יין בריא גם לסוכרתיים

הוכחה נוספת לפרדוקס הצרפתי ||| יין אדום טוב גם לבעלי סוכרת סוג 2 ומשפר בריאות הלב ||| מחקר חדש בשנערך באוניברסיטת בן-גוריון ||| לחצו על התמונה להמשך הכתבה <<<

כוס יין אחת ביום (צילום דני בר)
כוס יין אחת ביום (צילום דני בר)

הפרדוקס הצרפתי

לפני כ-50 שנה חוקרים אמריקאים עלו על יתרונות היין כמעכב תחלואת לב. לתוצאה זו הגיעו לאחר שבחנו 2 קבוצות מחקר, בצרפת ובארה"ב שהתזונה של כל קבוצה היא מקומית אופיינית. נמצא כי הצרפתים, למרות אוכר עתיר שומן כמו כבד אווד וגבינות עתירות שומן, היו בעלי תחלואה קטנה משמעותית לעומת האמריקאים וזאת תודות לצריכה יומית קבועה של כוס יין אדום עם הארוחה.

אחד היינות במחקר (צילום יח"צ)
אחד היינות במחקר (צילום יח"צ)

המחקר הישראלי

בניסוי מבוקר, שנערך לאורך שנתיים באוניברסיטת בן-גוריון, בדקו החוקרים את השפעותיו הבריאותיות של טיפול באלכוהול, במידה מתונה, בקרב חולי סוכרת מאוזנים שלא נהגו לשתות. הניסוי בוצע בקרב 224 חולי סוכרת מאוזנים (בגילאי 45-75) . החולים חולקו באקראי לשלוש קבוצות שוות, ששתו 150 מ"ל (בגביע מדידה), בכל ארוחת ערב יומית במשך שנתיים.

  • מים מינרליים
  • יין לבן יבש
  • יין אדום יבש

בין מסקנות המחקר נמצא כי ליין אדום היה יתרון מובהק בשיפור כלל מרכיבי הסינדרום המטבולי ובעיקר על ידי על ידי העלאה מתונה בכולסטרול הטוב (HDL) תוך שיפור כלל הפרופיל השומני בבדיקות הדם. יש לציין, כי שיפור רמות HDL הינו מאתגר יותר מבחינה רפואית ובמיוחד בקרב סוכרתיים, להם רמות נמוכות יותר.

יין אדום או יין לבן

החוקרים מצאו, שרוב הנחקרים, בעלי חילוף החומרים האיטי יותר בפינוי האלכוהול, הם אלו שהשיגו שיפור במאזן הסוכר בדמם, אם שתו יין אדום או לבן.

החוקרים מוסיפים כי לצריכת יין משני הסוגים לא אותרה השפעה על שינויים ברמות לחץ הדם, סמני תפקודי כבד, משקל הגוף וסימפטומים ספציפיים, בהשוואה לביקורת. עם זאת, איכות השינה של הנחקרים השתפרה באופן משמעותי בשתי קבוצות היין, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

פרסום הממצאים

הממצאים פורסמו השבוע בכתב העת הרפואי היוקרתי Annals of Internal Medicine. יש לציין כי חולי סוכרת הינם בסיכון גבוה יותר לפיתוח מחלות לב וכלי דם מאשר האוכלוסייה הכללית. עד היום, ההמלצות לצריכת אלכוהול מתונה הינן שנויות במחלוקת, במיוחד בקרב חולי סוכרת.

עיקר הממצאים במחקר בראשותה של הפרופ' איריס שי, עשויים לתרום להנחיות הרפואיות בדבר השפעת צריכה מתונה של אלכוהול לאורך זמן בקרב סוכרתיים. במחקר הוכיח כי לצריכת כוסית יין אדום על בסיס קבוע כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת, יתרון משמעותי בשיפור הסיכוי לבריאות לבבית בקרב סוכרתיים. במחקר נמצא כי גם יין לבן וגם יין אדום תורמים לאיזון הסוכר בהתאם לפרופיל הגנטי .

החוקרים הגיעו למסקנה כי "צריכה מתונה של יין, ויין אדום במיוחד, בקרב חולי סוכרת מאוזנים וכחלק מתזונה בריאה, בטוחה, ככל הנראה, לשימוש ותורמת לשיפור מתון של כלל הבריאות הלבבית".

מסבירה פרופ' איריס שי

המטרה של המחקר הייתה לבסס את ההשערות לפיהן צריכת יין מיטיבה עם חולי סוכרת באופן מוכח ומדעי, דבר שלא נעשה מעולם. המחקר בדק את ההשפעה הן של יין לבן והן של יין אדום על הפעילות הלבבית של חולי סכרת ומצא כי למרות שלשניהם השפעה חיובית נמצאו הבדלים במידת השפעה של שני היינות.

ההבדלים שנמצאו בניסוי בין היין האדום והלבן היו בניגוד להשערה המקורית שלנו. הממצאים הגנטיים מצביעים על כך שבעוד שהאלכוהול עצמו ממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים של הסוכר, השילוב של אלכוהול ברכיבים הלא אלכוהוליים, בהם עשיר היין האדום, מעצים את היתרון המטבולי. 150 מ"ל של היינות הנבדקים הכילו כ 17 גר' אתנול וכ-120 קלוריות. אך היין האדום הכיל פי 7 יותר מרכיבים פוליפנוליים ובין פי 4-13 יותר קבוצות ספציפיות של הרכיב רזוורטול, מאשר היין הלבן. עם זאת, יש לנקוט בזהירות מרבית עם כל יישום קליני של ממצאי המחקר. על חולי סוכרת להיוועץ תחילה עם רופאיהם ולהקפיד על מעקב רפואי קפדני. ניסוי זה בוצע בקרב חולי סוכרת מאוזנים מעל גיל 40, שהחלו לצרוך יין בהדרגה כחלק מתזונה ים תיכונית בריאה, תוך מעקב אחרי שינוי ברמות הסוכר בדם, ושהתחייבו לא לנהוג לאחר השתייה. ההבדלים שנמצאו בעקבות הפרופיל הגנטי מלמדים אותנו שלא כולם מגיבים באופן אחיד למשקאות אלכוהולים. יש לזכור שאלכוהול הינו חרב פיפיות המסוכן בצריכת יתר ואינו מומלץ לכל אחד.

לחיים ולבריאות

כתיבת תגובה