יקב רמת נגב בציר 2014

הבציר השני של היקב תחת שמו החדש. רמת נגב זו גם הצהרתו של אלון צדוק- אנחנו יקב חלוצי ברמת הנגב שיתבסס על תוצרת מקומית בלבד. אחרי 14 בצירים של משפחת צדוק בקדש ברנע, טעמתי את הבציר השני במיתוג החדש.

יוגב צדוק היינן עם היין (צילום דני בר)
יוגב צדוק היינן עם היין (צילום דני בר)

הסיפור

יקב "רמת נגב" הינו היקב המדברי הראשון בענף היין. היקב, ממוקם במושב קדש ברנע ברמת הנגב, סמוך לגבול סיני.

מייסדי ומקימי היקב, נירה ואלון צדוק התחילו את דרכם כשעזבו את מושב גאולים, שם נולדו והכירו ובשנת 1979 התיישבו ב"קסיימה" שבסיני. לאחר פינוי סיני הקימו עם שישה צעירים נוספים בלב השממה המדברית את מושב קדש ברנע, יישוב עובדים חקלאי. הזוגות נאבקו על הקמת המושב למרות שכלל לא היו תשתיות וחוו על בשרם את אומנות החקלאות המדברית. עם השנים, ובעקבות ניסיונו הרב בחקלאות ובתהליכים מול מנהל מקרקעי ישראל, הקים אלון יישובים נוספים בנגב וביניהם: כמהין, באר מילכה, עזוז ומרחב-עם. עד היום, יש הרואים באלון אב רוחני לנושא ההתיישבות בנגב המערבי.

אלון, חובב יין מושבע בדומה לאביו,שהיה מייצר יין ובעיקר ערק בביתו במושב גאולים. נירה, אשתו זיהתה אצלו את הניצוץ רכשה עבורו מתנת יום הולדת מקורית, קורס יין אצל ברי ססלוב. אח"כ השתלם בכימיה של היין אצל ד"ר יאיר מרגלית, מאז ניצת הניצוץ שממשיך עד היום.

בשנת 1997 החליטו בני הזוג צדוק להקשיב לרחשי ליבם והחלו בהקמת מפעל חלוצי שונה ומיוחד במינו באזור שיתבסס רק על תוצרת מקומית– יקב. זמן קצר לאחר מכן נטעו בני הזוג עשרה דונמים ראשונים של קברנה סוביניון על אדמת הנגב בסמוך למושב קדש ברנע.

היקב

לאחר שהניבו הגפנים פרי, רכשו הזוג צדוק מספר חביות, מיכלי פלסטיק וציוד בסיסי לייצור יין. שלוש שנים לאחר ההחלטה האמיצה,יוצר היין המדברי הראשון במהדורה מוגבלת של 3,000 בקבוקים. ארבעה חודשים לאחר מכן לא נותר בקבוק אחד לקנייה ובעקבות התגובות הנלהבות הוחלט על נטיעת עשרה דונמים נוספים מזן המרלו. .5,000  הבקבוקים הבאים שיוצרו אזלו במהרה, לפני הבציר הבא והיבול הנותר נמכר לאחד היקבים המובילים בשל איכותו.

בשנת 2003, באמונה רבה נטע אלון עשרה דונמים נוספים של קברנה סוביניון והתפוקה הניבה יבול ממנו עשה 15,000 בקבוקים שכבר היו יין כשר. שלוש שנים לאחר מכן החל היקב למכור כשליש מתוצרתו לארה"ב . בשנת 2009 הגדיל היקב את יכולת הייצור בהשקעה של כמיליון שקלים. כיום ליקב 60 דונם כרמים מניבים והיעד הוא להגיע לייצור 100,000 בק' בשנה.

רמת נגב כאזור גידול ענבי יין

אופי היין, מושפע מאזור הגידול הייחודי למדבר. גידול באקלים מדברי מאפשר הבשלה מהירה יותר של הגפן וע"י כך,שמירה טובה יותר על החומצה הטבעית שבענב. כמו כן, השמש היוקדת מסייעת לפרי לצבור סוכר ולרכך את הטאנינים בענב, כך שזוכים ליין רך, עגול ומוכן לשתייה מוקדם מהרגיל. הפרשי הטמפרטורות הקיצוניים בין היום ללילה האופייניים למדבר וכמובן הקור המדברי הידוע, מסייעים בחישול הגפן.הגפן המאותגרת מוציאה פרי איכותי יותר. לפני הבציר מורידים את כמויות המים על מנת לקבל פרי מרוכז יותר בארומה ובסוכרים. האזור יבש כמעט ולא יורד גשם – ביתרון זה ניתן לווסת את גידול הגפן ולשלוט בתהליך ההשקיה.

נווה מדבר לבן 2014 (צילום יח"צ)
נווה מדבר לבן 2014 (צילום יח"צ)

יינות יקב "רמת נגב"

בשנת 2013 נבצרו 80 טון, מהם יוצרו, במהלך השנה כ- 70,000 בקבוקי יין.הבציר ביקב נעשה באופן ידני בפיקוחו של היינן יוגב צדוק. יתרונות הבציר הידני בהיותו בציר סלקטיבי בו קוטפים אשכול שלם וכך שומרים על תהליך החמצון שיחל בשלב הראוי. בנוסף,השמירה על הכרם והגפנים בתהליך הבציר הידני הינה מיטבית.

יקב רמת נגב בוחן ובוחר את זני הענבים המתאימים ביותר לאזור גידול יחודי זה, בו היטיבו בעבר כבר לפני 1500 שנים לגדל ענבים ( ממצאים שנתגלו רק לאחרונה ) וכמובן הנבטים שהיו ידועים בתעשיית היין המפוארת שלהם באזור.

אומר אלון צדוק: "מניסיוננו, הזנים שזוכים אצלנו ליציבות ומתאימים לאיזור הם המרלו והפטי וורדו שיש לנו איתם כבר 20 שנה נסיון מצויין ויציב ואילו שאר הזנים כולל הקברנה סוביניון והסוביניון בלאן עדיין בטיפול והשבחה".

מספר יוגב צדוק, הבן והיינן: "היקב שלנו משלב בין עולמות שונים. ניתן להגדירו כשילוב של עולם חדש עם עולם ישן. שיטת הגידול והפקת היין – עולם חדש כיון שישנה התערבות בתהליך הגדילה של הגפן התאמנו את סביבת הגידול אל הגפן, ע"י השקיה מלאכותית, העשרת הקרקע במינרלים, דשנים ואלמנטים הנחוצים לגפן, ע"י גיזום קפדני ושימוש בציוד מתקדם. אולם היין המופק מהכרם וסגנונו הנו עולם ישן… בציר מוקדם יותר על מנת לשמור על רמות סוכר ואלכוהול מתונות, ושימור החומצה הטבעית בענב. כך מתקבל יין אלגנטי ונגיש יותר, בעל טאנינים רכים וגוף קל יותר. שימור טעמי הפרי הטבעי ע"י שימוש מבוקר ומאופק בחביות ביחס לעוצמת הפרי".

נווה מדבר לבן 2014 

בלנד של 80% ענבי שרדונה ו-20% ענבי סוביניון בלאן מכרם חלוצה וכרם שיזף בהר הנגב.

יין צעיר בעל צבע זהוב בהיר. רגלי שומן יפות ונעימות למראה. ארומה פרחונית עצמתית מכה מיד באף, עם הרבה תות שדה. בטעם משחק בין חמוציות לפירותיות ובעל סיומת חמוצית קלילה. 12.5% אלכוהול. מחיר: 69 שקלים. כשר.

נווה מדבר אדום 2012

בלנד של50%  ענבי קברנה סוביניון מכרם עבדת עם  35% ענבי מרלו מקדש ברנע ו- 15% ענבי פטי וורדו מקדש ברנע. היין עבר התבגרות של  14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי, בהמשך, היין עובר סינון גס על מנת לשמר את מירב הארומה והטעמים. לסיום, ביקבוק היין ושמירתו ביקב לתקופה של כשישה חודשים לפני צאתו לשיווק.

צבע אדום עם שובל בהיר עם שפע של עגלי שומן בוהקות. ארומה בינונית ולא תוקפנית. בטעם מתעגל בפה ולא תוקפני חמיצות עולה ויורדת מיד ומשאירה מקום לטעמי פירות יער אפייניים. 14% אלכוהול. מחיר: 89 שקלים. כשר.

רמון קברנה פרנק 2011 (צילום יח"צ)
רמון קברנה פרנק 2011 (צילום יח"צ)

סדרת רמון SV כרם יחידני קברנה פרנק 2011

יין זני  100% ענבי קברנה פרנק מחלקה בת עשר בכרם חלוצה. היין התבגר 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. לאחר מכן היין עובר סינון גס על מנת לשמר את מירב הארומה והטעמים. לאחר מכן בקבוק ושמירתו ביקב לתקופה של כשישה חודשים לפני צאתו לשיווק.

צבע סגול אדמדם עז, ארומה אפיינית של פרי ירוק ופלפל וכך מיד גם בפה מורגשת הרעננות של פלפל ירוק וחמיצות קלה ומעוררת. 14% אלכוהול, מחיר: 129 שקלים. כשר.

 

יקב רמת נגב– מושב קדש ברנע טלפון- 08-6555849

אתר יקב-  https://www.kbw.co.il/

דף הפייסבוק- https://www.facebook.com/Kadeshbarneawinery

כתיבת תגובה