כל מה שרצית לדעת על שארטרז ולא העזת לשאול

ליקר שארטרז או מנזר Chartreuse ||| מה בין מנזר קרטוזיאני למשקה עתיר אלכוהול ||| איך שרדה נוסחת המשקה 410 שנים ||| לחצו על התמונה להמשך הכתבה <<<

Grande Chartreuse

מנזר שרטרז, צרפת (צילום ממקור לא ידוע ושימוש לפי סעיף 27א' וסעיף 50א' לחוק זכויות יוצרים תשס"ח 2007)

סיפורו של השארטרז הוא סיפורו של מסדר נזירים קרטוזיאנים שהוקם ב-1083 למרגלות הרי שרטרז, כ-100 ק"מ דרומית מזרחית לליון, צרפת (20 ק"מ מצפון לגרנובל). המנזר הוא תחילת מסדר הקרטוזיאנים, שפרשו מהזרם המרכזי של הקתולים כאשר לקחו על עצמם איסורים נוספים כמו דיבור (שתקנים) ועוד. היום נותרו ממסדר זה רק 17 מנזרים ברחבי העולם (רובם בצרפת וספרד) עם פחות מ-300 נזירים ונזירות.

מנזר שארטרז מתפרנס מייצור הליקר הקרוי על שמו, שנעשה במתחם המנזר וממוזיאון הנמצא בסמוך למנזר.

הכנת קוקטייל משארטרוז ירוק (צילום דני בר)
הכנת קוקטייל משארטרז ירוק (צילום דני בר)

סיפורו של ליקר שארטרז

שארטרז צהוב עם סמל המנזר ושנת פיתוח הנוסחה הסודית על הבקבוק (צילום יח"צ חו"ל)
שארטרז צהוב עם סמל המנזר ושנת פיתוח הנוסחה הסודית על הבקבוק (צילום יח"צ חו"ל)

סיפורו של המשקה האלכוהולי מתחיל בשנת 1605. נזירים קרטוזיאנים על יד פריז, שבדרך כלל עוסקים בתפילה, מדיטציה ושתקנות, אירחו את פרנסואה חניבעל אסטרי – מפקד התותחנים של המלך הנרי הרביעי. כאות תודה והוקרה, העניק להם המרשל אסטרי במתנה נוסחה ל"שיקוי לחיים ארוכים" -נוסחה עתיקה לשיקוי בריאות. זה היה משקה בעל 71% אלכוהול. נזירי המנזר העבירו את הנוסחה, להנהגת המנזר בשארטרז ושם החלו בייצורו של "שיקוי החיים הארוכים".

באמצע המאה ה-18 שופר השיקוי ע"י האח ז'רום, והפך בשנת 1764 הושק שארטרז ירוק בעל 55% אלכוהול בלבד.

בזמן המהפכה הצרפתית גורשו הנזירים מצרפת מעד לחזרתם כעבור כ-20 שנה, הופסק ייצור השארטרז הירוק. עם חזרתם למנזר, חזרו הנזירים לייצר ליקר שארטרז לצריכה עצמית שלהם ושל מבקרים במנזר. בשנת 1838 עצרו פרשים צרפתיים במנזר והתלהבו מהשארטרז הירוק. בו בזמן פותחה גירסה עדינה ומתוקה יותר- השארטרז הצהוב.

שארטרז במאה ה-20

בשנת 1903 גורשו הנזירים הקרטוזיאנים מצרפת ומצאו מקלט בספרד. נזירי שארטרז הגיעו עם הנוסחה הסודית והחלו ליצר הליקרים לפרנסתם (כאשר על הבקבוק צויין כי "יוצר בספרד על ידי האבות הקארטוזיאנים".

ממשלת צרפת ניסתה לייצר הליקר אולם החברה פשטה את הרגל וקבוצת אנשי עסקים מאזור המנזר בהרי שארטרז רכשה מכונס הנכסים, את הזיכיון בפרוטות והעניקו את

הזיכיון לנזירים ששבו למנזר על מנת לייצר את ליקר השארטרז על פי הנוסחה המקורית.

שארטרז היום

ליקר שרטרז הוא ליקר עשבי בעל טעם ייחודי ומכיל לא פחות מ – 130 מרכיבים בוטניים שונים, כולם חומרים טבעיים, ללא חומרי טעם וצבע מלאכותיים.

הליקר עדיין עשוי על ידי 3 נזירים שתקניים, השומרים בקנאות על שתיקה ועל סודיות המרכיבים והמתכון. יש הטוענים כי אלו הם שלושת הנזירים המקוריים וזו ההוכחה לכך שהליקר אכן מאריך חיים, אולם עקב שתיקתם לא ניתן לאשש טענה זו. כדי לחוש בכל טעמי הליקר יש לשתות את השרטרז בכוס סניפטר כמשקה לקינוח ארוחה קפוא מהפריזר או כבסיס לקוקטילים מתוחכמים.

  • שרטרז צהוב- רך ומתוק יותר מהירוק. הושק לראשונה בעולם בשנת 1838. עשוי בשיטה דומה לשרטרז הירוק ומכיל 40% אלכוהול בלבד. 700  מ"ל. מחיר 230 ₪.
  • שרטרז ירוק- ליקר מיוחד ומלא עוצמה, 55% אלכוהול, בעל צבע ירוק זוהר טבעי לחלוטין. מכיל סוכר, אלכוהול ותמצית של 130 סוגי צמחים ופרחים. זהו אותו מתכון מאז 1764. 700 מ"ל. מחיר 260 ₪
  • שרטרז אליקסיר-  Elixir Vegetal De La Grande-Chartreuse – השיקוי המקורי והמסתורי של מנזר גראנד שארטרז, מבוקבק בבקבוקים קטנים במיוחד (100 מ"ל) בחוזק אלכוהולי של 69%, זהו המתכון המקורי שהומצא בשנת 1605. את האלקסיר נהוג לשתות בכפית או בתוספת מים. 100 מ"ל. מחיר 150 ₪.

כתיבת תגובה