ברקן מאחורי השחורים" (2018); בציור מהתבוננות על רחוב תל-אביבי ובניין באוהאוס טיפוסי, שותלת האמנית שלט עם הכיתוב "רחוב אדיס אבבה" (2018) ; כשהאמנית שותלת בנוף התל אביבי "הלבן" את התת-מודע הקולקטיבי של בני העדה האתיופית, היא עושה זאת, לדבריה, "נגד השכחה", ובאותה נשימה גם מכריזה – "העיר שלנו גם" . ממיט וורקה אוספת את מושאי הציור שלה בשיטוט יומיומי, שגרתי, בתל אביב. היא מתבוננת באנשים, בבתים, בגינות ציבוריות ומציירת בעיקר דיוקנאות ונוף עירוני. בכל עבודותיה משובצות דמויות כהות עור –  עובד זר מאפריקה שהאמנית הכירה בבית-קפה בו עבדה;  עוברי אורח אקראיים שביקשה לציירם; מכרים או זרים, בני העדה האתיופית; ודמותה שלה (לרוב עם סממנים מסורתיים).  עבודותיה יוצרות קולאז' רב-תרבותי המתגבש לכדי דיוקן אנושי וחומל אשר מרכיב את השלם – דיוקן יחיד-דיוקן רבים."

טיולים

ים המלח עם חנייה חינם לנופשים בסופי שבוע

לגונה בחוף מינרל (צילום אתר המועצה האזורית מגילות ים המלח)

המועצה האזורית תמר הודיע לאחרונה כי החניה בסופי שבוע באזור מתחם התיירות בעין בוקק תהיה ללא עלות. החניה באזור המלונות והחופים המחודשים בארץ ים המלח תהיה בחינם. רק באחרונה חודשה רצועת החוף שחובקת בתוכה 16 חופים חדשים שהוקמו וחודשו באזור המלונות של ים המלח. רצועת החוף החדשה ציבורית, והכניסה אליה ללא תשלום. הרצועה חובקת בתוכה טיילת חדשה לאורך 4 ק"מ רציפים, שאף הוארה ומאפשרת לחובבי הספורט והבריאות גישה רציפה למסלול הריצה הנושק לקו המים. לאורך הרצועה נמצאים בתי המלון באזור, והמבקרים יוכלו ליהנות ממתקני חוף וכושר חדישים המאפשרים גם אטרקציות לילדים ולמשפחה, מקלחות חוף, ספסלי ישיבה מתקני הצללה מגוונים ואף מתקן מיוחד ייעודי לאזור המאפשר שטיפת עיניים עם מים מתוקים מיידית לצוללים האמיצים. כמו כן, נמצאים בה מסלולים ייעודיים, המאפשרים גישה לבעלי מוגבלויות עד לקו המים. עיקר חשיבותו של הפרויקט שהושלם במהלך השנתיים האחרונות היא בהסדרת הגישה החופשית לחוף, ובפתיחת כל המקטעים שהגישה לחלקם שובשה בשל קרבת המים. עם פתיחת 16 החופים במלואם, יזכו החופים גם לשמות חדשים בעלי זיקה למאפייני האזור המיוחדים.

שגרירות גרמניה והגל שלי חגגו יחד בחוף בת ים
השבוע, ביום רביעי, חגגו שגרירות גרמניה ועמותת הגל שלי בחוף בת ים את "חג כל החגים", חגיגה בין – תרבותית של חנוכה, חג המולד, מוולד א-נבי ואת החג היהודי-אתיופי סיגד.

החגיגה הבין-תרבותית במרכז הגל שלי ביום רביעי אחרי הצהרים החלה עם שיעור בגלישה לאמיצים בין נציגי השגרירות. במעמד סגן שגרירת גרמניה, מר גאורג אנצוויילר, סגנית ראש עיריית בת ים, הגברת אסתר פירון ושל כ-80 בני נוער וחברי צוות של הגל שלי, סיפרו שישה גולשים צעירים, כל אחד עם רקע משפחתי שונה – יהודי-דתי, יהודי-חילוני, אתיופי, מוסלמי, ארמני ורוסי-נוצרי –על חייהם האישיים ועל מסורת החג שהם חוגגים בתקופה זו של השנה. מכיוון שהחגיגה נערכה באחד מימי חנוכה ציינו כל האורחים את החג עם הדלקת נרות על חנוכייה מיוחדת במינה, פרי יצירה של הגולשים.
הגל שלי מטפלת בבני נוער בסיכון ישראלים מרקע תרבותי ודתי שונה – יהודים, מוסלמים, דתיים וחילוניים. בחמש השנים מאז שנוסדה סייעה העמותה בהצלחה ליותר מ-2000 צעירים לחזור למסלול ולהפוך למבוגרים אחראים, תוך שימוש בגלשן ככלי חינוכי. שגרירות גרמניה התרשמה מעבודת העמותה ותמכה באחת התכניות. הגל שלי מציע לבני הנוער בית שני, שמקנה להם תחושת ביטחון. שם יש להם הזדמנות להכיר צעירים בני גילם וללמוד כבוד הדדי בין אנשים שווי זכויות. זה מסר חשוב ואוניברסלי, ומשרד החוץ הגרמני תומך בו בכל תוקף.

חברת החשמל עם מרכז מבקרים חדש וחוויה אינטראקטיבית וחדשנית על עולם החשמל

מרכז מבקרים חדש חברת חשמל (צילום יוסי וייס)

חברת החשמל השיקה מרכז מבקרים חדש, ע"ש האלוף  )במיל׳( יצחק )חקה( חופי ז"ל, באתר תחנות הכוח אורות רבין שליד חדרה. המרכז החדשני פותח באמצעים הטכנולוגים המתקדמים ביותר, ומעניק חוויה חינוכית ייחודית לכל המשפחה. המרכז כולל מתחם וירטואלי בו עוברים המבקרים חוויה לימודית ורגשית ייחודית מסוגה, באווירה בינלאומית  העוסקת בהמצאת החשמל, התפתחות רשת החשמל, בצרכי ההולכה וההובלה של החשמל  ובאתגרים והמורכבויות העומדים בפני חברת החשמל.

ההחלטה לקרוא למרכז המבקרים החדש והמודרני ע"ש האלוף )במיל׳( יצחק (חקה( חופי ז"ל, מי שהיה מנכ"ל חברת החשמל, היא חלק מהתרבות הארגונית של חברת החשמל, הזוכרת ומכבדת את מורשתה, ובו בזמן יוצרת ובונה את העתיד.

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "חברת החשמל היא חברה מובילה ופורצת דרך מבחינה טכנולוגית, לכן החלטנו לשתף את הידע ולקדם חינוך טכנולוגי באמצעות מרכז מבקרים חדשני, שיביא לידי ביטוי את מורכבותו של העולם החשמלי שסובב אותנו 24/7 . השגרה המובנת מאליה עבור הלקוחות, מקבלת במרכז החדש המחשה של האתגרים היומיומיים, הפיתוחים המתקדמים והחדשנות בעשייה – חוויה מעשירה לכל גיל. המרכז החדש, הוא למעשה תצוגת תכלית לידע, הניסיון והחשיבה הטכנולוגית המתקדמת שהחברה מיישמת לטובת ללקוחותיה".

את הפרויקט הוביל אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת החשמל: "אני גאה  לחשוף את המרכז החוויתי הראשון מסוגו בישראל, המעביר את המבקרים חוויה ייחודית ומרתקת. המרכז מתוכנן עד לפרט הקטן ביותר, במטרה להנגיש את עולם החשמל לכלל האוכלוסיות בישראל ולחבר בין הקהלים השונים".

במהלך הסיור, המבקרים עוברים חוויה בסגנוןIMAX ; סרטון המדמה תרחיש סייבר שחברת החשמל נאלצת להתמודד אתו עם הפעלה של המבקרים,  ביקור אינטראקטיבי משולב בטכנולוגיה מתקדמת מסוגAugmented Reality (AR)  של עולם מדומה על העולם הפיזי באתר תחנות הכוח "אורות רבין", כך שהמבקרים לוקחים חלק פעיל בחשיפת מבנים באמצעות מכונת רנטגן אישית.

במרכז החדש הושקעה מחשבה רבה, כך שהחוויה העוצמתית של המרכז החדש הופכת את המבקרים   לחלק מסיפור החשמל. הסיפור עוטף אותם מכל הכיוונים ומרגש את כל החושים. כל ביקור במרכז מותאם לקהל היעד הרלוונטי, בהתאם לגיל ודגשים של הקבוצה, כך שהמתחם נראה ומרגיש אחרת וזה חלק מהקסם של המקום. מדריכי המרכז ישמחו  לקבל את פני המבקרים, ולהעביר אותם את החוויה הלימודית  המחשמלת של עולם החשמל.

המתחם החדשני כולל אפקטים וטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם עם מסכי LED ענקיים במתחם אשר מציגים אפקטים הקשורים לעולם החשמל בכל צורותיו- בגופנו, בטבע ובבית. במתחם כדור מגע ענק, חיישני חשמל סטטי שפועלים בתיאום לתכני ההדרכה. לאחר הסיור המשתתפים מוזמנים לבקר בגן מדעי חוויתי שנמצא במתחם המרכז העשוי מתוצרי חשמל ממוחזרים, ההופכים למתקנים המלמדים על דרכי ייצור חשמל אלטרנטיביות- אנרגיה מתחדשת.

במהלך החודשים הקרובים המרכז יפעל במתכונת הרצה ובחודש אפריל, לקראת חול המועד פסח יפתח לקהל הרחב. אורך הפעילות כ-30 דקות וישנה אפשרות להדרכה בעברית, ערבית ורוסית. יזום תכנון ביצוע והפקה: קבוצת פרומרקט בעמ. מנהל קראייטיב ובמאי: רון אסולין, מעצב ניצן רפאל, מנהל פרוייקט דרור לייבה. מנהלת הפרויקט מטעם חברת החשמל: רונית ששון.

ספרים

מאיר גז עם מונדרה – ספר חדש מבית הוצאת סגול

מונדרה מביא סיפור דמיוני ומרתק העוסק בכוח קמאי שפועל ומשפיע על העבר, על ההווה ועל העתיד. העלילה הקולחת מצליחה לסחוף את הקורא אל תוך העלילה המרתקת. גיבור הספר, נשוי ואב לילדה, חווה משבר בנישואים ואינו מבין מדוע. אהבת חייו הפכה לאישה שהוא לא מכיר. במקביל הוא מגלה שיש מי שמנסים להתנקש בחייו, ושיש מי שעוקבים אחריו. גיבור הספר נקלע לסיטואציה קשה בה העבר והעתיד משחקים בו, כך שההווה הופך לבלתי אפשרי. הוא נאלץ להתמודד עם עולם תחתון, משפחת פשע מובילה, מיליונר מסתורי, משטרה ומחלקת חקירות. בעודו מתמרן בין נישואיו הקורסים, ילדתו היחידה, עבודתו ואהבות חדשות ומסתוריות, הוא מנסה לחבר בין כל המאורעות ולשמור על שפיותו, כשמעל הכל מרחף המונדרה המסתורי.

זהו ספרו הראשון של מאיר גז, מנתח מערכות, מגשר, משורר וסופר. להשיג ברשתות הספרים.

פרס עגנון לשנת תשע"ט לסמי מיכאל

הסופר סמי מיכאל, בן 92, יליד בגדד, הוא הזוכה בפרס עגנון לשנת תשע"ט – כך קבעה ועדת השיפוט שמונתה בבית עגנון בירושלים, שכללה את פרופ' גלית חזן רוקם, ציפי גון גרוס וליאור שטרנברג. מבית עגנון נמסר כי סמי מיכאל מצטרף לרשימת הזוכים בפרס עגנון, שחודש לפני שלוש שנים והוענק עד כה ליניב איצקוביץ' ולחיים באר. המענק בסך 40,000 שקלים מוענק לזוכה על ידי משרד התרבות והספורט, בית עגנון ועיריית ירושלים.

נכדתו של שי עגנון מעניקה את פרס עגנון לסמי מיכאל (צילום מיכל פתאל)

"סמי מיכאל הוא מחשובי היוצרים בישראל ובשפה העברית מאז החל באמצע שנות התשעים של המאה העשרים לפרסם רומנים עשירי מבע, בעלי זיקה למציאות החברתית ומעוררי דיון ציבורי ער", נכתב בנימוקי השופטים. "ספריו מספרים את סיפורה של ישראל מזוויות ראייה רבות הנעות בין ביקורת ישירה וכנה לבין אמפתיה חמה לקיום האנושי ואהבה גדולה לחברה, לטבע, ולתרבות. פעילותו הספרותית הרציפה נותנת ביטוי לכוח יצירה שהוא כמעין הנובע".

יו"ר חבר הנאמנים של הפרס, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש, פרופ' אריאל הירשפלד, נציג בית עגנון פרופ' מירון איזקסון, נציגת חבר השופטים פרופ' גלית חזן רוקם, נציגי משרד התרבות ועיריית ירושלים השותפים של בית עגנון לפרס ומנכ"לית בית עגנון אורית מיטל – כולם שבו והזכירו את חוויית העלייה לארץ, המשמעותית כל כך ביצירתו של מיכאל, כמו בכתבי עגנון. בוצ'אץ' ובגדד, ירושלים וחיפה, המילים הנכתבות כעדות נשמרות בזיכרון האישי ומוענקות על ידי הכותבים הלאה, לקוראים. את הערב הנחתה בכישרון ציפי גון-גרוס, עורכת ומנחת "ספרים, רבותיי, ספרים" בגלי צה"ל, פסיכולוגית וסופרת.

נכדתו של עגנון, ד"ר יעל בלאו, ונינו של עגנון, רועי בלאו, ריגשו את האורחים שגדשו את האולם כאשר העניקו תעודת הוקרה וזר פרחים לסמי מיכאל. שמחתו המעורבת בביישנות ובמבוכה עצומה העלתה חיוך על שפתי הנוכחים כשהתוודה: "הייתי משלם ברצון 1,000 שקלים מכספי הפרס לו יכולתי להישאר בבית".

השופטים אף מצאו קווי דמיון מחברים בינו לש"י עגנון, הסופר הישראלי היחידי שזכה עד כה בפרס נובל לספרות, והדגישו במיוחד את הערים האהובות על שני הסופרים, בוצ'אץ' וירושלים של עגנון, בגדד וחיפה של מיכאל: "ראינו לנכון לציין את הזיקה המיוחדת שבין יצירת מיכאל ליצירת עגנון. מה עגנון הקים לתחייה ביצירתו קיום יהודי בעיר הולדתו וגידולו, בוצ'אץ', אף מיכאל הציב זיכרון מלא חיים של העיר בה נולד וגדל, בגדאד. ברקע השיח בסיפורי השניים מהדהדות לשונות אחרות: היידיש ואף הגרמנית בספרי עגנון, הערבית בספריו של מיכאל. יצירת שניהם נמתחת מעיר נעוריהם לקיום בישראל על מורכבותו, בחבלי הקליטה ובמאמצי הבנייה של החברה ובתרבות בה. עגנון שר שיר אהבה גאוני מתמשך ומתעמק והולך לירושלים שבה בנה את ביתו החדש; מיכאל חבק את חיפה והגליל שבהן ניטע מחדש במלוא כוחו הסיפורי המופלא. החיבור הסמלי ביניהם באמצעות הענקת פרס על שם ש"י עגנון לסמי מיכאל מבטא את הקשת הרחבה והרב קולית של התרבויות הנחתכות והנמזגות זו בזו במדינת ישראל".

כתיבת תגובה