טחינה לבריאות והנאה

ד"ר עומר גלעדי, היא הרבליסטית קלינית ומטפלת פרא-רפואית ויכולה להעשיר אותנו הידע על הטחינה ###  מה הופך את הטחינה שלכם לאיכותית ### למה, איך ובעיקר איזו טחינה כדאי לאכול ### לחצו על התמונה להמשך הכתבה <<<

טחינה אחוה (צילום: דרור קליש)

טחינה אחוה (צילום: דרור קליש)

אתה מה שאתה אוכל

הביטוי "אתה אוכל מה שאתה אוכל" מבטא את התובנה, שהגוף שלנו וכוחו נבנים על ידי הבחירות שלנו בזמן האוכל. בחירה יום יומית במנות בריאות ועשירות ברכיבים תזונתיים יכולה להביא שיפור של ממש בבריאות, ביכולות הגוף, וכמובן – בגיזרה.

מבין הפריטים ששווה להוסיף לתפריט היומי, ביניהם, למשל, ירקות, פחמימות מלאות, פירות, קטניות ועוד, כדאי מאוד לשקול תוספת של טחינה, וחשוב במיוחד לשים לב שבוחרים טחינה איכותית.

הטחינה

מה יש בטחינה שקשה להשיג במזונות אחרים ולמה חשוב כל כך להוסיף אותה לתזונה היומית ?

האם טחינה "בבקבוק לחיץ" בשווארמה זה נחשב ?

הטחינה, המכילה בעיקר (או במוצרי הטחינה האיכותיים, אך ורק) גרגירים טחונים של שומשום, שייכת למשפחת המזונות העשירים בשומנים חיוניים בלתי רוויים. נדגיש, כי טחינה אינה מזון רזה – היא מכילה קצת פחות מ – 60% שומן (כשהיא גולמית, אם מכינים אותה בתערובת המכילה מים, גרגירי חומוס מבושל, תבלינים, מיץ לימון וכדומה – אחוזי השומן יורדים בכמחצית בממוצע). אולם, מדובר בשומנים בריאים – כ 20% אומגה 6 וכ – 20% שומן חד בלתי רווי, התורם לירידה של הכולסטרול ה"רע" (ה – LDL) ומעלה את הכולסטרול ה"טוב" – ה HDL.

מה יש בטחינה

ב- 100 גרם טחינה גולמית ממקור איכותי, נמצא:

  • 21 גרם גרם אומגה 6 (מעל למינון היומי המומלץ)
  • 20 גרם שומן חד בלתי רווי
  • עד 11 מ"ג ברזל (מעל 60% מהקצובה היומית המומלצת לנשים)
  • עד 800 מ"ג סידן (כ – 80% מהקצבה היומית המומלצת)
  • כ- 8 גרם סיבים תזונתיים
  • כ- 300 מ"ג מגנזיום
  • כ- 6 מ"ג אבץ
  • כ – 300 מ"ג אשלגן
  • גם ויטמינים מקבוצת B, נוגדי חמצון ועוד.

טחינה גולמית ולא סלט טחינה מוכן

אם אתם מקפידים על תזונה בריאה, מומלץ להשתמש רק בטחינה גולמית (ולא סלטי טחינה מוכנים). הנה מספר סימנים לזיהוי טחינה איכותית במיוחד:

  • הטחינה עשויה מגרגרי שומשום מלאים, על קליפתם.
  • טחינה משומשום מלא היא עשירה הרבה יותר ברכיבים תזונתיים.
  • השומשום יכול להיות בגידול אורגני.
  • הטחינה מכילה 100% גרגירי שומשום.
  • הטחינה דלה בנתרן (מלח) – ללא תוספת נתרן וללא השריית גרגירי השומשום בנתרן לפני טחינתם.

הכנת טחינה איכותית

הטחינה נמכרת כטחינה גולמית. בעוד יש האוהבים לאכול אותה ממש ככה, יש כאלה שיעדיפו להשתמש בה כרכיב העיקרי להכנה מהירה של ממרח בבית. תוכלו פשוט לערבב את הטחינה הגולמית עם מים עד לקבלת מרקם רצוי, או להוסיף לטחינה תבלינים כמו שמן זית, מיץ לימון, מלח, פלפל, פפריקה ואחרים, על מנת לקבל ממרח עשיר בטעמים ש"יקפיץ" כל ארוחה.

הוספת תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות