כל מה שרצית לדעת על דבש ולא העזת לשאול

מהו דבש איכותי ||| כיצד בוחרים דבש אמיתי ||| כמה דבש צורכים בישראל ||| המלצות על דבש לחג ואף וודקה מתוקה מדבש ||| להמשך קריאה נא ללחוץ על התמונה <<<

דבש ישראלי

דבש ישראלי של חוות דרך התבלינים (צילום אלוניס)
דבש ישראלי של חוות דרך התבלינים (צילום אלוניס)

מועצת הדבש פרסמה לאחרונה כי תפוקת הדבש בישראל בשנת 2015 תעמוד על כ- 3,000 טון דבש. בחגי תשרי ישווקו בישראל כ- 1,600 טון דבש בשווי כולל של כ-50 מיליון שקלים, שהם 40% מהביקוש הישראלי השנתי. על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים ב-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

החורף הגשום הביא עמו ציפיות גבוהות בקרב הדבוראים לעלייה גדולה בתפוקת הדבש השנתית, אך לאחר החורף הגיע אביב קר במיוחד דבר שהקטין את היקף הצוף בעת הפריחה, בנוסף, תופעת היעלמות הדבורים מתרחבת ונותנת אותותיה בשטח. יחד עם זאת, ההערכה היא שתפוקת הקיץ תהיה טובה מאשר בשנה שעברה וכך יתאזן היקף ייצור הדבש לרמה הממוצעת השנתית.

הצריכה לנפש בישראל היא רק כ-500 גרם לנפש לשנה ועל מנת לספק את הביקוש מתקיים יבוא מפוקח של כ-1,000 טון בשנה.

דבש ישראלי 2020

תפוקת הדבש נאמדת בשנת 2020 בכ-4,000 טונות, בדומה לשנת 2019 שבה חלה עלייה של 11% לעומת 2018. התנודות בתפוקת הדבש בשנים 2020-2014 נבעו בעיקר משינויים בכמות המשקעים באזורים שונים בארץ.

דבש איכות תוצרת ישראל

מאחר וקשה מאוד להבחין במראה או בטעם, בין דבש מזויף לאיכותי, מועצת הדבש ומשרד הבריאות מפעילים תכנית איכות וולונטרית קפדנית במסגרתה כ- 70% מהדבש המיוצר בישראל נמצא בפיקוח משלב הייצור ועד השיווק.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש, ממליץ לרכוש דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו האיכות: "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת יצרן, "הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים ואינו דבש טהור. תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים" אומר אבידור.

מי סוכר ולא דבש

מלבד הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה העומד בהתאם לדרישות התקניות שנקבעו בסטנדרטים בינלאומיים, מתקיים יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים, גם זיוף של דבש מקומי, בעיקר לפני ראש השנה ולכן על הצרכנים להיות ערניים בקניית דבש.

כיצד לזהות דבש אמיתי

דבש איכותי ישראלי (צילום בועז לביא)
דבש איכותי ישראלי (צילום בועז לביא)

מידי שנה מתגלות צנצנות דבש מזויפות בעיקר בשווקים ובחנויות קטנות. דבש מזויף הינו מוצר תעשייתי עשוי סוכרים, קרמל וצבעי מאכל. דבש תקני הינו מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מיצבים למיניהם, לכן חשוב מאוד כי הפרמטרים המרכיבים אותו יעמדו בדרישות התקן כך שהצרכן ירכוש דבש  איכותי, מפוקח וטהור.

מומחי מכון התקנים הישראלי מציעים 7 טיפים שיסייעו בזיהוי דבש תקני.

  1. יש לוודא כי על גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו ותאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה).
  2. במידה ומחירו של הדבש נמוך באופן משמעותי יש לבדוק את התווית במשנה תוקף.
  3. דבש בעל תו תקן נמצא בפיקוח שוטף של מכון התקנים ועובר בדיקות מקיפות במעבדות מכון התקנים. למועצת הדבש יש תו איכות שרק כוורנים או משווקים העומדים בבחינות המועצה, זכאים להתהדר בו.
  4. תקן הדבש כולל תכולת מים – כמות המים המותרת היא עד 20%. מעבר לכמות זו יכולה להיווצר תסיסה שתכיל חיידקים, מה שיפגום באיכות הדבש.
  5. בדיקת סוכרים-  הפרמטרים של הסוכרים נבדקים כדי לגלות אם נוספו סוכרים ממקור חיצוני ולא מהדבש עצמו.
  6. מרקם הדבש-  בדיקת המרקם צריכה להצביע על כך שהוא אחיד, ללא קצף, לכלוך או עובש. חשוב לציין שדבש מגובש אינו מצביע על זיוף.
  7. תנאי אחסון – מוודאים כי הדבש אוחסן במקום מוצל והרחק ממקור חום.

הזהרה: הדבש הוא אמנם מזון עתיר בריאות, אבל הוא אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל ‏שנה. דבש עלול להכיל את חיידק הבוטוליניום שעלול לגרום לעוללים לחלות. ‏

דבש

הדבש, ידוע בסגולותיו הבריאותיות ויש הקוראים לו האנטיביוטיקה של הטבע. לרגל ראש השנה, "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית משיקה סדרת מוצרי דבש חדשה וייחודית. מוצרי הדבש שבסדרה כוללים דבש קלאסי- דבש פרחי בר טהור ו- 3 טעמים נוספים:

  • דבש מתובל באניס
  • דבש מתובל בקינמון
  • דבש מתובל במנטה.

המוצרים החדשים הם פרי שיתוף פעולה בין חוות דרך התבלינים לבין "מכוורת גליל" הוותיקה (מאז 1948) שם הדבש עובר שרשרת איכות מדוקדקת, עובר סינון וניקוי. דבש פרחי בר טהור מגיע באריזות שונות ( 150 גרם עד 1 ק"ג) והדבש בטעמים מגיע באריזת 250 גרם.

ניתן להשיג בחוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית, טל': 04-9533405, ובסניפי הרשת. לאתר החברה

HONEY I’m Coming Home

וודקה אבסולוט דבש (צילום יח"צ חו"ל)
וודקה אבסולוט דבש (צילום יח"צ חו"ל)

אבסולוט וודקה שמחה להשיק בימים אלו את אבסולוט האני, מהדורה מוגבלת בטעם דבש שמצטרפת למשפחת הוודקות של אבסולוט. סדרת הוודקה החדשה תשווק בבלעדיות בחנות הדיוטי פרי – ג'יימס ריצ'רדסון. הוודקה פרימיום בטעם דבש לוכדת את החיות של לילות הקיץ החמים עם הטעמים הטריים של קוקטיילים.

הבקבוק עוצב במיוחד לאנשים שמטיילים ונושא את הסלוגן: 'Honey, I’m Coming Home'. כמו שאר הטעמים של אבסולוט, וודקה דבש זוקקה עם מרכיבים טבעיים בלבד וחוזקה עם טעמים של דבש זהוב המעניקים סיומת חלקה ופירותית.

את וודקה אבסולוט האני, ניתן להשיג בחנות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי נתב"ג במחיר של 19.90$ עבור בקבוק של 1 ליטר.

לסיום: טריוויה מתוקה

  • חיי מדף: הדבש איננו מתקלקל בדרך כלל ויש לו חיי מדף ארוכים מאוד, עד אלפי שנים. דבש מוכן לאכילה בן 3,000 שנה נמצא בפירמידות במצרים ודבש בן 2,000 שנה נמצא במצדה. סוכרים מהווים כ-80% מהדבש. רמת הסוכר הגבוהה שומרת על איכות הדבש ומונעת התפתחות של חיידקים בתוכו.
  • דבש הדרים או פרחי בר: תכונות הדבש נקבעות על פי מקור הצוף שאספו הדבורים.
  • בריאות: בדבש אפשר למצוא ויטמינים מקבוצות B ו-C, סידן, זרחן, מגנזיום, מנגן, כלור, ברזל, אשלגן ועוד. ככל שצבעו של הדבש כהה יותר, כך כמות המינרלים בו גבוהה יותר.
  • אלפי שנות דבש: הדבש נמצא איתנו כבר מתקופת האבן: במערות בספרד נמצאו ציורי קיר מלפני 12,000 שנים המתארים רדיית דבש מכוורות של דבורי בר.
  • מדוע עוגת דבש לא מתייבשת: כידוע, עוגת דבש נשארת לחה ועסיסית לאורך זמן. הסיבה היא כי מולקולות הדבש, בניגוד לסוכר, סופחות נוזלים. הדבש סופג אליו את הלחות מהאוויר והופך את העוגה לעסיסית ככל שהימים חולפים.

עוד על דבש, דבורים ודבוראים באתר מועצת הדבש

 

לכתבה שניה על דבש "כל מה שרצית לדעת על דבורים ודבוראים ולא העזת לשאול" <<<

כתיבת תגובה