חדשות השבוע בתרבות, אמנות ותיירות

טיולים לפורים ולאביב ||| מופעי תרבות ופסטיבל פרנקופוני ||| בלט רוסי ופלמנקו ||| תערוכות ועוד ||| להמשך הידיעות וההצעות <<<

ארועים ופסטיבלים

ברשות הכינרת ממליצים על מסלולי פריחות לפורים

צבעוני בנחל השומר (צילום יעל סלע)

לכבוד פורים ממליצה יעל סלע מנהלת אגף חינוך וקהילה ברשות הכינרת, על טיולים לכל  המשפחה בסימן ההתחממות מזג האוויר, עליית הטמפרטורות, אל פריחות עונתיות קסומות וצבעוניות, סביב הנחלים בגליל ובגולן!

פריחת הצבעוני בנחל השומר- צפונית לקיבוץ כפר גלעדי:

ברשות הכינרת ממליצים על סיור משפחתי בנחל השומר אל פריחת הצבעוני. מדובר במסלול מעגלי, קל להליכה, המתאים לכל המשפחה ואורך כשעה.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 90  בכביש ראש פינה-מטולה, חולפים על פני קריית שמונה ותל חי, לצד הכביש שדרת אקליפטוסים. מיד אחרי העץ האחרון משמאל בשדרה, פונים שמאלה בכביש צר ונסתר. יש לנסוע כ- 300 מטרים ולהחנות הרכב.

המסלול- מאזור החנייה פונים מערבה ומתקדמים לאורך השביל המסודר. בפיצול השביל ניתן להמשיך ישר במעלה נחל השומר, כ-400 מטרים לערך עד לריכוזי הצבעונים היפיפיים ולחזור באותה הדרך. ניתן גם לפנות תחילה שמאלה, ולעלות לאתר העתיקות בשם חרבת נוחה וממנו לרדת לאחר מכן ישירות אל ריכוזי הצבעונים ולחזור לאורך הנחל.

באזור ניתן ליהנות מפריחות עצי הפרי במטעי החקלאים, פריחות ורודות (נקטרינות) ולבן (שזיף).

צבעוני ההרים הינו ממשפחת השושניים, מרשים בפריחתו האדומה כתומה עזה המתנשאת על עמוד תפרחת זקוף שמגיע לגובה של עד 40 ס"מ. הצבעוני פורח יחסית מוקדם, עם תחילת עליית הטמפרטורות, והשנה החלה כבר הפריחה הצפויה להמשך זמן קצר בלבד. הפרח כמובן מוגן וחל איסור לקוטפו!

פריחת התורמוסים בגולן

בימים האחרונים החלה פריחה מרשימה של תורמוסים במורדות הגולן, באזור שמצפון לעין תינה ומדרום לקיבוץ גונן.  ברשות הכינרת ממליצים לשלב מסלול רגלי בעין תינה ותצפיות על התורמוסים הפורחים במרבדים במורדות הגולן לאורך כביש 918.

איך מגיעים? בצומת מחניים פונים מזרחה לכביש 91, בצומת גדות פונים צפונה לכביש 918, לאחר גשר הפקק ב- 2.5 ק"מ נפנה ימינה לעבר דרך עפר שם נחנה את הרכב.

המסלול- נצעד על דרך העפר לעבר האקליפטוסים ובריכות המים, משם נמשיך במים רדודים במעלה הזרימה עד לנקודת השיא היא מפל עין-תינה היוצא מצינור בזרימה עוצמתית המתנפצת על סלעי בזלת. ההליכה בקטע זה אתגרית לעונה זו של השנה ובהחלט אפשר להסתפק בביקור בבריכות התחתונות בלבד. עין תינה זוכה לטיפול וטיפוח מסור לאורך כל השנה במסגרת פרויקט שומרי הנחל של רשות הכינרת בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, במסגרתו תלמידי בית ספר רמת כורזים דואגים לטיפוח הנחל לאורך השנה בסיוע מועצות אזוריות מבואות החרמון וגליל עליון.

אל הרכב נחזור באותו שביל איתו הגענו לבריכות. משם מומלץ להמשיך בנסיעה איטית לאורך כביש 918 ולהתרשם ממרבדי פריחה עצומים הצבועים בכחול עמוק של תורמוס ההרים. אפשר לעצור את הרכב ברחבה קטנה ליד הכניסה לנחל חמדל, כמה ק"מ צפונית לעין תינה.

המלצות נוספות לטיולים בנחלים ובאזור הכינרת באתר <<< ובדף הפייסבוק "זורמים לכינרת"    www.kineret.org.il

פורים בעמק יזרעאל והגלבוע

חגיגה של טעמים בפורים – בית בד גלילי בית לחם הגלילית

אפרוח בן דקות ברווזים בכפר (צילום דני בר)

בואו לטעום אוזני המן עם שמן זית ולגלות את הכוכב העולה של עולם הקונדיטוריה!

במרכז המבקרים תקבלו הדרכה על תהליך הפקת השמן ותצפו בסרט על מסיק הזיתים.

בחנות בית הבד ניתן לרכוש שמן זית, גבינות עזים, דבש, יין, ריבות ורטבים, סבונים תוצרת בית ועוד. בחצר המתחם בר קפה מול נוף הכרם והיער, משחקי חצר לילדים ודיר עזים שאפשר ללטף ולהאכיל. הכניסה חופשית.

שעות פתיחה: 10:00-17:30. פרטים באתר <<< ובטל': 04-6899779

 דג בכפר  פעילות  פורים, יום שבת 11.3.17

איפור ילדים, ציורי גוף, ,דייג לילדים, קרפיונים ועם חכות ומדריכים,  ליטוף דגים, טרמפולינה, מתנפחים, ירי בחץ וקשת, בימבות לקטנים, בריכת כדורים, שייט לקטנים בסירות מניפה, ארגז חול מחפרונים, שייט בסירות פדלים באגם, (לא בשבת). לינת קמפינג (בתאום מראש). אגם לדייג, מתחם לפיקניק ומנגלים, קניה והשכרת ציוד דייג, מזנון וחנות . מבצע: כל ילד שיגיע בתחפושת של דג – הכניסה חינם. הפעילות מתקיימת בין השעות 11:00-15:00.  יש להתעדכן לגבי מזג האוויר.

פורים עם דני ג'יפ

דני ג'יפ לוקח משפחות לטיולי ג'יפים פורימיים אקסטרים  שמגיעים למקומות מקסימים, שלא מגיעים אליהם בטיולים רגילים ומאפשרים למטייל לחוש את הטבע במלא עוצמתו. טיול בג'יפ בפורים הצבעוני, נמשך משעה עד שלוש שעות. מסלול טיולי הג'יפים יהיה בגלבוע או בגליל התחתון. יש אפשרות מומלצת לשלב בטיולי הג'יפים , ביקור באטרקציות תיירותיות באזור הטיול. כמו כן נוכל להסב לארוחת שטח כפרית ייחודית הנערכת בשטח ושזוכה לשבחים רבים. פרטים והזמנות בטל': 050-5503717

מוזיאון וילפריד

כל מה שהוא לא אני – סדנה להורים וילדים בהשראת האמנית קימיקו יושידה ביום שני 13 למרץ בין השעות 10:00-12:00 במוזיאון וילפריד ישראל, קיבוץ הזורע. כולנו מצלמים ומצטלמים לתמונות סלפי שהם הכי אנחנו. אבל מה עם כל מה שאנחנו לא?

סדנת יצירה מיוחדת לפורים שבה נתכנן ונבנה ביחד, אביזר ראש ואיפור ונביים תמונה שהיא Selfless. הפעילות מתאימה מגיל 6. פרטים בטל': 04-9899566.

פורים במרכז המבקרים לבידו

לבידו – חברה ישראלית לשמנים וטיפוח טבעי מזמינה אתכם למרכזי המבקרים שלה במושב נהלל ומדרחוב זיכרון יעקב. חוויה ייחודית בה תחשפו לתיירות חקלאית אורגנית, דרכה תוכלו להכיר את נפלאות השמנים ותרומתם לחיים בריאים, יפים ונכונים יותר.

  • בוסתן צמחים ייחודי המונה למעלה מ 50 זנים של צמחי בושם
  • קבלת פנים קפה ותה צמחים
  • הרצאות מרתקות אודות צמחי מרפא ואורח חיים בריא (בעברית, אנגלית ורוסית)
  • סיורים מודרכים בבוסתן צמחים אורגני (נהלל)
  • סדנאות מעשיות לרקיחת מוצרי טיפוח טבעיים- בושם / שמן מרפא / קרם טבעי / מפיץ ריח ארומטי – הכניסה בתשלום מוזל בכל ימי חג פורים. להירשם מראש
  • ביקור בחנות המפעל- מגוון רחב של מוצרי לבידו הכל תוצרת ישראל

מרכז מבקרים לבידו, משק 9, מושב נהלל. פתוח בשבת. לפרטים באתר <<< ובטל': 052-7396767 / 04-6515132

פורים במרכז שטח אלון הגליל

עד לא ידע שישי פורימי ממרכז שטח – סובב אלון הגליל בחורש האלונים הטבעי לפריחת הסחלבים בעמק הסחלבים המתחפשים לדבורים. מוזמנים להגיע עם בגדי הרכיבה הכי צבעוניים!

שישי 10.3.17 שעה 14:00. אורך המסלול: כ-25 ק"מ. הערכת זמן: כ- 3 שעות. קושי פיזי וטכני: בינוני. מקום מפגש: מרכז שטח אלון הגליל (חנות אופניים בשטח). כל הרכיבות מכוונות לרוכבים מבוגרים , מנוסים , בעלי אופני שטח תקינים עם נוזל אטימה בגלגלים.

הרכיבות ללא תשלום- בחינם! באדיבות חנות האופניים- מרכז שטח אלון הגליל. פרטים באתר <<< ובטל': 050-9200444

פורים במרכז המבקרים של תנובה

הסיורים למשפחות  בפורים יתקיימו ביום שני, 13/3/2017, בין השעות 9:00-15:00.

הסיור אורך שעה+45 דקות ובמהלכו לומדים להכיר את תהליך ייצור מוצרי הגביע של תנובה (קוטג', יוגורט, מעדנים וכד'). הכניסה אפשרית מגיל 5 ומעלה בלבד – מותנה בהצגת ספח ת.ז. כל מי שיגיע מחופש למשהו הקשור לעולם החלב (רפתן, שקית שוקו, שביל החלב וכו') יזכה בכרטיס כניסה חינם (מקסימום 4 כרטיסים). יש לתאם ולהירשם לסיורים טלפונית: 1-800-22-14-22 או 04-6408140.

ברווזים בכפר (כפר ברוך):

בואו לגלות איתנו למה מתחפשים הברווזים…. ולמה מתחפשות הברווזות?  חוגגים את חג פורים ב"ברווזים בכפר" עם פעילות חווייתית הכוללת סיורים מודרכים, פינות ליטוף ויצירה. הסיור כולל ביקור בבריכת עופות המים, בבית האימון, במדגרה, איסוף ביצים ועוד. לכבוד פורים נכין ביחד מסכות בצורת ברווז מיוחדות ומתוקות עם הילדים. בואו לחגוג איתנו באווירה שמחה ונעימה. הפעילות תתקיים ב-12-13 במרץ מהשעה 10:00, כניסה אחרונה ב-15:00

חפציבה עם חלילים בגרוב לכבוד סיינט פטריק'ס דיי

יום פטריק הקדוש, על שם המסיונר האירי, נחגג ביום מותו ה 17.3 . מה שהתחיל כחג דתי הפך לחג תרבותי הנחגג בכל בירות העולם. החגיגות כוללות תהלוכות בערים ובעיירות האיריות , שתייה מרובה, מוזיקה ושירים. החג יצא כבר ממזמן מגבולות אירלנד, חוגגות אותו קהילות של אירים בכל העולם וכן חובבי המוזיקה האירית, קהילה שהולכת וגדלה בארצנו.
אמנית החלילים חפציבה זר-אביב מופיעה עם ההרכב שלה הספיריט של אירלנד במוזיקה אירית לאורך השנה כולה. ותגיע  לראשונה לבית היוצר בחג סט. פטריק'ס דיי עם מופע חדש ,ססגוני ווירטואוזי כהרגלה כשלצידה נגנים סולנים בעלי שם  חבריה הטובים האקורדיוניסט ויטלי פודולסקי והגיטריסט עידן טולדנו .זו תהיה הופעה צוהלת החוצה גשרים בין המוזיקה האירית למקצבים אנדלוסים ובלקניים ולסלסולי צלילים מאגן הים התיכון  ומיועדת לכל אוהבי המוזיקה האירית ומוזיקת העולם וגם לכל מי שלא הספיק לחגוג בפורים….

חפציבה זר-אביב היא חלילנית בינלאומית ורב תחומית, סולנית הלוקחת את החלילים אל קדמת הבמה ומובילה  את ההרכבים המיוחדים שלה (הספיריט של אירלנד, הרוח של החלילים, חלילים של זהב ועוד)

חפציבה, מגיעה מהעולם הקלאסי. היא ניגנה בתזמורות סימפוניות  והתמחתה בנגינה בחלילים וחליליות מסוגים שונים: מהחלילים הקלאסיים ועד לחלילים עממיים וחליליות בארוק ואיריות.
חגיגת מוזיקה אירית בשילוב בלקניים ואוריינטליים. שישי 17/3/17 שעה 21:30 בבית היוצר, האנגר 22 נמל תל-אביב. כרטיסים באתר <<<

קולנוע וטלויזיה

פסטיבל קולנוע פרנקופוני בסינמטק חולון 12-16.3.17

יהודי לדוגמא – פסטיבל קולנוע פרנקופני בסינמטק חולון (צילום יח"צ)

סינמטק חולון יציג בבלעדיות, זו השנה השנייה, תוכנית קולנוע ייחודית החושפת בפני הקהל את המגוון התרבותי העשיר של הקולנוע הפרנקופוני בתאריכים 12-16 למרץ.

התוכנית הבלעדית היא חלק מאירועי "ימי הפרנקופוניה" הנערכים ברחבי הארץ ותכלול תשעה סרטים חדשים בהקרנות בכורה או הקרנות חד פעמיות, ממדינות פרנקופוניות מרחבי העולם (מדינות שהצרפתית מוגדרת שפה רשמית בהם וחולקות את אותם ערכים הומניסטיים של שוויון וסולידריות.(

במהלך הפסטיבל יוקרנו סרטים עלילתיים מהמדינות הבאות: יוון, בלגיה, קנדה, קוט דיאור(רפובליקת חוף השנהב), צרפת, שווייץ, בולגריה, קפריסין ורומניה שהמשותף להן הוא זיקתן העמוקה לתרבות הצרפתית  – אם בשימוש בצרפתית כשפת אם וכשפה מדוברת ואם בהשפעת התרבות הצרפתית על התרבות המקומית בהיבטים שונים.

אורח בפסטיבל הוא הבמאי השוויצרי/בריטי ג'קוב ברגר JACOB BERGER שיגיע במיוחד להקרנת סרטו  "יהודי לדוגמא" (a Jew for example) בסינמטק חולון.  הסרט הינו עיבוד קולנועי לספר מאת ז'אק שאסה שיצא לאור בשנת 2009  וחשף אירוע שנאה, שהתרחש בשווייץ הניטרלית בימי מלחמת העולם השנייה. הספר עורר תגובות סוערות בדעת הקהל בשווייץ כאשר התפרסם בשנות ה- 70. בסיום ההקרנה ייערך מפגש עם במאי הסרט, ג'קוב ברגר, בהנחיית העיתונאי ומבקר הקולנוע אבנר שביט.

האירוע נערך בשיתוף המכון הצרפתי בישראל, שגרירות צרפת ושגרירויות המדינות המשתתפות וייערך שבוע לפני פסטיבל הקולנוע הצרפתי שיוצג גם הוא במלואו בסינמטק חולון.

לרשימת ההקרנות המלאה ולרכישת כרטיסים באתר סינמטק חולון <<< ובטל': 03-5021552

ז'אן פול בלמונדו – 60 שנות קריירה

במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי נקיים מחווה לאחד הכוכבים הגדולים בתולדות הקולנוע הצרפתי – ז'אן פול בלמונדו. בקריירה העשירה שלו שהחלה לפני כשישים שנה בלמונדו גילם מאות תפקידים בקולנוע ובתיאטרון כולל שורה ארוכה של להיטים. בלמונדו זכה בפרס הסזאר למפעל חיים שהוענק לו על ידי האקדמיה הצרפתית לקולנוע בטקס שנערך ב- 24 בפברואר האחרון. כשבלמונדו נקרא לבמה לקבל את הפרס הקהל של השחקנים והיוצרים קם והריע לו דקות ארוכות.

בלמונדו נולד בפרבר של פריז באפריל 1933 לאב שהיגר מאיטליה. כילד הצטיין בספורט, הוא התאמן באגרוף ושיחק כדורגל. לצד זה התעניין במשחק, מה שהביא אותו ללמוד באקדמיה הלאומית לאמנויות הבמה בפריז. הוא החל להופיע בתיאטרון ב- 1953, ובשנת 1956 הצטלם לסרט קצר ראשון. תחיל הופיע בתפקידים קטנים, אך במהרה קבל שורה של תפקידים בולטים. בשנת 1960 השתתף בסרט "שתי נשים" של ויטוריו דה סיקה לצד סופיה לורן בתפקיד שעליו זכתה באוסקר, וגם יצא סרטו של ז'אן לוק גודאר "עד כלות הנשימה" שהיה ללהיט שסימן את בלמונדו ככוכב. בלמונדו הופיע בשנות השישים בכמה מהסרטים הגדולים של הקולנוע הצרפתי כמו "קרטוש" בשנת 1962, "סוכריות מפולפלות" מ- 1963, "האיש מריו" שיוקרן בפסטיבל השנה במסגרת המחווה. בשנים האחרונות בשל בעיות בריאות מיעט להשתתף בפרויקטים חדשים, הסרט האחרון בו השתתף בלמונדו יצא בשנת 2010.

שלושה מהסרטים המוכרים בכיכובו של בלמונדו יוקרן במסגרת הפסטיבל לקולנוע צרפתי:

  • פיירו המשוגע / PIERROT LE FOU. בימוי: ז'אן לוק גודאר. שחקנים: ז'אן פול בלמונדו, אנה קרינה, סמואל פולאר. 1965, דרמת פשע רומנטית, 110 דקות. יום שני, 20.03, סינמטק תל אביב, 18:00.
  • האיש מריו / L’HOMME DE RIO. בימוי: פיליפ דה ברוסה. שחקנים: ז'אן פול בלמונדו, פרונסואז' דורלאק, ז'אן סרבה. 1964, מותחן קומי, 112 דקות. שבת, 25.03, סינמטק תל אביב, 19:00
  • חתונת השנה 2 / LES MARIES DE L’AN 2. בימוי: ז'אן פול ראפנו. שחקנים: ז'אן פול בלמונדו, מרלאן ז'ובר, לאורה אנטונלי. 1971, דרמה קומדיית הרפתקאות, 98 דקות. יום ראשון, 26.03, סינמטק תל אביב, 19:00

תיאטרון מחול ובמה

תיאטרון המדיטק עם "הקץ של העץ"

הקץ של העץ (צילום בני גם זו לטובה)

תיאטרון המדיטק יעלה את "הקץ של העץ" – הפקה מצליחה שהועלתה לראשונה במדיטק בשנת 2009. מחזה מקורי מאת יענקל'ה יעקובסון ובבימויו של ארז שפריר. השחקנים המשתתפים: יואב ברלב, איציק גולן , יולי סקר, נדב לאור.

"הקץ של העץ" מגוללת את סיפורם של עורב וינשוף המתגוררים על עץ ביער. העורב מנהל את חייו ביום והינשוף בשעות הלילה . הם אינם יודעים דבר זה על זה. יום אחד, באופן בלתי צפוי, הם נפגשים-.העורב והינשוף בעלי האופי המנוגד, מסרבים להשלים עם העובדה ששניהם חולקים את אותו העץ, אבל לאט לאט הם לומדים להכיר זה את זה…

לדברי המחזאי יענקל'ה יעקובסון "הצגת ילדים אמורה לגעת במשהו שנשאר גם בנו מילדות, ואנחנו רוצים שיגעו בו. הצגת ילדים טובה אמורה, אם כן, להיות נגישה לילדים, אך מעניינת גם למבוגרים".

יעקובסון, הוא מחזאי, במאי ,שחקן, מספר סיפורים המתמקד ביצירה לילדים.   בשנת 1997נכלל יעקובסון ברשימת 100 מספרי הסיפורים הטובים בעולם במסגרת פסטיבל מספרי סיפורים בארצות הברית. יעקובסון כתב והעלה מופעי יחיד לילדים, בני נוער ומבוגרים  בשנת 2009 הוענק לו פרס מפעל חיים על יצירתו לילדים. ההצגה מיועדת לגילאי 12-6. בכורה: שבת 25 במרץ 2017, שעה 10:30.

הבלט הרוסי מסנט פטרבורג עם דון קישוט
אחרי ביקורה בישראל והציגו בהצלחה עצומה את "אגם הברבורים" ו"היפייפיה הנרדמת" בשנת 2015 להקת הבלט הקלאסי מסנט פטרבורג מגיעה לביקור נוסף עם היצירה הסוחפת "דון קישוט", על פי הכוריאוגרפיה של מריוס פטיפה והמוסיקה של לודוויג מינקוס. זהו אחד מחמשת מופעי הבלט הפופולאריים בעולם.

להקת "הבלט הרוסי" מסנט פטרבורג נוסדה בשנת 1990 על ידי רקדנים בעלי שם עולמי, ביניהם אלכסנדר ברוסקין, שפרשו מתיאטרון "מרינסקי". בתוך 25 שנה הפך "הבלט הרוסי" לאחת הלהקות המצליחות בעולם. התיאטרון ערך עד כה מעל 50 סבבי הופעות בינלאומיים והשתתף בעשרות פסטיבלים יוקרתיים.

הופעות הבכורה של הבלט דון קישט בלהקה התקיימו בפברואר האחרון בארמון הרמיטאג' בסנט פטרבורג.

"דון קישוט" הוא עיבוד ליצירה הספרותית הנודעת של מיגל דה סרוואנטס אודות האביר הרומנטי שחלקה הראשון פורסם בשנת 1605. ליצירה פורסמו יותר מעשרים תרגומים לעברית. דמותו של האביר הלוחם בטחנות הרוח עובדה גם לקולנוע וזכתה ליצוגים רבים באמנות הפלסטית, וגם לבלט המפורסם למוסיקה שהלחין לודוויג מינקוס וכוריאוגרפיה של מריוס פטיפה שהועלתה לראשונה בתיאטרון הבולשוי בשנת 1869. מינקוס נולד וגדל באוסטריה, אך נודע בעיקר בזכות יצירות הבלט שכתב בעת שחי תקופה ארוכה ברוסיה. גם פטיפה הצרפתי הגיע לרוסיה לאחר שלמד מחול בצרפת, אך נודע בעיקר בפעילותו כרקדן וכוריאוגרף ברוסיה. שגם בעולם הבלט "דון קישוט" זכה לעיבודים רבים וביצועים, אחד המפורסמים שבהם הוא של קרלוס אקוסטה בבלט המלכותי הבריטי. בשנות השמונים תיאטרון הבלט האמריקאי הציג את אחת הגרסאות המוכרות בכיכובו של מיכאיל ברישניקוב. הגרן פה דה דה מתוך היצירה הוא אחד מקטעי המחול האהובים ומבוצע רבות בערבי גאלה ובמופעים של סולנים בכירים.

הפקה בישראל: רומן רבינוביץ'. מועדי ההופעות בישראל: תל אביב-יפו, המשכן לאמנויות הבמה – האופרה הישראלית. רביעי 12.04 בשעה 20:00 חוה"מ פסח, חמישי 13.04 בשעה 20:00, שישי 14.04 בשעה 12:00. מוצאי שבת 15.04 בשעה 21:00. הזמנות בקופת המשכן בטלפון 03-6927777.   באר שבע, משכן האמנויות הבמה – האולם הגדול יום שני 17.04 בשעה 20:00.   חיפה, אולם רפפורט יום שלישי 18.04 בשעה 20:00.   להזמנות לכל המועדים באתר קופת בראבו <<<

פסטיבל ימי הפלמנקו ה- 23: פלמנקו מתוך ציור מרכז סוזן דלל 23-25.03.17

פסטיבל "ימי הפלמנקו" נוסד לפני 23 שנים  כאשר הייתה התחרות לב לבו – כצוואתה של עדי אגמון ז"ל להעניק מלגה לרקדנית ישראלית צעירה להתמחות בספרד. עדי הייתה קצינת מודיעין, תלמידת מדעים מחוננת ורקדנית פלמנקו – על שמה נוסדה "קרן עדי". כבר בשנתה השנייה נוספו לתחרות מגוון מופעים, מספרד ומישראל שהפכו את האירוע לאבן שואבת לאוהבי הפלמנקו – חגיגה מגוונת.
חגיגת הפלמנקו השנתית של "קרן עדי" מביאה אלינו בבכורה עולמית את המופע "פלמנקו מתוך ציור" ובספרדית JRT- Pintor Y Flamenco. מופע בו רוקדים את הציורים… לאחר הצלחות גדולות בפסטיבל חרז ובביאנלה בסביליה בשנה האחרונה. כמיטב מסורת הפסטיבל המופע יועלה בשלוש ערבי הפסטיבל באולם סוזן דלל. עוד בפסטיבל: תחרות "קרן עדי" הדו שנתית, מופע פלמנקו לילדים בבכורה ובוקר פלמנקו בהשתתפות רקדנים/ות מסטודיואים ברחבי הארץ.

המופע "פלמנקו מתוך ציור" מציג בצורה ממגוונת ומלאת עניין את הטרנד החשוב של הפלמנקו העכשווי- חיבור בין המסורתי הטהור, עם המודרני. בהיות שלוש הרקדניות/היוצרות שלו בעלות בסיס קלאסי וקלאסי ספרדי יש להן את הכלים הטובים ביותר לבטא את ההשראה של הצייר חוליו רומרו דה טורס 1874-1930 בן קורדובה. Julio Romero de Torres – J.R.T.  היה ידוע בציורי רקדניות פלמנקו ונשים. JRT  עסק גם בריקוד פלמנקו וניגן בגיטרה, היה מעורב בחיי אמני הפלמנקו והייתה לו השפעה משמעותית על עולם הפלמנקו.

להלן לוח המופעים:

  • חמישי 23/3 שעה 21:00 – Pintor Y Flamenco J.R.T – "פלמנקו מתוך ציור" להקתה של אורסולה לופז רוקדים את הציורים
  • שישי 24/3 שעה 10:00 – כתת אמן סולניות המופע (אולם ענבל), 14:00 – תחרות הפלמנקו שלב ב' – חמש מתחרות בריקוד החובה וברקוד הבחירה עם מוסיקאים
  • שישי 24/3 שעה 22:00 – Pintor Y Flamenco J.R.T – "פלמנקו מתוך ציור" להקתה של אורסולה לופז רוקדים את הציורים
  • שבת 25/3 שעה 12:30 – בוקר פלמנקו ישראלי – הרמת מסך על 7 להקות צעירות מכל הארץ
  • שבת 25/3 שעה 16:30 –  "חואניטה והגיטרה" מופע ילדים מוסיקלי – להקת סינקו- טניה וינוקור – במכון סרוונטס תל אביב
  • שבת 25/3 שעה 20:30 – ערב גאלה: *שלב הגמר של התחרות*Pintor Y Flamenco J.R.T – "פלמנקו מתוך ציור" להקתה של אורסולה לופז רוקדים את הציורים

תעופה

מאריכים המסלולים בשדה תעופה חיפה

שדה התעופה בחיפה מצב עכשוי (צילום אוויר אלכס)

במקביל לתחילת הערכות רשות שדות התעופה להארכת מסלול ההמראות והנחיתות בשדה התעופה בחיפה, טוען מיכה רטנר, אדריכל ומתכנן ערים, תושב העיר חיפה, כי מבדיקות מקצועיות ומעמיקות שביצע עולה, כי הרחבת הפעילות בשדה התעופה בחיפה, הינה הפתרון היעיל, המהיר, ניתן להשלימו תוך שנתיים והזול, מבחינת עלויות, להקמה שדה תעופה משלים לנתב"ג. נתב"ג הינו אחד מחמישה שדות התעופה שקצב גדילתם הוא המהיר באירופה, התנועה בנתב"ג עומדת על 17 מיליון נוסעים בשנת 2016 כולל טיסות פנים לאילת ולכן חייבת הממשלה להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג. זו הזדמנות היסטורית להאדיר את חיפה ולהפכה למטרופולין שימשוך אליה אוכלוסיות רבות ותהווה 'שער הכניסה לישראל'.

ברשות שדות התעופה מתכוונים להאריך את המסלול בחיפה בשלב ראשון, מ- 1,300 מטר ל- 1,600, כך שיוכלו להמריא מטוסים גדולים יותר של עד 120 נוסעים. אך על מנת להפוך את הפעילות במקום לכזו שתאפשר טיסות לכל אירופה ובתדירות גבוהה כמתבקש בהקמת שדה תעופה משלים, נדרשת הארכת המסלולים ל- 2,400 מטרים.

אחת הבעיות שעמדו בדרכה של חיפה להקמת שדה תעופה בינלאומי, הינה הקרבה למיכל האמוניה. החלטת השר זאב אלקין והמשרד להגנת הסביבה ופסיקת בית המשפט על סגירת המיכל והעתקתו מאזור חיפה והמפרץ, תאפשר את התרחבות הפעילות בשדה התעופה, צעד חשוב הצפוי לקדם את מעמדה של חיפה למטרופולין של הצפון, השקעות כלכליות רבות לעיר הצפונית, גידול במספר התיירים ויצירת אלפי מקומות תעסוקה חדשים.

רטנר ששרת בעבר בחיל הים, היה שותף לתכנון נמל חיפה, ביצע תכנון למרינות בהרצליה וחיפה והשתתף בתכנון נמלים בחו"ל מסביר, כי הקמת שדה משלים לנתב"ג על הים, יפחית את מפגעי הרעש, יאפשר נגישות מכל הארץ באמצעות הרכבות המהירות לחיפה- מהמרכז, רכבת העמק החדשה והרכבת המוקמת בימים אלו לכרמיאל.

קבוצת לופטהנזה עם לוח הטיסות לקיץ 2017

חברות התעופה של קבוצת לופטהנזה יהוו הקיץ אופציה עוד יותר אטרקטיבית לנופשים. לוח הטיסות של הקבוצה לקיץ 2017 יציע ללקוחות לא פחות מ-23,476 טיסות מדי שבוע לכל רחבי העולם. הקיץ יחברו חברות התעופה של לופטהנזה בין 308 יעדים ב-103 מדינות מנמלי הבית שלהן בפרנקפורט, מינכן, ציריך ווינה אבל גם בנתיבים רבים נוספים מנקודה לנקודה. את השירותים האלו ישלימו יותר מ-18,000 טיסות בקוד משותף עם 30 חברות תעופה שותפות, המציעות לנוסעים רשת שמכסה כמעט את כל העולם. לוח הטיסות הקיצי חברות התעופה בקבוצת לופטהנזה ייכנס לתוקפו החל מה-26 במרץ, 2017 ויסתיים בשבת, 28 באוקטובר 2017.

  • לופטהנזה: לראשונה, תטוס החברה שלוש פעמים בשבוע מפרנקפורט לסנטיאגו דה- קומפוסטלה (ספרד) ושתי טיסות שבועיות מפרנקפורט לבורדו (צרפת), לטובת חובבי היין והשמש. הקיץ תציע לופטהנזה גם טיסה שבועית מפרנקפורט לשאנון (אירלנד) במחוז קלייר, אחד מאזורי הנופש הפופולריים ביותר באירלנד, העיר פולה בקרואטיה ואתר הנופש הבלטי הרינגסדורף. בנוסף, לקוחות לופטהנזה ייהנו מטיסות לאורך כל השנה מפרנקפורט לפונשל באיי מדיירה (פורטוגל) ופאדרבורן בגרמניה, אשר חזרה ללוח הטיסות. החל מהקיץ תרחיב לופטהנזה את יעדי הטיסות ממינכן, אשר תכלול שני יעדים חדשים ונהדרים. החל מ-28 במרס 2017 תטוס לופטהנזה שש פעמים בשבוע ממינכן לנאנט, הממוקמת על נהר בצרפת. הקיץ יוכלו הנוסעים לראשונה גם לטוס למרקש ללא עצירות ביניים. טיסות לעיר המלכותית של מרוקו, הפופולרית בקרב שוחרי תרבות, ימריאו פעמיים בשבוע, בימי שישי וראשון. מלבד היעדים החדשים, ללוח הטיסות הקיצי של לופטהנזה  התווספו טיסות ליעדים הפופולריים ביותר, בהם: למלטה, קלן, דבלין, סיביו שברומניה, ז'נבה, גראץ וסנט-פטרסבורג. אוהבי צפון אמריקה הממריאים ממינכן ישמחו לגלות שלופטהנזה מציעה טיסות יומיות למונטריאול הקנדית ודנוור שבארה"ב. טיסה מיוחדת מתווספת גם לטסים לבוסטון. החל מה-14 במרץ, מטוס האיירבוס A350-900 החדש של לופטהנזה יטוס לעיר שבמסצ'וסטס. טיסה נוספת במטוס זה תופעל למומבאי החל מהמחצית השנייה של אפריל. מדובר במטוס המתקדם ביותר והידידותי ביותר לסביבה. למי שלא יכול להמתין לחוויית הטיסה החדשה והמדהימה יוכל לטוס במטוס זה לניו-דלהי ב-A350-900 כבר עכשיו.
  • אוסטריאן איירליינס: אוסטריאן איירליינס מוסיפה עוד יעד חדש בצפון אמריקה. החל מה-10 באפריל 2017, ימריאו עד שש טיסות בשבוע במטוס בואינג 777 ללוס-אנג'לס, העיר הגדולה ביותר בקליפורניה (ארה"ב). אוסטריאן איירליינס תציע עד 44 טיסות ישירות בשבוע לצפון אמריקה בלוח הטיסות הקיצי, הכולל עד חמש טיסות שבועיות למיאמי, עד שש טיסות שבועיות ללוס-אנג'לס וטורונטו ועד שבע טיסות המשך לוושינגטון ושיקגו. אוסטריאן תמשיך להציע 13 טיסות בשבוע לניוארק ו-JFK בניו-יורק. בנוסף, אוסטריאן איירליינס תוסיף יעד חדש נוסף לרשימת היעדים האקזוטיים שלה ותטוס החל מ-25 באוקטובר 2017 מוינה לסיישל שבאוקיאנוס ההודי.
  • SWISS: החל מ-22 באפריל 2017 תציע חברת התעופה SWISS טיסה יומית מציריך לסאן-פרנסיסקו בארה"ב במטוס בואינג 777-300ER. בין החודשים יוני-אוקטובר 2017, יטוס מטוס זה בשש מ-12 טיסות שבועיות לשיקגו. בנוסף, תוסיף SWISS  חמישה יעדים עונתיים בעונת הקיץ: ברגן, ניש וזילט. בתוך כך, החברה תתחיל להפעיל את מטוסי ה-C Series מתוצרת בומברדייה מציריך וז'נבה, ובכך תציע לנוסעים נוחות משופרת ליעדיה בתוך אירופה.

הטעם של שוויץ ב-SWISS עם שף עטור כוכבי מישלן

Business Class Quail galantine with green pea purée (צילום יח"צ חו"ל)

בשלושת החודשים הקרובים תציע חברת התעופה SWISS לנוסעי מחלקות היוקרה שלה את מטעמי קנטון וו (Vaud), הממוקם במערב שוויץ. בפרק זה של תוכנית עטורת הפרסים של החברה – SWISS-Taste of Switzerland,  ייהנו נוסעי SWISS ממטעמים קולינריים שהגה וביצע השף תומס ניזר ממסעדות עטורות כוכבי המישלן במלוןGrand Hôtel du Lac  בווה (Vevey).

נוסעי המחלקה הראשונה ומחלקת העסקים של SWISS בטיסות ארוכות הממריאות משוויץ, ייהנו בחודשים מארס, אפריל ומאי מארוחות בהשראת מלון Grand Hotel du Lac שבווה, הממוקמת לצד אגם ז'נבה בקנטון וו. ביצירותיו הקולינריות, שכבר הקנו לו כוכב מישלן ו-16 נקודות במדריך גו-מיו, מדגיש תומס ניזר, השף של מסעדת Les Saisons במלון את הבישול הצרפתי הקלאסי, מרכיבים עונתיים ותוצרת מקומית.

לקוחות המחלקה הראשונה של SWISS, ייהנו ממטעמים כגון מוס פורל מעושן ולאחריו פילה עגל עם קראסט בצלי שאלוט ורוטב שעועית שחורה. לקינוח רקח תומס ניזר מוס קוקוס עם אשכולית עם סורבה פטל וסיגליות. לנוסעי מחלקת העסקים יוכלו תוגש רולדת שליו עם מחית אפונה ירוקה, פילה סלמון עם רוטב לימון וקוסקוס ופיננסייר זרעי שומר עם מוס סמבוק, תותים ולפתן רוברב.

בנוסף, בשלושת החודשים הבאים תגיש SWISS לנוסעי המחלקה הראשונה יין Clos du Boux  לבן ויין Mersyca Grand Réserve  אדום, שניהם מכרמי לאבו (Lavaux) הסמוכים לווה (Vevey). הנוסעים במחלקת העסקים ייהנו מיין Château de Vufflens Grand Cru לבן ומקומי או מיין Domaine Grange Volet אדום.

דלתא עם תפריט יין חדש לשנת 2017

הסומליה אנדריאה רובינסון עם יינות לדלתא (צילום יח"צ חו"ל)

המאסטר סומלייה של דלתא אייר ליינס, אנדראה רובינסון, בחרה את מגוון היינות לשנת 2017 בהציעה מבחר אקסקלוסיבי לנוסעי מחלקת העסקים של דלתא Delta One, בטיסתם מתל אביב לניו יורק.

היינות המשובחים יוצעו לחלופין בהתאם לעונות השנה כאשר תמיד יוגשו שני יינות אדומים ושני יינות לבנים, שיישארו במהלך 3 חודשים. במהלך חודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) יוחלף יין לבן אחד ביין רוזה צרפתי מרענן בטיסות בקו תל אביב – ניו יורק – תל אביב.

הפקקים הראשונים שנשלפו בתפריט החדש הנם מבקבוקי היינות: Terra de Touros Vinho Regional Tejo מפורטוגל ומיין הבורדו הצרפתי Esprit de Pavie Bordeaux.

בכל מהלך השנה יוצע לנוסעי מחלקת העסקים ליהנות בארוחה העיקרית משמפניה, מיין מתוק לסיום הארוחה ומפורט משובח. יינות דלתא המוגשים במהלך הטיסה זוכים לשבחים ויין הפורט האחרון שהוגש במהלך הטיסות, ה- Calem 10 Year Old Tawny, זכה לאחרונה במדליית כסף בתחרות היין באנגליה the annual U.K. Cellars, בקטגוריית היינות המוגשים בשחקים.

כל יין נבחר כדי להטעים לתפריט העונתי המתחלף. באביב דלתא מציעה מנות הכוללות סטיק פילה עם רוטב ברנדי מפולפל, תפוח אדמה, שורש סלרי ובצל צלוי. בנוסף ליינות מצרפת ומפורטוגל יוגשו במהלך השנה הקרובה יינות שמקורם באיטליה, ספרד, ארגנטינה וארצות הברית.

לאורך כל השנה אנדראה טועמת מאות יינות מאזורים שונים בעולם כדי לקבוע את תפריט היין הסופי של דלתא אייר ליינס. נוסעים במחלקות הפרימיום צורכים במשך שנה יותר מ-2.5 מיליון בקבוקים של יין, שמפניה ופורט.

תיירות

הכל על ירושלים: ספר טיולים על עיר אחת עם גיוס המונים

ירושלים, עיר הבירה של מדינת ישראל, היא אחד המקומות החשובים והמוכרים בעולם ולמרות זאת רוב המבקרים בירושלים חוזרים ומגיעים לאותם מקומות "ידועים". גם הספרים הנוספים שנכתבו וירושלים אוזכרה בהם מתארים בעיקר את העבר וההיסטוריה שלה- ושוכחים את ההווה התוסס והכל-כך מיוחד של העיר. בסדרה זו, הם מבקשים לגלות לקהל את המקומות הנסתרים בירושלים, להגדיל את כמות התיירים שמגיעים לבקר בירושלים ולחזק את תחושת השייכות של תושבי ירושלים אל העיר.

אוהבים לטייל, לנסות מקומות חדשים ולדעת את הסיפורים מאחורי כל המקומות? דוד וערן גל אור, מייסדי חברת מסלולים> להתאהב בארץ מחדש, אספו ועיבדו 50 מסלולי טיול שכולם בירושלים. עכשיו הם רק צריכים את העזרה שלכם בכדי לגרום לזה לקרות.

אינספור ספרי טיולים נכתבו עד כה- החל מספרי טיולים לפי מדינות ועד לספרי טיולים לפי אזורים גיאוגרפים בארץ. כעת, לכבוד 50 שנה לשחרור ירושלים, עומדת לצאת סדרת ספרי טיולים חדשה במימון המונים שכולה מוקדשת לירושלים. הסדרה מחברת בין עבר והווה, מציגה הווי חיים תוסס ועכשווי לצד היסטוריה עשירה וכן מובילה למקומות נסתרים ומפתיעים שלראשונה מופיעים בספרי טיולים. את פרויקט גיוס הכסף להוצאת סדרת הספרים, מנהלים דרך אתר מימון ההמוניםHeadstart . לתמיכה בפרויקט <<<

האחראים על מהלך זה הם מומחים בתחום הטיילות ומייסדי חברת מסלולים להתאהב בארץ מחדש, דוד וערן גל-אור, אשר מעבר להיותם אב ובן ואוהבי טיולים, הם פועלים למען הפצת אהבת הארץ דרך הטיולים בה. סדרת ירושלים הינה סדרת ספרים אשר מטרתה להעביר את סיפור העיר בדרך קצת שונה. עד עתה אספו ועיבדו דוד וערן גל-אור 50 מסלולים וסיורים בעיר ירושלים אשר ביניהם ניתן למצוא סיורים בעיר החדשה, העיר העתיקה והקדומה והעיר ההיקפית.

וגם המלצה לסיור בירושלים: האווירה האירופאית והסיפורים המיוחדים של רחוב יפו

רחוב יפו מתחיל בשער יפו, בכניסה לעיר העתיקה, ומסתיים בגשר המיתרים, בכניסה אל ירושלים המודרנית. הסיור לאורך רחוב יפו עובר מתחילת הרחוב ועד סופו ולוקח אותנו למסע מרתק בתולדות העיר. המסלול מציג את המהפך שרחוב יפו עבר מדרך עפר בשטח שומם, לרחוב הראשי של העיר ירושלים.

המסלול מציג את האווירה האירופאית השוררת בחלקו המרכזי של הרחוב ומשתלבת באווירה הנוסטלגית העולה מבתי העסקים הוותיקים הפזורים לאורכו. כמו כן, הוא עובר בין מבנים מרשימים בעלי כניסות מעוטרות אשר ניתן להתרשם מיופיים וסיפוריהם ואף חלקם מאפשרים גם כניסה.

הייחודית של מסלול זה היא המעבר בין החצרות השקטות אל מול המעבר בכיכרות הציבוריות וההומות. בנוסף, ישנן תצפיות מרהיבות המשקיפות על הרחוב ועל ירושלים כולה. בחלק האחרון של המסלול, מומלץ לנסוע ברכבת הקלה אשר עוברת לכל אורכו של הרחוב ולהנות מהאווירה הירושלמית.

נקודת המוצא של המסלול ברחבת הכניסה לשער יפו וניתן לחנות בחניוני ממילא וקרתא. נקודת הסיום של המסלול בגשר המיתרים. המסלול מתאים לקבוצות גדולות וקטנות, למשפחות ולמטיבי לכת. אורך הסיור הוא כ-3.5 קילומטר ומשכו כ-6-4 שעות. הימים המומלצים למסלול הם א-ה החל מהשעה 9:00 עד שעות הערב. רחבת שער יפו לעיתים עמוסה אך שאר המסלול לא עמוס בדרך כלל. הסיור עובר לאורך רחוב יפו הראשי והוא כולל עליות וירידות מתונות.

למידע מפורט על המסלול ולניווט לנקודת החניה, באפליקציה ובאתר מסלולים>להתאהב בארץ מחדש  או בסדרת ספרי הטיולים "לכל אחד ירושלים, 50 מסלולי סיור בירושלים".

מלון טריפ ירושלים בת שבע עם מנכ"ל יוסי שמעוני

בית המלון החדש, המשתייך לחברת לשם גרופ, נציגתה של רשת ווינדהאם, המונה למעלה מ-8000 בתי מלון ברחבי העולם. המלון החדש בירושלים יפתח בחודש מאי 2017.

יוסי שמעוני, בן 52, מלונאי וותיק, מונה למנהל בית מלון טריפ ירושלים בת שבע, מקבוצת ווינדהאם העולמית. שמעוני, שימש בתפקידיו הקודמים כמנכ"ל וסמנכ"ל של מספר בתי מלון בארץ והוא מביא עימו לתפקידו ניסיון רב.

בית המלון טריפ ירושלים בת שבע ממוקם ברחוב קינג ג'ורג' במרכזה של העיר ומציע עיצוב ארכיטקטוני ייחודי ועיצוב פנים אוריינטלי. במלון 79 חדרים נוחים ואלגנטיים. אווירת המלון משלבת בין החוויה העירונית לאותנטיות הירושלמית.

תערוכות ואמנות

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה עם שלוש תערוכות חדשות

מתוך התערוכה במוזיאון טיקוטין לאומנות יפנית

שלוש התערוכות החדשות במוזיאון טיקוטין חושפות את ההיסטוריה, האמנות והטקסיות בתרבות היפנית: טקס התה המסורתי, תקופת הציור בצבע הכחול, וההומור באמנות האירוטית. התערוכות מציגות עבודות מאוסף המוזיאון, מאוספו של עופר שגן ובנוסף, עבודות של האמנית היפנית העכשווית מיהו קאטאוקה ארליך המציגה לראשונה בישראל.

אמנות התה: במאה ה-15 הכנת והגשת התה ביפן הועלתה לדרגת אמנות גבוהה במיוחד. מספר אסתטיקנים פיתחו את אמנות התה לדרך חיים – 'דרך התה' .המפגש נהפך לאירוע בעל חשיבות תרבותית ואסתטית ותרם להתפתחותם של תחומי אמנות שונים ובהם, קרמיקה, אדריכלות, ציור בדיו ועוד.התערוכה החדשה מציגה כ- 50 עבודות מאוסף המוזיאון, ובנוסף, תציג לראשונה יצירות קרמיקת ראקו של האמנית היפנית העכשווית, מיהו קאטאוקה ארליך, המתגוררת בישראל.

התקופה הכחולה: התערוכה מציגה כ- 70 יצירות מאוסף המוזיאון, בעיקר הדפסים מסורתיים ומודרניים, קימונו  וקרמיקה יפנית המאופיינים בצבעם הבלעדי – הכחול. הצבע הכחול , התקבל בהתלהבות רבה בקרב אמני יפן. התקופה הכחולה מייצגת את ההתלהבות , החיפוש ,ההטמעה והשימוש הנרחב בצבע הכחול שהגיע ליפן על ידי ההולנדים שהיו בין הבודדים שהורשו לסחור עם יפן בתקופה בה הייתה מסוגרת למערב.

הומור באהבה: התערוכה מציגה ז'אנר באמנות הארוטית היפנית המתייחס להומור. התערוכה מציגה  120 יצירות מאוסף עופר שגן המתגורר בטוקיו, שאוספו נחשב לגדול והחשוב מסוגו בעולם . תערוכה זו היא ראשונה מסוגה, מאחר והיא מתמקדת בנושא אחד מתוך מגוון הנושאים המוצאים ביטוי בשונגה – תמונות יפניות ארוטיות . הומור בשונגה הוא כל מה שיכול להתפרש כ"מצחיק", או כהתנהגות "מטופשת" של זוגות אוהבים במצבים אינטימיים.

אוצרת: ד"ר אילנה זינגר בליין. פתיחה: מוצ"ש 11 למרץ שעה 20:00. נעילה: 28.5.17. מוזיאון טיקוטין, שדרות הנשיא 89, חיפה

גלריית האמנות בית שלום, מטולה עם "רוקמת היסטוריה" לציון 120 שנה למטולה

רחוב הראשונים של מרים הוד

לציון 120 שנים למטולה, מציגה מרים הוד ממטולה, עבודות אמנות המשלבות רקמה אמנותית, ציור וצילומים היסטוריים מהקמתה של מטולה- חתן וכלה, כלים ישנים, נופים ועוד.

בתערוכה מוצגות 26 יצירות, מתוכן 5 עבודות טריפטיכון, הבנויות משלוש יצירות שיחד ולחוד מתארות סיפור. שמה של התערוכה נבחר מהשילוב בין תמונות היסטוריות, לרקמה האמנותית המשולבת בתמונות.

גלריית האמנות בחצר בית שלום במטולה, הינה חלק ממבנים משוחזרים הבנויים בחצר בת 120 שנה על ידי מייסדי המושבה ברחוב הראשונים, הרחוב הראשי הישן במטולה. מבית המגורים הישן של משפחת הוד-פיין ששופץ באבן גלילית הוקמה המסעדה ובסמוך מלון בוטיק משפחתי, ביניהם גינה שלווה ומטופחת.

מרים הוד עוסקת באמנות משנת 1982. למדה אמנות הסיב במכללת תל-חי והשתלמה בקורסים שונים ברחבי הארץ. הגלריה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום. בתאום מראש. בית שלום, מטולה. לפרטים באתר <<< ובטל': 04-6940767

הגלריה האוניברסיטאית לאמנות עם ללא אדמה של יונתן גולדמן

יונתן גולדמן, ההתחלה של, מיצב, 2017 (צילום דור אבן חן)

"אין אדמה", היא תערוכת יחיד חדשה של האמן יונתן גולדמן, כאשר עיסוקו המתמשך בגידול יבשות כגרעין לעולם חדש ואלטרנטיבי מתרחב בתערוכה זו לחזיון קוסמי מעגלי של קץ ובריאה מחדש. הקץ אינו מוצג בתרחישיו האפוקליפטיים בדמות אסונות גרעיניים ואקולוגיים, אלא הוא כרוך בבריאה, בהיווצרות מחדש.

ההצבה בחלל גדול הממדים כוללת מספר מיצבים בהם גולדמן משלב טכניקות פיסול תוך שימוש בחומרים מן המוכן (ready-made) עם יציקות גבס מהודקות וחומרים מן התעשייה לצד ציוד אלקטרוניקה ועץ. כל אלו מתחברים ליחידה שלמה בעלת מנוע פנימי הניזון מן הצלילים המחברים את כל האלמנטים בתערוכה. כל מיצב חושף את הצופה לתהליך המחשבתי של האמן העוסק בבריאה של עולמות אחרים מתוך מחשבה והגות במגבלותיה של האנושות.

גולדמן שומר על קשר קוגניטיבי בין עולם המציאות הממשית לעולם החלופי אותו הוא מדמה. לא רק דרך חוקיות טבעית המוכרת לנו אלא גם בדמויות החיילים שיצר כדי להגן עליו. גופם העשוי ארגזי תחמושת מוכרים ממציאות חיינו וראשם הנוצק בדמות פניו ובמסורת הפיסול הקלאסי אמנם מייצרים חיבור לא טבעי אבל בו-זמנית, מגשרים לוגית והיסטורית בין העולם הממשי לחלופי, ומאפשרים את ההבנה שהמציאות הממשית הנחווית אינה האפשרות היחידה, ושניתן לדמיין לה חלופה ואף חלופה ביקורתית וחתרנית, כמו זו שמייצרת ההזרה הקוגניטיבית בסוגת המדע הבדיוני.

פתיחה: 14.03, שלישי שעה 20:00. נעילה: 16.6.17. הכניסה חופשית. יד מישל קיקואין, הגלריה האוניברסיטאית לאמנות, אוניברסיטת ת"א (הגלריה ממוקמת בחזית קמפוס האוניברסיטה), רח' חיים לבנון פינת רח' אלברט אינשטיין, ת"א

טיולים

השטן לובשת פראדה בת"א-יפו – סיור מיוחד לקראת שבוע האופנה

לקראת שבוע האופנה 'גינדי תל־אביב', אמנית האופנה נונה שלאנט, מזמינה את הקהל הרחב למסע מרתק בעיר עם הכי הרבה סטייל בישראל, על המעצבים הישראלים המבטיחים, הטרנדים השווים והלוק המנצח. נונה שלאנט, הביאה לעולם הדראג משהו שלא נראה כמותו.

החל ממגזיני אופנה בינלאומיים כמו ווג איטליה ומגזין גלאמור דרך היותה ארט דיירקטורית בהפקות אופנה. בסיור המשתתפים יפגשו את יואב ריש מעצב השמלות הבינלאומי, המעצבת אפרת קסוטו שעיצבה תלבושות לליידי גאגא, יבקרו אצל מעצב הנעליים היצירתי, קובי לוי שהשתתף גם בתערוכה של דיסני. לבסוף המשתתפים יפגשו את שושקה בתערוכה ייחודית בבית העיר. שם- מי שירצה יוכלו לעלות על עקבים ולנסות לשמור על הקצב.

יום שישי, 10.03.2017, בין השעות 11:00 ל-13:00, הרשמה באתר <<<

טיול בנחל קצרין בעקבות פריחת הכרמלית הנאה

פריחת הכרמלית הנאה בנחל קצרין (צילום איבון לוין)

ברשות הכינרת ממליצים על מסלול טיול בנחל קצרין שבגולן, בעקבות הכרמלית הנאה. תלמידים המשתתפים בפרויקט 'שומרי הנחל' של רשות הכינרת בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע, דואגים לטיפוח הנחל לאורך השנה בסיוע צוותי ההדרכה של רשות הכינרת.

נחל קצרין ממוקם בסמוך לבתי התושבים בקצרין וטומן בחובו טבע קסום בתקופה זו של השנה, רקפות וכרמליות נאות ומרשימות במיוחד. במקום זורם מעיין היסטורי הזורם מחוץ לתחומי קצרין ומזרים מים לנחל שבתוך העיר ולעבר מפל קצרין. כיום הנחל זורם רק בחורף ולאחר גשמים, הגבים כיום מלאים אך ניתן לצעוד בתוך הערוץ.

איך מגיעים? נוסעים מצומת קצביה, עוברים את הכיכר של הפארק התלמודי ולאחר מכן פונים שמאלה בכניסה הדרומית לקצרין מכיוון מכללת אוהלו. ממשיכים ברחוב זוויתן עד לכיכר ופונים שמאלה לעבר הנחל, ממשיכים עד לרחבת עפר ושם ניתן לחנות את הרכב. צועדים לאורך השביל לעבר התצפית על המפל והנחל, משם חוצים את הערוץ ויורדים לעבר הוואדי ותחתית המפל. השביל אינו מסומן, אך ברור ועובר בתוך ערוץ הנחל. לאחר כ- 30 מטרים מגיעים למפל נוסף, בו נרד בזהירות בעזרת מאחזי יד ורגל. מנקודה זו ניתן לחזור לרכבים אך מטיבי הלכת יכולים להמשיך ולפלס את דרכם בתוך ערוץ הנחל לאורך עוד כ-400 מטרים ולפגוש בעוד גבים מלאי מים וצמחיית נחלים אופיינית, ממפגש טיילת החצבים ניתן לשוב לרכבים לאורך הטיילת. לכל אורך השביל ניתן לצפות בכרמלית נאה, צמח חד שנתי ממשפחת המצליבים, פרחיו ורודים וגדולים יחסית. השם העברי ניתן לצמח בשל הדמיון בין פרחיו בצורת הצלב, לצלב של מסדר הכרמליתי, מסדר נזירים קתולי שנוסד במאה ה-12 בהר הכרמל. בנוסף, ניתן להתרשם במסלול גם מפריחתו הירקרקה של החלבלוב הנפוץ במדרונות הנחל.

המסלול מתאים למיטיבי לכת. אורך המסלול (הלוך ושוב) כשעה וחצי הליכה. רשות הכנרת ממליצה להצטייד לטיולים רגליים תמיד בנעליים גבוהות ונוחות, מכנסיים ארוכים, כובע רחב שוליים, קרם הגנה ומים, לעצור למנוחה במהלך הטיול  ולשמור על הסביבה ומקורות המים שלנו.

טיולים נוספים בנחלים ואזור הכינרת באתר <<< ובדף הפייסבוק  "זורמים לכינרת".

תצפית על הקורמורנים בכינרת וגם פריחה והיסטוריה

עונת הנדידה בכינרת (צילום אבי אריש )

ברשות הכינרת, השקיעו רבות לפריצתו ופיתוחו של שביל סובב כינרת, על מנת לאפשר לחובבי הטבע ליהנות מהאגם הלאומי, בעלי החיים והצמחייה הקסומים שסביבו. דניאל וקנין, רכז שביל סובב כינרת ברשות הכינרת, ממליץ בסופ"ש הקרוב על מקטע הכולל  תצפית קורמורנים, פריחות ססגוניות ואתרים היסטוריים מרכזיים בשביל סובב כינרת.

יש צורך בשני כלי רכב. את רכב האיסוף משאירים בנקודת הסיום בחניון חוף צינברי שבצדה המערבי של הכנרת, עם הרכב השני מגיעים לנקודת ההתחלה שברחבת העפר של תיכון 'בית ירח'.

מנקודת החנייה צועדים דרומה לחוף ירדן-כינרת, על הסלע נמצא סימון 'שביל סובב כינרת', כ-70 מטרים מהכניסה לחוף. ממשיכים רגלית צפונה ופונים ימינה, דרך רחבת החניון, לעבר ראש הגבעה, שהינו חלק מהאתר הארכיאולוגי ב'תל בית ירח', כ- 100 מטר עד השער שפתוח בדרך כלל, אך אם סגור יש לעקוף אותו מימין.

מתקדמים דרך הימייה של בית ירח, יורדים במדרגות לעבר השביל. כאן, צועדים לצד פריחה מרהיבה בין שיחי המלוח, עצי האשל והאיקליפטוסים וצמחיית בוסתן שפותחה כחלק מ'שביל סובב כינרת'.

ממשיכים בשביל האספלט עוד כחמש דקות, עד לשני עמודים החוסמים את הדרך לכלי רכב, בנקודה זו ניתן לסייר בתל בית ירח או בבית הקברות של כינרת, שם קבורים בין היתר נעמי שמר, ברל כצנלסון, רחל המשוררת ועוד.

חוזרים לצעוד בשביל האספלט הימני, עד לסימון המופיע על המעקה, משם נכנסים לשביל שנפרץ על ידי בני הנוער, בין קנים ואשלים. אחרי כמאה מטרים ישנו סימון המורה להיכנס ימינה, חוצים את חוף שלדג, בנקודה זו ניתן לצפות בעונה זו, עונת הנדידה בעופות נודדים וקורמורנים המגיעים לאגם הלאומי. בשעות הבוקר המוקדמות וכן לקראת השקיעה תוכלו לצפות במאות ולעיתים אלפי עופות נודדים!.

ממשיכים וחולפים על פני האשלים והקנים בסמוך לכביש 90. אחרי כ- 450 מטרים צועדים בצד המערבי של השטחים החקלאיים של בני המושבה כינרת, עד שמגיעים למבנה היסטורי ישן, בית המשאבות העתיק של המושבה. צועדים עוד כ-500 מטרים עד לנקודת הסיום בצינברי. אורך המסלול: 4 ק"מ, רמת קושי- קלה.

עוד המלצות לטיולים בנחלי הגליל ושביל סובב כינרת- באתר <<<  ובעמוד הפייסבוק "זורמים לכינרת".

בית הגפן מזמין אתכם לסיור מעורר חושים בואדי ניסנאס

השף באלשוק (צילום יח"צ)

כמה סוגי בורגול יש בחנות האפיטייזר? מה ההבדל בין חציל בלאדי לחציל רגיל? מה זה מנקיש? למה חלבה איכותית לא נדבקת לשיניים? שאלות אלו ואחרות נפרמות להן בנחת במהלך סיור טעימות עשיר רשמים ברחבי וואדי ניסנאס של  "שף באלשוק". זהו סיור של שעתיים הכולל טעימות רבות ומגוונות ומפגשים עם אנשי הוואדי.

בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי, מזמין אתכם לגלות עולם שלם של אנשים וטעמים בסיור טעימות ייחודי ברחבי וואדי ניסנאס. במהלך הסיור, הנמשך כשעתיים,  תטעמו מגוון רב של טעמים בכללם פיתות מהטבון, חומוס, שווארמה, עלי גפן ממולאים, בקלוואה, תמרהינדי, פלאפל, קפה, זיתים, כנאפה ועוד קצת אם ישאר מקום בבטן…ותפגשו עם אנשי הוואדי, אנשים עם לב פתוח, אנשים מאירי פנים.

את הסיור מובילה דמותו הססגונית של השחקן רני אמיר הכריזמטי, מלא התשוקה לטעמים וריחות ולמפגשים משמעותיים. דמות השף באלשוק אותה משחק אמיר בסיור, הוא איש טוב, אוהב אדם ומחבר לבבות נלהב.

הסיורים הקרובים יתקיימו בשבת ה-11/3 בשעה 10:00 ובימי שישי 31/3, 28/4, 26/5 בשעה 09:45 . לפרטים נוספים ולהרשמה באתר <<<

ספרים

ערן כץ עם תעלומת השפה הספרדינבית

הספר 'תעלומת השפה הספרדינבית', אשר יצא לאחרונה לחנויות הספרים, מתחיל בשפה העברית ומסתיים בשפה הספרדינבית הדמיונית, אשר כוללת מילים אמתיות משפות זרות, ביניהן בכתב יפני וסיני. הקוראים הצעירים יבינו את הספר מתחילתו ועד סופו ויגלו את הסוד כיצד ניתן להבין כל שפה שבעולם.

בספר העלילתי והמצחיק מסדרת 'אלופי הזיכרון' לנוער צעיר, מגוון טריקים להבנת שפה במהירות רבה יותר וטכניקות יעילות לזכירת אוצר מילים בשפות זרות.

הספר 'תעלומת השפה הספרדינבית' הנו השני בסדרת הספרים 'אלופי הזיכרון' ומתאים לילדים בגילאי 9-13. ייחודה של סדרת הספרים הוא שהידע החשוב המצוי בהם עובר אל הקוראים הצעירים ברוח מותחת ומשעשעת ללא תחושה של העברת מידע דידקטי. הסדרה משלבת הומור, הרפתקה ומתח ועוסקת בדרכים לשיפור אמצעי הזיכרון. בספר הראשון בסדרה – 'תעלומת גלידת הבמבוק' מגלים הקוראים הצעירים שיטות יעילות לזכור דברים בקלות ותובנות להצלחה בחיים. הספר השלישי בסדרה, שטרם הגיע לחנויות הספרים, יעסוק בטכניקת זיכרון של מקומות, אירועים היסטוריים ועוד.

ערן כץ הוא הסופר הישראלי היחיד שספריו תורגמו לתאילנדית ולאינדונזית. ספרו 'סוד המוח היהודי' זכה באינדונזיה להצלחה גדולה ואף הומלץ על ידי האתר הרשמי של הקוראן באינדונזיה. ערן, שיאן גינס בזיכרון, נכנס לספר השיאים של גינס במהדורת 1998 לאחר שזכר מספר בן חמש מאות ספרות שהוקראו לו פעם אחת בלבד והקריא אותו מן ההתחלה לסוף ומן הסוף להתחלה, עם ארבע טעויות בלבד. ערן משמש כשגריר הסברה של משרד החוץ ויוצר קשרי ידידות על רקע תרבותי בין ישראל וארצות מזרח אסיה.

דורון ארבלי עם כסף שחור

לאור פרשיות השחיתות האחרונות, דורון ארבלי, ראש רשות המיסים לשעבר מדבר. דורון ארבלי חושף בספרו "כסף שחור", ממקור ראשון כראש רשות המיסים, איך באופן מדהים מתנהלת במדינת ישראל כלכלה אדירה של כסף שחור בהקפים של 50 מליארד ₪ בשנה.

קטע מהספר: "הסיפור הזה מתחיל בפתק שנמצא על גופה. על הפתק היה רשום מספר טלפון. בפברואר 2001 נורה 'אליק' בכדור אחד בעורפו בחדר המדרגות של הבניין בו התגורר באחת הקריות במפרץ חיפה. בכיס מעילו של הנרצח, שכנראה חוסל במסגרת סכסוך בין עבריינים, נמצא מספר טלפון. השוטרים, שאיתרו את הבעלים של המספר, הגיעו לחברה ישראלית בשם פאשה-טק ואל בעליה. מחזור החברה עמד על 120 מליון שקל, אבל לא נראה שום סימן שיש לה עסקים בישראל – לא יבוא ולא יצוא…"

יאיו אברהם עם צבע האדמה

יאיו אברהם היא אקטיביסט ולוחם זכויות אדם, מאז ומעולם היה מוחא על מקרי עוול בחברה הישראלית, הוא צעד יחף מנתניה לירושלים במחאה נגד גזענות כלפי הקהילה האתיופית, הקים אוהל מחאה במשך חודשים מול משרד ראש הממשלה. סיפור חייו מורכב ממאבקים רבים מאבקים אישים וחברתיים כאחד, למרות אהבתו הגדולה למדינה הוא לא חוסך ביקורת ממנה. לאחר מות הוריו בדרך לישראל במחנה מעבר יחד עם אחותו הוא מושלך לבית יתומים, מקום גס ושפל, בו לראשונה נחשף לרעב והתעללות. בשנת 1992 עלה לארץ מאתיופיה לפנימיית חופים ליד עכו, (נירים נוער בסיכון היום)  כשביקש להגיע לירושלים הראו לו את הדרך  לבית משוגעים מאז ועד היום הוא נלחם על מקומו החברה הישראלית, בדרכו הוא פגש לא מעט קשיים, אך עדיין ממשיך להיאבק.

כיום יאיו עוסק בהרצאות וסדנאות בחוגי בית למען הקהילה האתיופית בישראל ומדבר מדם ליבו. ספרו 'צבע האדמה' ייצא לאור בחודש מרץ הקרוב, "הדרך הייתה מפותלת, קשה וגבתה ממני מחיר אישי כבד ויקר. הזיכרון הראשון שלי, ילד בן 5 המנסה לשרוד בבית יתומים ועובר בשלל תחנות  שונות בחיי, חופים, נס ציונה, נווה מיכאל, תקוע, מבשרת ציון, נווה שמואל, ימין אורד. הכלים שעזרו לי לשרוד ולהצליח הם אמונה בצדקת הדרך, חזון, נחישות וכוח רצון, היום הגשמתי חלום וכבשתי יעד נוסף הספר "צבע האדמה" המגולל את סיפור חיי, הנע בין בדידות, השפלות, חרדות וטראומות, לבין געגועים, וכמיהה לאהבה וצדק", אומר יאיו אברהם, מחבר הספר.

משימת חייו הייתה להישאר צלם אנוש כנגד כל הסיכויים. הספר משמיע את קולו ואת קולם של אלפי ילדים וילדות בארץ ובעולם שחיים ללא משפחה, קול של ילד שמחפש חמלה ואהבה, למרות המציאות הקשה. המציאות בחברה הישראלית לא תמיד מאירה פנים, כאן על כל גווניה הוא נאלץ להיאבק ולמצוא את מקומו בתוכה כשהיא מתקשה להכיל אותו כמו שהוא, רק בגלל צבע עורו.

"צבע האדמה" הוא ספרו הראשון של יאיו אברהם היוצא אל האור באופן עצמאי. לפרטים והזמנת הספר בדוא"ל <<< ובטל': 052-2772775.

כתיבת תגובה