איפה ניתן לראות חסידות ושקנאים בישראל?

המיקום הגיאוגרפי של ישראל הוא אידיאלי לצפייה בציפורים. ישראל נמצאת מבחינה גיאוגרפית בחיבור של 3 יבשות, אירופה, אסיה ואפריקה. בכל שנה, עושות מאות מיני ציפורים את דרכם דרך ישראל, מצפון דרומה בחיפוש אחר אקלים חם יותר בחורף, או מדרום צפונה בחיפוש אחר אקלים ממוזג יותר לקיץ. המיקום של המדינה, יחד עם התנאים הטובים יחסית לציפורים הכוללים מאגרי מים, מזון בשפע העדרן של חיות טורפות, הפכו את ישראל לתחנת מעבר ומנוחה מועדפת. תוואי הנדידה המועדף על מרבית הציפורים הוא לאורך הבקעה, מצפון ועד דרום. כך, ניתן לראות ציפורים כמעט בכל חלקי הארץ, כאשר המינים השונים מגיעים כל אחד בזמן אחר.

אגמון החולה ( צילום: דב גרינבלט)

מהם המקומות הטובים ביותר לצפייה בחסידות ושקנאים

שניים מהמינים הגדולים המפורסמים והאהובים ביותר העוברים דרך ישראל הם החסידות והשקנאים. מדובר בציפורים גדולות באופן יחסי, כאשר פרט בוגר יכול לגדול לגובה של מעל מטר, עם מוטת הכנפיים הגדולה אף יותר. המקומות הטובים ביותר לצפייה בחסידות ושקנאים משתנים על פי ההעדפה שלכם, האם תעדיפו מקום פרטי ושומם, או תנאים נוחים וסבירות גדולה לראות כמויות גדולות. המקומות הטובים ביותר לצפייה בחסידות ושקנאים בארץ כוללים:

  • אגמון החולה – בשנים שלאחר קום המדינה, החלה המדינה בייבוש אגמון החולה, שהשתרע על שטחים נרחבים מצפון לכנרת על מנת לפנות שטחים לחקלאות ולעצור את מחלת המלריה. האגמון היה מקום אידיאלי לחניה לציפורים רבות, בשל שפע המים, הדגים והחרקים שחיו בו. לאחר הייבוש, אוכלוסיית ציפורים נודדות שנפגעה קשות, אדמת הכבול אשר שכנה מתחת לאגמון רטובה החלה לעבור תהליכים כימיים בעירה שלא אפשרו שימוש בה לחקלאות. לכן, החלה המדינה בהחזרת חלק מהמים אל השטח, מה שייצר את אגמון החולה. מדובר באחד המקומות הטובים ביותר בעולם לצפייה בציפורים בכלל, ובפרט שקנאים וחסידות. חווית הצפייה כמות כה גדולה של חיות מזכירה יותר טיולים בספארי. הכניסה היא חינם, ותוכלו לשכור בכסף אופניים או רכב חשמלי.
  • בריכות דגים – בריכות דגים בצפון ולאורך הבקעה הן יעד עצירה מועדף על השקנאים. שפע הדגים הוא חלום שמתגשם עבור הציפורים אשר יכולות לפגוע קשות בפרנסת החקלאי. המדינה מחפשת פתרונות על מנת לשמור על פרנסת החקלאים, ולמנוע מהם לפגוע בציפורים על מנת להבריח. לכן, צפייה בשקנאים בבריכות דגים היא גם הזדמנות להתרשם מהעוף המיוחד הזה, וגם לשמור עליו מפני פגיעה אסורה על פי חוק.
  • פארק ספיר – פארק ספיר הוא פארק יפיפה המכיל אגם מלאכותי ליד מושב ספיר בדרום הערבה. מדובר בתחנת עצירה כמעט אחרונה עבור הציפורים, והזדמנות נהדרת עבור הדרומיים לצפות בהן לפני שידרימו לאפריקה.

איך נהפוך את חווית הצפייה למושלמת

חווית הצפייה בנדידת ציפורים מסיבית היא מדהימה בפני עצמה. כל מה שצריך זה לשכב על הדשא ולראות את אלפי הציפורים עפות בסנכרון מושלם בשמים. אם אתם מחפשים לשפר את החוויה, תוכלו בהחלט להצטייד במשקפת איכותית. כך תוכלו לראות להסביר לילדים על הציפורים בלי שתאלצו להתקרב אליהן יותר מדי ולהפריע את מנוחתן. האפשרות להתמקד בציפור אחת בלבד מכל הלהקה נותנת גם הערכה מחודשת למסע האפי שהן עוברות.

ניתן לטייל עם קבוצה מסודרת

ניתן לצפות בציפורים נודדות כמעט בכל חלקי הארץ, כאשר מאגרי מים הן מקום עצירה מועדף עליהן. במידה ואינכם בטוחים שתוכלו לצפות בהן באופן עצמאי, תוכלו להצטרף לקבוצה מסודרת. קבוצות צפרים וחובבי ציפורים קיימות בכל רחבי המדינה, כאשר חלקן מתארגנות סביב מדריך מקצועי וחלקן כוללות רק חובבים שמאתרים זה את זה בקבוצות פייסבוק ייעודיות.

אתם מעוניינים לקחת חלק מיוזמה לשמירה על ציפורי ישראל? רוצים להצטרף לתצפיות על ציפורים בקיץ הקרוב?

כנסו לפורטל צפרות ובואו לראות את ציפורי ישראל מקרוב – https://www.birds.org.il/

כתיבת תגובה