כל מה שרצית לדעת על כינים ולא העזת לשאול

חוזרים לגן ולבית הספר ? חוזרת עונת הכינים ||| פנינו למומחים לדעת על הכינים ועל דרך המניעה מהם ||| ד"ר פישר מציע גם פתרונות במשפחת מוצרי סרקל ||| להמשך הכתבה <<<

מהי הכינה או תופעת הכינים

כינת הראש (צילום ויקימדיה- GillesSM)
כינת הראש (צילום ויקימדיה- GillesSM)

פנינו לסם כהן – מנהל השוק המוסדי מוותיקי ד"ר פישר ו"כינולוג" מומחה: "כינת הראש היא חרק טפיל הנמצא על בני אדם בלבד. הכינה נמצאת בעיקר על ראשי ילדים אבל יכולה להימצא גם על ראשי מבוגרים".

מוסיף כהן ומסביר כי בזמן הטלת ביצה, הכינה מפרישה חומר דביק שמצמיד את הביצה לשיער הראש. לאחר תקופת דגירה של 6-10 ימים, מרבית הביצים בוקעות. אילו שלא בקעו לא תתפתחנה לכינים.

גודל כינה בוגרת הינו כגודל גרגר שומשום (2-3 מ"מ). לכינה יש 6 רגליים וצבעה לבן-אפרפר. בעת בדיקה לאיתור הדבקות חשוב לפרוס מגבת בהירה על כתפי הילד כדיי שניתן יהיה לזהות את הכינה לאחר שימוש במסרק צפוף שיניים (ניתן להיעזר גם בזכוכית מגדלת).

כינה בוגרת נדרשת למזון כל 3-6 שעות. הנקבה חיה חודש אחד ומטילה כ- 6 ביצים ליום. הביצים בוקעות תוך 6-7 ימים. צבע הביצים החיות דומה לצבע השיער של בן האדם הנגוע ולכן קשה להבחין בהן.

הידבקות בכינמת

אין הורה שלא מכיר את התופעה כאשר בנו או ביתו שבים הביתה מהגן או מבית הספר, מגרדים בראש במרץ וללא הפסקה כאשר בעקבות כך תתגלינה כינים קטנות המטיילות על הראש. מחקרים מראים כי 3 מכל 4 ילדים בישראל נדבקים לפחות פעם אחת במהלך חייהם בכינים. על פי רוב, התופעה חוזרת על עצמה פעם אחר פעם ולא מסתכמת בהידבקות אחת. סימן ההיכר לזיהוי הידבקות הוא הגרד בראש, המתחיל מספר שבועות לאחר ההדבקה הראשונה, עם התרבות הכינים. הגירוד המציק והטורדני נובע מתגובת הגוף שלנו לחומר שהכינה מפרישה בעת מציצת הדם מכלי הדם והעור, באזור הקרקפת.

הידעת ?

מיתוס: למי שיש כינים הוא כנראה ילד מלוכלך ומוזנחלא נכון. הדעה הרווחת היא שכינים נמצאות בראשים מלוכלכים, אך בעבודת מחקר התברר שכינים אוהבות שיער נקי וראש נקי, המאפשר להם לנוע בחופשיות, להיאחז בשיער בקלות רבה יותר ולמצוא את מזונן בקרקפת נקייה.

מיתוס: כינים קופצות מהראש או מתעופפות באווירלא נכון. כינים זוחלות ועוברות מראש לראש בהליכה מהירה רק באמצעות מגע ישיר בין ראשים. עם זאת, גם מגע ישיר עם כובעים, מסרקים, מצעים, מגבות ומספריים עליהן שערות עם כינים / ביצי כינים עלול להוות מקור להעברת הכינים.

מיתוס: שיער צבוע מדביר כינים ומונע הידבקות בהןלא נכון. יכולת האחיזה של הכינה בשיער צבוע אינה שונה משל שיער רגיל.

מיתוס: כינים יכולות להעביר מחלותלא נכון. לא נמצאו ממצאים לכך שכינים יכולות להדביק בני אדם במחלות. עם זאת, גירוד יתר של עור הקרקפת עלול לגרום לגירויים ופצעים פתוחים ומכאן לזיהומים.

מיתוס: כינים אוהבות יותר שיער ארוךלא נכון. שיער קצר דווקא מקל על הכינים לנוע על הקרקפת, שהיא המקור למזונן ולכן תספורת קצרה איננה פתרון למניעת הדבקה. נכון לומר שבנות נדבקות לפחות פי שניים מבנים. לא ברור מדוע, אולם ייתכן כי הדבר נובע מנטייתן של הבנות להתקרב יותר זו לזו.

מיתוס: אפשר להידבק מכינים בעת משחק בחוללא נכון. כינת הראש, בשונה מכינת הגוף או הערווה, עוברת רק במגע ישיר מראש לראש  או בין שיירי שיער שנותר על מסרקים, בגדים, מגבות ומצעים.

מיתוס: כינים יכולות לשרוד על המצעים ועל מברשות השיערלא נכון. כינים יכולות לשרוד מחוץ לראש זמן קצר בלבד. הן רגישות לשינוי טמפרטורה וזקוקות למנת דם שלא קיימת מחוץ לראש. כל מחזור החיים של הכינה הוא על שיער אדם, וזמן ההישרדות שלה מחוץ לראש מוגבל מאוד. למרות שהדבקה דרך חפצים היא שכיחה פחות, בכל זאת מומלץ לנקות את כל ציוד השיער (לרבות מסרקים ומברשות), מגבות ומצעים. הכינים שורדות על חפצים עד 48 שעות. מומלץ לכבס את המגבות והמצעים בטמפרטורה של 60 מעלות. מה שלא ניתן לרחוץ, אפשר לסגור בשקית פלסטיק למשך שבועיים.
מיתוס: בבריכת שחייה יש סיכוי גבוה יותר להידבקלא נכון. כינים לא יודעות לשחות. בזמן השהייה בבריכה הן נאחזות חזק בשיער ולכן לא עוברות מראש לראש.

מיתוס: רק ילדים יכולים להדבק בכיניםלא נכון. אומנם וילדים סובלים יותר מכינים, אך ניתן להדבק בכל גיל, כל עוד ישנו שיער מספיק ארוך המאפשר לכינה להיתפס בו. הסיבה שילדים סובלים יותר מהתופעה נובעת מכך שהם נמצאים בקרבה פיזית רבה יותר משך שעות היום ומכאן המגע בין הראשים המאפשר את מעבר הכינים.

מה עושים למניעת כינמת ?

סדרת תכשירי סרקל (צילום יעל האן)
סדרת תכשירי סרקל (צילום יעל האן)

מה אפשר לעשות על מנת לשמור על היגיינת השיער של הילדים ? מחקרים מלמדים כי סירוק יסודי ויומיומי מסייע במניעת התפתחות הכינמת ומקטין את הסיכויים להידבקות. על מנת לשמור על ראש נקי מדאגות חשוב לאמץ גם שיגרת בוקר חדשה – סירוק יסודי בעזרת מגוון התכשירים שמכילים גם שמן רוזמרין.

  • סרקל שמפו ומרכך – הסדרה הקלאסית בריח המוכר והאהוב של סרקל הנשאר לאורך זמן. מאפשרת סירוק קל, מכילה שמן רוזמרין ומסייעת במניעת הידבקות.
  • תרסיס מתיר קשרים וקרם רוזמרין – הפתרון היעיל לשימוש לאחר כל חפיפה ולפניי כל סירוק. מקלים מאוד על הסירוק, מסייעים במניעת הידבקות ומעניקים לשיער מראה טבעי, גמיש וללא קשרים.
  • סרקל פורטה – שמפו ומרכך לטיפול מניעתי מחוזק. מבוססים על נוסחה מתקדמת וייחודית המשלבת 4 תמציות ארומטיות 100% טבעיות – רוזמרין, עץ הנים, עץ הקוואסיה ועץ התה, הידועות כמסייעות לשמירה על היגיינת השיער.

כיצד מטפלים לאחר הידבקות בכינמת ?

במקרה של הידבקות בכינמת, יש לעבור לטיפול להשמדת הכינים וביציהן בעזרת סרקל אקטיב.
תכשיר ייחודי,  ללא חומרי הדברה, המשלב 6 שמנים ארומטיים 100% טבעיים:

  • שמן רוזמרין
  • שמן עץ התה
  • שמן עץ הנים
  • שמן גרניום
  • שמן אנדירובה
  • שמן הלמון גראס

זהו שילוב קטלני לכינים וביצי כינים שמושמדים ב-10 דקות בלבד.

המלצה: מומלץ לערב את מערכת החינוך (מורה, גננת וכו') על מנת לבצע "מבצע" של כל הסביבה ומניעת הדבקות חוזרת ונישנית בין ילדי המסגרת החינוכית.

כתיבת תגובה