חדשות השבוע בעולם הרכב

רוכבי KTM זוכי פרס הספורט השנתי ||| סיכום שנת מכירות הרכב בשנת 2015 ||| סיכומי שנה בארץ ובעולם ||| מבחר סרטים מעולם הרכב בעולם ||| להמשך הכתבה <<<

ספורט מוטורי

ענת פראנק מזכירת ההתאחדות, תומר שמש, שון בן יקר יו"ר התאחדות הכידונאים, ח"כ מירי רגב, זיו כרמי ויוסי ניסאן ראש הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד התרבות והספורט (צילום יח"צ)

ענת פראנק, תומר שמש, שון בן יקר יו"ר התאחדות הכידונאים, ח"כ מירי רגב, זיו כרמי ויוסי ניסאן ראש הרשות לנהיגה ספורטיבית(צילום יח"צ)

רוכבי KTM הישראלים זכו בפרס הספורט הישראלי לשנת 2015

תומר שמש וזיו כרמי, רוכביKTM , קיבלו לאחרונה את פרס הספורט הישראלי לשנת 2015 משרת התרבות והספורט מירי רכב. באירוע השתתפה כלל צמרת הספורטאים המובילה של ישראל, כולל הספורטאים שייצגו את ישראל במשחקים האולימפיים והפארלימפיים בריו דה-ז'אנרו.

כזכור, תומר שמש וזיו כרמי הגיעו למקומות הראשון והשלישי בהתאמה במירוץ האנדרו מהקשים בעולם – מירוץ הרומניאקס. שני הרוכבים השתתפו במירוץ בדרוג הברונזה.

תומר שמש אמר כי "ברמה האישית מדובר בעוד הישג קטן, אך מדובר כאן בצעד נוסף וחשוב לקידום הלגיטימציה של הספורט המוטורי בישראל כענף ספורט לכל דבר ועניין. אירועי ספורט מהסוג שראינו השנה ברומניה יכולים וצריכים לקרות גם בישראל. אני מבקש להודות לספונסרים שלי ד.ל.ב. מוטוספורט, אופנועית, צמיגי מישלין, GU Energy Israel, מוסך מוטוריקה וצ'מפ פאקטורי".

סיכום מכירות רכב 2015 בישראל ובעולם

קיה פיקנטו החדשה (צילום יח"צ חו"ל)

קיה פיקנטו החדשה (צילום יח"צ חו"ל)

קיה מובילה במסירות רכב בישראל אבל שאר הטבלה נשארה יציבה בשנים האחרונות

קיה קובעת שיא ישראלי חדש למסירת כלי רכב פרטיים למותג יחיד בהיסטוריה של מכירות רכב חדש בישראל – 33,703 מכוניות. 2/3 ממכירות קיה היו של דגם המיני- פיקנטו והכבישטח- ספורטאז'.

בחינת 3 השנים האחרונות מצביעה על מכירת 707,100 מכוניות חדשות על כבישי ישראל.

טבלת 10 מותגי הרכב המובילים בישראל לא השתנתה בשלוש השנים האחרונות כאשר רק קיה ויונדאי החליפו מקומות השנה לעומת השנתיים שליפני כן.

71% מהמכוניות שנמסרו ב-3 השנים האחרונות הן של 10 המותגים המובילים ובסדר יורד.

  1. יונדאי עם נתח שוק תלת שנתי של 13.4%
  2. קיה                  11.5%
  3. טויוטה              11.2%
  4. מאזדה             6.3%
  5. סקודה              6.2%
  6. סוזוקי               5.2%
  7. מיצובישי           5%
  8. ניסאן                4.6%
  9. רנו                    4.1%
  10. פולקסוואגן        3.4%

סה"כ                      70.9%

גזרת היוקרתיות, שהפכה לראי חברתי ולתחום מדובר, לפחות בתקשורת, גם חווה צמיחה גדולה. 3 מותגי היוקרה הגרמנים מתחלקים בכ- 75% ממכירות רכבי היוקרה. רשימת היוקרתיות בסדר יורד:

  1. אאודי                8235 מכוניות ונתח שוק של 31% מבין היוקרתיות
  2. מרצדס             6208 ו- 23%
  3. BMW              5607 ו- 21%
  4. לקסוס               3020 ו-11%
  5. וולוו                  2743 ו- 10%
  6. אינפיניטי          683
  7. יגואר                194
  8. פורשה              161
  9. מזראטי             85
  10. פרארי               15

הצפי לינואר 2016 הוא לחודש שיא שמעולם לא חזינו בישראל. עוד 3 שבועות נדע.

מכירות 2015 ברחבי העולם

פורשה ארה"ב

פורשה מכרה בארה"ב 51,756 מכוניות עם גידול של 10% כאשר אחת מכל 3 פורשה היתה קיימן.

מכוניות אוטונומיות ב-2022

דו"ח של מקינזי אנד קו מצביעה על מגמות מעניינות בשוק הרכב:

  • ירידה של בעלי רישיון נהיגה בריכוזים עירוניים (מ-76% בשנת 2000 ל- 71% בשנת 2013)
  • בשנת 2030, יהיו 10% מכלי הרכב, משותפים או פועלים בנסיעות משותפות
  • עד שנת 2022 יסעו ברישוי מכוניות אוטונומיות בארה"ב

חדשות VW

  • החיפושית של פולקסווגן חגגה השנה 70 שנות ייצור וסה"כ עלו על כבישי הגלובוס 21 מיליון חיפושיות.
  • פרשת פולקסווגן גייט וזיוף נתוני זהום האוויר של מכוניות הדיזל של הקונצרן הגרמני, מובילים לכתב תביעה של הממשל האמריקאי. התביעה, בסך 90 מיליארד $ בארה"ב בלבד ( 37,500$ על כל רכב שעלה על הכביש בארה"ב עם תכנת הזיוף) וזאת בנוסף לקנס מנהלי בסך 18 מיליארד $ שכבר הושת על החברה. פולקסווגן חשופה גם לתביעה פלילית על הפרת אמון וחוקי צרכנות בארה"ב.
  • למרות הפרשה ממשיכות מכירות רכבי דיזל של VW להיות להיט בארה"ב עם גידול של 30% בדגמי טיגואן וגם בגולף דיזל.

 

מכשירי תנועה 2015

המסיבת עתונאים לסיכום 2015 סיכם צבי נטע, יו"ר קבוצת "מכשירי תנועה": "בשנת 2015 מכרה החברה כ-13,755 מכוניות מדגמי סוזוקי, קרייזלר, ג'יפ ופורשה בהיקף כולל של מעל 2 מיליארד ₪. גידול של 2% במחזור המכירות לעומת שנת 2014".

בשנת 2015 מכרה קב' "מכשירי תנועה" כ-510 משאיות וכ-305 אוטובוסים מדגמי MAN. כמו כן מסר נטע: "הצפי בשנת 2016 לגידול של כ-20% בהיקף מכירות כלי הרכב בשל השקת 3 דגמים חדשים של חב' סוזוקי: סלריו, בלאנו ואיגניס, והשקת הרנגייד של חב' קרייזלר".

בתחילת שנת 2016- סוף עידן פורשה בקבוצת "מכשירי תנועה". במהלך חודש ינואר תשלים החברה מסירת 12 רכבים חדשים ללקוחות ולאחר מיכן תתבצע העברת הסוכנות לגיא מיוחס הרצליה, בעלי סוכנות פורשה החדשה בישראל, שתפתח בהרצליה את מרכז ההנהלה והמכירות של פורשה בישראל.

בשנת 2016 קבוצת ,מכשירי תנועה" תרחיב את פעילותה: תפתח סוכנות מכירות ומוסך חדש באילת, סוכנות מכירות חדשה בראשל"צ, מוסך חדש של סוזוקי וקרייזלר בת"א ומרכז טרייד אין למשאיות ואוטובוסים בבאר שבע. לדברי נטע, מותג קרייזלר ישאר במכשירי תנועה (ולא יעבור ליבואנית פיאט, סמל"ת) לפחות עד סוף 2016.

הונדה בארה"ב

הונדה CRV (צילום יח"צ חו"ל)

הונדה CRV (צילום יח"צ חו"ל)

הונדה CRV הוא רכב הפנאי שטח הנמכר ביותר בארה"ב זו השנה הרביעית ברציפות, עם 345,647 יח' נמכרו ממנו בשנת 2015 בארה"ב.

ראוי לציין כי הCRV הוא רכב הפנאי שטח הנמכר ביותר בארה"ב מאז 2007 (למעט 2011 בה היה ממוקם במקום השני) בנוסף, הונדה CRV  ממשיך לככב גם ברשימת 10 הדגמים הנמכרים ביותר בארה"ב שם הוא מדורג במקום ה-7, לצד הונדה אקורד הממוקמת במקום ה -6 בדרוג עם 355,557 יח' שנמכרו ולצד הונדה סיוויק שממוקמת במקום ה-8 בדרוג עם 335,385 יח' שנמכרו.

נתונים אלה מצביעים על גידול של יותר מ-3% בהיקפי המכירות של ה- CRV ביחס לשנת 2014. בסיכום 2015 מכרה הונדה בארה"ב למעלה 1.4 מיליון רכבים – גידול של כ3% לעומת 2014.

דאצ'יה מסכמת שנה ראשונה בישראל

דאצ'ה דאסטר 4X4 בנזין (צילום יח"צ חו"ל)

דאצ'ה דאסטר 4X4 בנזין (צילום יח"צ חו"ל)

קרסו מוטורס השיקה בינואר 2015 את דאצ'יה ומכרה עד כה מעל 2,500 מכוניות. המותג דאצ'יה רשם ב 2015 שיא מכירות באירופה, וממוקם בשווקים מרכזיים ברשימת 10 המותגים הנמכרים ביותר (רכבים פרטיים, מצטבר נובמבר). בצרפת ובספרד ממוקם המותג במקום ה- 4, באוסטריה במקום ה- 6 ובאיטליה וגרמניה במקום ה- 9.

נתח השוק בישראל- כ- 10.6% משוק הרכב הידני ו 1% משוק הרכב הכללי. הדגם המוביל במכירות (רישוי ינואר- דצמבר) הוא Duster  (1049) ואחריו Stepway  (568)Lodgy   (550( Dokker  (298).

דאצ'יה מרחיבה את מגוון הדגמים ותשיק בינואר 2016:

  • דאצ'יה דאסטר 4X4 עם מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין 125 כ"ס ובשתי רמות אבזור: לוריאט: מחיר לצרכן –  99,990 ₪ ופרסטיז': מחיר לצרכן –  107,490 ₪.
  • דאצ'יה סטפווי – קרוסאובר משפחתי עם מנוע 1.5 ליטר טורבו דיזל 90 כ"ס ברמת אבזור אחת הכוללת: בקרת שיוט, מסך מגע עם מערכת ניווט מקורית. מחיר לצרכן:  74,990 ₪.
  • דאצ'יה סנדרו 1.2 ליטר בנזין – סופר-מיני המתאים למשפחות ובמחיר חסר תקדים בשוק הרכב בישראל כולל: בקרת שיוט, 4 חלונות חשמליים, שליטה מההגה על מערכת שמע ודיבורית בלוטות' נשלטת מההגה. מרווח ל- 5 נוסעים עם אחריות 3 שנים. מחיר לצרכן: 54,990 ₪

סיכום שנת 2015 בכלמוביל טרייד-אין

HYUNDAI סונטה היברידית (צילום יח"צ חו"ל)

HYUNDAI סונטה היברידית (צילום יח"צ חו"ל)

כלמוביל טרייד-אין מקבוצת כלמוביל יבואנית יונדאי מיצובישי מרצדס וסמארט, אחת מחברות הטרייד אין הגדולות בישראל מפרסמת את המגמות המרכזיות לשנת 2015.

בשנת 2015 מכרה כלמוביל טרייד אין כ- 7,800 רכבים המהווים גידול של כ- 15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מעל 90% מרכבים אלו היו רכבים מבעלות פרטית.

תמהיל המכירות מתחלק ל:

  • 42% משפחתי
  • 30% מיני וסופר מיני (50% גידול בשנתיים)
  • 20% רכבי SUV  (גידול של 4%)
  • 8% שאר הדגמים – מנהלים, מיני ואן ורכבי ספורט.

בשנת 2015 43% מהרכבים שנמכרו היו בני עד 3 שנים 25% מהרכבים היו בני 3-5 שנים ו-32% בני יותר מ-5 שנים.

כמות העסקאות שנעשו עם עסקת טרייד אין )משומש במשומש) היו 38% מכלל המסירות ב-2015 לעומת 12% בשנת 2014. גידול של 316%.

המשך התחזקות המיני: סיגמנט המיני ממשיך להתחזק ולגדול משני מקורות עיקריים: מצד אחד זליגה של לקוחות מסגמנט המשפחתי לסגמנט המיני/סופר מיני וזאת לצד גידול פלח השוק של רכבי המיני.

מנתוני החברה 41% מרוכשי i10 חדש אשר מכרו את רכבם בכלמוביל טרייד-אין נהגו לפני כן במכוניות מיני, 37% במכונית סופר מיני, 17% נהגו ברכב משפחתי ו- 2% ברכב מנהלים.

בקטגוריית הסופר מיני 57% מרוכשי ה- i20 נהגו לפני כן בסופר מיני, 31% ברכב משפחתי, ו- 8% במיני.

בדגם האאוטלנדר 43% מרוכשי הרכב נהגו לפני כן גם הם ב- SUV, 33% שדרגו מרכב משפחתי ו- 9% ממיני ואן.

הדגמים שנמכרים הכי קרוב למחיר המחירון (לפי הסדר):

  • Ix35  (500 ₪ פחות מהמחירון)
  • אאוטלנדר (500 ₪ פחות מהמחירון)
  • I25 (2,700 ₪ פחות מהמחירון)
  • ספייס סטאר (3,000 ₪ פחות מהמחירון)
  • i35 (4000 ₪ פחות מהמחירון)

כמו כן קיימת תופעה של רשימות המתנה למספר דגמים פופולאריים בינהם i10, ix35, אאוטלנדר ו-i20 אשר נמכרים בטרם מגיעים ללקוחות אשר הזמינו מראש והמתינו להם.

בטיחות בדרכים

כל רכב שלישי בדרום ובצפון הארץ עם נוסע לא חגור מאחור ולא מפחד מהמשטרה

למרות שחגורת בטיחות הן אביזר בטיחות מציל חיים, כל אדם שלישי בירושלים ובדרום, בצפון ובחיפה נצפו מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. באזור המרכז ובתל אביב הנתונים קצת יותר מעודדים, כאשר כל אדם חמישי נצפה מוסע ברכב שהוא אינו חגור כאשר מוסע במושב האחורי. כך עולה מסקר תצפיות ארצי שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (שנת 2014) ומעיד על חוסר המודעות לסכנות בכביש וחוסר החשש להיתפס על ידי המשטרה.

  • בירושלים ובדרום 32.9% נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן כ-30% מילדי ירושלים והדרום (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.
  • בחיפה והצפון 35.3% נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן קרוב ל-20% מילדי חיפה והצפון (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.
  • בתל אביב והמרכז 17% נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן 8.3% מילדי חיפה והצפון (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.

שימוש בחגורות בטיחות היה ונותר אמצעי הבטיחות היעיל ביותר למזעור חומרת הפגיעה בנוסעים ברכב. להערכת המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בשנת 2014 ניתן היה להציל את חייהם של 900 בני אדם לו כל נוסעי הרכב היו חגורים ולכן הסיכון לתמותה בתאונה יורד בכ-45% כתוצאה מחגירת חגורת בטיחות בעת תאונה ובנוסף, הסיכון לפציעה בעת תאונה יורד בכ-80%.

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2015 (עד חודש אוקטובר) נהרגו חמישה ילדים בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים בחגורת בטיחות, ו-65 ילדים נפצעו, 17 מהם קשה.

כמעט בכל יום נפגע צעיר בתאונת דרכים

מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2015 נהרגו 60 (כולל דרכים בין-עירוניות) צעירים בתאונות דרכים, נתון דומה לשנת 2014, כאשר 26 היו בני החברה הערבית ואילו 33 משתייכים למגזר היהודי. כלומר, למרות שהחברה הערבית מהווה רק 20% מכלל האוכלוסייה בישראל, 43% מההרוגים הצעירים בתאונות דרכים הם ערבים (הנתונים נכונים ל- 27.12.15).

  • בירושלים נפגעו 337 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2015, צעיר אחד נהרג.
  • בתל אביב נפגעו 284 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים ב – 11 החודשים הראשונים של שנת 2015, צעיר אחד נהרג.
  • בחיפה נפגעו 118 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2015, צעיר אחד נהרג.
  • בבאר שבע נפגעו 111 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2015.
  • באשדוד נפגעו 96 צעירים (גילאי 15-24) בתאונות דרכים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2015, מתוכם ארבעה צעירים נהרגו.

אוכלוסיית הצעירים (15-24), היא אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר במדינת ישראל מתאונות דרכים, יחד עם קשישים וילדים.

עייפות, נהיגה במהירות גבוהה, נסיעה ללא חגורות בטיחות ונהיגה תחת השפעת אלכוהול –כל אלה מאפיינים את נהיגת הצעירים. נוסף על מאפייני נהיגה אלו, הצעירים הם נהגים חסרי ניסיון ואינם יודעים כיצד להתמודד עם הסכנות שאורבות להם בכביש.

כדי לצמצם את היפגעותם הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים, עמותת "אור ירוק" מפעילה את תכנית "סינמה דרייב", אשר מורכבת מתכנית מולטימדיה תלת ממדית שבאמצעותה נחשפים בני הנוער לסכנות שהכביש מציב בפניהם.

בין הנושאים העיקריים בהם מטפלת התכנית: נהיגה במהירות מופרזת, הסחת דעת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, לחץ חברתי ואי חגירת חגורת בטיחות.

כדי לצמצם את מספר הצעירים שנפגעים מדי שנה בתאונות דרכים, יש להגביר את האכיפה במקומות הבילוי ולהרתיע נהגים צעירים מלנהוג תחת השפעת אלכוהול. כמו כן על המשטרה לאכוף את חוק 0% אלכוהול, האוסר על נהגים חדשים לשתות כל כמות אלכוהול שהיא לפני הנהיגה.

צומת משמר העמק – דוגמא לטיטומה של משטרה

ניידת משטרה חוסמת כביש ההשתלבות בצומת (צילום מועצה אזורית מגידו)

ניידת משטרה חוסמת כביש ההשתלבות בצומת (צילום מועצה אזורית מגידו)

צומת משמר העמק נחשבת כאחת הנקודות המסוכנות במדינה ובצדק ! אבל לא מהסיבות הנכונות. וכך מספר זיו ברק מרמות מנשה ותושב האיזור:"במקרה שקרה לי הבוקר, אין דרך אחרת להסביר את הנוכחות היומיומית של ניידת משטרת התנועה המנסה לצוד נהגים שירדו מההר ופונים לכיוון מגידו.
יש נתיב השתלבות המאפשר מתן זכות קדימה אבל ההתעקשות על תמרור עצור מאפשרת למשטרה לגזור בנקודה הזו קופון שמן. שמן מדי אם תשאלו אותי.
בהיעדרה של עמדת צייד נוחה השוטרים עומדים לרוב באופן שמקצר לנהגים את נתיב ההשתלבות ומסכן את כל באי הצומת. כבר יצא לי לעקוף טור של שלוש מכוניות שנעצרו ע"י שוטר עם מוטיבציה מוגזמת עד כדי ביטול נתיב ההשתלבות.
שוטרים יקרים – תתעסקו בהצלת חיים, תשמרו עלינו, הפגינו נוכחות איפה שצריך אתכם ולא במקום בו תמלאו את קופת הקנסות המיותרים….
למען הסר ספק כתבתי מתוך כעס על בזבוז שוטרים טובים על משימות מיותרות ולא כי קיבלתי דוח."

תגובת מועצת מגידו, יעל ברניר דוברת  המועצה:   "בשבועות ובחודשים הקרובים המועצה תפעל במיקוד ועוצמה מוגברים בנושא כביש 66 המוגדר ככביש אדום!  לכביש  תכנית מאושרת לביצוע שדרוג מקיף המחכה לאישור של משרד התחבורה . על מנת להפעיל לחץ לקידום ביצוע, מטה המאבק לשדרוג כביש 66 מתכנס בתדירות מוגברת ומפעיל אמצעים נוספים ודרכי פעולה מגוונות על מנת להשפיע על הגורמים המחליטים . במקביל מתקיימת פעילות מסיבית מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל כדי לקדם את ביצוע השדרוג החיוני מאד לכל תושבי המועצה ובפרט לתושבים והיישובים לאורכו של הכביש, נוכחות המשטרה חשובה אנו מקוים שנוכח הפניה של התושב תעשה מהסיבות הטובות. "

19 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בערים בשנת 2015

בישראל מסוכן לנסוע בכלי רכב דו גלגלי. על פי  נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 19 רוכבי אופנועים וקטנועים, נהרגו בתחום העירוני ב-10 החודשים הראשונים של שנת 2015, בתאונות דרכים. מדובר במגמת עלייה, זו השנה השניה ברציפות, במספר הרוכבים שנהרגו בערים בין החודשים ינואר-אוקטובר 2015, לעומת שנת 2014 ו-2013 בתקופה מקבילה, בהן נהרגו 17 ו-12 רוכבים בתאונות דרכים, בהתאמה.

עוד עולה מהנתונים כי  בשנת 2015 (ינואר-אוקטובר) נפגעו 1,352 רוכבי כלי רכב דו גלגלי בערים, מתוכם 215 נפצעו באורח קשה, כאשר בשנת 2014 נפגעו 1,360 בני אדם (ינואר-אוקטובר) מתוכם 197 נפצעו באורח קשה.

בנוסף נמצא כי בין השנים 2006-2015, ב-10 החודשים הראשונים של השנה נפגעים למעלה מ- 1,800 רוכבים בממוצע בשנה ונהרגים כ – 17 רוכבי אופנועים וקטנועים בתחום העירוני בממוצע בשנה.

התפלגות הנפגעים בקרב רוכבי דו גלגלי עפ"י ערים בחודשים ינואר אוטובר 2015:

  • בתל אביב נפגעו 432 רוכבי אופנועים וקטנועים. 5 רוכבים נהרגו.
  • בירושלים נפגעו 138 רוכבי אופנועים וקטנועים, 3 רוכבים נהרגו.
  • ברמת גן נפגעו 69 רוכבי אופנועים וקטנועים.
  • בחולון נפגעו 65 רוכבי אופנועים וקטנועים, רוכב אחד נהרג.
  • בפתח תקוה נפגעו 58 רוכבי אופנועים וקטנועים, 2 רוכבים נהרגו.
  • בבת ים נפגעו 37 רוכבי אופנועים וקטנועים.
  • בנתניה נפגעו 33 רוכבי אופנועים וקטנועים.
  • בחיפה נפגעו 32 רוכבי אופנועים וקטנועים.
  • בבאר שבע נפגעו 29 רוכבי אופנועים וקטנועים.
  • בבני ברק נפגעו 26 רוכבי אופנועים וקטנועים, רוכב אחד נהרג.

תחום הדו גלגלי בישראל תפס תאוצה בשנים האחרונות, ובעשור האחרון גדל מספר האופנועים בישראל בכ-50%. הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי.

בחורף, מסוכן אפילו יותר לנסוע על כלי רכב דו גלגלי: הכביש חלק יותר, תנאי מזג האויר מקשים על ראות הנהגים והרוכבים והגשמים והרוחות עלולים להסיט את כלי הרכב הדו גלגלי ממסלול נסיעתו.

אופנועים וקטנועים הם כלי תחבורה זולים, זריזים, מתאימים לשטח העירוני ונוחים מאוד לשימוש לצעירים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים (17-24) בתאונות דרכים חמורות, גבוהות יותר מאשר שאר קבוצות הגיל.

אחד הגורמים לתאונות דרכים קטלניות בקרב רוכבי הדו-גלגלי הם מעקות הבטיחות, שאינם מותאים להם. מעקות הבטיחות רבים בכבישים ברחקי הארץ, אינם בעלי פס הגנה לרוכבי האופנועים והקטנועים והמשמעות היא שכאשר רוכב מחליק לידם, מעקה הבטיחות עלול לחתוך אותו ולגרום לפציעה קשה או חלילה למותו.

בדיון שהתקיים בסוף שנת 2013, הודיע משרד התחבורה כי הנחה את חברת נתיבי ישראל ליישם את התקנת המעקות הבטיחותיים לאופנועים רק בפרויקטים חדשים. ומה לגבי שאר המעקות? כנראה שעדיף לרוכבי הדו גלגלי לא להחליק בקרבתם.

בדיון עלה גם צבע סימון הדרך שגורם להחלקה כשהכביש רטוב ומסכן גם הוא את הרוכבים. בדיון נטען, כי הוכנסה תקנה חדשה המבוססת על תקינה אירופאית הגורסת כי על צבעי הכביש לעמוד לכלול מקדמי חיכוך מחמירים. אבל, למרות התקן החדש, בתחום העירוני ההנחייה הזו לא מיושמת במלואה והרשויות המקומיות עדיין מסמנות את הכבישים בצבע הישן. המשמעות היא, שרוכבי הדו גלגלי ימשיכו לסכן את עצמם בכל פעם שירכבו ברחבי הערים.

משפט וחוק

נופר בוזגלו, התנגשה לפני כארבע שנים בעץ עם רכבה, כשהיתה בת 18. היא נחבלה בראשה ובצווארה, והחלה סובלת מנכות קלה. בוזגלו זכתה לאחרונה בכחצי מיליון שקלים פיצויים מחברת ביטוח הפניקס שביטחה את רכבה בביטוח חובה – לאחר מאבק משפטי.

עו"ד איתן פרגו ממשרד עורכי הדין דוד פייל ושות', אשר ייצג את הצעירה מול הפניקס, טען שחרף נכותה הקלה יחסית, ששיעורה הועמד על 14.5% – היא לא תוכל לעבוד לעולם מול מחשב, לא תוכל לשאת משאות, ויכולת ההשתכרות שלה תיפגע באופן משמעותי. בתביעה אותה הגיש עו"ד פרגו, הוא דרש פיצויים מהפניקס עבור כל שנות העבודה העתידיות של הצעירה, עד גיל 67 – עד גובה השכר הממוצע במשק.

חברת הפניקס טענה מנגד, שעל פי נתוניה של הצעירה, אין מקום להניח שהיא היתה משתכרת בגובה השכר הממוצע במשק, לולא התאונה, ולכל היותר יש לפצותה בסכום גלובלי.

"טענת חברת הפניקס מקוממת" אומר עו"ד פרגו. "אין לי מושג על פי אילו נתונים הסתמכה חב' הביטוח בקובעה, שיכולת ההשתכרות של התובעת נופלת מהשתכרותו של הישראלי הממוצע".

לדברי עו"ד פרגו, לפניקס הוצעה פשרה הנמוכה ב-130 אלף שקל מהפיצוי שהתקבל לבסוף – אך חברת הביטוח דחתה את הפשרה, והעדיפה לחכות להכרעת בית המשפט.

כבוד השופטת יעל הניג מביהמ"ש השלום בתל אביב, שדנה בתיק, קיבלה בימים אלה את עמדת עו"ד פרגו, ופסקה שעל הפניקס לשלם לתובעת הפרשי השתכרות עתידיים, וכן החזר הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד על סך כחצי מיליון שקלים.

על פי התביעה, בוזגלו התנגשה בעץ, וכתוצאה מהתאונה נחבלה בראשה, בכתפה השמאלית ובצווארה. לאחר בדיקה בחדר מיון היא שוחררה לביתה, ובהמשך טופלה באמצעות משככי כאבים ופיזיותרפיה.

ד"ר איתמר אבנטוב, אורתופד מומחה שמונה מטעם בית המשפט לאמוד את שיעור נכותה של הצעירה, קבע כי היא סובלת מנכות צמיתה משוקללת של 14.5% עקב נזקים בעמוד השדרה הצווארי ובעמוד שדרה מותני.

במועד התאונה היתה הצעירה בת 18, בוגרת 12 שנות לימוד ללא תעודת בגרות, אשר התגוררה אצל הוריה, לא התגייסה ועבדה כמלצרית באולם אירועים תמורת שכר של כ-3,000 שקלים בחודש.

הצעירה הגישה תביעה לפיצויים נגד חב' הפניקס שביטחה את רכבה בביטוח חובה, באמצעות עו"ד איתן פרגו ממשרד עורכי הדין דוד פייל ושות'.

חברת הפניקס לא חלקה על הצעירה לגבי עצם קרות התאונה ולגבי הנכות ממנה היא סובלת כתוצאה ממנה, אלא טענה שהפסדי ההשתכרות של הצעירה לעתיד אינם כל כך גדולים. נציגי הפניקס טענו בכתב ההגנה ובדיון שנערל, כי נתוניה של הצעירה מצביעים על כך שלא סביר להניח כי תגיע במהלך חייה לשכר הממוצע במשק, ולכל היותר יש לפצותה בסכום גלובלי.

לדברי עו"ד איתן פרגו, לפניקס הוצעה פשרה הנמוכה ב-130 אלף שקל מהפיצוי שהתקבל לבסוף – אך חברת הביטוח דחתה את הפשרה, והעדיפה לחכות להכרעת בית המשפט.

ביהמ"ש לא קיבל את טענת הפניקס

נציגי חברת הפניקס טענו כי לצעירה אין תעודת בגרות, וכי השתכרותה הנמוכה של הצעירה, ערב התאונה, מעידה כי יכולת ההשתכרות שלה נופלת מהממוצע במשק.

"לטעמי לא ניתן ללמוד על כישוריה, על יכולותיה ועל זיקה ממשית בין עבודות אלה  לבין כושר השתכרותה", קבעה השופטת, יעל הניג. "כך גם ביחס לעובדה שלא השיגה תעודת בגרות. לטעמי לא חלף די זמן כדי לקבוע שמה שהיה הוא שיהיה, בפרט בעולם תעסוקתי דינמי העומד לרשות אנשים צעירים, עם ובלי תעודת בגרות. מכל מקום, לא הוצגו בפניי נתונים בעלי משקל, המצדיקים סטייה מחזקת השכר הממוצע" קבעה השופטת הניג בהחלטתה.

בסעיף הפסדי השתכרות בעתיד, העמידה השופטת את הפיצוי לצעירה על סך של 383,836 שקלים, בחישוב השכר הממוצע במשק לאחר ניכוי מס (8,900 שקלים לחודש), ובמכפלת שיעור הגריעה (14.5%) ומספר השנים עד גיל 67. לכך הוסיפה השופטת הפסדי פנסיה, מכוח צו הרחבה, בסך 46,060 שקלים.

בנוסף, פסקה השופטת פיצוי בסעיף עזרת צד ג'. "המומחה מצא, שהתובעת תתקשה בעבודה ממושכת מול מחשב, בעבודה הקשורה בהליכה מרובה ובנשיאת משאות", קבעה השופטת. לפיכך, מצאה השופטת לנכון לקבוע קושי מסוים גם בביצוע מטלות הבית כתוצאה מהכאבים, ולפסוק פיצוי בסעיף זה על פי אומדן, בסך 15,000 שקלים. בגין הוצאות רפואיות שלהן תזדקק הצעירה בעתיד, כפי שפסק המומחה, כגון טיפולי פיזיותרפיה, עיסויים או רפואה אלטרנטיבית, פסקה השופטת פיצוי לפי אומדן של 10,000 שקלים השתתפות עצמית. בנזק הלא ממוני פסקה השופטת פיצוי בסך 26,316 שקלים. סך כל כספי הפיצויים שקבעה השופטת לצעירה, שבהם על חברת "הפניקס" לשאת כלפיה, עומדים על 487,712 שקלים, וזאת, בתוספת הוצאות משפט.

פסק דינה של כב' השופטת הניג ניתן ב-29 בדצמבר 2015.  

מה חדש ומבצעי מכירות

מזדה עם חווית קנייה דיגיטלית וחדשנית

מסכי תצוגה באולמות המכירה (צילום יח"צ)

מסכי תצוגה באולמות המכירה (צילום יח"צ)

באולמות התצוגה של מאזדה הותקנו לאחרונה סטנדים חדשניים עם אפליקציות דיגיטליות המחליפות את דפי המפרטים הותקנו השבוע באולמות התצוגה של מאזדה.

האפליקציה, מעבירה בצורה אינטראקטיבית את פירוט רמות הגימור השונות תוך שילוב של סרטונים ותמונות להמחשה של השינויים בניהם, מנגנון צבע והדגמה חווייתית של טכנולוגית Skyactiv.

מהלך אסטרטגי חשוב זה הינו פעולה נוספת שמטרתה להעניק ללקוח חווית קנייה שונה וחדשנית אותה הוא יפגוש בכל אחת מנקודת הממשק עם המותג.

לסיום: סרטי השבוע

ככה נראית תאונה של אבוד שליטה בהרים

50 מכוניות מפורסמות מהסרטים

גרירה בדאקר

הוספת תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות