כל מה שרצית לדעת על בית קפה Kaffeehaus ולא העזת לשאול

קפה תורכי בוינה או מה הפולנים תרמו לקפה בוינה ||| היסטוריה, סיפורים ותרבות קפה בוינה ||| 12 בתי הקפה שחייבים לבקר ועוד <<<

תרבות וקפה בוינה

השולחנות המפוארים, הכיסאות עם סלסולי המתכת ומסורת הגשת כוסות הקפה על גבי מגשי כסף אלגנטיים ולצידם גם כוס מים, הם מחזה שאי אפשר לפספס בביקור בוינה.

מסורת הישיבה בבתי קפה, המוכרת וחביבה על כוווולם כיום, החלה במקרה, בוינה שלאחר מערכה ארוכה של מצור ע"י האימפריה העות'מנית. נביא כאן סיפור של 333 שנות בתי קפה בעולם.

חלון הראוה של בית קפה קלאסי (צילום דני בר)
חלון הראוה של בית קפה קלאסי (צילום דני בר)

בית הקפה של קולצ'צקי

הסיפור של בית הקפה הראשון מביא אותה לשנת 1683. במלחמת האימפריה העות'מאנית מול הליגה הקדושה (1699-1683( צר הצבא העות'מאני על וינה ונהדף בעזרת צבא פולני מהקואליציה של הליגה הקדושה. במנוסתם השאירו הטורקים כמה שקים מאחור ובתוכם גרגרים חומים מוזרים בעיני החיילים הפולנים שחשבו אותם כשקי אוכל גמלים. לפני שהשמידו השלל של "אוכל הגמלים" הציע המצביא ומלך פולין יאן ה-3 סובייסקי Sobieski לחייל ואיש המודיעין הפולני יוּרִי פְרַנְץ קוּלצִ'יצְקִי Kulczycki מה הוא רוצה מהשלל שהשאירו העות'מאנים, כאות תודה והכרה על עזרתו לצבא. אותו קולצ'יצקי שהכיר את השפה והמנהגים של העות'מאנים (ובכך סייע רבות להסרת המצור על וינה) ביקש את שקי ה"אוכל גמלים" ומיד קיבל אותם.

קולצ'צקי פתח חנות בפינת הרחוב שנקרא היום על שמו Kolschitzkygasse ורחובFavoritenstrasse 64  ורצה להגיש קפה כמו שראה בקונסטנטינופול. הוינאים שתו תה וטעם הקפה השחור והמלוכלך (קפה טורקי). העסק או יש לאמר הסטארטאפ הוינאי של קולצ'יצקי לא הלך. האגדה מספרת שיום אחד נשפך לו חלב לתוך סיר הקפה שהתבשל, וכיוון שכידוע בפולין, אוכל לא זורקים, טעם את הקפה עם חלב, הוסיף סוכר ונולד הקפה המוכר לנו כל כך היום. במקום בו היה בית הקפה הראשון מוצב היום פסל בדמותו של קולצ'צקי – "האיש שלימד את אירופה לשתות קפה".

בית הקפה של דאודטו

לסיפור זה של בית הקפה הראשון בוינה יש גרסה אחרת חדשה יותר. ג'ון דאודטו  Johannes Diodato, סוחר ארמני שהגיע לוינה מקונסטנטינופול. דאודטו נאלץ עקב משבר במטבע האוסטרי, להביא תמורה לסחורה שמכר לטורקים, שקים עם גרגרי קפה. בינואר 1685 ביקש דאודטו וקיבל לבקשתו, זיכיון בלעדי מהקיסר לפתוח בית קפה ראשון בוינה. בית הקפה שפתח היה בביתו בשוק Haarmarkt שהיום כתובתו Rotenturmstraße 14. לכבודו של דאודטו הכריזה עירית וינה בשנת 2004 על גן ציבורי בעיר Johannes Diodato Park.

תור הזהב של בתי הקפה בוינה

בשלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, הפכו בתי הקפה בוינה לטרנד הכי חם תודות לכמה מפורסתמים שמצאו בבתי הקפה את המקום להעביר בו את היום. בין הסלבס הרבים של קהילת וינה שצבאו ובילו בבתי הקפה היו העתונאי היהודי אלפרד פולגר (פולק) Alfred Polgar, הסופר ומשורר היהודי פטר אלטנברג   Peter Altenber, הסטיריקן ומחזאי היהודי קרל קראוס  Karl Kraus, המחזאי היהודי ארתור שניצלֶר Arthur Schnitzler, הסופר היהודי שטפן צווייג Stefan Zweig, הציירים אגון שילֵה Egon Schiele , גוסטב קלימט Gustav Klimt, מייסד הפסיכולוגיה האינדבידואלית הרופא היהודי אלפרד אדלר Alfred Adler, לאון טרוצקי ואפילו חוזה המדינה הרצל היו בין באי בתי הקפה בקביעות יומית.

מוינה פרשה צורת הבילוי הזו כנפיים והפכה לפופולארית לא פחות, בבודפשט, פראג, קרקוב ושאר ערי הקיסרות האוסטרו-הונגרית.

12 בתי הקפה שכדאי לבקר בוינה

בשנות החמישים, חלה דעיכה תרבותית כללית בוינה וכך גם בתי הקפה החלו להסגר ולצאת מהנוף האורבני הוינאי. רק הטובים והמיוחדים שרדו את תקופת השפל הזו והיום ניתן ומומלץ לבקר באותם בתי קפה עם ההסטוריה הארוכה כל כך של קולינריה ותרבות וינאית.

  • קפה דמל Café Demel בכתובת Kohlmarkt 14. הקונדיטוריה המפורסמת ביותר בוינה שהיא גם בית קפה. מקום קלאסי לראות איך עושים שטרודל וכמובן לטעום. בית הקפה האהוב על הנסיכה סיסי ורבות מנשות בית המלוכה האוסטרי.

  • קפה זאכר Café Sacher בכתובת Philharmonikerstraße 4. חלק ממלון זאכר וכמובן המקום לטעום את עוגת הזאכר. בית הקפה האהוב על פרנץ יוזף, בית המלוכה האנגלי בביקוריו בוינה, אמנים רבים (בזכות סמיכותו של בית האופרה של וינה) כמו הרברט פון קריאן Herbert von Karajan, לאונרד ברנשטיין Leonard Bernstein, פלסידו דומינגו Plácido Domingo, חוסה קרראס José Carreras ואף רודולף נורייב Rudolf Nureyev.
מלון וקפה זאכר בוינה (צילום דני בר)
מלון וקפה זאכר בוינה (צילום דני בר)
  • קפה צנטרל Café Central בכתובת Herrengasse 14. בית הקפה הקבוע (ולעיתים כתובתו) של הסופר ומשורר היהודי פטר אלטנברג Peter Altenber, הרצל, לנין וטרוצקי קבעו בו את מקום מפגשם, ידוע הסיפור על ויקטור אדלר  Victor Adler הפוליטקאי היהודי שנהג לשבת בקפה זה ופגש שם את שר החוץ האוסטרי לאופולד פון ברכטולד  Leopold von Brechtold. אדלר הזהיר את פון ברכטולד שמלחמה שממשמשת ובאה, עלולה לעורר מהפכה ברוסיה. השיב לו האחרון: "ומי יוביל המהפכה? אולי מר ברונשטיין (שמו של טרוצקי) שיושב שם בפינת קפה צנטרל ?". והשאר כבר הסטוריה ידועה.גם מנהיג יוגוסלביה לעתיד טיטו Tito ואפילו היטלר בביקוריו בוינה נהגו לפקוד המקום.
  • קפה בראונרהוף  Café Bräunerhof בכתובתStallburggasse 2 . בית הקפה הקבוע של הסופר והמחזאי תומאס ברנהרד Thomas Bernhard.
  • קפה הוולקה Café Hawelka בכתובת Dorotheergasse 6. בית הקפה הקבוע של פרידנסרייך הונדרטוואסר  Friedensreich Hundertwasser והסופר סטפן צוויג Stefan Zweig .
  • קפה גרינשטיידל Café Griensteidl בכתובת Michaelerplatz 2. בית הקפה האהוב על המהפכן היהודי לאון טרוצקי Leon Trotsky, המלחין היהודי ארנולד שנברג Arnold Schönberg, המחזאי היהודי ארתור שניצלֶר Arthur Schnitzler, הסופר היהודי שטפן צווייג Stefan Zweig, מיסד זרם האנתרופוסופיה Anthroposophy  רודולף שטיינר Rudolf Steiner ועוד.
  • קפה לנדטמן Café Landtmann בכתובת Universitätsring 4. בית הקפה של מיסד הפסיכואנליזה, היהודי זיגמונד פרוינד Sigmund Freud, המלחין היהודי גוסטב מַאהְלֶר Gustav Mahler, פטר אלטנברג   Peter Altenberg ועוד.
  • קפה שוורצנברג  Café Schwarzenberg בכתובת Kärntner Ring 17 (at Schwarzenbergplatz). היה בית הקפה של הארכיטקט הנודע יוסף הופמן Josef Hoffmann והאמן קולמן מוזרKoloman Moser  מייסדי זרם הסדנאות הוינאיות Wiener Werkstätte שהיו קהילה משגשגת של אמנות וארכיטקטורה שקדמה והתחרתה באסכולת הבאוהאוס הגרמנית.
  • קפה מוזיאום  Café Museum בכתובת Operngasse 7. בית הקפה של הזרם המוסיקאלי האסכולה הווינאית השנייה Neue Wiener Schule עם פרנץ להאר ,Ferenc Lehár אלבן ברג  Alban Berg ועוד. כמו כן מקום הוולדו של זרם הציור הזצסיון  Sezessionsstilשבראשם הצייר היהודי הנודע גוסטב קלימט Gustav Klimt וחברו אגון שילֵה Egon Schiele. בסמוך לבית הקפה הוקם בית הזצסיון Secession Building עם כיפת הצהב שהיה בית התערוכות של זרם זה.

  • קפה מוצרט Café Mozart בכתובת Albertinaplatz 2 (בגב הבניין של מלון וקפה זאכר). הקפה היה מקום המפגש של עתונאים ואינטלקטואלים וינאים.
  • רשת בתי הקפה אאידה Aida הסניף הראשי בכתובת Singerstraße 1 וסמוך לקתדרלה סנט סטפן. בית הקפה הראשון שהכניס מכונות אספרסו איטלקיות, ללב התרבות הוינאית. בוינה יותר מ-30 סניפי קפה אאידה.
  • קפה שפרלהוף Café Sperlhof בכתובת Große Sperlgasse 41 באי לאופולדשטט Leopoldstadt. היה בית הקפה של האמנים והבוהמה היהודית בזכות מיקומו בלב הרובע היהודי. בחדר האחורי של בית הקפה היה בית כנסת שבשנת 1932 נערך בו פרוגרום על המתפללים.

כוס קפה בטעם עוגה של נספרסו

מומחי הקפה של מותג הקפה "נספרסו" הצליחו לייצר 3 תערובות אספרסו המשלבות את טעמי העוגות המסורתיות של תרבות הקפה הוינאית.

  • קפה בטעם זאכר- טורט: לכבודה של העוגה הוינאית העשירה המורכבת משכבות שוקולד מפנקות שביניהן ריבת משמש, בזיגוג שוקולד מריר. תערובת הקפה זאכר-טורט משלבת בין תערובת הקפה ליוונטו, מאוזנת ועגולה, עם טעמי שוקולד ותווי משמש.
  • קפה בטעם שטרודל תפוחים: העוגה הוינאית שדורשת מיומנות רבה ברידוד הבצק לעובי דק במיוחד, שיצליח לעטוף מלית תפוחים ריחנית. הטכניקה לקבלת בצק דק וגמיש דיו, היא הנחתו על סדין ומתיחה לעלה דקיק בתהליך הדורש זמן ומיומנות. לאחר מכן ממולא הבצק במלית תפוחים, סחוטה היטב ומהודקת בקפדנות, ולבסוף גלגול השטרודל בזהירות תוך משיכת הסדין. בהשראת העוגה יצרו מומחי הקפה של נספרסו אספרסו המשלב בין תערובת הליוונטו לבין ארומות עשירות של תפוחים אפויים ונגיעות של קינמון.
  • פרוסת לינצנר-טורט עם קפה (צילום יח"צ חו"ל נספרסו)
    פרוסת לינצנר-טורט עם קפה (צילום יח"צ חו"ל נספרסו)

    קפה בטעם לינזר טורט: תערובת קפה שהיא הומאז' לעוגה האוסטרית הותיקה שהומצאה בשנת 1653 וקרויה על שם העיר לינץ שבאוסטריה. העוגה עשויה בצק ייחודי המתובל בציפורן וקינמון ומצופה בריבת פירות יער חמצמצה שמעליה רצועות בצק פריך שמונחות בקפדנות ויוצרות מראה שתי וערב. טעמי הלינזר טורט בשילוב התערובת המאוזנת של ליוונטו, יוצרים אספרסו בעל גוף עגול, עשיר בטעמי פירות אדומים ותווי בצק ריחני.

עוגות מלכותיות K.U.K

פרוש הסימול K.U.K הוא Kaiserlich Und Königlich, כלומר סמכות קיסרית ומלכותית. בתי קפה ועוגות שהיו אהובות על קיסרי ואצילי בתי המלוכה של אוסטרו-הונגריה זכו לאפשרות להצמיד לשמם את הסימן האיכותי K.U.K. חפשו ומובטחת חוויה מלכותית.
 

כתיבת תגובה