חדשות השבוע בתרבות, אמנות ותיירות

שבוע הספר וספרים  |||יעדים חדשים לטייל ||| ארועים נוספים לשבועות ||| מוסיקה, קולנוע ותרבות ||| להמשך הידיעות וההצעות <<<

חג השבועות

חגיגה מוטורית בעיר כרמיאל עם מועדון החמש

פורד עתיקה בתערוכת 2015 (צילום רון אקרמן)
פורד עתיקה בתערוכת 2015 (צילום רון אקרמן)

אירוע רכבי האספנות הגדול של השנה עם מאות רכבי אספנות נדירים מכל קצוות הארץ יגיעו לתערוכה מיוחדת. התערוכה מתקיימת זו השנה השישית ברציפות ע"י עיריית כרמיאל בשיתוף מועדון החמש ובחסות Ushopsmotors.

הארוע יתקיים בחג השבועות, יום ראשון ה- 12/6 במדרחוב בכרמיאל החל מהשעה 11:00 בבוקר.

מועדון החמש, הוא מועדון רכבי האספנות והמכוניות הקלאסיות הוותיק, הגדול והחשוב בישראל. במועדון חברים מעל 1000 איש שברשותם מעל ל-3000 רכבי אספנות. מאות רכבי אספנות ואופנועים, של חברי מועדון החמש ומועדוני נישה, שהחברים בהם חברים גם במועדון החמש, יגיעו למפגש הגדול מסוגו בישראל.

שיירת מכוניות אספנות ענקית של חברי מועדון החמש תצא בשעה 08:00 ממתחם אלונית של תחנת הדלק "דור אלון" על כביש 6 לכיוון צפון ותגיע לכרמיאל עד השעה 10:00 ותיכנס לעיר בהובלתו של ראש העיר שייסעה בראש השיירה במכונית פתוחה.

בתערוכה ישתתפו מכוניות נדירות מאד שכמותן יש בישראל אחת או שתיים, מכוניות משנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, לצד מכוניות אספנות נוסטלגיות שמזכירות לכולנו את הילדות משנות ה-60, ה-70 וגם ה-80.

  • מסרשמיט משנות ה 50
  • וולבו P1800S – "המלאך"
  • אקסקאליבר
  • פורד A 1930
  • סוזוקי GSX R750  שנת 1986 – דור ראשון

לראשונה, יקים מועדון החמש עמדת הרשמה ומכירת מוצרי מרצ'נדייזינג. למועדון יכולים להירשם כחברים, גם מי שאין ברשותם רכבי אספנות וליהנות משלל הטבות השמורות לחברי המועדון בלבד. מועדוני רכב הלוקחים חלק באירוע:

  • מועדון ה 5 – המועדון הגדול והוותיק ביותר בארץ לרכבי אספנות- שיירה צבעונית של רכבים שישתתפו באירוע תצא ב-08:00 בתחנת דור אלון בכביש 6 צפון לכרמיאל
  • מועדון ICC – שברולט קורבט ישראל
  • ציפורי האש – מועדון מכוניות השרירים האמריקאיות הגדול בישראל
  • מועדון אלפא רומיאו
  • מועדון ארץ ישראלי לרכבי אספנות
  • רוד סטאר – מועדון רכבי הרודסטרים והקבריולה של ישראל
  • טופ קאר – אופנה עילית לרכב

פסטיבל שבועות park to park  – מסע אופניים מפארק מנחם בגין לפארק אריאל שרון

צילום: ניב מוסמן
צילום: ניב מוסמן

ביום ראשון ה- 12/06/2016 בשעה 07:00 ייצא טיול אופניים מפארק מנחם בגין לאורכו של נחל איילון והשטחים הפתוחים של פארק אריאל שרון, כשלאורך מסלול הרכיבה יוצבו נקודות עצירה להתרעננות.

במהלך הרכיבה בין הפארקים, יעברו הרוכבים יחד בנחל איילון, נחל כופר בו הם יעצרו וייחשפו לתהליכי השיקום והפיתוח של פארק אריאל שרון, משם הם ימשיכו ברכיבה לחוות שלם וישובו למדשאות פארק מנחם בגין. בסיום הרכיבה יקנחו המשתתפים בפיקניק משפחתי בפארק מנחם בגין, שיכלול מופע ילדים ושירה בציבור עם עינת שרוף (החל משעה 10:00.(

אין אופניים? הנרשמים יוכלו להשכיר זוג  אופניים בפארק מנחם בגין ולהצטרף לרכיבה.

ההרשמה לאירוע הינה ללא עלות אך מותנית בהרשמה מראש באתר האירוע <<< מספר מקומות מוגבל!

קהל יעד: כל המשפחה (לא לרוכבים מתחילים) המופעים פתוחים לקהל הרחב

מקום מפגש: פארק מנחם בגין, כניסה מרחוב בירנית

שעות פעילות: 07:00-14:00 (מומלץ להגיע חצי שעה מראש לטובת התארגנות)

חובה להביא: אופניים (המתאימות לרכיבת שטח), קסדה, נעלים סגורות, מים

מומלץ להביא: כובע, קרם הגנה, פיקניק לארוחת צהריים (יישאר ברכב לסיום הטיול), פירות ונשנושים לדרך. לאורך המסלול יהיו תחנות שתיה. חובה לרכוב עם קסדת ראש, גם ילד המורכב בכיסא ילדים מחויב בחבישת קסדת ראש. האירוע מיועד לאופני רכיבה בלבד! לא תותר כניסה לאירוע עם אופניים חשמליים או נגררים. הכניסה לאירוע עם כלי נשק אסורה. יש להתעדכן באתר לגבי שינויים.

ארועים ופסטיבלים

שבוע הספר העברי 2016 בתאריכים 25-15 ביוני

שבוע הספר כיכר רבין (צילום אמנון בן שמואל)
שבוע הספר כיכר רבין (צילום אמנון בן שמואל)

כמדי שנה יהפכו ירידי שבוע הספר לחנויות הספרים הגדולות במדינה, ויאפשרו לחובבי הקריאה ליהנות מאלפי כותרים, ישנים וחדשים, מאות דוכנים ושפע של אירועי תרבות לכל הגילאים- הצגות ילדים, הפעלות, יצירה, מופעים מוסיקליים, ספרייה ניידת, שעת סיפור ועוד.

באי היריד יוכלו ליהנות ממגוון רחב של הנחות ומבצעים ומהזדמנות היחידה בשנה לקנות את הספרים המוגנים בחוק בהנחה משמעותית.

"שבוע  הספר  עברי" ה-55 יתקיים השנה בתאריכים 25-15 ביוני בתל אביב (כיכר רבין), ירושלים (מתחם התחנה) ובכפר סבא(רחבת בית ספיר) ובעוד כ-40 ישובים ברחבי הארץ.

במשך עשרה ימים מציעים ירידי שבוע הספר אלפי כותרים חדשים ורבי מכר, לצד ספרים שכבר אינם נמצאים על המדפים בחנויות ושניתן למצוא רק בירידי שבוע הספר של התאחדות הוצאות הספרים בישראל.

בנוסף להיצע הרחב ולמחירים האטרקטיביים, מציעים ירידי שבוע הספר מגוון אירועי תרבות וחוויה לכל המשפחה ביניהם הצגות על פי ספרות מופת לילדים ונוער, פעילויות יצירה ומופעים מוסיקאליים.
שבוע הספר העברי – תל אביב כיכר רבין –עולם תקרא תצליח מתחם פעילות ותוכן- המדשאה בפינת אבן גבירול ופרישמן תהפוך לעולם תוכן קסום ותארח את: הספרייה הניידת – מתחם קריאה באוויר הפתוח עם אלפי ספרי קריאה לילדים נוער ומבוגרים, ישיבה על מחצלות ופופים ססגוניים, עמדה ליצירת תיקי ספר, הפעלות מוסיקליות לילדים, שעות סיפור, פינת קומיקס – המאייר עמוס אלנבוגן יצייר חלומות לילדים

אירועי שבוע הספר בכפר סבא –  יתקיימו ברחבת כיכר העיר ליד קניון ערים. הכניסה לאירועים ללא תשלום. שעות הפעילות: 18:00-23:00  ימים א-ה, 20:00-24:00 מוצ"ש

מוצרט גרופ מגיעים לישראל עם מופע המוסיקלי – קומי ששובר את כל החוקים!

מה הקשר בין מייקל ג'קסון, אלטון גון, הביטלס, מוצארט וסלין דיון? להקת מוצארט גרופ! אחרי 4,000 הופעות ב 50 מדינות בארבע יבשות, רביעיית כלי המיתר, מוצארט גרופ פורצת את גבולות המוסיקה הקלאסית במופע יוצא דופן שכמותו עוד לא נראה בישראל.

תוך שהם הופכים את כלי המיתר לכלי תיפוף ולגיטרות, רוקדים לצלילי beat it , שירו האלמותי של מייקל ג'קסון ומעניקים לו עיבוד מוסיקלי מפתיע, משלבים הפתעות מעולם המוסיקה עם אלמנטים של מוסיקה קלאסית לשיריהם הידועים של אלטון ג'ון , הביטלס ואחרים, מוצארט גרופ מעניקה חוויה מוסיקלית וקומית אחרת.

"ארבעת הנגנים המצוינים מצחיקים את הקהל עד דמעות… מסע מוזיקלי מדהים ברחבי העולם ובכל התקופות!" DNA, Strassbourg), צרפת)

הרביעייה תגיע לשלוש הופעות בלבד (!) בישראל: בהיכל התרבות ת"א 23/6, בתיאטרון ירושלים 24/6 ובאודיטוריום חיפה 25/6.

רביעיית המיתרים "מוצארט גרופ" מורכבת מארבעה נגנים וירטואוזים שסיימו הכשרתם באקדמיות המוסיקה של וורשה, לודג' ופולין, אך החליטו שאינם יכולים לקחת עצמם יותר מדי ברצינות. הם מציעים דרך שונה לחוות מוסיקה קלאסית: לא לקחת אותה יותר מדי ברצינות. לצחוק איתה וליהנות!!

חברי הרביעייה, הכנרים פיליפ חסלר ( Filip Jaslar) ומיכאל סיקורסקי ((Michał Sikorski, הויולן פאוול קובאלוק (Paweł Kowaluk) והצ'לן בולק בלסזיק (Bolek blaszczyk), מעידים על עצמם שהם מהווים אלטרנטיבה לעולם המוסיקה הקלאסית המכופתר ושוברים במופע שלהם את הרצינות המתלווה למופעי מוסיקה קלאסית רגילים.

המופע, מוסיקלי וקומי כאחד, מציג, מחד יצירות קלאסיות של מלחינים כגון אנטוניו ויוואלדי, ווולפגנג אמדאוס מוצרט ומאידך,  שובר את הרצינות המתלווה למוסיקה הקלאסית עם אלמנטים קומיים מובהקים, המשלבים בדיחות מוסיקליות מעולם מוזיקת הקאנטרי, הכליזמר,  הטנגו, הגראנג', הבלוז, גרשווין, הביטלס, ג'יימס בונד, מונטי פייטון ועוד.

"מוצארט גרופ" מופיעים ביחד משנת 1995. בתחילת דרכם הציגו כמעין בדיחות מוזיקליות שהיו כה מוצלחות, עד שבמהרה נוצר המופע הראשון שלהם "מוצרט עודנו חי". מאז הוזמנו להופיע ברחבי אירופה, בקנדה, ארה"ב ואסיה. באירופה הם אורחים מוכרים בתוכניות טלוויזיה, אירועי גאלה וקונצרטים. הם זכו בפרסים רבים כמו הגראנד- פרי2011 של פסטיבל ההומור האירופי ה-31, פרס פינגווין הברונזה, של בירת המוסיקה הפולנית- זיילונהגורה. מאחוריהם שיתופי פעולה עם אמנים כדוגמת בובי מקפרין ואירק קרוסני ומכירות של למעלה מ-100,0000 עותקים של שני DVD שהוציאו לאור. המופע אתו תופיע הרביעייה בארץ במסגרת 20 שנה להיווסדותו האנסמבל הוא: "MozART travels" שיועלה גם בפריז, בפסטיבל המוסיקה La Jolla בקליפורניה, ברחבי ארה"ב ועוד.

תאריכי המופעים:

יום חמישי 23.6.16 שעה 20:30 – היכל התרבות ת"א . כרטיסים איוונטים <<< *9066

יום שישי 24.6.16 שעה 13:00 – תיאטרון ירושלים . כרטיסים בימות<<<  *6226  ובקופת התיאטרון 02-5605755

מוצאי שבת 25.6.16 שעה 20:30 – אודיטוריום חיפה . כרטיסים ברק <<<  04-8377777

מחיר כרטיס : 279-149 ₪

רקוויאם של יופי עם האנסמבל הקולי הישראלי

האנסמבל הקולי הישראלי (צילום דורון עובד)
האנסמבל הקולי הישראלי (צילום דורון עובד)

הרקוויאם של גבריאל פורה ושל מוריס דורופלה  Requiems by Gabriel Fauré and by Mauris Duruflé בביצוע משותף של התזמורת הסימפונית ראשון לציון, האנסמבל הקולי הישראלי, מקהלה ישראלית צעירה עדי, מקהלת שחר החל מ-16 ליוני.

שני הקונצרטים הראשונים בראשון לציון ובבית האופרה בתל אביב, בניצוחו של יובל בן עוזר

יחד עם נגני התזמורת הסימפונית ראשון לציון ובנוסף לאנסמבל שתי מקהלות ("עדי" בניהולו המוסיקלי של עודד שומרוני, ו"שחר" בניהולה המוסיקלי של גילה בריל). והרכב התזמורת גדול יותר.

שני קונצרטים נוספים ברעננה ובחיפה בגרסה קאמרית בניצוחו של המנצח/ זמר גיא פלץ. חברי האנסמבל הקולי הישראלי , סולנים ו- 16 נגנים מתוך התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.

הקונצרט מביא שתי יצירות לטקסט הרקוויאם הקתולי. שתיהן נכתבו על ידי מלחינים צרפתיים, בהפרש של שבעים שנה. הראשונה, אולי הרקוויאם הצרפתי הידוע והפופולארי ביותר, זה של גבּריאל פוֹרֶה Gabriel Fauré אשר נכתב בשנת 1887 בגרסה הראשונה לתזמורת קאמרית, מקהלה ושני סולנים ומאוחר יותר, לתזמורת סימפונית- זו הגרסה שתנוגן בקונצרט.  פורה נמנע במתכוון מלהלחין את הפרק המרכזי של התפילה, "דיאס אירה", העוסק ביום הדין. ומוסיף שני פרקים שאינם חלק מהתפילה, "ישו הרחום" ו"בגן העדן", שהם אופטימיים ומלאי תקווה. זה אינו רקוויאם גועש, קודר ומאיים, נוסח הדרמה הגדולה הקיימת אצל ורדי, אלא נוסח לירי, אינטימי ועדין, של הטקסט. ביצירתו פורה מתעניין באלמותיות הנשמה ובמנוחה הנמצאת לה  מעבר לרגע החולף על פני הארץ. רק פרק ה"ליברה מה" הדרמטי, המזכיר במעט את הכתיבה האופראית האיטלקית של שלהי המאה התשע-עשרה, מהווה מעין תזכורת לאימי יום הדין ולחרדה נוכח עינויי הנפש. היצירה, הפותחת בדקלום כמעט חסר-גוף בפי המקהלה, וכוללת פרק סולו שמימי כמעט בפי הסופרן, "פיה יזו", באה אל סיומה נוכח שערי גן העדן.

כמעט שבעים שנה אחר כך, עם סיום מלחמת העולם השניה, כתב מלחין צרפתי אחר מוריס דורופלה Mauris Duruflé,  אורגניסט ומורה, את גרסתו שלו לרקוויאם. גם הוא השתמש באותו מבנה טקסטואלי כפי שעשה פורה אך מקורותיו המוסיקליים התבססו כמעט באופן מוחלט על מזמורים (Chants) גרגוריאניים.  בשילוב בין המזמורים החד קוליים, המונוטוניים ברוח המאה ה 12 עם הרמוניה רומנטית, צבעונית ועשירה,  יצר דורופלה יצירה מיוחדת ויפהפייה והביאה לו תהילת עולם והעמידה אותו בשורה אחת עם גדולי המלחינים הצרפתיים.  הרקוויאם של דורופלה מבוצע רבות באירופה ובארצות הברית אך בארץ בוצע לעיתים נדירות.  לקהל חובבי המוסיקה ניתנת הזדמנות לשלב בין יצירה אהובה ומוכרת לבין גילוי מרתק של רקוויאם שירצו לחזור ולהאזין לו שוב ושוב.

  • ראשון לציון: היכל התרבות ראשון לציון, יום חמישי 16/6/16, שעה 20:30. להזמנת כרטיסים בראשון לציון ובטל':  03-9484840  מחירי כרטיסים 195-265 ₪
  • תל אביב: המשכן לאמנויות הבמה ת"א, מוצ"ש 18/6/16 שעה, 21:00. להזמנת כרטיסים בתל אביב ובטל':  03-9484840  מחירי כרטיסים בתל אביב 235-265 ₪ .
  • רעננה: המשכן למוסיקה ואמנויות, שלישי 21/6/16 שעה 20:30 כרטיסים באתר<<< ובטל':  09-7464036
  • חיפה: הכנסייה הקתולית, שבת 25/6/16, שעה 12:00. כרטיסים באתר <<<

מחירי כרטיסים לרעננה ולחיפה: 95-130 ₪

טוקהאוס תל אביב – אירועי חודש יוני 2016

טוקהאוס הוא המרכז התל אביבי של סצנת ה"טוק"  (TALK)העולמית ובמה לכל מה שמעניין. טוקהאוס הוא מקום שיעורר בכם תיאבון וישביע את הסקרנות והרצון לידע וגירויים אינטלקטואליים. לצד ההרצאות והמפגשים במקום בר ומסעדה.

  • יותם יעקבסון: ברית אחיות – כת הסריסים בהודו יום חמישי 02.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 45 ₪ כרטיס זוגי: 80 ₪
  • זיו קורן: צילום פורץ גבולות יום שבת 04.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 75 ₪
  • חם, מתחמם, רותח: שינוי האקלים כבר כאן, מה עושים? יום ראשון 05.06.2016 בשעה 21:00 מחיר כרטיס: 40 ₪  אביב לביא ינחה את הערב בשלוש שיחות אחד על אחד. הערב נערך במסגרת שיתוף פעולה בין האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה וטוקהאוס.
  • רוביק רוזנטל ודורי בן זאב: אין עליך אחותי יום ראשון 12.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 70 ₪. כרטיס זוגי: 120 ₪ אזרח ותיק: 50 ₪
  • קנאביס (מריחואנה) – לא רק לסטלנים: על ההיסטוריה המדע והרפואה של צמח הקנאביס יום שני 13.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 40 ₪
  • צל של אמת – ההרצאה יום שבת 18.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 50 ₪
  • מזרח תיכון בשינוי היסטורי – מבט מהשטח עם איתי אנגל – סדרה של 4 מפגשים מחיר כרטיס לסדרה: 250 ₪ כרטיס זוגי לסדרה: 450 ₪. מפגש ראשון: יום שלישי, 21.6.16 במסלול דאע"ש (המדינה האיסלמית) – מבט מהשטח
  • דגת הזהב – גלית בנגלס יום חמישי 23.06.2016 בשעה 21:00 כרטיס: 50 ₪ כרטיס זוגי: 90 ₪

טוקהאוס, ביתן 12 נמל תל אביב טל. להזמנות 03-6133556. צמוד לגשר "המנעולים" המחבר בין חניון רידינג מערב (חניה חינם) לבין יריד המזרח. פתיחת דלתות 90 דקות לפני כל אירוע

פסטיבל הקולנוע ה-33 ירושלים – "חולייטה" של פדרו אלמודובר

פסטיבל הקולנוע של ירושלים יפתח באירוע חגיגי שיתקיים ב-7 ביולי בבריכת הסולטן עם סרטו החדש של אלמודבר. במהלך הפסטיבל יוקרנו יותר מ-200 סרטים. חדש בפסטיבל: תחרות בינלאומית חדשה ומתחם הקרנות חדש בפארק וילף (גן העצמאות). הפסטיבל יערך בתאריכים 7-17 ביולי 2016.

"חולייטה" (Julieta), סרטו החדש של אשף הקולנוע הספרדי פדרו אלמודובר, שמסמן את חזרתו לקולנוע המרגש והעוצמתי שבזכותו התפרסם, יפתח את פסטיבל הקולנוע ה-33 ירושלים בהקרנת בכורה ישראלית שתתקיים ב-7 ביולי אל מול קהל של אלפי צופים תחת כיפת השמיים בבריכת הסולטן, ובנוכחות  כוכבי הסרט השחקנים אמה סוארז ודניאל גראו.

הסרט, שהוקרן במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן האחרון ועורר סקרנות והתרגשות רבה, מבוסס על שלושה סיפורים קצרים של הסופרת הקנדית אליס מונרו ועוקב אחר חייה של אשה בשם חולייטה בתקופות שונות של חייה. הסרט הוא חגיגה קולנועית המשלבת בימוי וירטואוזי ואסתטיקה מרהיבה עם הופעות משחק מופתיות ופסקול סוחף של אלברטו איגלסיאס.

בגיל 18 עוזבת אנטיה את בית אמה מבלי לספק הסבר או להותיר עקבות. במשך שנים מנסה חולייטה להתחקות אחר בתה, אך בהדרגה מגבשת לעצמה חיים עצמאיים. בדיוק ברגע שבו היא ניצבת בפני ההזדמנות להתחיל מחדש – במקום אחר ועם אהבה חדשה, עם נכונות לוותר על החלום לשוב ולראות את בתה – נחשפת בפניה פיסה חדשה בפאזל ההיעלמות המסתורית השולחת אותה למסע עמוק בנבכי זיכרונותיה.

את התפקיד הראשי של חולייטה מגלמות שתי שחקניות . אמה סוארז מגלמת אותה בשנותיה המאוחרות יותר, ואילו אדריאנה אוגארטה נבחרה לגלם את חולייטה הצעירה. בהופעת אורח משתתפת השחקנית רוזי דה פלמה, המוכרת מסרטיו של אלמודובר.  זו הפעם השלישית שסרט של אלמדובר פותח את פסטיבל הקולנוע בירושלים : "הכל אודות אמא" ב 1999, "דבר אליה" בשנת 2002.

"חולייטה" יופץ בישראל על ידי קולנוע לב, ויעלה לאקרנים בארץ ב-8 ביולי 2016

לציון 20 שנה להקמת גן ווילף אשר במרכז העיר יוקם השנה מתחם קולנוע קייצי בגן ובו אולם הקרנות משוכלל תחת כיפת השמיים, לצד מתחם אינטראקטיבי קולנועי לילדים. המתחם יציע מגוון פעילויות איכותיות לקהלי יעד שונים.

תיאטרון ומוסיקה

אגדות משחר האנושות: שעת סיפור מארצות המקרא

צילום שירלי גרץ
צילום שירלי גרץ

אחת לשבוע עד סוף אוגוסט, תתקיים שעת סיפור בגלריות מוזאון ארצות המקרא. הילדים וההורים מוזמנים להיכנס לשעה אחת לעולמם העתיק והסודי של שלמה ומלכת שבא, הורוס וסת', פגסוס הסוס המעופף ודמויות רבות נוספות מתוך אגדות עם מהמזרח הקרוב הקדום. ממלכות העבר הקדומות של מסופוטמיה, כנען, מצרים ויוון יקומו לתחייה בין שלל המוצגים הארכיאולוגים האותנטיים במוזיאון אשר יהוו את התפאורה המכושפת ההולמת ביותר. בישיבה מזרחית על השטיח, ראשים זקופים אל על, בין מוצגים בני אלפי שנים תישא אותנו בבטחה מספרת הסיפורים רבקה שבתאי אל עולם שהיה ואיננו עוד בעזרת הדמיון. הצטרפו אלינו לפעילות משפחתית איכותית הכוללת סיור ויצירה דרך סיפורים קדומים אשר יציפו רגשות והתמודדויות כמו חברות, אהבה, יריבות בין אחים, בושה, אחריות חברית ועוד.

הסדרה מיועדת לילדים בגילאי 4 – 8, עלות השתתפות למפגש הינה 22 ₪  לילד, לשלושה ילדים מחיר מיוחד 55 ₪, וחצי מחיר כניסה למבוגר 22 ₪. לסדרה כולה הכוללת 11 מפגשים העלות הינה 217 ₪.

הטנורים של המאה ה-21 The Tenors of the XXI Century ביולי בישראל

הטנורים של המאה ה-21 (צילום יח"צ)
הטנורים של המאה ה-21 (צילום יח"צ)

בדיוק שנה לאחר שהופיעו כאן, חוזרים הטנורים של המאה ה-21 במופע חדש לסיבוב הופעות בישראל בחודש יולי 2016 ויופיעו בתל אביב, חיפה, באר שבע ואשדוד. הפרויקט הבינלאומי המצליח – שחוגג בימים אלו עשור – מפגיש את הסולנים המובילים של בתי האופרה הגדולים של מוסקבה כגון הבולשוי, בסטניסלבסקי ונמירוביץ, דנצ'נקו והאופרה החדשה, חוזר לישראל בתוכנית ומופע חדש ויציג סדרת הופעות בחודש יולי 2016 ברחבי הארץ. הם ישירו שירים נפוליטניים, להיטים קלאסיים, איטלקיים וצרפתים ויקנחו במחרוזת פופ אופרה המשלבת את הביטלס, קווין, טום ג'ונס ועוד….

אל חברי הקבוצה שהופיעה כאן בשנה שעברה, אלכסנדר בוגדנוב, אלכסנדר סקוארקו, דימטרי סיבירצב, אלכסנדר זכרוב, גיאורגי פאראדז'ב, סטניסלב מוסטוווי וסרגיי פיסארבף מצטרפים השנה גם מקסים פסטר מהבולשוי והמנצח יורי מדיאניק. כך השנה יופיעו 8 טנורים!

המופע השנה- בדומה לזה של השנה שעברה – מורכב ממופע סולו של כל אחד מן הסולנים המצליחים בנפרד כאשר בשיא הערב, יופיעו ביחד כל הסולנים בביצוע משותף המביא לידי ביטוי את גוון קולו של כל אחד מהם. ההופעה כוללת גם ליווי של תזמורת סימפונית ורקדנים.

פרויקט  "הטנורים של האמה ה-21" הוא אחד מן הפרויקטים המצליחים ביותר בעולם בז'אנר זה וכבר הספיק להשתתף בלמעלה מ-40 תוכניות טלוויזיה שונות. הטנורים המשתתפים במופע נחשבים כל אחד לענק בפני עצמו והספיקו להופיע באולמות המפוארים ביותר בעולם כמו הקרנגי הול בניו-יורק, לה סקאלה במילאנו, תיאטרון סן קארלו בנאפולי, הקובנט גרדן בלונדון, תיאטרון הקומונקלה בבולוניה הסמפראופר בדרזדן, הבולשוי במוסקבה, האופרה הלאומית של אוקראינה (קייב),  גוונדהאוס  בלייפציג, ארמון האמנויות בולנסיה, אולם צ'ייקובסקי במוסקבה ועוד.

  • אשדוד יום חמישי, 21.07.2016 שעה 20:00 המשכן לאמנויות הבמה.  08-8648585, 08-9568111
  • באר שבע יום שישי, 22.07.2016 שעה 20:00 המשכן לאמנויות הבמה  08-6450271 , 08-6266400
  • חיפה  שבת, 23.07.2016 שעה 20:30 מרכז רפפורט – אולם האודיטוריום  04-8629959 04-8418411
  • תל אביב-יפו  יום שני, 25.07.2016 20:00  המשכן לאמנויות הבמה 03-6960990 , 03-5247373

מחירי כרטיסים 229-399 שקלים. כרטיסים 03-6960990 בקופת בראבו *3221 ובלאן *8780

המאסטרו מקסים ונגרוב ברסיטל עם הפסנתרנית שירה שקד בכיכר המוסיקה ירושלים

שירה שקד
שירה שקד

כיכר המוסיקה בירושלים,  מתחם מוסיקלי חדש וראשון מסוגו בישראל יארח ב-15 וב-16ביוני את המאסטרו מקסים ונגרוב, אחד הכנרים הטובים בעולם, בקונצרט ראשון בעיר ירושלים תחת כיפת השמיים. את ונגרוב תלווה הפסנתרנית שירה שקד. השניים ינגנו שתי יצירות: האחת סונטה בלה מז'ור לכינור ופסנתר מאת סזאר פרנק והשנייה סונטה לכינור מס' 2 בסול מז'ור של מוריס ראוול. הקונצרט הוא הראשון בסדרת קונצרטים ואירועי מוזיקה לקהל הרחב המתוכננים להתקיים בכיכר המוסיקה במהלך הקיץ.

הכיכר, מתחם המופעים החדש של ירושלים, כוללת סביבה את מוזיאון המוסיקה העברי הראשון ובו 7 חללים המתארים את ההיסטוריה של המוסיקה והשירה העברית בתפוצות ובירושלים באמצעים טכנולוגיים וכלי נגינה עתיקים, מבחר מסעדות (בשריות וחלביות) ובתי קפה פטיסרי להנאת הקהל. בהמשך יתווספו לכיכר אודיטוריום, אקדמיה למוסיקה וקונסרבטוריון.

המתחם נבנה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ביוזמתו ובהשקעתו הפרטית של איש העסקים היהודי צרפתי, לורנט לוי והוקם במטרה ליצור מתחם קונספט מוסיקלי שיעניק למבקר בו חווייה הוליסטית בכל הקשור למוסיקה – נגינה ושירה.

כיכר המוסיקה, יואל משה סלומון 10, ירושלים. זמנים: בשעה 19:00 ארוחת ערב חגיגית במסעדות הכיכר (גורמנדיז, כינור בכיכר ופיקולינו) הרסיטל בשעה 21:00. מחירים: 360 ₪ לאדם (ארוחה מלאה +רסיטל). לפרטים והזמנו כרטיסים: 058-5250455 או באתר בימות <<<

טלוויזיה וקולנוע

סרטו של חוליו מדם מאמא MA MA A film by Julio Medem

זוכת האוסקר פנלופה קרוז מככבת בסרטו החדש של חוליו מדם (סקס ולוסיה), דרמה מרגשת המספרת את סיפורה של מאגדה (פנלופה קרוז), המגיבה לטרגדיה הנוחתת עליה מתוך פרץ של חיים, אצילות והומור. חיים חדשים מתפתחים בתוכה והיא חולקת את האושר השביר עם מעגל אהוביה.

שחקנים: מגדה – פנלופה קרוז  Penélope Cruz, ארתורו: לואיס טוסאר  Luis Tosar, חוליאן: אסייר אטקסיאנדיה  Asier Etxeandia, דני: תאו פלאנל  Teo Planell

ספרד / צרפת 2015, 111 דקות, החל מ- 16/06/2016 בסינמטק תל אביב ובבתי הקולנוע הנבחרים. הפצה בישראל –  סרטי נחשון.

הרובוט של בֵּן  

בכורה: יום רביעי, 15.6, בשעה 21:00  ב-yes דוקו, חינם ב-yesVOD. שידור נוסף: מוצ"ש, 18.6, 22:30

בֵּן גֶרְצֶל הוא הוא גורו טכנולוגיה ססגוני שהקדיש את חייו לעיצוב מודל של המוח האנושי בדמות תוכנה. בילדותו, הוא דמיין עולם רציונלי מושלם במקום אמריקה השסועה של מלחמת וייטנאם. בשלושים שנות הקריירה שלו, המדען היהודי הקדיש את חייו לעיצוב ובניית תוכנה שתהווה מודל של המוח האנושי. אם בֵּן יצליח, התוכנה תיהפך לבינה המלאכותית המתקדמת בעולם. ב-2014 גרצל קיבל מממשלת הונג קונג מימון להעניק לתוכנה שלו גוף רובוטי, דרכו תוכל לתקשר עם העולם הפיזי. בן מגייס צוות של מומחים יוצאי דופן לא פחות ממנו, העוזרים לו להגשים את החלום שלו. אולם, ככל שגודל האתגר מתבהר, כך צצים גם סיפורים מעברו של בן, השופכים אור על הצורה שבה הוא מפתה אנשים להירתם לעזור לו וחושפים את שובל הכאב שהותיר מאחוריו.

במהלך שלוש שנים מלווה הבמאי הישראלי רועי כהן את גאון הבינה המלאכותית, כדי להבין – האם יצליח בן יצליח לבנות את רובוט הבינה המלאכותית הכמו-אנושית הראשון או שמא מדובר במדען מטורף?

והאם אנחנו בכלל רוצים שיצליח בכך?

בימוי: רועי כהן | מפיקים: רועי כהן ומייק לרנר | עורך: גרגור ליון | מוסיקה מקוריתת: אליוט | צלם: ריצ׳רד גילספי | עורך פסקול: אבי מזרחי |  ישראל/אנגליה, 2016

העורך

בכורה: יום רביעי, 8.6, בשעה 21:00  ב-yes דוקו, חינם ב-yesVOD. שידור נוסף: מוצ"ש, 11.6, 22:30.

סיפור חייו המרתק של דב יודקובסקי, ניצול אושוויץ שהפך להיות העיתונאי החזק והמשפיע ביותר בתולדות העיתונות הישראלית. "במשך שנים הוא היה האיש החזק ביותר במדינה, יותר מראש ממשלה, יותר משר, היה לו כוח עצום", "אדם שיש בו את כל התבונה היהודית, גם את התבונה הממזרית היהודית … והוא פיצח את הקוד הישראלי";  "הוא ידע להיות בחוץ ולהיות בפנים, הוא ידע לראות מה אנחנו רוצים לפני שידענו שאנחנו רוצים את זה, הוא חיפש לשים את האצבע על הטמפו, על מה שקורה, על מה שיקרה".  ארבעים ואחד שנים של עבודת עריכה בעיתון החשוב במדינה, משנת היווסדה של המדינה ועד לתחילת שנות התשעים מסופרות לראשונה דרך עיניהם של עשרות עיתונאים שעבדו לצדו של דב יודקובסקי.

בימוי והפקה: גלעד טוקטלי | ישראל, 2016

תיירות ותעופה

VOOM :אינטרנט מהיר ביותר בים, מהפיכה בחווית השייט!

Harmony of the Seas SM (צילום יח"צ)
Harmony of the Seas SM (צילום יח"צ)

חברת השייט הגדולה בעולם Royal Caribbean-  עטורת פרסים בינלאומיים עם מורשת בת 46 שנים של חדשנות, מציגה באופן עקבי חידושים פורצי הדרך בתחום הפלגות הנופש שטרם נראו בים. השנה מוסיפה  Royal Caribbeanלהתקדם ולפתח את שירותיה תוך חשיבה על טובת הנופשים ומציגה חידוש בלעדי בחווית השייט VOOM: שירות אינטרנט מהיר והייחודי ביותר בים.

VOOMהינו שרות אינטרנט מהיר, ייחודי ובלעדי על אוניות ה- Royal Caribbeanבלבד! ה- VOOMמאפשר הזרמת Wi-Fi ב- 24 האוניות החדשניות המפליגות ליעדים הכי פופולאריים ברחבי העולם.

VOOM – הינו מהפיכה בחוויית השייט על הסיפון, הן לאורחים והן לצוות. "מדובר בדבר שמשנה את כללי המשחק בתעשיית ההפלגות "  מסביר : Michael Bayley נשיא ומנכ"ל Royal Caribbean העולמי.עוד הוסיף מיכאל כי "כל מה שהאורחים והצוות שלנו יכולים לעשות בבית , עכשיו הם ;יכולים לעשות גם בזמן ההפלגה בכל האוניות מסביב לעולם."

השירות החדש של   VOOMמאפשר לנופשים ב- Royal Caribbeanלהיות מחוברים ומעודכנים בכל עת, להוריד מוסיקה, סרטים ותוכניות טלוויזיה במהירות שיא. כך, האורחים יכולים לצפות בכל רגע נתון ליד הבריכה, בחדר או בכל מקום אחר בתוכניות האהובות עליהם, ולהיות פעילים און ליין ברשתות החברתיות ולשתף את משפחותיהם בחוויות מעל הסיפון.

הגלישה מהירה פי 2 וזולה מאי פעם , גם בהשוואה למרבית הריזורטים הממוקמים על היבשה. השירות מוצע לאורחים בשתי חבילות עיקריות:

  • חבילת הגלישה, כוללת אינטרנט המאפשר חיבור למיילים ועוד. חבילה זו מתומחרת ב -12.99$ למכשיר ליום ויחידות נוספות בתוספת אך עם הנחה. חבילה משפחתית של 5 מכשירים או יותר מתחילה במחיר נמוך ב- 8.99$ למכשיר ליום.
  • חבילת הגלישה והצפייה,אידיאלית למי שרוצה יותר מ"רק" מיילים או מדיה חברתית, ורוצה להוסיף לחווית השייט שלו גם את הסרטים/ המוסיקה/ והוידאוצ'טים שלו. חבילה זו עולה 17.99$ למכשיר ליום, מכשירים נוספים יחוברו בהנחה. בנוסף, קיימת חבילה משפחתית אשר תעלה 11.99$ למכשיר ליום. מחירים אלו מהווים שיפור משמעותי לתוכניות הסטנדרטיות הקיימות והמוצעות היום, כאלו המחייבות על בסיס חיוב לדקה.

חדשות קבוצת לופטהנזה

קו חדש בין פרנקפורט לקייפטאון – קייפטאון תיהנה מעתה משירות טיסות לשני נמלי הבית של לופטהנזה, מינכן ופרנקפורט. חברת התעופה אדלווייס תמשיך להפעיל את שירות הטיסות העונתי בין ציריך לקייפטאון. החל מחודש דצמבר 2016, חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה תציע טיסות ישירות בין פרנקפורט לקייפטאון, דרום אפריקה. הטיסות מפרנקפורט לקייפטאון יופעלו בימי רביעי, שישי וראשון. במהלך עונת החורף, מפעילה לופטהנזה עד שבע טיסות שבועיות בין נמל הבית של החברה במינכן ובין קייפטאון, בעוד שאדלווייס משרתת את העיר עם שתי טיסות שבועיות.

לופטהנזה מפעילה במהלך כל השנה שירות יומי בין פרנקפורט ובין יוהנסבורג באמצעות מטוסי בואינג 747-8, הדור הבא של מטוסי הג'מבו הידועים. בנוסף, חברת התעופה SWISS, משרתת את יוהנסבורג מנמל הבית שלה בציריך, עם טיסות יומיות במטוסי איירבוס A340-300.

הקו לקייפטאון יופעל באמצעות מטוסי איירבוס A340-300 שהותאמו במיוחד ומכילים למעלה 279 מושבים: 30 מושבים במחלקת עסקים, 28 מושבים במחלקת Premium Economy ו-221 מושבים במחלקת תיירים

31 טיסות שבועיות בין ישראל לגרמניה – חברת התעופה לופטהנזה שוברת שיא היסטורי בקווים לישראל, לופטהנזה תפעיל 31 טיסות שבועיות בין ישראל לגרמניה, החל מלוח הטיסות שלה בחורף 2016-2017. לופטהנזה תוסיף החל מחודש יוני 2016 טיסה נוספת בקו ת"א-פרנקפורט ו-2 טיסות נוספות בקו ת"א-מינכן, החל מחודש נובמבר 2016. בכך יעלה מספר הטיסות השבועיות של לופטהנזה לישראל וממנה ל-31 טיסות.

הטיסות הנוספות למינכן ימריאו בימי ראשון בשעה 06:50 ובימי שלישי בשעה 17:30. הטיסה הנוספת לפרנקפורט תמריא מישראל בימי שבת בשעה 08:00.

עדים חדשים – כחלק מלוח הטיסות הקיצי של לופטהנזה, יתווספו היעדים אליקנטה (קוסטה בלנקה – ספרד), סן-חוזה – שער הכניסה לעמק הסיליקון בקליפורניה, סנטוריני, קורפו ופורטו (פורטוגל). משדה התעופה של מינכן תטוס לופטהנזה לטירנה (אלבניה), דברצן (הונגריה), ז'שוב (פולין), טאלין (אסטוניה) ואודסה (אוקראינה).

myAustrian1אוסטריאן איירליינס חתמה על הסכם קוד משותף עם בנגקוק איירווייז – חברות התעופה אוסטריאן איירליינס ובנגקוק איירווייז חתמו על הסכם הקוד המשותף, הראשון ביניהן. כתוצאה מההסכם לקוחות אוסטריאן איירליינס יוכלו  כעת להזמין טיסות ליעדים חדשים בתאילנד ובקמבודיה ולהגיע אליהם מוינה באמצעות טיסות לבנגקוק. בנוסף ליעדי החופשה המוכרים כגון פוקט, קראבי וקו-סמוי בדרום תאילנד, הנוסעים יכולים כעת לטוס לצ'יאנג-ראי ולצ'יאנג-מאי בצפון תאילנד ולמחוז טארט, הממוקם במזרח מפרץ תאילנד.  בקמבודיה מכסה הסכם הקוד המשותף עם בנגקוק איירווייז את יעדי פנום-פן וסיאם-ריפ. מעבר ליעדים החדשים, שיתווספו בזכות הסכם הקוד המשותף, אוסטריאן איירליינס מציעה טיסות ישירות מוינה לבנגקוק מדי יום.

בנוסף לשותפות החדשה עם בנגקוק איירווייז, הסכם הקוד המשותף, הקיים עם שותפת Star Alliance תאי איירווייז אינטרנשיונל, הורחב וכעת יכלול טיסות נוספות בנתיבים בתוך תאילנד.

קבוצת לופטהנזה המונה את חברות התעופה לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, SWISS ובריסל איירליינס הינה קבוצת התעופה הזרה המובילה בישראל המשרתת את ישראל עם 70 טיסות שבועיות לנמלי התעופה המרכזיים של אירופה: פרנקפורט, מינכן, ציריך, וינה ובריסל.  קבוצת לופטהנזה (על כל החברות המונות אותה) תטוס בקיץ הקרוב ליותר מ-300 יעדים ב-100 מדינות.

הונגקונג איירליינס עם קו חדש: הונג קונג – אוקלנד

חברת התעופה הונג קונג איירליינס מתכננת  לבצע טיסות ישירות לניו זילנד. החברה הודיעה כי החל מ-10 בנובמבר השנה תבוצע טיסה יומית בקו הונג קונג – אוקלנד, ניו זילנד.

הונג קונג איירליינס מקיימת טיסות ליותר מ-30 יעדים באסיה ובמדינות רבות, כולל סין, יפן, טיסות ישירות לשני יעדים באוסטרליה, לונדון, מוסקווה, איסטנבול ועוד. החברה נוסדה בשנת 2006 ושייכת לקבוצת חברות התעופה הסינית הענקית HEINAN. להונג קונג איירליינס צי של 30 מטוסי נוסעים מדגמים שונים מתוצרת איירבוס וחמישה מטוסי מטען. לחברה אחד הציים הצעירים בתעופה. אתר האינטרנט של החברה <<<   WWW.HONGKONGAIRLINES.COM

קתאי פסיפיק עם רכישת ענק של 48 מטוסי איירבס 350A

מטוס איירבס החדש של קתי פאסיפיק (צילום יח"צ נחו"ל)
מטוס איירבס החדש של קתי פאסיפיק (צילום יח"צ נחו"ל)

קתאי פסיפיק רכשה 48 מטוסי איירבס שייכנסו לפעילות עד שנת 2020. במהלך השנים-17- 2016 יצטרפו לשורותיה 22 מטוסי  איירבס A350-900s. המטוס הראשון של איירבס A350  נחת השבוע בשדה התעופה בהונג קונג.

26 מטוסי איירבס  A350-1000s יצטרפו במהלך השנים 2018 – 2020 לצי החברה. רכישת 48 מטוסי איירבס הדור הבא, יגדיל משמעותית את קווי הטיסות ארוכות הטווח וכן גם את קווי הטיסות קצרות הטווח. במטוס החדש הנוסעים יהנו ממחלקות עסקים, פרמיום אקונומי, ותיירים. המושבים תוכננו על ידי מעצב המתמחה בעיצוב כורסאות ארגונומיות  נוחות ומרווחות יותר,המצויידות במסך אישי המאפשר לכל נוסע להינות מחווית טיסה משודרגת.

לרגל השקת המטוס החדש, החברה מספקת לראשונה שירותי WiFi לנוחיות הנוסעים, ומאפשרת לגלוש באינטרנט, לשלוח ולקבל הודעות טקסט  ומיילים. שירות זה יעלה החל מ- 9.95 $ לנוסע.

בנוסף חברת התעופה קתאי פסיפיק השיקה טרקלין עסקים חדש המשתרע על שטח של 1,000 מ"ר בשדה התעופה של הונג קונג. בטרקלין החדש יכולים לשבת בו זמנית 550 אנשים, העיצוב והאלמנטים המיוחדים שמוצגים בטרקלין מתבססים על חיי הרחוב בהונג קונג בנתיבים "מהירים ו-"איטיים" כדי לתת  תחושת זהות מוחלטת לעיר .

חברת טל תעופה הינה הנציגה הבלעדית של קתאי פסיפיק בישראל.

תערוכות ואמנות

"האור הצפוני" אמנות נאיבית גרמנית עד 8 ליולי בגלריה ג'ינא

אולאף אולבריכט, מסיק יין הקרח, אקריליק על לוח, גרמניה
אולאף אולבריכט, מסיק יין הקרח, אקריליק על לוח, גרמניה

גלריה ג'ינא לאמנות נאיבית בינלאומית (דיזנגוף 255 , ת"א) מציגה את תערוכת "האור הצפוני" בחסות שגרירות גרמניה. האמנות הנאיבית הגרמנית החלה לתפוס תאוצה ברבע הראשון של המאה ה-20 והדגישה את חיי היום-יום בכיכרות העיר, בחנויות ובכנסיות וכן בקהילות חקלאות ודייג. האמנים הגרמנים מציעים נקודת מבט מרגשת, המשלבת רכּות ותמימות נאיבית, יחד עם מודעות אינטלקטואלית, ביצירות המצוירות בדקדקנות מופתית וסובלנות אין קץ. יצירות נאיביות אלו מתעצבות לפי קצב חילופי העונות ומשקפות עבודה מלאת יצירתיות, מקוריות מקצועיות ודמיון של ציירים אוטו-דידקטיים.

האמנים המציגים:

  • אולף אולבריכט: נולד בשנת 1951 בגרמניה והחל לצייר בשנות ה-70. למרות שציוריו מתאפיינים בפלטת צבעים כהה, הצייר מצליח להעניק תחושה של אור פנימי הבוקע מן הציור החוצה ויוצר זוהר לבבי.
  • דבורה גוטמן: נולדה בשנת 1957 בברלין, וכיום מחלקת את זמנה בין גרמניה לארץ. לאחרונה החלה ליצור בטכניקה מיוחדת המשלבת חתיכות עץ בגדלים שונים, שנעשים בניסור ידני,  שמתלכדים לכדי יצירה אחת.
  • הנרי דיקמן:  נולד בגרמניה ב-1933. בגיל 20, ביקר לראשונה בפריז והוקסם באור המיוחד והחיים החופשיים. היות וחש זיקה חזקה לצרפת, החליט כי יבקר שם מידי שנה, ומאז יצירותיו הוקדשו להווי הצרפתי. עבודותיו מתאפיינות בצורות גיאומטריות מסביבתו הקרובה, לצד דמויות עגולות רבות.
  • דורה סדליק: נולדה בגרמניה בשנת 1925. במהלך תקופה שניהלה מלון קטן התחילה לצייר בצמוד לבעלה, היינץ סדליק. בציוריה ניתן לחוות את חילופי העונות בכפר הגרמני, הזכור לה מילדותה.
  • היינץ סדליק: נולד בגרמניה בשנת 1932. יחד עם אשתו ניהל מלון וב-1970, התחיל לצייר.  הוא מדגיש ביצירותיו את הכמיהה לחיים של פעם: לבניינים יפים, למרכזי התרבות, לספריות, לכיכר תאטרון העתיק וללבוש הקלאסי.
  • ברונו אֶפְּלֶה: נולד בשנת 1931 בגרמניה והחל לצייר בשנת 1955. יצירותיו מתמקדות לרב בדמויות בודדות ובכך מכוונות את הצופה לפעולתן: דייג, חריש, קריאה, העפת עפיפונים ועוד.

תערוכת האור הצפוני, תתקיים עד 8 ליולי בימים שני – חמישי: 21:00 – 12:00  שישי וערבי חג: 14:00 – 10:00. לפרטים אתר האינטרנט <<< או טל': 03-5444150

"מוזיקה לעינים ומחול לרגלים" תערוכה חדשה במרכז חאן בבא בכפר סבא

צילום צבי תורן
צילום צבי תורן

הרבה פעמים מתייחסים לציור במושגים מוסיקליים- הציור רעשני, הצבעים זועקים או מצלצלים או שותקים. הקישור הזה בין יצירות אמנות בציור לבין מוזיקה אינו מקרי שכן השניים חולקים לא מעט מן המשותף. היסוד הראשון המקשר הינו היסוד ההרמוני המאפיין את שתיהן, יסוד משותף נוסף הינו היסוד הטונאלי, גם לצליל וגם לגוון יש דרגות שונות שאיתן האמן והמוסיקאי, בהתאמה, יכולים לשחק לצרכיהם.

האמן המפורסם ביותר שעסק בקשר שבין ציור למוזיקה הוא וסילי קנדינסקי, הוא ייחס לצבעים שונים 'אישיות' שונה המתקשרת עם קול מסוים שהם מפיקים וניסה לחקות את מהלכה של המוזיקה בתחום הציור. התוצאה היא יצירה בעלת רמה גבוהה של מופשטות, מלאת צבע ואנרגיה. האמן יצר אף מפתח צלילים/צבעים.

במפגש הריקוד עם אמנויות אחרות ניתן לבחון את האיכויות של שיתופי הפעולה באמצעות המוזות המאחדות את כל הקצוות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בשמירה או ויתור של אמנות אחת על מאפייניה הייחודיים, או על מערכות יחסים שבהן אמנות אחת כופה את איכויותיה על האחרת בתהליך המיזוג.

בתערוכה זו נציג עבודותיהם של אמנים המציירים, מצלמים ומפסלים ומציגים יצירה סביב נקודת המפגש שבין האמנויות החזותיות לבין כלי הנגינה הריקוד והמחול. יהיו גם קטעי וידאו ארט מיוחדים. משתתפים –  אהובה בר גיא, אוהד גרזי, אלה רוזנברג, אלי אמרלי, אליהו עמר, אלי כדורי, אליק מושקוביץ, ארתור הורן, בוריס וולקוף, ברוריה וענונו, דניאלה אמנט, יעל וקסלר, ליאורה איגר דרייפוס, לילי נתיב, משה בורג, נריה לוין, פרידה אברמסקי, צבי תורן, רזי קירמאייר ושלומית רדי. אוצרת יעל ניצן.

מרכז חאן בבא -רחוב התעש 14 א. התעשייה כפר סבא. המקום פתוח כל יום כל היום – ללא תשלום. התערוכה עד 30 ליולי.

מסע – אשה – תמר פלג וולך עם תערוכת ציורים בגלריה תיאטרון יהלום

ציור של תמר פלג וולך
ציור של תמר פלג וולך

תמר פלג וולך- מורה לפיתוח קול, מוסיקאית וציירת מספרת על יצירתה: "אני מציירת במטבח שלי. וככה בין סירים ומיקרו וכלים ואוכל אני בוראת ומשוררת את עולמי הפנימי. היצירה ארוגה בתוך החיים עצמם ואיננה נפרדת מהם. באמצעות הציור וההוראה אני שואפת לבטא ולתת השראה לאחרים לבטא את "הקול הפנימי שלהם". אנשים נושאים את השריטות שלהם כמשא חיים כבד- במיוחד בארץ קטנה פגועת מלחמות ועמוסת היסטוריה כשלנו. האמנות היא שדה נפלא להיות בו, לפעול בתוכו, ומתוכו להשפיע ולהעניק, באמנות יש עלייה לתדר אחר שאיננו נוכח בחיי היומיום.

יש התחברות  אל עוצמות רגשיות ,יש צבעים, מקצבים , זרמים ודינמיקה וזהו  כוח חיים רב עוצמה ומרפא. האמנות שלי היא גם היכולת לשכוח, היא הנחישות  לנפנף בכנפיים ולהתרומם מחדש אחרי כל נפילה. אני מקווה שהיצירות שלי ישירו את עצמן ויהיו "הקול שלי" בעולם. אני מייחלת להעניק תקווה ואופטימיות לכל מי שחווה כאב".

ילידת קיבוץ הזורע 1952, גדלה והתחנכה בקיבוץ ובמוסד החינוכי במשמר העמק, למדה נגינה בכינור והופיעה כזמרת סולנית. שירות צבאי בחיל המודיעין. עבדה כמוכרת גלידה, שרטטת אדריכלות, מזכירת מפעל, מטפלת בקיבוץ, מורה למוסיקה, עוזרת בית, זמרת באופרה הישראלית, מורה לפיתוח קול פרטית ובמקהלות, ומנהלת משרד.

בשנים האחרונות  תמר מלמדת פיתוח קול  בביתה. היא מתמחה בהוראה לזמרים שאינם מתחום המוסיקה קלאסית, וכן מלמדת בעלי צרכים מיוחדים שונים.

התערוכה עד 29 יוני 2016. תיאטרון יהלום, היצירה 17 מתחם הבורסה ר"ג. 03-6122776. פתוח בשעות המופעים או בתיאום מראש.

"רגעים קטנים-גדולים" – תערוכה לזכרה של אופיר חן

27 יוצרים ואמנים מחוף-חפר יציגו בתערוכה רגעים קטנים אך משמעותיים. כך קרה גם לנעמי גורדון-חן עם בתה אופיר ז"ל שנהרגה בתאונת ג'יפ קטלנית במדבריות המלח בבוליביה. רגעי חוויה קטנים שהפכו לימים לרגעים גדולים ומשמעותיים. נעמי יחד עם האמנים יציגו את יצירותיהם בגלריית הרחוב על שמה של אופיר, בכפר ויתקין, ויחלקו אותם עם העולם בצילום, בציור, באיור, בכתיבה, בפיסול, בקולאז' ובוודיאו ארט.

"רגעים קטנים גדולים ממלאים את חיינו, אם רק ניתן להם תשומת לב ונהפוך אותם לנראים" מספרת נעמי גורדון-חן. "היו לי המון רגעים קטנים-גדולים עם אופירי, רגעים שהשפעתם עלי ניכרת בי עד היום".

אופיר חן ממושב בית חרות, נהרגה בבוליביה במהלך מסע לדרום אמריקה, באפריל, 2011. אופיר עסקה באמנויות שונות בחייה, והייתה יצירתית מאוד ומלאה בשמחת חיים. על כן, בצל הטרגדיה, אמה, נעמי גורדון-חן, הפכה את מפעל חייה לקרן הנקראת "בשביל אופיר – הקרן לעידוד היצירה", ולמיזם לעידוד האמנות בקהילה.

בתערוכה, תציג נעמי את עבודתה "רגעי אור של געגוע" שיצרה באחת מהצעדות שהיא עושה בחוף בית ינאי, חוף ילדותה של אופיר. "באחת משבתות החורף, צעדתי בחוף הים ולא הפסקתי לצלם. נעמדתי מול שרידי המזח שבמים וחוויתי רגעי אור שהציפו בי את הגעגוע לאופירי. זה היה רגע קטן-גדול עם המון משמעות . הצלחתי להביע את הרגע הזה, ללא מילים, ביצירה".

התערוכה הוקמה בשיתוף פעולה בין הקרן "בשביל אופיר" והמרכז הקהילתי חוף-חפר ותוצג עד לחודש אוקטובר, 2016.

גלריית החווה עם סינדרום סינדרלה: מסע בעקבות הסטילטו

איה פלדמן Solid Float (צילום תום הרוש)
איה פלדמן Solid Float (צילום תום הרוש)

נעלי הסטילטו ניצבות במרכזה של תערוכת אופנה חדשה, היוצאת למסע בעקבות היופי והכאב, האגדה והמציאות, של אחד האובייקטים האיקוניים, הטעונים והנחשקים בתולדות הלבוש. בתערוכה יוצגו למעלה מ-60 דגמים יוצאי דופן של נעלי סטילטו ועקב שעוצבו על ידי מיטב מעצבי הנעליים והאופנה בישראל, לצד עבודות מצטיינות של סטודנטים בשנקר, בצלאל, והגילדה. בין השאר, יוצגו בתערוכה נעליים שבירות מזכוכית ופורצלן, נעליים משיער מלאכותי בהשראת רפונזל, נעליים מעץ, מקלף, בהדפסת תלת-מימד, ואפילו ביציקת ברזל.

האגדה המפורסמת על סינדרלה נפוצה עד היום ברחבי העולם בגרסאות שונות לגמרי זו מזו. אך בכל גרסה של האגדה שסיפרו ומספרים עד היום, תמיד ניצבת במרכזה הנעל, כפריט בעל כוח מיוחד וקסום. נעל העקב הופיעה בצורתה הפיזית בתרבות המערבית לפני כמעט 500 שנה, ומאז ועד היום מנהל אתה עולם האופנה יחסי אהבה שנאה. לכל אורך ההיסטוריה היא סימלה עוצמה ומעמד, אך בחלוף הזמן הפכה לאובייקט המייצג גם הגבלה, כאב וחולשה, מיניות ופטיש.

התערוכה ״סינדרום סינדרלה״ שתיפתח בגלריית החווה בחולון מזמינה את המבקרים למסע בעקבות העקבים: מסלול מתעתע בין היופי והכאב, האגדה והמציאות של אחד האובייקטים האיקוניים, הטעונים והנחשקים בתולדות הלבוש.

באמצעות מגוון הדגמים המוצגים בתערוכה, מבקשת ״סינדרום סינדרלה״ לבחון את ההיבטים השונים והמנוגדים הטמונים בנעלי העקב: מגובה בלתי אפשרי דרך פטישיזם וארוטיקה, שבירות, מגדר וזהות, ועד הפיכת נעל העקב מפריט לביש לאובייקט אמנותי בפני עצמו. כך למשל אחד מחללי הגלריה יוקדש לאגדות ילדים ולשבירות שמייצגת האגדה, ויוצגו בו בין השאר נעליים שבירות מזכוכית ופורצלן, נעליים משיער מלאכותי בהשראת רפונזל, ונעליים מעצמות דגים בהשראת בת הים הקטנה. חלל נוסף מציג נעליים שהופכות מאובייקט שימושי לחפץ אמנותי, ובו נעליים מעץ, מתכת, קלף, ואפילו יציקת ברזל. חלל שלישי מוקדש לנעליים בגובה בלתי אפשרי ובו למשל נעלי עקב בגובה העולה על 30 ס״מ, נעליים עם גלגלי לוליין, ונעלי בלרינה עם עקבים. חלל הפטיש בוחן את האלמנט המיני שבנעלי העקב, ובו למשל כובע שחור העשוי כולו עקבי סטילטו בהשראת פסל החירות, ז׳קט עור משולב בנעלי עקב, ונעלי עקב שניתן לנעול רק בזווית כריעה. מעצבים שונים בחרו להתייחס לזווית הכואבת של נעלי העקב: יוצגו בתערוכה קביים עם עקבי סטילטו, נעליים שעברו סריקת רנטגן, וגם כובע העשוי מתחבושות רקומות ובמרכזו שפיץ סטילטו אדום. נוכחים בתערוכה גם השימוש בטכנולוגיות חדשות ומחשבות על העתיד, עם נעליים בהדפסת תלת מימד וגם בהזרקת סיליקון.

משתתפים: דניאלה להבי • משכית • קום איל פו • צורי גואטה • Collècte • אלמביקה • שני בר • קובי לוי • שני לקס • נורמן אנד בלה • אוליב תומס •  ליאת גינזבורג • תמי בר-לב • בן זייגר •  מארק גולדנברג •  For Those Who Pray  • רותם גור • אורית פרייליך • עידית ברק • קיי לונג • מור כפיר • אנוק יוסבשוילי • נופר חיימוביץ׳ ואלעד ברוך  • בוריס שפייזמן • דנית פלג • שרון גרוס • ליה מיזרב  • נעה רובין • אור קולקר • גל סובה • נטע שורק • אגם בר אילן • איה פלדמן • נוי בירי • טלי סוריט • אלכסנדרה רודשטיין • ספיר צידון • שירה מנור • אלמוג חג׳בי • שחר פטל • מעין איזנר • אלה כץ • מאיה גוטוין • דנה שי • מאיה מימון-פרידמן • בצלאל, המחלקה לצורפות ואופנה  • שנקר, המחלקה לעיצוב אופנה  • הגילדה, ביה"ס לעיצוב נעליים

פתיחת התערוכה: שבת 18/6/16בשעה  19:30, גלריית החווה בחולון – רח' הנחושת פינת רח' המלאכה, א.ת חולון טלפון: 035596590

שעות פעילות הגלריה: יום שני: 13:00-16:00, יום שישי: 10:00-14:00, שבת: 10:00-14:00. הכניסה חופשית!

עידן הקרח והדינוזאורים התערוכה

צילום יח"צ
צילום יח"צ

יולי-אוגוסט 2016 במוז"א (מוזיאון ארץ ישראל, רמת אביב, ת"א)

א' –ה' 13:00-9:00, 21:00-17:00,  ו' – 15:00-9:00 , שבת – 21:00-9:00

אתר התערוכה <<< לרכישת כרטיסים >>> טל. 9066* או 03-5111777

טיולים

"אצלנו במרפסת" – טבע ותרבות נפגשים בפארק אריאל שרון

פעילות בפארק שרון (צילום אורי אהרון)
פעילות בפארק שרון (צילום אורי אהרון)

מתי בפעם האחרונה יצא לכם לחוות מופע תרבות אינטימי אל מול נופו המרהיב של גוש דן? גם בקיץ הקרוב תוכלו ליהנות ממופעי מוזיקה אינטימיים, סיורי ערב לאור עששיות, מפגשי סופרים לילדים ונוער ומפגשי צפרות, במתחם ההר של פארק אריאל שרון.

בין הפעילויות השנה:

  • סופרים מספרים מפגש קריאה חוויתי עם הסופרים שמאחורי הסיפורים. בסיום המפגש נצא יחד לסיור בדגש על אחריות ותיקון סביבתי בין שבילי הר הפסולת המשוקם. הסיור כולל צפייה במיצג מולטימדיה.
  • יוסי אבולעפיה: מאייר וסופר, משתף את הילדים בתהליכי היצירה תוך התמקדות בפרשנות חזותית, ממד קולנועי והומור בספרי ילדים. בסיום המפגש נצא יחד לסיור אחריות ותיקון סביבתי בין שבילי הר הפסולת המשוקם. הסיור כולל צפייה במיצג מולטימדיה. 29.7, 9:00-12:00.
  • מאיר שלו ואילת שדה: יוצאים יחד למסע ספרותי עם מאיר שלו ואילת שדה שיספרו לילדים על הרפתקאות קטנות וגדולות ויקריאו קטעים נבחרים מתוך ספריהם האהובים. בסיום המפגש יתקיים סיור בדגש על אחריות ותיקון סביבתי בין שבילי הר הפסולת המשוקם. הסיור כולל צפייה במיצג מולטימדיה. 1.7, 9:00-12:00 .
  • סיורי שקיעה: בתאריכים  7.7 | 28.7 (שעות: 18:30-20:30), יתקיים סיור ייחודי לאור עששיות בין שבילי הר הפסולת המשוקם. בסיור נספר את סיפורו של ההר שהפך מתל אשפה לריאה ירוקה ונלמד יחד על אחריות ותיקון סביבתי. הסיור כולל צפייה במיצג מולטימדיה.
  • ציפורים בראש: בתאריכים 8.7 | 22.7 (בשעות 9:00-12:00) נקיים מפגש צפרות חווייתי ומרתק ששיאו טיבוע ציפורים. במהלך המפגש נכיר את הציפורים הנודדות שמבקרות אותנו ואת מגוון בתי הגידול שקיימים בפארק. המפגש משלב צפייה במיצג המולטימדיה 'סיפורו של הר'.
  • לקראת שבת: מופעים אינטימיים אצלנו במרפסת, רגע לפני שהשבת נכנסת. מאור כהן: מוסיקאי יוצר, הרפתקן מוסיקלי ראשון במעלה, הפיטר פן של הרוק הישראלי במופע סולו בו יבצע מיטב משיריו בביצועים אינטימיים. מופע מרגש סוחף ומלא הפתעות. תאריך: 15.7  שעות: 16:00-18:30.
  • גבע אלון: מי שניצב היום בשורה הראשונה של הרוק והפולק-רוק הישראלי, במופע שהוא מפגן עוצמתי של גיטרות, רוק פולק משובח וחוויה יוצאת דופן עבור הקהל. תאריך:  24.6 שעות: 16:00-18:30 .

מידע כללי: מתאים לכל המשפחה (ילד מעל גיל 3 מחויב בכרטיס). רכישת כרטיסים באתר <<< . הפעילות מותנית במספר נרשמים. חנייה חינם, להתאמת נגישות יש לפנות למייל <<<

ספרים

היכן נמצאת הסמכות החינוכית?

ספר חדש של מכון מופ"ת שופך אור על גורמי הפגיעה בסמכות החינוכית ומציע קווים מנחים לשיקומה תוך "שחיטת" מספר פרות חינוכיות מקודשות. הכרסום במעמד המורה בפרט והסמכות החינוכית ככלל, מחייבת את מערכת החינוך למצוא פתרונות מרחיקי לכת, כך לפי ספר חדש בהוצאת מכון מופ"ת. "נראה כי יש יחס כפול של החברה לתפקיד המורה. מצד אחד, החינוך חשוב מתמיד, מצד שני, חל פיחות ניכר במעמדה של הסמכות החינוכית בבית הספר ונחלשת סמכות המחנך" כותב ד"ר ערן גוסקוב בספרו החדש בהוצאת מכון מופ"ת, "למורה כבר אין עיניים בגב". מעבר לפתרונות המובנים מאליהם כגון חיזוק איכות המחנכים, העלאת סף הקבלה ללימודי הוראה, מתן תמורה כספית הולמת וכו' מציע הספר פתרונות מערכתיים ובהם הפקעה של הכוונת מערכת החינוך והפיקוח עליה מידי המדינה והפוליטיקאים והפקדתם של אלה בידי מועצה לאומית לחינוך. עוד מציע מחבר הספר לפתוח את תכנית הלימודים, באופן שלא כולה נבנית מראש, אלא מתפתחת במהלך השיעורים. בנוסף, מומלץ בספר להסיר את הדרישה לאחריותיות של מנהלי בית הספר והמורים להישגי תלמידים במבחנים משווים ולהקטין את מרכזיותם של מבחנים אלה. יתרה מכך, מבקש ד"ר גוסקוב לשנות את אופי הסמכות בכיתה בבתי הספר העל יסודיים ולהתייחס לתלמידים כשותפים בעיצוב הסמכות החינוכית שנוגעת בחינוכם, להסיר סממנים חיצוניים של כפייה חינוכית כמו תלבושת אחידה, ולבסס מדיניות של שקיפות בכיתה התורמת לחיזוק האמון בין המורה לתלמיד.

ספרו החדש של ד"ר ערן גוסקוב, "למורה אין כבר עיניים בגב" בהוצאת מכון מופ"ת, דן בשאלת הסמכות החינוכית בבית הספר על רקע מעמדה המתערער בישראל ובעולם המערבי. הספר מבהיר את מושג הסמכות החינוכית מזוויות ראייה מגוונות, ומראה שלא ניתן לקיים את הפעילות הבית-ספרית ללא סמכות חינוכית. הספר מצביע על הפיחות ועל המשבר שחלו בסמכות זו בתקופתנו ועל הגורמים האחרים לכך, ומבקש לתלות את שורשי המשבר העכשווי בסמכות החינוכית בהלכי הרוח המצויים בליבת תפיסת העולם הפוסט-מודרניסטית ובאידיאולוגיות הכלליות והחינוכיות הנגזרות ממנה, בייחוד כשהמורה הוא כבר לא המקור הבלעדי לידע.

הספר "למורה אין כבר עיניים בגב" פונה לקהילות שונות ומגוונות: החל ממחנכים וסטודנטים לחינוך שהפתרון למשבר נמצא גם בידיהם, ועד לתלמידים בעבר ובהווה שהם חלק מרכזי, מהותי ובלתי נפרד מהמעשה החינוכי, ושהנושאים הנידונים בספר רלוונטיים במידה רבה גם להם. הספר מחולק לשני חלקים: החלק הראשון עוסק במשבר הסמכות החינוכית ובו פירוט הגורמים שהובילו לירידה בסמכות החינוכית ומקורות המשבר; החלק השני דן בפתרונות מצויים, תיאורטיים ומעשיים למשבר הסמכות החינוכית ובו גישות שונות לפתרון המשבר והמלצות ותובנות של ד"ר גוסקוב לשיקום הסמכות החינוכית. ד"ר גוסקוב מלמד פילוסופיה של החינוך במכללת לוינסקי לחינוך.

"אפשר לשקול אחרת" מאת תמי גל מלכה

אפשר לשקול אחרתהספר "אפשר לשקול אחרת" הינו ספר חדשני לחיזוק המחשבה ולהכוונתה בתהליך הירידה במשקל. הוא אינו מכיל מתכונים ותפריטים והוא מיועד כולו ליצור את הסוויץ' הדרוש בראש כדי שהתהליך הזה סוף סוף יצליח ויחזיק מעמד לתמיד, מתוך הבנה שללא השינוי הזה במחשבה לא ניתן להצליח ולשמר את התוצאה לאורך זמן.

כ- 95% מהדיאטות נכשלות וזאת בשל העובדה שהאנשים שמבצעים אותם לא נערכים נכון מבחינה מחשבתית והתנהגותית, אלא רק מנסים לאמץ תפריט ופעילות גופנית חיצוניים. צריך לזכור שה-5% שכן מצליחים לרזות ולשמור על המשקל פועלים אחרת מכל השאר וכדאי ללמוד מהם את הסוד שמשאיר אותם בצד הטוב של הסטטיסטיקה.

הספר לוקח בעצם את הקורא יד ביד אל 'עליית הגג' של הראש שלו ושם עוזר לו לעשות את הסדר בקופסאות המחשבה. הקופסה של האוכל לא תהיה הקופסה הראשונה שתטופל, כי אם יש קופסאות חשובות יותר לתהליך, כגון קופסת הרגשות כיוון שהרבה אנשים עדיין מאכילים גם את 'החורים בבטן' שיוצרים הרגשות שלהם ומנסים באמצעות האוכל להפסיק תחושות חוסר נוחות שנוצרות בעקבות האירועים שהם חווים.

הרעיון המרכזי בספר הוא שהמחשבה שלנו היא המנכ"לית של הגוף והגוף הוא המריונטה של המחשבה. כדי לתקן את הגוף יש לתקן תחילה את המחשבה. ואם רוצים שהמחשבה תעשה את תפקידה כראוי בעבור הגוף, היא חייבת ללמוד איך עושים את זה לפני שהיא ניגשת לחפש דיאטות חדשות ותפריטים יצירתיים!

רק מחשבה נעולה משוכנעת ושלמה עם עצמה מצליחה לגרום לגוף שלה ללכת בעקבותיה לכל מקום שרק תרצה להוביל אותו. "הכל בראש", "צריך לדעת להקשיב לגוף", "אל תאכל בגלל רגשות", "תאכל רק עד שאתה שבע" אלו מושגים שכיחים שכולם יודעים לשחרר לחלל האוויר כדי לומר לך אלו התנהגויות אכילה אתה צריך לאמץ, אבל אף אחד לא באמת יורד איתך להסברים על איך ליישם זאת בפועל הלכה למעשה. אפשר לשקול אחרת דווקא עושה את זה. הוא מלווה אותך בכל תהליך יצירת מערכת היחסים החדשה והעדינה בין הגוף למחשבה ומראה לך צעד צעד איך תוכל להגיע לזה בכוחות עצמך וליישם זאת בחייך בפועל לתמיד.

הספר מלווה ב:

  1. תקליטור דמיון מודרך להרזיה ורוגע שנועד להזכיר לנו ולכוון לנו את המחשבה בכל פעם שאנחנו מרגישים שקצת איבדנו את הכיוון הרצוי או פעמיים ביום כדי לשטוף את עצמנו במסרים המחזקים.
  2. צמיד סיליקון שתפקידו להזכיר לנו  כל העת את המחויבות לדרך.

מחיר 79 ₪

המדריך לצרכן: מה לעשות כשמגיע שוטר

מדריך משתמשי קנאביס כיצד למזער את הנזק ממפגש בלתי צפוי עם שלטונות החוק

המדריך, הכתוב בשפה קולחת הטבולה בהומור דק, לוקח את הקורא, מהרגע בו מופיע שוטר העלול לעצור אותו על עישון קנאביס, ועד הרגע בו מוגש נגדו כתב אישום. המדריך הקצר, המאויר בעשרות איורים מלאי הומור, נכתב על ידי עו"ד דקל חץ-דוד עוזר – מנכ"ל ומנהל מסע הבחירות של תנועת 'עלה ירוק' בבחירות 2015 ואקטיביסט ידוע בתנועה לללגליזציה של הקנאביס. את המדריך איירה עירית דגני.

"הספר מטרתו להדריך את צרכני הקנאביס בפרט והסמים בכלל מה לעשות ומה לא לעשות, במפגש עם המשטרה, מתוך האמונה כי הרדיפה המשטרתית והפללת צרכנים היא הפשע ולא השימוש עצמו, ולפיכך מצווה לעזור לאנשים להימנע מליפול קורבנות." מסביר עו"ד עוזר.

לדבריו, אין בכתיבת מדריך זה משום המלצה לעשן, וגם אין בו כדי להוות זילזול מכל סוג שהוא במשטרת ישראל. "המשטרה היא אירגון חשוב מאוד שמונע אלימות בחברה, ומשטרת ישראל היא לרוב יעילה וחיובית. לצערנו, כנסת ישראל הטילה עליה לאכוף חוק בזוי ונבזה המזיק לחברה ופוגע בצרכנים באופן אלים ובלתי מוסרי. האשמים במדיניות ההפללה הם חברי הכנסת ולא השוטרים".

לדברי עו"ד עוזר, כשהחל את פעילותו לקידום הלגליזציה, החלו לפנות אליו מדי פעם צרכנים שנתפסו וביקשו לקבל עזרה ראשונה משפטית בסמוך למעצר ולפני חקירות, ובשלוש השנים האחרונות הוא ייעץ לדבריו, למאות צרכני קנאביס כיצד לנהוג במהלך חקירה, וליווה אותם לאורך ההליכים. בשל הביקוש הרב, החליט עו"ד עוזר להוציא את הספר, ולסייע לקהילת המשתמשים הנרדפת.

לדברי עו"ד דקל דוד עוזר, כללי ההליך הפלילי אינם אינטואיטיביים כלל, ולכן, ייעוץ לקראת חקירה וידע מוקדם על השלב המוקדם ביותר בהליך הם בגדר הצלת חיים.

המדריך לצרכן - חזית הספרהספר עצמו בנוי משבעה פרקים קצרים, הלוקחים את הקורא סביב אבני דרך קבועות בהליך ההסתבכות, ובכל אבן דרך כזו, מעניק עו"ד עוזר מספר כללי אצבע, של עשה ואל תעשה, תוך הסבר הכלל, וההיגיון מאחוריו. הפרקים הם:

  • הבנת המצב – לא  לעשות: לחשוב שהמשטרה לטובתך. לעשות: להבין שאתה עבריין ושתפקיד המשטרה הוא לעצור אותך.  אחת הטעויות המרכזיות של הצרכנים היא שהם סבורים שהם אנשים נורמטיביים, ושלפיכך, השוטר בא לעזור להם. זוהי טעות מרה: החזקת סמים, אפילו רבע גרם, היא עבירה שווה בחומרתה לגניבה מבחינת העונש. כשגנב נתפס הוא מבין שהשוטר בא להעניש אותו ולא לעזור לו, וכצרכן, עליך להבין זאת גם אתה.
    כל אחד מבין שזה טיפשי אם גנב יאמר לשוטר: "אני אדם נורמטיבי, אני רק גונב", ולכן, עליכם להבין שבמשקפי החוק, כשאתם אומרים: "אני אדם נורמטיבי, אני רק מעשן", זה מטופש ושגוי, למרות שאני חושב שאתם צודקים לחלוטין…
  • השוטר הגיע – לא לעשות: להוריד את הראש ולחשוב שהשוטר יזהה שצרכתם סמים. לעשות: לומר לשוטר "שלום, אדוני השוטר" עם חיוך קל והנהון של הראש. אם אי אפשר להימנע מאינטראקציה עם השוטר, עדיף שהיא תהיה חיובית. פנה אליו וברך אותו לשלום בחיוך קל. פתח את הדלת ועמוד מולו בביטחון. מהלך קטן זה יפחית מאוד את העוינות של השוטר ועשוי לסייע בהמשך. לרוב, אם תנהגו רגיל, לא ניתן לדעת שעישנת. תופעת הלוואי הידועה של עיניים אדומות אינה קיימת אצל רוב הצרכנים, וגם אם כן, דע כי בתי המשפט בישראל כבר החליטו מספר פעמיים שעיניים אדומות הן לא מאפיין מספיק כדי לזהות מישהו שצרך סם, וצריך התנהגות מחשידה נוספת. אז תירגע. ותקנה סטילה.
  • לא לעשות: להודות שהחומר הוא סם. לעשות: לשאול: "יש בעיה?" הדבר הראשון ששוטר יבטא הוא חשדו לצריכת סמים. השוטר לרוב ישאל: "הכל בסדר כאן?", "אתם מעשנים סמים?" או "עישנתם משהו?". הוא לא יכריז בצורה פורמלית: "אתה מעוכב בחשד לשימוש בסמים", כי הוא רוצה שתודה בשימוש בסם ביוזמתך, וזאת על מנת שבהמשך, המשטרה תוכל להימנע מהצורך להוכיח שמדובר בסם. הצעד הנכון הוא לשאול את השוטר בתמימות: "יש בעיה?" ולחכות לתגובתו.
  • לא לעשות: להסכים לחיפוש. לעשות: לשאול: "אני מעוכב?" השוטר ירצה לעשות חיפוש על גופך ועל כליך. בשלב זה אסור להסכים לחיפוש מאחר שאם אין לשוטר סמכות לעשות חיפוש התיק כולו ייפול, אלא אם תתקבל הסכמתך לחיפוש. עם זאת, "אני לא מסכים לחיפוש" הם מילים קשות לשוטרים עדיני הלב בישראל, ולכן יש לשאול: "אני מעוכב?" בכדי לגרום להם להבין בצורה נעימה שמדובר באדם מודע לזכויותיו. במידת האפשר, בשלב זה יש להכין מצלמה או רשמקול ולצלם או להקליט.הדבר הבא שהשוטר ירצה לעשות הוא חיפוש על גופך ועל כליך. בשלב זה אסור להסכים לחיפוש מאחר שאם אין לשוטר סמכות לעשות חיפוש, התיק כולו ייפול, אלא אם תתקבל הסכמתך לחיפוש. עם זאת, "אני לא מסכים לחיפוש" הן מילים קשות לשוטרים עדיני הלב בישראל, ולפיכך יש פשוט לשאול: "אני מעוכב?" בכדי לגרום להם להבין בצורה נעימה שמדובר באנשים שיודעים את זכויותיהם.  במידת האפשר בשלב זה, יש להכין מצלמה או רשמקול ולצלם או להקליט.
  • יצוין כי בשום פנים ואופן אסור להפריע לשוטר במהלך תפקידו, לא בדיבור ולא במגע פיזי. כל הפרעה החל משלב זה עלולה להסתיים במעצר אלים ואישום נוסף של הפרעה לביצוע חיפוש, ובכל מקרה זו חוויה מיותרת, חסרת תועלת ולא נעימה. אם השוטר מאיים עליך באלימות או שישבור לך את הטלפון אם תמשיך לצלם,  ואתה חושב שהוא עלול לממש את האיום, אל תכבה את ההקלטה, אך הכנס את הטלפון לכיס. כך לפחות תהיה הקלטת קול פעילה. להיות קורבן לאלימות שוטרים זה מיותר ולא נעים.
  • לא לעשות: לוותר על זכותך לשני עדים אוביקטיביים במהלך החיפוש. לעשות: לבקש להמתין עם החיפוש עד שיוזמנו עדים מתאימים. על פי החוק יש לבצע חיפוש בנוכחות שני עדים אוביקטיביים. השוטרים בישראל לא מקפידים על כך. אסור בשום שלב לוותר על הזכות הזו, מאחר שחיפוש המתבצע ללא שני עדים וללא הסכמת בעל הדירה יכול להיות עילה לאי-קבילות ראיות ולביטול כתב האישום. אם השוטרים בכל זאת מתעקשים, אל תתווכחו איתם, אך דרשו לציין זאת בדו"ח החיפוש ובתחילת החקירה.
  • בדרך לחקירה – לא לעשות: לשוחח עם השוטרים על הא ודא. כן לעשות: לשתוק או לומר: "על פי ייעוץ משפטי שקיבלתי, אני מכחיש".  תפקיד המשטרה בישראל הוא להוציא ממך הודאה בכל שיטה שהיא. לשוטרים מותר על פי החוק לעשות לך תרגילי חקירה, כמו לשקר לך בגסות, להתחזות לאנשים שדואגים לשלומך ולהטיל עליך איומי סרק. כששוטר אומר לך: "תודה וניתן לך ללכת", הוא לא מתכוון לזה. כששוטר אומר לך: "אתה צודק שזה מיותר לעצור צרכנים", הוא לא באמת מאמין בזה (אחרת היה משחרר אותך). כששוטר אומר לך: "אם לא תודה אני אעצור אותך ותישן במעצר", מדובר באיום סרק. כששוטר אומר לך: "חבר שלך אמר שאתה הבאת את הסמים ומכרת לו אותם", הוא משקר. כששוטר מביא לך תמונה שלך מעשן/ מעביר סמים לאחר/ מקבל כסף, זכור שתמונה כזו אולי אינה קבילה בבית המשפט ויש להניח שהיא מזויפת. הנחת היסוד בשלב ראשוני של החקירה היא שהמשטרה משקרת בכל, כך שכל שתאמר ישמש כנגדך. בשלב זה עדיף שתאמר: "על פי ייעוץ משפטי שקיבלתי, אני מכחיש" לכל שאלה או הצהרה שמוצגת בפניך, כמתואר במדריך.
  • לא לעשות: להביא איתך טלפון נייד. כן לעשות: להשאיר את הנייד בבית ולוודא שחס וחלילה לא ייפול לשירותים. טלפון נייד הוא החבר הרע ביותר של הנחקר. בהודעות הטלפוניות ובוואטסאפ אנשים מנהלים שיחות מפלילות. חשוב לציין: על בסיס שיחה בלבד יהיה קשה מאוד להרשיע אותך בשימוש או בהחזקה, אך זה יפתח תיבות פנדורה, וטלפון הוא פתח לצרה. עדיף שלא תקחו אותו איתכם. לא מעט אנשים שהטלפונים שלהם נפלו לצערם הרב לשירותים מנעו מעצמם תיקים פליליים חמורים. כמובן שאסור להפיל טלפון המכיל מידע מפליל במכוון לשירותים מאחר שזהו שיבוש והשמדת ראיות, אבל  shit happens…
  • בחקירה – לא לעשות: לשחק אותה חכם בחקירה הראשונה ולספק גירסה. לעשות: לומר תחילה שהחיפוש לא היה חוקי, שהשתמשו נגדך באלימות מוגזמת ושעוכבת בגלל גזענות ואפליה. מטרת החקירה היא להוציא ממך גירסה והודאה. כל גרסה שתיתן תופעל נגדך בבית המשפט. ההליך הפלילי הוא בעל מאפיינים ייחודיים ועל המשטרה להוכיח הכל, ולכן, כל דבר שתאמר תמיד יפעל נגדך. אל תתקן את החוקרים ואל תדבר איתם על שום דבר. הדבר היחיד שאתה אומר בחקירה הוא שמך ומספר תעודת הזהות שלך. בתחילת החקירה, התשובה הראשונה שלך, ולא משנה מה השאלה, צריכה להיות שהחיפוש היה לא חוקי, שלא הסכמת לחיפוש, שהשתמשו נגדך באלימות מוגזמת ושכל המעצר הוא תוצאה של גזענות. אם סיכמת עם עורך דינך על פרטים נוספים שאתה רוצה לציין, אמור אותם בשלב זה. אל תפרט, רק ודא שהדברים נכתבים.
  • לא לעשות: להסביר שצריך לעשות לגליזציה. לעשות: פשוט לא. המשטרה לא קבעה את החוקים, וגם אם השוטרים לא מסכימים עם החוקים הם לא יכולים לשנות אותם או לא לאכוף אותם בשלב זה. אם אתה מנסה לשכנע את השוטרים שצריך לגליזציה במדינה ושהמשטרה צריכה להפסיק לעצור צרכנים, אתה מסבך את עצמך קשות, מאחר שכעת הוכחת והודית למעשה שאתה עבריין אידיאולוגי ושאתה מתכוון להמשיך לבצע את העבירה. בהקשר זה אין עצה חיובית. השוטרים אינם חברים שלך והם לא מחליטים שום דבר. הם פקידים שתפקידם לקיים את החוק ובמקרה הזה הם נגדך. פשוט שתוק.
  • לא לעשות: להשיב לשאלה פתוחה. לעשות: לומר: "לא הבנתי את השאלה". בתחילת כל חקירה ינסה השוטר לבחון אם תסכים לומר הכל מיוזמתך וישאל שאלה פתוחה בסגנון: "טוב, אז ספר לי מה קרה". לשאלה כזו אסור לך להשיב. האם באת מיוזמתך? לא. המשטרה הביאה אותך. מי שצריך לספר מה קרה זו המשטרה ולא אתה. התשובה לשאלה זו היא: "לא הבנתי את השאלה", או "עצרו אותי והביאו אותי לכאן". לא צריך לפרט מיוזמתך מעבר לכך.

את הספר 'מדריך למשתמש – מה עושים כשמגיע שוטר', ניתן להשיג ברשתות הספרים סטימצקי וצומת ספרים, וכן באתר <<< מחיר: 62 ₪.

כתיבת תגובה