מה נמצא בין ליון לפריז – הסטוריה, יין, גסטרונומיה ומורשת

שוקולד וסוכריות אניס בפלביני ||| טרואה ורש"י ||| עיירות מנזרים ויין ||| ויש גם קניות ||| להמשך הכתבה <<<

פסל רש"י במרכז טרואה (צילום דני בר)
פסל רש"י במרכז טרואה (צילום דני בר)

אוטון Autun

עיירה ממוקמת על גבעה מוקפת בגבעות המיוערות. בעבר היתה זו עיר חשובה מאוד בתקופה הרומית ועד היום ניתן לראות את שרידי התיאטרון הרומי וכמובן הקתדרלה המתנשאת בראש הגבעה וחולשת על העמק סביבה.

ווזליי Vézelay

העיירה הבאה, כ-100 ק"מ לכיוון פריס היא ווזליי. זו עירה שנשתמרה כמו בימי זוהרה בימי-הביניים, קטנה וציורית. ווזליי שימשה כתחנה חשובה בדרך הצליינים לסנטיאגו דה קומפוסטלה. הבזיליקה של סנט מדלן, שנבנתה במאה ה-12, ידועה בפיסול הרומנסקי המביא דמויות שליליות, עזות מבע, וסיפורים שמטרתם הייתה להרתיע את הבאים בשער הכנסייה מפני חטאי העולם הזה.

מנזר פונטנה Fontenay Abbey

מעט צפונה מהעיר מונטבר, בלב עמק קסום, נמצא המנזר הציסטריאני של פונטנה  שנמצא בין אתרי המורשת עולמית של אונסק"ו. זהו מנזר וכנסיה מהמאה ה-12 החבוי בעמק ותודות לכך השתמר כל כך יפה 900 שנה.

מגוון הסוכריות Anise of Flavigny
מגוון הסוכריות Anise of Flavigny

פלביני סור אוזרין  Flavigny-sur-Ozerain

מרחק קצר מהמנצר נמצא כפר מוקף חומה שנשתמר כמו לפני 500 שנה. זה הכפר פלביני סור אוזרין שהתפרסם בשני דברים:

  • הסרט "שוקולד" בכיכובה של ז'ולייט בינוש הוסרט כולו בכפר
  • סוכריות המנטה Anise of Flavigny שהמתכון שלהן עובר מדור לדור בין כותלי המנזר שבכפר הקטן.

סמור אן אסואז Semur-en-Auxois

העיירה המבוצרת היא מקום אחר שאסור לפספס כאשר מטיילים באזור. הגשרים שהם הדרך היחידה להכנס לעיירה המבוצרת, הרחובות הצרים והציוריים שבין החומות , השערים שנותרו מימי הביניים כולם יחדיו משרים אוויר שמושכת עד היום אמנים המציירים את העיר וחומותיה וכמובן גם תיירים שנהנים מהאווירה ומבתי הקפה לרוב המצויים בה.

מהאזור שנשתמר מאות שנים על העיירות הציוריות שבו, נמשיך כ-80 ק"מ לאזור העיר אוקסר שנמצאת בחבל היון של בורגונדי ועל גדת נהר היון.

אוקסר Auxerre

אוקסר, עיר נמל חשובה על נהר היון שמשמשת תחנת יציאה לשייט תעלות. העיר היא בירת בורגונדי תחתית ונמצאת בעמק ומוקפת ביער. באוקסר נמצא הרבה כנסיות ומנזר ובעיקר מגדל שעון מרשים אבל העיר מפורסמת לא פחות ואולי בעיקר, ביין הנתזים שלה Crémant de Bourgogne.

שבלי Chablis

שבלי-כרמים מעל הכפר (צילום דני בר)
שבלי-כרמים מעל הכפר (צילום דני בר)

סמוך לאוקסר נמצא כפר היין שבלי שנמצא בלב אחד מאזורי השרדונה המצטיינים בעולם. כל הכפר על כ-2,400 תושביו ו-45,000 דונם כרמי השרדונה שלו, עוסק ביין ובתיירות יין. ביקרנו באחד היקבים על מנת לטעום ולהתרשם מהשרדונה המיוחד כל כך של שבלי.

יקב LAROCHE הפועל כבר מעל ל-150 שנה בכפר והיום הוא חלק מקבוצת יקבים בצרפת, צ'ילה ודרום-אפריקה. היקב מייצר כ-2 מיליון בק' בשנה טעמנו שש יינות שונים משנות בציר 2008 ועד 2012. אציין רק 3 מיוחדים מהם וראוי לציון שכל יינות היקב פקוקים בפקקי הברגה ולא פקקי שעם מסורתיים.

Cablis Saint Martin שנת 2012 הוא יין צעיר ששהה 5 חודשים בחביות נירוסטה. צבע זהוב צלול, ארומה פרחונית בלבבת, חומציות מאוזנת, נעימה ורכה. מחיר 15 יורו בלבד.

Chablis Grand Cru Les Clos שנת 2008 הוא יין ששהה 9 חודשים בחביות כאשר כשליש מהחביות הן עץ אלון והשאר ניירוסטה. צבע זהוב, ארומה של פרחים שמעבירה תחושה של אביב בכוס. מתיקות כיפית כאשר לאט לאט עולה מאחור חמיצות המשחקת בחלל הפה עם המתיקות. סיומת ארוכה ונעימה ביותר. מחיר 57 יורו.

Chablis Grand Cru Les Blanchots Reserve De l'Obedience שנת 2009 הוא יין המיוצר ממיטב הפרי ועושים ממנו רק 3,000 בק' בשנה. היין שהה 12 חודשים בחביות של 500 ליטר. צבע זהוב עם מעט נגיעות של ירוק, צעיר ומלטף כמו יין צעיר. מתיקות וחמיצות קלה נמהלות ומתערבבות בחלל הפה. סיומת ארוכה ומלטפת. מחיר 85 יורו. היקב מוכר יין זה משנת 1995 ( יין בן 19 ) במחיר 195 יורו.

אחרי אתנחתה של שרדונה בשבלי ממשיכים כ- 70 ק"מ צפונה ונכנסים לדרום חבל שמפיין.

טרואה Troyes או טרוייש

עיר חשובה כבר מאות בשנים ולפני כאלף שנה היתה בה גם קהילה יהודית משגשגת ואחד מבני הקהילה הוא רש"י. רש"י נולד ונפטר בטרוייש אולם עיקר פועלו היה בוורמיזא (וורמס, גרמניה של היום ). מרכזה של טרואה הוא מדרחוב אחד גדול של בתים עם חזיתות עץ, שנשמרו היטב במשך יותר מארבע מאות שנה.

במרכז העיר יש את האנדרטה לכבודו של רש"י וכן גם מדרשת רש"י השייכת לאוניברסיטה המקומית.

בימי הביניים, טרואה היתה אחת משתי ערי המסחר החשובות ביותר במרכז אירופה ועל התפתחה בה תעשיית טקסטיל ובעיקר מרכזי מסחר בטקסטיל, הלבשה והנעלה שהעיר מצטיינת בהם עד ימינו. לצד מאות חנויות אופנה מהודרות הנמצאות במרכז העיר, קיימות בטרואה וסביבתה הקרובה חנויות מפעל רבות, בהן נמכרים פריטי לבוש מוזלים.

רוצים לשכור רכב בצרפת? הצעה אטרקטיבית באתר <<<

שופינג

בסמוך למרכז טרואה נמצאים שני מרכזי קניות גדולים, שבהן כ-250 חנויות הלבשה אופנתית במחירי מציאה:

כמיליון וחצי קונים פוקדים את החנויות הללו מידי שנה בשנה. גם בכפרים סן ז'וליין לה וילה (Saint Julien les Villas)  ו פון סן מארי (Pont Saint Marie) הנמצאים ק"מ ספורים מטרואה, קיימים מספר קניונים גדולים המתמקדים בעיקר בתחום ההלבשה. בטרואה שוכנים המשרדים הראשיים של חברת לקוסט.

פרובנס  Provins

בין טרואה לפריז נמצא את עיר ימי הביניים המקסימה פרובנס. עיר מוקפת חומה שנשתמרה היטב ונראית כאילו נלקחה היישר מימי הביניים. העיר ידועה בגידול ורדים ובייצור ריבות, דבש וסוכריות ורדים. בפרובנס מתקיימים גם מופעי אבירים ודורסים על חומות העיר העתיקה.

כתיבת תגובה